Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid Platinum – velikán ze zámoří

Testy
04.08.2022

F T G

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid Platinum – velikán ze zámoří

Rozměrný Ford Explorer se po dlouhé době opět oficiálně prodává v Evropě. Jedná se o originální alternativu k prostorným SUV, které se běžně prodávají na starém kontinentu. Testovali jsme variantu v luxusní výbavě Platinum vybavenou plug-in hybridním pohonem s nejvyšším výkonem 336 kW!

Šestá generace jednoho z nejlépe prodávaných SUV byla v Americe představena již v roce 2019. Zanedlouho poté Ford odhalil i plug-in hybridní verzi, aby mohl oslovit zákazníky také v Evropě, která podléhá striktní regulaci emisních norem. Zajímavostí ale je, že se nejedná o premiéru, ale návrat. Druhá generace Fordu Explorer se právě v Evropě totiž prodávala do roku 2003.

Majestátní vzhled a špičková výbava

Vlajková loď Fordu je na silnici opravdu nepřehlédnutelná. Délka karosérie nového modelu Explorer totiž činí 5049 mm, na výšku pak 1778 mm a se zrcátky mu na šířku naměříte 2285 mm. Ford se chlubí majestátním vzhledem, avšak s relativně jednoduchými tvary, takže zapomeňte na designové výstřednosti.  Nepřehlédnutelnými prvkem je čtveřice chromovaných koncovek výfuků. Jen škoda, že je reálný výfuk sveden dolů v polovině koncovky.

Testovaná výbava Platinum zaujme dvacetipalcovými koly v atraktivním provedení leštěný hliník. Součástí výbavy je také metalické provedení nebo označení výbavy na zádi. Varianta Platinum se navíc chlubí chromovanou mřížkou chladiče a střešních ližin, což dělá prémiový dojem. Další chromové prvky se nachází na klikách či zadních dveří – v tomto případě však v matném provedení. To se týká i prvků na bočních prazích a spodní části předního a zadního nárazníku.

Celkově Ford Explorer působí na našich silnicích nepřehlédnutelným dojmem a to především díky jedinečnosti, která z něj doslova vyzařuje. Tento model na našich silnicích jen tak nepotkáte, což zvyšuje pozornost u kolemjdoucích. S ohledem na vnější rozměry vozu je však jasné, že parkování a popojíždění po městě vyžaduje větší pozornost a v neposlední řadě také řidičské umění.

Ford Explorer se u nás prodává pouze v luxusním proveden. V nabídce jsou dva výbavové stupně (ST-Line a Platinum), které definují charakter vozu. Testovaná verze Platinum je spíše reprezentativně zaměřená, na rozdíl od sportovně pojaté varianty ST-Line.

Po usednutí za volant si okamžitě všímáme nadprůměrného vnitřního prostoru a prostorově dostatečně dimenzovaných předních sedadel. Ty jsou plně nastavitelná, mají masážní funkci a nechybí jim ani účinné vyhřívání a odvětrávání. Volant padne příjemně do ruky a tlačítka mají logické uspořádání.

Testovaná verze Platinum dále zaujme například kůží potaženou přístrojovou deskou nebo atraktivním dřevěným dekorem. Palec nahoru pak zaslouží čalounění sedadel kůží Geneva s diamantovou perforací a horními díly v hnědé kůži Brunello. To vše zdůrazňuje prémiový charakter interiéru. Materiály jsou tedy na vysoké úrovni, snad jen zpracování některých prvků by mohlo být lepší.

Při jízdě jsme si užívali velice kvalitního ozvučení audiosystému od Bang Olufsen se čtrnácti reproduktory a maximálním výkonem 980 W. Samozřejmostí je rozměrné panoramatické střešní okno a ve standardní výbavě nechybí ani 12,3 palcový digitální přístrojový štít s vynikající přehledností. Displej infotainmentu je pak umístěný vertikálně a zaslouží pochvalu za rychlé reakce. Výbava dále zahrnuje pokrokové elektronické asistenty, jako je například adaptivní tempomat či funkci aktivního parkování. Samozřejmostí je také kamerový systém s 360 stupňovým rozsahem.

Automobil hýčká posádku bohatým vnitřním prostorem a to hlavně díky rozvoru karosérie přes tři metry. Je tedy doslova předurčen pro sedmimístné provedení. To zahrnuje dvojici elektricky výklopných sedadel ve třetí řadě. Příjemným překvapením je skutečnost, že se na ně relativně pohodlně posadí i dospělá osoba průměrného vzrůstu. Ani vystupování či nastupování není tak nepohodlné, jako ve většině sedmimístných SUV. Bravo!

Druhá řada sedadel nabízí nadprůměrný prostor po posádku a variabilitu zajišťuje posuvná lavice a nastavitelný sklon opěradel. Komfort cestování v druhé řadě pak zajišťuje možnost vlastního nastavení klimatizace, vyhřívání sedadel (krajních) a nabíjecí USB porty či standardní domácí zásuvka. 

Co se týká objemu zavazadlového prostoru, v sedmimístném provedení činí 240 litrů, v pětisedadlovém uspořádání pak dokonce 635 litrů (měřeno po roletu zavazadelníku). Samozřejmostí je elektrické otevírání pátých dveří, stejně jako dvojité dno. Pravidelné tvary kufru navíc usnadňují manipulaci s rozměrným nákladem. Tažné zařízení je sice součástí nadstandardní výbavy, zato však Ford Explorer zvládne tahání nákladů o hmotnosti až 2,5 tuny.

Šest válců a elektromotor

Ford Explorer se v Evropě nabízí pouze s jedinou motorizací – třílitrovým vidlicovým šestiválcem spalujícím benzin. Přísné emisní limity pak pomáhá plnit elektromotor o nejvyšším výkonu 75 kW, který je uložen v desetistupňové automatické převodovce. Dvakrát přeplňovaný šestiválec nabízí nejvyšší výkon 261 kW. Výsledkem je celkový přepočtený výkon 336 kW při 5750 ot/min a maximální točivý moment 825 N.m. To na slušnou dynamiku téměř 2,5 tunového SUV rozhodně stačí.

Ford dokáže dosáhnout rychlosti 100 km/h během šesti sekund a nejvyšší rychlost krotí omezovač na hodnotě 230 km/h. Kombinace plug-in hybridního systému a velkého benzinového motoru opět dává smysl zejména při využití ve městě. Zde si však zájemci musí nechat zajít chuť na bezplatné parkování. Registrační značku EL u nás totiž automobil nezíská a to kvůli emisím překračujícím hraniční hodnotu 50 g/km.

Zejména s ohledem na hmotnost vozu jsme však považovali reálný dojezd výhradně na elektrickou energii kolem hranice 30 kilometrů za velmi dobrý. Vždyť mnohem menší konkurenti většinou nezvládnou o mnoho více. Vodou chlazený lithium-iontový akumulátor má celkovou kapacitu standardních 13,1 kWh, využitelná kapacita je ale pouze 10,7 kWh. Při jízdě na elektřinu dosáhne Ford Explorer nejvyšší rychlost 134 km/h.

Výhradu máme proti relativně ostrým reakcím vozu na plynový pedál a to v elektrickém režimu Může to leckoho překvapit a vyvolat až nebezpečnou situaci. Na nutnost citlivého zacházení s akcelerátorem jsme si ale rychle zvykli.

Palec nahoru zaslouží sladění převodovky a hybridního systému. Řazení probíhá plynule a systém optimálně volí jednotlivé stupně. Šestiválec je dobře odhlučněný a navíc má příjemný zvuk. Dává o sobě vědět především ve sportovním módu, to když ho elektronika pouští do vyšších otáček. A jak je na tom testovaný vůz se spotřebou pohonných hmot?

V kombinovaném režimu se spotřeba s nabitým akumulátorem pohybuje na hranici 6 litrů na 100 km. Pokud máte vybitou baterii, apetit motoru snadno atakuje 8,5 l/100 km a to při klidné jízdě. S ohledem na výkonný šestiválec a hmotnostní parametry Fordu Explorer se však stále jedná o velmi příznivé hodnoty! Navíc palivová nádrž o objemu 70 litrů zajistí solidní dojezd na jedno natankování.

Nová platforma

Šestá generace Fordu Explorer využívá zcela nové platformy, která při běžné jízdě preferuje pohon zadních kol. Explorer je však čtyřkolka s tím, že se přední kola připojují automaticky v závislosti na vyhodnocení elektroniky. To lze sledovat na jednom z volitelných zobrazení na displeji před řidičem. Při konstantní jízdě je pochopitelně poháněna pouze náprava zadní, akcelerace nebo ztráta adheze samozřejmě znamená připojení předních kol.

Podvozek testovaného provedení Platinum je v porovnání se sportovně laděnou variantou ST-Line naladěn především na komfortní jízdu. Zajímavostí je, že oproti konkurentům Ford Explorer nenabízí adaptivní tlumiče. Klasické řešení však bezesporu přináší nižší náklady na servis.

Při jízdě jsme si ověřili, že se auto dokáže dobře vypořádat s nerovnostmi našich silnic a charakter naladění posilovače řízení rovněž koresponduje s komfortním pojetím podvozku. Jízdní vlastnosti negativně neovlivňují ani dvacetipalcová kola testovaného provedení. Ocenili bychom snad jen menší náklony karosérie v zatáčkách. Na druhou stranu s takto rozměrným SUV asi nikdo sportovně projíždět zatáčky nebude.

Resumé

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid Platinum je americky pojaté SUV pro sedm osob s nadprůměrně prostorným interiérem a výkonným hybridním systémem. Ford se také chlubí výrazným vzhledem a komfortně nastaveným podvozkem. Zamrzí snad jen horší kvalita zpracování některých detailů v interiéru. V porovnání s evropskými konkurenty však Ford Explorer jednoznačně boduje cenou. Vždyť pořizovací cena lehce nad hranicí 2 miliónů korun u většiny sedmimístných SUV teprve začíná.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Ford
Model:Explorer
Karosérie:SUV
Motor:3.0 V6 EcoBoost Hybrid
Palivo:hybrid
Rok výroby:2021
Technické parametry
Typ motoru:Dvojitě přeplňovaný zážehový + elektromotor
Válce:6
Objem motoru:2999 ccm
Nejvyšší výkon:261 / 5750 přepočtený výkon soustavy 336 / - [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:365 / 3500 přepočtený toč. moment soustavy 825 / 2500 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:230 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:6,0 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 2,9 l, kWh
Velikost zav. prostoru:635 (po přepážku) l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):70
Pohotovostní hmotnost:2466 Kg
Nosnost:694 Kg
Základní cena:2 219 900 Kč (3.0 V6 EcoBoost Hybrid PHEV AWD, ST-Line)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:2 219 900 Kč

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -