Škoda Octavia 2.0 TDI DSG 4x4 – komplexní liftback

Testy
25.08.2022

F T G

Škoda Octavia 2.0 TDI DSG 4x4 – komplexní liftback

Velký kufr, dostatečný prostorný interiér a osvědčená technika koncernu Volkswagen. To vše jsou atributy vozu Škoda Octavia, která stále patří mezi nejlépe prodávaný model automobilky. Testovali jsme praktický liftback s pohonem všech kol a úsporným naftovým dvoulitrem pod kapotou.

Nabídku naftových motorů modelu Octavia reprezentuje dvojice čtyřválců 2.0 TDI (85 kW) a 2.0 TDI (110 kW). Posledně jmenovaný se prodává také s pohonem všech kol. Právě tuto variantu lze kombinovat výhradně s automatickou převodovkou DSG. Zájemci o výkonnější TDI v rámci modelové řady Octavia pak musí zvolit sportovně laděné provedení Octavia RS 2.0 TDI (147 kW).

Atraktivní čtvrtá generace

Škoda Octavia již na první pohled působí kompaktním dojmem. Z pohledu designu je znát, že se určitými prvky Octavia přibližuje většímu Superbu, ale také menšímu modelu Scala. Octavii však lze jednoznačně identifikovat podle originálního světelného podpisu. Elegantně působí sdružené přední světlomety, které nahradily oddělená světla minulé generace. K rozdělení naopak došlo u zadních svítilen. Svislé světlomety zde vystřídaly světla, které se „natáhly“ i do pátých dveří.

Design Škody Octavia je dospělejší a elegantnější, než tomu bylo u jejího předchůdce. Celkově auto působí moderním dojmem a nesporná je také jistá dávka odvahy. Čtvrté generaci tedy proměna jednoznačně prospěla. Troufáme si tvrdit, že auto zákazníky zaujme nejen prostorem, ale nově také vzhledem.

Osmnáctipalcová kola testované varianty Style působí dospělým dojmem a automobilu sluší i červený lak karosérie. Součástí standardní výbavy jsou také chromované lišty oken včetně lišty v předním nárazníku. To přináší více elegance oproti provedení Ambition nebo základní verzi Active.

Pokrokový interiér a spousty prostoru

Líbivě zpracované přístrojové desce dominuje desetipalcový centrální displej s dotykovým ovládáním. Ten je součástí standardní výbavy mimo základního provedení Active. Prostřednictvím tohoto systému se nastavuje například i klimatizace a další hlavní funkce vozu. Výhradu máme snad jen proti relativně širokým rámečkům barevného displeje.  

Na digitální trend jsme si ale rychle zvykli, přestože absence klasických tlačítek částečně zhoršuje intuitivnost ovládání při jízdě. Jednodušší alternativou v rámci ovládání ale může být hlasový asistent. Všechny verze výbavy kromě Active, zaujmou také digitálním přístrojovým štítem. Ovládání rovněž vyžaduje chvíli zvyku, což platí i pro logiku pohybu v menu palubního počítače. Například pro nulování už nefunguje dlouhý stisk tlačítka, ale je zapotřebí přímo přejít na související volbu.

Ve voze je dostatek místa prakticky ve všech směrech a palec nahoru zaslouží i objemný zavazadelník.  Výhodou oproti konkurenci je především dostatečný prostor pro nohy cestujících vzadu. Subtilnější středový panel nové přístrojové desky navíc tolik neomezuje nohy posádky na předních sedadlech.

Testovaný vůz byl vybaven špičkovými příplatkovými sedadly (+63 tisíc Kč) s ventilací a certifikací AGR v koženém provedení. Potěší nastavitelnou délkou sedáku, bederní podpěry a obecně tužším charakterem. Účinné odvětrávání jsme ocenili zejména v teplém počasí a jejich komfort zejména na dlouhých cestách. Samozřejmostí je také jejich masážní funkce, elektrické ovládání nebo paměť nastavení. Bravo!

Zavazadelník liftbacku Škody Octavia nabízí nadprůměrný objem 600 litrů, který nemá v tomto segmentu konkurenci. Navíc jeho pravidelné tvary bezesporu přispívají k velmi dobré využitelnosti. Po sklopení opěradel zadních sedadel vznikne prostor pro převoz nákladu o objemu až 1555 litrů.

Osvědčené TDI a schopný podvozek

Námi zkoušenou Škodu Octavii poháněl vznětový motor 2.0 TDI EVO ve spojení s automatickou převodovkou DSG. Jeho nejvyšší výkon činí 110 kW při 3000 – 4200 ot/min. Maximální točivý moment 360 Nm pak vrcholí v rozmezí 1600 – 2750 ot/min. Po nastartování o sobě dává dvoulitr o trochu více vědět, situace se však výrazně zlepší po zahřání motoru. Zejména kolem hranice 2000 ot/min je takřka ideálním společníkem pro dálniční cestování.

Dynamiky má motor dostatek a ve středních otáčkách působí velmi agilním dojmem. Sedmistupňová automatická převodovka DSG si s motorem velmi dobře rozumí. Řazení probíhá velmi rychle tak, jak jsme u tohoto typu dvouspojkové převodovky zvyklí. Volič řazení nemá pevné mechanické spojení a pokyny probíhají pouze elektronicky. Automobilka ho nazývá shift-by-wire a používá ho i v ostatních vozech koncernu Volkswagen.

Spotřeba pohonných hmot v kombinovaném režimu pohybuje kolem šestilitrové hranice, při snaze o úspornou jízdu palubní počítač ukazoval hodnotu 5,3 l/100 km. Ve městě a na dálnici počítejte s apetitem kolem 7 l, což je s ohledem na pohon všech kol a automatickou převodovku slušná hodnota. Zvětšená nádrž varianty s pohonem 4x4 o velikosti 55 litrů zajistí velmi slušný dojezd na jedno natankování.

Právě pohon všech kol přináší jistotu při jízdě za zhoršených jízdních podmínek. Technicky má 4x4 na starost elektronicky řízená mezinápravová spojka šesté generace. Jedná se o vylepšené ústrojí, které je lehčí a dokáže prakticky bez prodlení aktivovat plnou pomoc zadní nápravy. U rodinného lifbacku se tato výbava vyplatí zejména lidem, kteří často vyráží do hor.  

Testovanému vozu nechyběl adaptivní povozek, jehož charakteristiku lze měnit příslušnými jízdními režimy. K dispozici jsou módy Normal, Sport, Eco, Comfort a Individual. V režimu Normal je podvozek spíše měkčí, takže jsme i pro běžnou jízdu občas využívali sportovního nastavení. Dobrou zprávou je, že se octavia hravě vypořádá s nekvalitními silnicemi a dobře drží zvolenou stopu. Osmnáctipalcová kola sice na nerovnostech občas poskočí, zajišťují však perfektní stabilitu. Pochvalu si auto zaslouží za neutrální nastavení podvozku s mírným sklonem k nedotáčivosti. Výhradu máme snad jen proti horšímu odhlučnění. Hluk se ozývá zejména od podběhů kol.

Resumé

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG 4x4 má prémiovější charakter a díky modernímu interiéru s bohatým vnitřním prostorem dokáže splnit požadavky náročnějších zákazníků. Navíc osvědčený turbodiesel s automatickou převodovkou v kombinaci s pohonem všech kol představuje osvědčený recept pro univerzální rodinný vůz. Vrásky na čele tak dokáže způsobit snad jen vyšší pořizovací cena. Ta se v rámci testované specifikace hravě dostane na hranici jednoho milionu korun.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Octavia
Karosérie:Liftback
Motor:2.0 TDI DSG 4x4
Palivo:nafta
Rok výroby:2022
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1968 ccm
Nejvyšší výkon:110/3000-4200 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:360/1600-2750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:218 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:8,5 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 5,2 l, kWh
Velikost zav. prostoru:600 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):55
Pohotovostní hmotnost:1554 Kg
Nosnost:492 Kg
Základní cena:519 900 Kč (1.0 TSI, Active)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:734 900 Kč (2.0 TDI 110 kW, DSG, Ambition)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -