Vlajkovou lodí automobilky koncernu PSA je jednoznačně model DS 9, jež byl v minulém roce uveden na náš trh. V nabídce motorizací dominují plug-in hybridy, které se k nadčasovému vzhledu pětimetrové limuzíny zkrátka hodí. Testovali jsme základní variantu DS 9 E-TENSE 225 s přední poháněnou nápravou ve špičkové výbavě Rivoli.
DS 9 je automobil, který nabízí vysoký jízdní komfort na všech sedadlech a v případě jízdy výhradně na elektrický pohon doslova hýčká posádku absolutním tichem v interiéru. Je to další výhoda plug-in hybridu kromě nulových emisí, jež motivují výrobce integrovat tyto technologie i do luxusnějších vozů.
Na první pohled zaujme karosérie DS 9 jemným elegantním vzhledem, kterému však nelze upřít jisté charisma. Dynamiku siluety pak dotváří klesající střecha ve stylu fastbacku. Charakteristická je přední část s maskou DS Wings a mřížkou chladiče s trojrozměrným výbrusem. Světla využívají špičkovou technologii DS Active LED Vision s otáčejícími se moduly o 180 stupňů včetně originálně řešeného denního svícení. Na kapotě také najdeme dekor ve tvaru šavle, který se zatím využíval jen v interiéru značky. Tento tříprostorový sedan tedy navazuje na typické znaky modelů DS.
Líbí se nám také malé detaily na karosérii, které potvrzují prémiový charakter vozu. Za zmínku stojí například podélná stříbrná lišta uprostřed přední kapoty. Dalším nadčasovým prvkem jsou také zapuštěné kliky nebo jedinečné provedení C sloupků. Všechny tyto věci propůjčují vozu vlastní tvář. Díky tomu je auto nezaměnitelné a s jiným vozem si DS 9 spletete jen stěží.
DS 9 svojí karosérií jasně demonstruje, že se jedná o současný vrchol nabídky této prémiové značky. S délkou 4934 mm, šířkou 1933mm a výškou 1460mm pochopitelně překračuje dnešní běžné rozměry. Konstrukčně byla využita nová verze podvozkové platformy EMP2 a díky rozvoru téměř 2895 mm vůz poskytuje dostatek prostoru na zadních sedadlech.
Hned po usednutí za volant zaujme použití ušlechtilých materiálů na velkých plochách, palubní deska celá čalouněná kůží nebo důkladné zpracování sedadel s motivem hodinového pásku. To vše jenom svědčí o vysoké péči, která byla věnována tvůrci tohoto modelu téměř každému detailu. Najdeme zde například tlačítka ve formě krystalů, čalounění Alcantarou na celém stropě i na slunečních clonách nebo stropní madla a kryt airbagu ve středu volantu ručně potažený kůží.
Sedadla jsou pochopitelně vyhřívaná, odvětrávaná a jsou vybavena masážní funkcí. Za pozornost stojí i středová loketní opěrka v kůži. Vpředu se navíc sedí překvapivě nízko. Sedadla jsou velice komfortní a to samé platí pro zadní řadu. Do zavazadlového prostoru naložíte až 510 litrů nákladu, což je na sedan slušná hodnota.
V aktuální nabídce jsou dvě úrovně výbavy - Performance Line a Rivoli navíc s volitelnými styly interiéru. My jsme testovali špičkové provedení Rivoli, jehož interiér byl vyveden v černé kůži Basalte. Interiér je minimalistický a přístrojová deska se chlubí jednoduchým ovládáním a dobrou přehledností. Dominantou je rozměrný displej infotainmentu ve střední části přístrojové desky. Jeho provedení má pěkný design a kombinuje dotykové ovládání s klasickými tlačítky. Zamrzí snad jen horší kvalita rozlišení zpětné kamery a nepříliš intuitivní menu.
Digitální přístrojový štít před řidičem poskytuje několik možností individuálního nastavení. Je přehledný, má pěknou grafiku a schopnost zobrazovat množství informací. Za originální pojetí rozhodně zaslouží palec nahoru.
DS 9 se chlubí řadou špičkových technologií, které dnes úspěšně používají i ostatní modely tohoto výrobce. Systém DS Safety zahrnuje sedm hlavních funkcí, díky nimž je jízda výrazně bezpečnější: DS Night Vision, DS Driver Attention Monitoring, DS Active LED Vision, sledování mrtvých úhlů, automatické nouzové brzdění, systém čtení dopravních značek s uvedením povolené rychlosti a systém aktivního varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu.
Další systém DS Drive Assist umožňuje řidiči využívat poloautonomní řízení úrovně 2. V jízdní praxi to znamená překonat velké vzdálenosti v největším pohodlí a optimální bezpečnosti. Rychlost je regulována podle okolí. Systém používá několik čidel a působí na řízení, aby vedl DS 9 v jízdním pruhu, který si řidič zvolí. Tato technologie je použitelná do rychlosti 180 km/h a řídí rychlost a dráhu jízdy pod dohledem řidiče, kterému přináší bezpečí a klid.
Praktická je také funkce DS Park Pilot, která slouží k nalezení místa pro zaparkování. Stačí jen zvolené místo přejet rychlostí do 30 km/h. Řidič následně na dotykovém displeji označí, že chce zaparkovat a vybere, zda podélně, nebo svisle. Pak stačí stisknout tlačítko Park a nechat vše na systému. Zrychlení, brzdění a směr jízdy se řídí automaticky, a to jak při parkování, tak při výjezdu z parkovacího místa. Nutno dodat, že v praxi tento systém funguje velmi dobře!
Základem hybridního systému E-TENSE 225 je dobře známý přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1598 ccm s nejvyšším výkonem 133 kW při 6000 ot/min. Největší točivý moment 300 Nm pak vrcholí při 3000 ot/min. Zážehový motor spolupracuje s elektromotorem, který se nachází v tělese modifikované automatické převodovky e-EAT8 z dílny Aisin. Dosahuje nejvyššího výkonu 81 kW a maximálního točivého momentu 320 Nm.
Celkový přepočtený výkon hybridního systému DS 9 E-TENSE 225 pak činí činí 165 kW a největší točivý moment 360 Nm. Ten se přenáší na přední kola a zajišťuje vozu velmi slušnou dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne vůz za 8,3 s a nejvyšší rychlostí činí 240 km/h. Při jízdě výhradně na elektrickou energii je pak nejvyšší rychlost 130 km/h. Právě elektrická energie se ukládá v lithium-iontovém akumulátoru s kapacitou 11,9 kWh. Ten lze z běžné zásuvky dobít za cca sedm hodin. Prostřednictvím palubní nabíječky (7,4 kWh) pak lze dosáhnout maximální kapacity za necelé dvě hodiny.
Hybridní systém pracuje ve čtyřech jízdních režimech. Čistě elektrický mód propůjčuje vozu nulové emise a za optimálních podmínek s ním automobil urazí kolem 40 kilometrů. Nutností je pochopitelně plně nabitý akumulátor. Baterie lze nabíjet i při jízdě a to motorem nebo pomocí rekuperace brzdné energie. Dobíjení motorem má samozřejmě za následek vyšší spotřebu pohonných hmot. Funkce se jmenuje e-Save a lze ji aktivovat prostřednictvím multimediálního displeje. K urychlení nabíjení pak stačí zvolit na ovladači automatické převodovky režim B. Ten zajistí efektivnější dobití akumulátoru, s čímž však souvisí avizovaná vyšší spotřeba paliva. Při využívání vozu na kratší vzdálenosti, např. při popojíždění po městě, se tedy vyplatí nabíjet vůz přímo ze sítě elektrické energie.
Mezi další jízdní režimy patří hybridní, komfortní a sportovní mód. Hybridní režim automaticky optimalizuje výkon a spotřebu elektrické energie. Využívá tedy ideální kombinaci spolupráce spalovacího motoru s elektromotorem. V rámci sportovního nastavení je vše podřízeno dynamice a motor hybridního systému odevzdává maximální výkon 225 koní. Komfort zase upřednostní pohodlí a to včetně přenastavení charakteru aktivního podvozku. Ten u varianty Rivoli součástí standardní výbavy. O tom ale později.
Přestože převodovka ve vysokých otáčkách nefunguje už tak hladce, jako v těch nízkých, předjížděcí manévry jsou velmi bezpečnou záležitostí. Ani manuální mód převodovky pomocí páček pod volantem však nedokáže vyřešit neplynulé řazení ve vysokých otáčkách. Občas totiž elektronika samovolně rozhodne o volbě konkrétního převodového stupně a to i v manuálním režimu. Navíc zvuk vytočené šestnáctistovky nepůsobí zrovna příjemně. Stejně jako spotřeba, která se při dynamické jízdě snadno přehoupne přes desetilitrovou hranici.
Naopak hybridní mód se snaží maximálně využít elektrickou energii a to nejen pro rozjezdy, ale i pro samotnou jízdu. Není se co divit, výhradně na elektrický pohon mnoho kilometrů neurazíte a jízda v hybridním módu je skvělým kompromisem mezi ekonomickým provozem a jízdní dynamikou. Jinak ale spalovací motor zaslouží pochvalu za hladké rozjezdy.
Při klidné jízdě bez nabitého akumulátoru umí DS 9 E-TENSE 225 v hybridním režimu jezdit se spotřebou kolem 6,0 l na 100 kilometrů. Při snaze o mimořádně úspornou jízdu jsme v kombinovaném režimu dosáhli spotřeby 2,0 l/100 km. Podmínkou je ale nabitý akumulátor. Kvůli zástavbě hybridního pohonu má palivová nádrž objem zmenšený na 42 litrů. To pochopitelně zkracuje dojezd na jedno natankování, pokud tedy nevyužíváte vůz ve městě s možností pravidelného dobíjení akumulátoru z elektrické sítě.
Za svůj skvělý jízdní komfort vděčí testovaná DS 9 především sofistikovanému systému DS Active Scan Suspension. Ten zahrnuje kameru snímající silnici, čidla světlé výšky, akcelerometry a detektory náprav, které zaznamenávají všechny pohyby a přenášejí je do systému, jenž mění tlumení a odpružení každého kola, aby se zvýšila bezpečnost, pohoda za volantem a výsledkem byl bezkonkurenční komfort.
Tento prediktivní podvozek tedy prostřednictvím kamery na čelním skle skenuje vozovku před autem a neustále přizpůsobuje nastavení podvozku aktuálnímu povrchu. DS 9 tak prakticky neustále mění charakter, podle toho, po čem zrovna s vozem jedete. A funguje to perfektně! Především velké nerovnosti vůz zvládá s přehledem přesně tak, jak se na vůz této kategorie sluší. Jízdní stabilita je rovněž na vysoké úrovni. Automobil se i v rychle projížděných zatáčkách drží asfaltu jako přibitý a i při přejezdu nerovností se neprojevuje houpavým charakterem.
DS 9 E-TENSE 225 je moderní sedan s luxusním charakterem a originálním pojetím. Přitahuje pozornost prakticky všude, kde s ním zastavíte a hravě se mu tedy daří odlišit od zavedené konkurence. Interiér je rovněž jedinečný a chlubí se řadou prémiových materiálů. Snad jen multimediální displej s širokým rámečkem by zasloužil modernizaci. V některých ohledech možná automobil nenabízí tak propracované ovládací prvky, jako konkurenti z řad prémiových značek, ale celkově působí unikátním dojmem.
Výhodou oproti zavedeným konkurentům je bezesporu relativně atraktivní cena, která zahrnuje bohatou základní výbavu včetně bezplatného servisu na 5 let resp. 100 000 kilometrů. Volba provedení s hybridní technologií E-Tense navíc dokáže přinést zajímavé úspory, ale většinou jen při častém využití ve městě a nabíjení na veřejných stanicích zdarma. Výhodou je také možnost parkování v Praze bez souvisejících poplatků a to díky registrační značce EL.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | DS |
Model: | 9 |
Karosérie: | Limuzína |
Motor: | E-TENSE 225 |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2022 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový + elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 133 / 6000 přepočtený výkon soustavy 165 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 3000 přepočtený toč. moment soustavy 360 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 240 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 1,5 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 510 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 42 |
Pohotovostní hmotnost: | 1914 Kg |
Nosnost: | 486 Kg |
Základní cena: | 1 525 000 Kč (E-TENSE 225, Performance Line) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 525 000 Kč |