Populárních modelů RX prodala prémiová japonská značka Lexus po celém světě téměř 3,5 miliónů. První z nich se objevily již v roce 1998 a velkou popularitu následně získala druhá generace představená v roce 2003. O dva roky později byla uvedena na trh verze Lexus RX 400h, která se stala prvním elektrifikovaným modelem mezi prémiovými značkami.
Je zřejmé, že řada inovací modelové řady RX přinesla nové pohonné jednotky, špičkové technologie nebo výrazné designové proměny. Dnes se motoristům představuje již pátá generace RX a je asi tou největší proměnou od zrodu tohoto oblíbeného modelu.
Hlavní výhody RX dnes vychází z podvozkové platformy GA-K, díky které se snížilo těžiště o 15 mm. Rozvor modelu narostl o 60 mm na současných 2850 mm a příznivě se projevil i širší rozchod předních kol o 15 mm a zadních o 50 mm. Celková délka zůstala i u současného RX zachována s hodnotou 4890 mm. Zvětšení řidičova zorného pole a inovované ergonomické tvarování plochy kolem předních sloupků zlepšilo výhled pro bezpečnější a pohodlnější cestování. K přesnějšímu držení jízdní stopy a odhadu rozměrů vozu napomáhá přizvednutí přední hrany kapoty. Zadní výhled řidiče zase vylepšily tenčí C-sloupky v zadní části karosérie.
Konstrukční změny se projevily ve větším prostoru pro kolena zadních pasažérů a zlepšil se výhled do stran i vpřed. Pomohla tomu i nižší okenní čára karoserie a širší zorné pole směrem kupředu. Přístup do vozidla usnadňuje snížení vztažného bodu kyčelního kloubu a systém elektrického nastavování pro snadné nastupování a vystupování. Výsledkem propracovaných konstrukčních řešení je aktuálně tenčí výklopná záď a snížení nakládací hrany zavazadelníku. Objem zavazadelníku nabízí 612 litrů při nesklopených zadních sedadlech. Další místo pod podlahou poslouží například pro nářadí a další výbavu. K dispozici jsou střešní ližiny k montáži příslušenství, jako např. střešních boxů a nosičů jízdních kol. Střešní ližiny jsou k dispozici i v kombinaci s příplatkovým panoramatickým střešním oknem.
Lexus RX používá podle stupně zvolené výbavy štíhlé LED světlomety se třemi projektory s automatickou funkcí dálkových světel AHB. Světlomety jsou posazeny nad světly denního svícení, jejichž povrch má výraznější trojrozměrný vzhled a kontury, vozy ve vyšších výbavových liniích používají elegantní „postupně zesilující“ světla. Ukazatele směru mají světlovodné trubice k dosažení hladkého světelného efektu. Pro přední mlhová světla a svícení do zatáček byly zvoleno řešení začleněné do rámečků posazených nízko v předním nárazníku. Sdružená světla na zádi vozu jsou zabudována do světelné lišty ve tvaru písmene „L“ pod jediným krytem protaženým přes celou šířku vozu a zasahujícím přes boky karoserie ke zdůraznění efektního designu a nového loga.
Interiér novinky vyjadřuje luxus prostřednictvím jednoduchosti, upřednostňuje současný trendy vzhledu s čistými a nekomplikovanými povrchy. Výsledným efektem této nové koncepce je bezprostřední pocit prostornosti, pohody, kultivovanosti a pohodlí. Kabina si zachovává prvky, které představují ruční zpracování mistrů řemesla Lexus Takumi se zaměřením na všechny lidské smysly. Pod přísným dohledem kontrolorů je dokonce i zvuk a pocit při otevírání a zavírání dveří.
Nový trend je zřejmý z čistého a plynulého protažení přístrojové desky, zahrnující kapličku přístrojů, přístrojový panel a výplně dveří. Díky novému elektronickému otevírání bočních dveří bylo možné posunout vnitřní kliky dveří o něco níže a vykrojit horní část dveřních panelů tak, aby vypadaly jako přirozené prodloužení přístrojového panelu. K dispozici je nyní větší panoramatické střešní okno s otevíratelnou přední částí. S ohledem na lepší výhled ze zadních sedadel má středový rám nejtenčí možný průřez při zachování kolizní bezpečnosti.
Motiv jednoduchosti v nové generaci doplňuje koncept Lexus Tazuna i na pracovišti řidiče s co nejpraktičtějším rozmístěním ovládacích prvků a zdrojů informací tak, aby se řidič mohl plně soustředit na samotné řízení vozu. Vlastní řešení přináší hlubší a intuitivnější propojení řidiče s vozem, tedy i jeho snazší ovládání v souladu s řidičovými záměry. Tento přístup se promítá i do dalších detailů, jako do nového multimediálního systému, kde velký 14palcový dotykový displej s fyzickými tlačítky pro často používané funkce pomáhá minimalizovat pohyby hlavy řidiče.
Pro představovanou novinku jsou připraveny tři různé elektrifikované systémy pohonu. Klíčovým provedením RX pro západoevropské trhy má být Lexus RX 450h+ s plug-in hybridní technologií. Jedná se o vůbec první model RX s tímto typem pohonu. Používá čtyřválcovou hybridní jednotku 2,5 litru pracující s Atkinsonovým cyklem v kombinaci s trakční lithium-iontovou baterií o kapacitě 18,1 kWh. Permanentní pohon všech kol E-Four zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě.
Maximální výkon je srovnatelný s končícím provedením RX 450h, avšak jednotka produkuje vyšší točivý moment a pomáhá k lepší akceleraci. Celkový výkon je 309 koní a akcelerace z místa na 100 km/h za 6,5 sekundy. Rozměry a kapacita baterie společně s know-how na poli elektrifikace přinášejí výrazně nižší spotřebu paliva a emise. Cílová úroveň emisí CO2 (v kombinovaném cyklu podle WLTP) je nižší než 26 g/km při spotřebě paliva necelých 1,2 l/100 km. Očekává se elektrický dojezd přes 65 km při maximální rychlosti jízdy na elektřinu až do limitních 130 km/h.
Hybridní elektrické provedení Lexus RX 350h je zajímavou hospodárnou alternativou k naftovým a benzínovým ústrojím o nižším zdvihovém objemu. Nové RX 350h nabízí hladší chod a vyšší hospodárnost hybridního elektrického pohonu čtvrté generace s autonomním dobíjením. Benzínový čtyřválec 2,5 litru zprostředkuje 250 koní a akceleraci z místa na 100 km/h za 7,9 sekundy, což je srovnatelné s aktuálním provedením RX 450h, avšak při současném snížení emisí. I zde se promítají veškeré výhody programu vylepšování komponent hybridního systému jako v případě provedení RX 450h+, a to včetně nové hybridní převodovky v kompaktnějším provedení, nižší hmotnosti (pokles cca o 22 %) a nižších třecích ztrát a menší (cca o 9 %) i hospodárnější jednotky řízení energie (PCU). Verze standardně používá elektronicky řízený pohon všech kol 4x4 E-FOUR.
Výrobce má také k produkci připraven první dynamicky zaměřený hybrid s přeplňovaným ústrojím Lexus RX 500h se systémem regulace hnací síly DIRECT4. Tento inteligentní systém stálého pohonu všech kol používá samostatný elektromotor a střídač k nepřetržitému vyvažování výkonu a točivého momentu mezi kola přední a zadní nápravy za všech jízdních situací. Automaticky a zcela hladce upravuje hnací sílu mezi oběma nápravami, tedy rychleji a precizněji, než by toho byl schopen jakýkoli mechanický systém. Pohon DIRECT4 zprostředkuje lepší zpětnou vazbu od vozovky a současně zvyšuje stabilitu při ovládání vozidla, jakož i jízdní dynamiku za vysokých rychlostí.
V případě provedení RX 500h je obzvláště důležité, že pohon zvyšuje jízdní pohodlí díky okamžitě dostupnému točivému momentu, jenž pomáhá regulovat náklony karoserie. Novinka využívá zcela novou architekturu paralelního hybridního pohonu s přeplňovaným benzínovým motorem 2,4 litru a šestistupňovou převodovkou, integrovaným předním elektromotorem a jednotkou řízení energie, hybridní baterií a kompaktní zadní nápravou s elektrickým pohonem (76 kW). Celkový systémový výkon činí 371 k (273 kW) s maximem točivého momentu 550 Nm, což vozu umožňuje akcelerovat na 100 km/h za 6,2 sekundy.
Představená novinka nyní efektivně využívá špičkové technologie bezpečnosti ve formě třetí generace bezpečnostního paketu Lexus Safety System+. Ten zahrnuje vylepšený předkolizní bezpečnostní systém, nový proaktivní asistent řízení a na přání i rozšířený bezpečnostní paket. Výbava může dále zahrnovat asistenta bezpečného vystupování z vozidla, propojeného se systémem elektrického otevírání bočních dveří E-Latch. Ten v jízdní praxi zabraňuje nehodám v důsledku otevření dveří vozidla do dráhy projíždějícího cyklisty nebo jiného vozu. Paket Lexus Safety System+ bude standardní součástí výbavy všech evropských modelů.
Zájemci o vyšší výbavy si také mohou zvolit rozšířený bezpečnostní paket. Ten nově uvádí pomocníka pro změnu jízdního pruhu (LCA), který zajišťuje automatické řízení při přejíždění z pruhu do pruhu poté, co řidič na dálnici použije ukazatel směru. Součástí je i funkce upozorňování na křižující objekty před vozidlem, která s využitím radaru sleduje situaci po obou stranách a varuje řidiče před blížícími se vozidly při pomalém vyjíždění z křižovatky. Na barevném head-up displeji před řidičem se přitom zobrazuje animace směru blížícího se vozidla.
Součástí rozšířeného bezpečnostního paketu je také nouzový asistent řízení s aktivní podporou. Další systém elektrického otevírání bočních dveří RX v propojení se systémem sledování slepého úhlu zajišťuje exkluzivní funkci, kterou je asistent pro bezpečné vystupování. Zamezuje otevření dveří za situaci, kdy vůz rozpozná, že se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista. Lexus odhaduje, že uvedený systém napomůže předejít více než 95 % nehod v souvislosti s náhodným otevřením dveří.
Ovládání vozidla na úzkých místech usnadňuje digitální funkce panoramatického zobrazení okolí vozu s kamerami pro 360° rozhled dokola včetně zobrazení situace pod vozidlem. Novinkou je také funkce automatického čištění kamer. Funkce kromě toho vytváří 3D virtuální obraz RX, ukazující vozidlo při pohledu shora. K dispozici je i pokročilý systém parkování, který sám ovládá volant, řazení a brzdění. Získává komplexní obraz vozidla a jeho bezprostředního okolí pomocí čtyř kamer a 12 ultrazvukových senzorů. Dále dokáže rozpoznávat až tři pravidelně používaná parkovací místa.
Podle českého zastoupení značky bude výroba nového Lexusu RX v Japonsku zahájena již koncem října a první vozy se u nás objeví začátkem příštího roku. Přímý prodej pro zájemce se předpokládá v jarních měsících 2023. Oznámené ceny začínají na 1790000Kč, to nejluxusnější provedení ve výbavě F Sport+ pořídíte za 2680000Kč. Další podrobnější informace o nové již páté generaci modelu Lexus RX na našem trhu přineseme hned po prvních testovacích jízdách.
Tým AUTOiNDEX.cz