Hyundai Tuscon 1.6 T-GDI PHEV – extravagantní SUV do zásuvky

Testy
25.07.2022

F T G

Hyundai Tuscon 1.6 T-GDI PHEV – extravagantní SUV do zásuvky

Nový Hyundai Tuscon je ve své poslední generaci extravagantním SUV za rozumné pořizovací náklady. Nedávno se navíc pod jeho kapotou objevil plug-in hybridní pohon, který posunuje možnosti využití ještě o kus dále.

Model Tuscon se vyrábí v Nošovicích a zákazník může volit mezi třemi variantami hybridního pohonu. Základní mild-hybrid (MHEV) doplňuje verze se standardním full-hybridním pohonem (HEV) a plug-in hybridem, který se hodí zejména pro časté využití na kratší vzdálenosti. V rámci redakčního testu jsme vyzkoušeli variantu v nejvyšší výbavě Style.

Nápaditost a styl

Ačkoliv plug-in hybridní provedení se od modelu vybaveného konvenčním motorem po vzhledové stránce prakticky neliší, právě design je obecně silným atributem testovaného modelu. Hlavní dominantou je robustní maska chladiče, která v sobě má integrované světlomety tak, že jsou po zhasnutí prakticky neviditelné. Tento vskutku originální designový prvek přináší vozu futuristický vzhled a eleganci zároveň.

Co se týká světel, v základní výbavě dostanete pouze halogenové žárovky, od druhého výbavového stupně je již k dispozici moderní Full LED technologie. Jedinečný světelný podpis byl aplikován i v rámci zadních svítilen, které spojuje vodorovná světelná linka. Škoda jen, že konstruktéři již nezvládli zakomponovat do zadních světel ukazatele směru, které našly místo v nárazníku. To působí v kontrastu s odvážným designem poněkud fádně.

Kvůli přítomnosti loga značky v zadním okně se stěrač přesunul do horní části. Škoda jen, že nedokáže očistit tak velkou plochu, jako ten s konvenčním umístěním. Extravagantní vhled dále zdůrazňují ostře řezané prolisy na bocích karosérie. Exteriér nadčasového SUV podtrhují i devatenáctipalcová kola. Ta jsou součástí standardní výbavy Style v kombinaci s testovanou motorizací. Za design si nový Hyundai Tuscon rozhodně zaslouží palec nahoru.

Interiér vozu koresponduje s odvážným designem karosérie a vypadá opravdu moderně. Po usednutí zaujme čtyřramenný volant a rozměrná středová konzole s dotykovým ovládáním. Displej má pěknou grafiku, mohl by ale rychleji reagovat na pokyny posádky. Dobrou zprávou však je, že Hyundai ponechal několik fyzických ovladačů pro ty nejdůležitější funkce. To zlepšuje intuitivnost ovládání při jízdě.

Futuristicky rovněž působí samostatně stojící digitální přístrojový štít bez kapličky. Její čitelnost je na jedničku, ocenili bychom snad jen více možností individualizace zobrazení. Neotřelost interiéru potvrzují i zajímavě tvarované výdechy klimatizace. Samozřejmostí je bezdrátové nabíjení telefonu nebo podpora Apple CarPlay.

Mezi hlavní výhody interiéru jednoznačně patří vnitřní prostor. Vpředu je dostatek místa prakticky ve všech směrech a zadní sedadla rovněž poskytují dostatek komfortu. Je to dáno jejich relativně dlouhým sedákem a nastavitelným sklonem opěradla. Anatomicky tvarovaná přední sedadla také zaslouží palec nahoru. Jsou příjemná a v rámci námi testovaného vozu hýčkají posádku účinným vyhříváním.

Zavazadlový prostor nabízí nadprůměrný objem 558 litrů. Po sklopení zadní opěradel lze navíc do vozu naložit až 1721 litrů nákladu. Sklopením opěradel vznikne rovná plocha, což usnadňuje manipulaci s nákladem.

Plug-in jako nejvýkonnější motorizace v nabídce

Testovaná plug-in hybridní verze modelu Tuscon vyžívá stejný motorový základ, jako ryze hybridní varianta. Jedná se o přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu 1598 ccm s přímým vstřikováním paliva. Nejvyšší výkon motoru činí 132 kW při 5500 ot/min. Maximální točivý moment 265 Nm pak vrcholí v rozmezí 1500 – 4500 ot/min.

Spalovací motor v případě námi zkoušeného vozu doplňoval synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Disponuje nejvyšším výkonem 67 kW a největším točivým momentem 304 Nm. V kombinaci nabízí oba dva motory nejvyšší přepočtený výkon 195 kW při 5500 ot/min a maximální točivý moment 350 Nm. To jsou nadprůměrné hodnoty, které by vozu měly zajistit solidní dynamiku.

Tuscon PHEV se rozjíždí velice hladce a při nabitém Li-Pol akumulátoru o kapacitě 13,8 kW lze využít pohon výhradně na elektrickou energii. Jízda je tedy tichá a komfortní. Ačkoliv výrobce uvádí čistě elektrický dojezd 62 kilometrů (74 km ve městě), my jsme dosáhli maximálně hranice 60-ti kilometrů. V rámci hybridního režimu pohonný systém efektivně přepíná mezi spalovacím a elektrickým motorem. K tomu dochází velice plynule, takže změnu většinou ani nezaznamenáte. Průměrná spotřeba paliva se v tomto módu pohybuje kolem 2 l/100 kilometrů. Bravo!

Při vybitém akumulátoru však spotřeba výrazně roste. Defenzivní jízdní styl znamená apetit kolem 6 l/100 km, lehce dynamická jízda pak spotřebu atakuje k osmilitrové hranici. Zmenšená palivová nádrž o objemu 42 litrů tak zajistí pouze průměrný dojezd na jedno natankování.  

Plug-in hybridní systém testovaného vozu zaslouží palec nahoru za hladký a naprosto plynulý jízdní projev. Velmi příjemně se s tímto velkým SUV cestuje i po městě a to díky lineárním rozjezdům a v neposlední řadě také skvělému odhlučnění kabiny. Spalovací motor o sobě začne dávat vědět až ve vyšších otáčkách. Výhodou modelu Tuscon PHEV je nabíjecí výkon rychlostí až 7,2 kW, takže prázdnou baterii nabijete do dvou hodin. A to rozhodně každý plug-in hybrid nezvládne.

Pohonné ústrojí využívá novou šestistupňovou automatickou převodovku s hydrodynamickým měničem, jež přenáší výkon na všechna čtyři kola. K ovladači převodovky nemáme žádných výhrad a řazení probíhá jemně a intuitivně. Dynamika vozu je rovněž v pořádku, Hyundai slibuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,1 a maximální rychlost pak činí 191 km/h.

Co se týká naladění podvozku, ten je doslova předurčen pro klidnou jízdu. Podvozek bohužel zvládá odfiltrovat pouze menší nerovnosti. Na rozbité silnici působí neklidně, což přisuzujeme především vyšší pohotovostní hmotnosti 1893 kilogramů. Navíc si umíme představit i jeho lepší odhlučnění.

Dobrou zprávou je, že plug-in hybridní Tuscon se chlubí pohonem všech kol, což přispívá k vynikající trakci za nepříznivých podmínek. Kvůli nižší světlosti podvozku však zapomeňte na jízdu v náročnějším terénu. Posilovač řízení je velmi účinný, což usnadňuje manévrování s vozem ve městě. Zpětnou vazbu od předních kol však nečekejte. Brzdy fungují na jedničku, dobře se dávkují a nevadnou ani při opakovaném brzdění.

Resumé

Hyundai Tuscon 1.6 T-GDI PHEV je designově výrazný automobil, který na silnici jen tak nepřehlédnete. Moderní pojetí se propisuje také do interiéru. Vedle digitálního přístrojového štítu a multimediálního středového panelu však nabízí i solidní vnitřní prostor a praktičnost. Plug-in hybridní pohon se hodí spíše pro klidnější jízdu, s čímž koresponduje i naladění podvozku. Tomu navíc nesvědčí příliš rozbité silnice, jeho schopnost filtrovat nerovnosti je totiž limitovaná. Palec nahoru zaslouží testovaný Hyundai i za dojezd na ryze elektrický pohon a v neposlední řadě i relativně rychlé dobíjení akumulátoru ze sítě. Základní cena modelu Tuscon PHEV se pohybuje mírně nad hranicí 900 tisíc korun, což považujeme v tomto segmentu za atraktivní nabídku.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Hyundai
Model:Tuscon
Karosérie:SUV
Motor:1.6 T-GDI PHEV
Palivo:hybrid
Rok výroby:2022
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový + elektromotor
Válce:4
Objem motoru:1598 ccm
Nejvyšší výkon:132 / 5500 přepočtený výkon soustavy 195 / - [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:265 / 1500 - 4500 přepočtený toč. moment soustavy 350 / - [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:191 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:8,2 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 1,4 l
Velikost zav. prostoru:558 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):42
Pohotovostní hmotnost:1893 Kg
Nosnost:522 Kg
Základní cena:559 990 Kč (1.6 T-GDI 110 kW 6st. MAN 4x2, Start, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:919 990 Kč (1.6 T-GDI PHEV 6st. AT 4x4, Comfort, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -