Hyundai Santa Fe PHEV – sedmimístné SUV pro náročné

Testy
12.09.2022

F T G

Hyundai Santa Fe PHEV – sedmimístné SUV pro náročné

Modernizovaný Hyundai Santa Fe byl představen již v roce 2020, v mezidobí však dostal například pokrokový plug-in hybridní pohon. Ten jsme vyzkoušeli v rámci našeho redakčního testu varianty v nejvyšší výbavě Luxury. Její součástí je mimo jiné exteriérový designový paket, který vůz odlišuje od nižší výbavových stupňů.

Model Santa Fe je vlajkovou lodí automobilky Hyundai a dává to patřičně najevo. Bohatá výbava je samozřejmostí, navíc interiér posádku hýčká skvělým odhlučněním a dostatečným prostorem. Za příplatek 30 tisíc korun dostane zákazník sedmimístné provedení a to bez ohledu na zvolené výbavě vozu.

Nadčasový design

Hlavní dominantou karosérie jsou rozdělené přední světlomety, které jsou v rámci nejvyšší testované varianty Luxury vybaveny Full LED technologií. Nedávná modernizace přinesla ještě větší masku chladiče, jenž dodává opravdu sebevědomý vzhled. Upraveny byly rovněž i zadní svítilny, které mají tvar hokejky. Ty spojuje červený pás, který bohužel nesvítí.

Luxus vozu zdůrazňuje množství chromu a v neposlední řadě také lak Taiga Brown, kterým byl opatřen námi testovaný vůz. Ten zajímavě mění svůj odstín podle aktuálních světelných podmínek. Navíc se jedná o jedinou metalickou barvu bez příplatku. Testovanou verzi PHEV ale nelze kombinovat s největšími dvacetipalcovými koly, zákazníci si tak musí vystačit s disky o rozměru devatenáct palců. Ty však na autě vypadají velmi pěkně a navíc podle nás zajišťují rozumný komfort.

Jak jsme již avizovali, pouze špičková verze Luxury zahrnuje designový paket, jehož součástí jsou nárazníky, lemy, difuzor, prahy dveří a boční ochranné lišty v barvě karosérie. Efektně také působí černá chromovaná mřížka chladiče nebo chromované kliky dveří či linie kolem bočních oken.

Komfortní interiér

Po usednutí za volant okamžitě potěší béžové čalounění sedadel prémiovou kůží Nappa s prošíváním ve tvaru diamantu. Futuristický dojem pak navozuje hliníková dekorace středového panelu, stejně jako semišové čalounění sloupků a stropu. Přední sedadla jsou komfortní a nabízí dostatečné boční vedení. Ocenili jsme také nastavitelnou délku sedáku a v létě přijde vhod také funkce ventilování. Standardem je paměť pro nastavení sedadla řidiče a zrcátek. 

Před řidičem se nachází 12,3 palcový digitální přístrojový štít s pěknou grafikou. To samé platí o středovém displeji infotainmentu o rozměru 10,25 palce. Dotykové ovládání i přehlednost je na jedničku. Mezi luxusní prvky pak patří head-up displej s promítáním informací přímo na přední sklo nebo perfektně hrající audiosystém Krell s 10 reproduktory, subwooferem a zesilovačem.

Obecně zaslouží vnitřní prostor pochvalu za vysokou kvalitu materiálů a velmi dobré zpracování. Ocenili jsme také množství klasických tlačítek na středovém panelu. Na ovládání si lze rychleji zvyknout, než v případě skrytých ovladačů v moderních infotainmentech, které při jízdě postrádají intuitivnost.   

Vnitřní prostor je dostatečný prakticky po všech stránkách. Druhá řada sedadel je totiž už ve standardu posuvná, což poskytuje praktickou variabilitu. Příplatková dvojice sedadel v rámci sedmimístného provedení poskytuje dostatek místa pouze pro děti. Lze ji samozřejmě využít i pro převoz dospělých osob, je však nutné počítat se ztíženým nastupováním a omezeným komfortem.

Zavazadlový prostor nabízí v rámci pětimístného uspořádání solidních 571 litrů, při využití třetí řady sedadel se jeho objem zmenší na 130 litrů. Kvůli přítomnosti sklopitelných sedadel ale zapomeňte na dvojitou podlahu zavazadelníku. Dobrou zprávou naopak je skutečnost, že ve výbavě nechybí plnohodnotná rezerva, která byla umístěna pod autem.

Univerzální benzinový čtyřválec 1.6 T-GDI

Testovaná plug-in hybridní verze Hyundaie Santa Fe vyžívá stejný motorový základ, jako ryze hybridní model. Jedná se o přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu 1598 ccm s přímým vstřikováním paliva. Nejvyšší výkon motoru činí 132 kW při 5500 ot/min. Maximální točivý moment 265 Nm pak vrcholí v rozmezí 1500 – 4500 ot/min.

Spalovací motor v případě námi zkoušeného vozu doplňoval synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Disponuje nejvyšším výkonem 67 kW a největším točivým momentem 304 Nm. V kombinaci nabízí oba dva motory nejvyšší přepočtený výkon 195 kW při 5500 ot/min a maximální točivý moment 350 Nm. To jsou nadprůměrné hodnoty, které by vozu měly zajistit solidní dynamiku. A jak jaké jsou naše jízdní dojmy?

Hyundai se rozjíždí velice hladce a při nabitém Li-Pol akumulátoru o kapacitě 13,8 kW lze využít pohon výhradně na elektrickou energii. Jízda je tedy tichá a komfortní. Ačkoliv výrobce uvádí čistě elektrický dojezd výrazně přes 58 kilometrů, my jsme dosáhli maximálně hranice 50 kilometrů. V rámci hybridního režimu pohonný systém efektivně přepíná mezi spalovacím a elektrickým motorem. K tomu dochází velice plynule, takže změnu většinou ani nezaznamenáte. Průměrná spotřeba paliva se v tomto módu pohybuje kolem 2 l/100 kilometrů. Bravo!

Při vybitém akumulátoru však spotřeba výrazně roste. Defenzivní jízdní styl znamená apetit kolem 7 l/100 km, lehce dynamická jízda pak spotřebu atakuje k osmilitrové hranici. I tak zajistí palivová nádrž o objemu 47 litrů relativně dostatečný dojezd.

Plug-in hybridní systém testovaného vozu zaslouží palec nahoru za hladký a naprosto plynulý jízdní projev. Velmi příjemně se s tímto velkým SUV cestuje i po městě a to díky lineárním rozjezdům a v neposlední řadě také skvělému odhlučnění kabiny. Spalovací motor tak o sobě začne dávat vědět až ve vyšších otáčkách. Za jistou nevýhodu daného plug-in hybridního systému považujeme relativně nízkou rychlost nabíjení pomocí palubní nabíječky. Ta činí pouhých 3,3 kW/h.

Pohonné ústrojí využívá novou šestistupňovou automatickou převodovku, jež přenáší výkon na systém pohonu všech kol HTRAC. K ovladači převodovky nemáme žádných výhrad a řazení probíhá jemně a intuitivně. Snad jen dynamiku testovaného Santa Fe jsme očekávali o něco lepší. Hyundai slibuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,8, což je spíše průměrná hodnota. Maximální rychlost pak činí 187 km/h. Svůj podíl na tom samozřejmě má relativně těžké pohonné ústrojí včetně akumulátoru. Vždyť pohotovostní hmotnost sedmimístného vozu činí 2080 kilogramů. Pokud z vozu chcete dostat maximum, nejlépe pochopitelně funguje ve sportovním režimu.

Co se týká naladění podvozku, ten je doslova předurčen pro klidnou komfortní jízdu. Zvládne totiž odfiltrovat většinu nerovností našich silnic a to i na devatenáctipalcových kolech. Posilovač řízení je velmi účinný, což usnadňuje manévrování s vozem ve městě. Zpětnou vazbu od předních kol však nečekejte. Brzdy fungují na jedničku, dobře se dávkují a nevadnou ani při opakovaném brzdění.

Resumé

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI PHEV je velké SUV s nezaměnitelným designem a prostorným interiérem. Ten posádku při jízdě hýčká skvělým zpracováním, kvalitními materiály a velmi dobrým odhlučněním. Plug-in hybridní systém je předurčený spíše pro klidnou jízdu, dokáže ale přinést zajímavé úspory. Podmínkou je však časté využití na kratší vzdálenosti, optimálně s možností nabíjet na vybraných veřejných stanicích zdarma. Výhodou je také možnost parkování v Praze bez souvisejících poplatků a to díky registrační značce EL. 

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Hyundai
Model:Santa Fe
Karosérie:SUV
Motor:1.6 T-GDI PHEV
Palivo:hybrid
Rok výroby:2022
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový + elektromotor
Válce:4
Objem motoru:1598 ccm
Nejvyšší výkon:132 / 5500 přepočtený výkon soustavy 195 / - [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:265 / 1500 - 4500 přepočtený toč. moment soustavy 350 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:187 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:8,8 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 1,6 l
Velikost zav. prostoru:571 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):47
Pohotovostní hmotnost:2040 Kg
Nosnost:650 Kg
Základní cena:899 990 Kč (2.2 CRDi 8st. DCT, 4x2, Comfort, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 299 990 Kč (1.6 T-GDI PHEV 6st. AT 4x4, Smart, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -