Stylové SUV-kupé od Fordu se jmenuje Mustang Mach-E a kromě extravagantního designu nabízí především zajímavou techniku a radost za volantem. Testovali jsme špičkovou variantu s pohonem všech kol a nejvyšším výkonem 351 koní.
Ačkoliv se označení elektrického Mustangu stalo terčem posměchu části motoristické veřejnosti, Ford moc dobře věděl, co dělá. Legenda jménem Mustang totiž velmi dobře funguje a to i z marketingového hlediska. Je však zřejmé, že shodné výkony elektrického Mustangu s jeho standardním benzinovým soukmenovcem GT by asi nikdo neočekával. Hned v úvodu ale musíme konstatovat, že má právě Mustang Mach-E oproti mainstreamové elektromobilové konkurenci jistý řidičský přesah!
Ford Mustang Mach-E je již na první pohled velice originální automobil. Charakteristickými prvky jsou dlouhá přední kapota s výraznými prolisy a v neposlední řadě i robustní blatníky. Zadní silueta vozu pak díky svažující se střeše připomíná shooting brake, což ještě více zdůrazňuje její černé lakování. To auto opticky ještě více snižuje a vytváří sportovně elegantní dojem. Bravo!
Přední části vozu dominují protáhlé světlomety a robustní uzavřená maska. Ikonické zadní svítilny reprezentují typický designový prvek modelu, stejně jako loga cválajícího koně. Označení výrobce byste tedy na karosérii či v interiéru hledali jen marně.
Dalším jedinečným prvkem je absence klik čtveřice bočních dveří. Otevírání probíhá pomocí tlačítka na sloupku, jehož zmáčknutím se dveře automaticky pootevřou. Dvojice předních dveří má navíc subtilní držátko, prostřednictvím kterého dveře otevřete do požadovaného úhlu. Není příliš elegantní, ale svůj praktický účel plní.
Jednou z hlavních výhod moderního tvaru karosérie testované novinky je bezesporu minimální aerodynamický odpor vzduchu karosérie. Ford uvádí hodnotu pod 0,30, což je skvělý parametr. Obzvláště u vozu kategorie SUV. Subjektivně je nízký aerodynamický odpor opravdu znát a v kombinaci s vynikajícím odhlučněním interiéru výrazně přispívá k prémiovému dojmu z jízdy.
Interiér Fordu Mustang Mach-E překvapí minimalistickým pojetím interiéru, které není pro tohoto výrobce zrovna typické. Před řidičem se nachází malý digitální přístrojový štít o velikosti 10,2 palce. Poskytuje pouze základní informace bez možnosti změny zobrazení. Výhradu máme proti absenci head-up displeje, který je dnes u elektromobilů vyšších tříd samozřejmostí.
Uprostřed přístrojové desky je naopak obrovský 15,5 palcový displej multimediálního systému SYNC 4A. Chválíme pěknou grafiku, vysoké rozlišení a také rychlé reakce systému. Samozřejmostí je podpora Apple CarPlay a palec nahoru zaslouží i stylový kruhový ovladač ve spodní části. Jinak klasická hardwarová tlačítka prakticky vymizely, takže například i klimatizaci musí posádka ovládat prostřednictvím displeje. Rozmístění a velikost softwarových ovladačů je však v pořádku a napomáhá relativně intuitivnímu ovládání. Snad jen menu ovládání klimatizace by mohlo být umístěno o něco výše.
Volič převodovky na středovém panelu má pro Ford typicky kruhový tvar a proti ovládání nemáme výhrady. Interiér potěší měkčenými plasty a vcelku kvalitním zpracováním. Palec nahoru zaslouží i kožené čalounění sedadel a v neposlední řadě také efektní prošívání. Sedadla jsou velice pohodlná a neunaví ani po delší jízdě. U takto výkonného automobilu nám chybělo snad jen výraznější boční vedení.
Co se týká vnitřního prostoru, v tomto ohledu nabízí Ford Mustang Mach-E opravdu hodně. Dostatek místa je nejen vpředu, ale také na zadních sedadlech a to dokonce i v oblasti hlavy, kde jsme to kvůli svažující se střeše ani nečekali. Díky relativně širokému interiéru a absenci středového tunelu poskytuje ford na zadních sedadlech dostatek komfortu až pro trojici cestujících. Navíc prosklená střecha nabízí zajímavé jízdní vjemy.
Do zavazadlového prostoru lze naložit až 402 litrů nákladu. To je spíše průměrná hodnota v porovnání s konkurencí. Mustang Mach-E ale zase potěší dvojitým dnem zavazadelníku nebo variabilními sedadly, po jejichž sklopení vznikne rovná plocha. Doslova trumfem je pak prostor pod přední kapotou, který disponuje objemem 100 litrů. Ten má tvar plastové vany, na jejíž dně se nachází výpustný ventil pro snadný úklid po převozu znečištěného nákladu. Bravo!
Zájemce o nový Ford Mustang Mach-E může volit z nabídky čtyř motorů, dvojice baterií a pohonem zadních kol či AWD. My jsme testovali špičkovou variantu Mach-E AWD se dvěma elektromotory, které zajišťují pohon všech kol. Prodloužený dojezd poskytuje akumulátor s kapacitou 98,7 kWh. Nejvyšší výkon pohonného ústrojí činí úctyhodných 258 kW a největší točivý moment pak 580 Nm. Zajímavostí je skutečnost, že se ještě nejedná o nejvýkonnější variantu. Ultimativní model Mach-E GT totiž dokáže nabídnout nejvyšší výkon 358 kW!
Parametry dvojice elektromotorů výrobce bohužel nezveřejnil, známe tedy pouze celkový přepočtený výkon. Rozdělení točivého momentu varianty AWD mezi jednotlivé nápravy by podle neoficiálních informací mělo být v poměru 30:70 ve prospěch zadních kol. Špičkové výkonové hodnoty zkoušené motorizace se potvrdily i v praxi. Při sešlápnutí akcelerátoru auto okamžitě razantně zrychlí a posádku dokáže pořádně zatlačit do sedadel. Výrobce deklaruje akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,8 vteřiny, což je na SUV s pohotovostní hmotností 2322 kilogramů perfektní hodnota. Škoda jen, že se digitální rychloměr zanedlouho poté zastaví na hodnotě 180 km/h.
Velkým překvapením novinky byla spotřeba. V rámci našeho redakčního testu jsme jezdili kolem 19 kWh na 100 kilometrů, což je skvělý výsledek. Při snaze o úspornou jízdu počítejte s apetitem elektrické energie kolem 16 kWh, dálniční cestování naopak znamená spotřebu přes 20 kWh. Škoda jen, že využitelná kapacita baterie činí 91 kWh. V praxi ale není problém urazit s vozem na jedno nabití kolem 450 kilometrů.
V rámci rychlonabíjení stejnosměrným proudem pak Mustang Mach-E slibuje dobití z 10 na 80 minut za 45 minut. Zamrzí snad jen skutečnost, že nabíjení nad kapacitu 80% trvá příliš dlouho (rychlost cca 12 kWh). Taková ochrana baterie nám přijde zbytečná.
Okamžitě při první jízdě jsme si všimli relativně tuhého naladění podvozkových prvků. V zatáčkách se auto minimálně naklání, avšak vyšší pohotovostní hmotnost má za následek určitou těžkopádnost. Obzvláště pokud vůz razantně posíláte z jedné zatáčky do druhé, je znát lehká nervozita. Dobrou zprávou však je, že si na nerovnostech zachovává solidní komfort a palec nahoru zaslouží i vynikající odhlučnění.
Právě akustický komfort je velmi silnou stránkou vozu a posádce zajišťuje pohodlné cestování. Pochvalu také zaslouží řada bezpečnostních asistentů. Za zmínku stojí i inteligentní tempomat, který se chová téměř jako semi-autonomní řízení.
Auto má tři jízdní režimy a i v ekologicky pojatém módu dokáže velmi solidně akcelerovat. V ostrém nastavení pak permanentně zapojí oba dva elektromotory a tedy i pohon obou náprav. Stále je však cítit preference zadní nápravy, ovšem není tak dominantní jako v režimu Eco, ve kterém má auto výrazně přetáčivý charakter. Ford dokonce umožňuje deaktivovat stabilizaci i protiprokluzový systém, díky čemuž jsme si mohli vychutnat jízdu řízenými smyky. Podvozek Mustangu Mach-E je při těchto řidičských radovánkách perfektně čitelný a nepřekvapí žádnou záludností. Který konvenční elektromobil segmentu SUV může takové svezení nabídnout?
Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Dávkování však vyžaduje chvíli zvyku, protože hranice mezi rekuperací a standardního brzdění je poměrně tenká. Při necitlivém zacházení s brzdovým pedálem to znamená citelné škubnutí, čímž trochu trpí plynulost jízdy. Řízení je poněkud přeposilované, pochvalu ale zaslouží za přesnost a optimálně strmý převod. Dobrou zprávou je, že částečnou zpětnou vazbu od předních kol k řidiči dokáže přenést.
Ford Mustang Mach-E AWD je povedený elektromobil plný emocí. Jedinečnost designu poutá pozornost prakticky všude, kde se s ním objevíte. Interiér pak nabízí praktické vlastnosti a dostatek prostoru. Testovaný model dokáže být velmi rychlý a zároveň nabízí solidní jízdní komfort s jistotou pohonu všech kol. Relativně dlouhý dojezd potvrzuje efektivitu celého systému a dokonalou synchronizaci dvojice elektromotorů. Především s ohledem na dynamické jízdní schopnosti a zábavu za volantem, model Mustang Mach-E dokazuje, že je hodný svého jména. Alespoň v současném světě elektromobilů, ve kterém bezesporu patří na špičku kategorie SUV.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Mustang |
Karosérie: | SUV |
Motor: | Mach-E AWD 258 kW |
Palivo: | elektřina |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | 2x elektromotor |
Válce: | N/A |
Objem motoru: | N/A ccm |
Nejvyšší výkon: | 258 / 0 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 580 / 0 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 5,8 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 18,7 kWh l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 402 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | N/A |
Pohotovostní hmotnost: | 2322 Kg |
Nosnost: | 368 Kg |
Základní cena: | 1 522 900 Kč (Mach-E 198 kW, 75,7 kWh) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 824 900 Kč (Mach-E AWD 258 kW, 98,7 kWh) |