Délka karosérie kombi a prostornost interiéru blížící se modelům MPV. Navíc řada zajímavých prvků z kategorie SUV. To vše je Dacia Jogger, která skvěle splní požadavky rodinného automobilu. Pro redakční test jsme si vybrali úspornou variantu vybavenou benzinovým tříválcem, který umožňuje i pohon na LPG.
Zástupci automobilky tvrdí, že si Dacia Jogger bere to nejlepší z několika segmentů vozů. Navíc nabízí zajímavý poměr mezi cenou, prostorností a víceúčelovým využitím, což je právě v této nelehké době pro řadu českých uživatelů podstatným kritériem.
Již na první pohled je jasné, že Dacia Jogger představuje největší vůz v nabídce značky. Chlubí se totiž karosérií o délce 4547 mm a zajímavý je i rozvor 2897 mm. Šířka modelu je 1784 mm, výška 1632 mm. Světlou výšku téměř 200 mm pak ocení uživatelé za zhoršených jízdních podmínek. Vůz nabízí dynamickou linii s vertikální přední maskou a širokou mřížkou. Zaujmou výrazné blatníky a spojler na zadních dveřích.
Technologie LED byla využita jak v předních světlech pro denní svícení, tak i potkávacích světlometech. Světelný podpis modelu Jogger má tvar písmene Y. Podle stupně výbavy lze mít na střešní části také modulární podélné lišty, které je možné v případě potřeby upravit na příčníky. Vzniklý střešní systém je určený pro různé přepravy až do hmotnosti 80 kilogramů a to je jistě vítaná příležitost nejen pro přepravy kol, lyží nebo střešních boxů ale například i různého pracovního náčiní nebo dlouhých předmětů.
Po usednutí za volant překvapí široká palubní deska s dekorem v různých barevných kombinacích. Nechybí zde i několik praktických úložných prostor. Plasty přístrojové desky jsou vesměs spíše tvrdé, což lze u vozu této kategorie očekávat. Co se týká ovladačů, vše je dobře dostupné a přehledné.
Volant disponuje výškovým i podélným nastavováním a skvěle padne do ruky díky relativně tlustému věnci. Pochvalu zaslouží také sedadla. Jsou příjemně tuhá a poskytují solidní boční oporu. Navíc jsou ukotveny relativně nízko. Výhradu máme snad jen proti středové části přístrojové desky, která částečně omezuje prostor pro nohy.
K modernímu dojmu z interiéru přispívá i obrazovka multimediálního systému. Barevný osmipalcový displej s dotykovým ovládáním má přehledné menu a pěknou grafiku. Samozřejmostí jsou funkce Apple CarPlay a Android Auto, které umožní využít řadu aplikací vašeho telefonu. Škoda jen, že byl USB vstup umístěn hned vedle displeje. Pochvalu naopak zaslouží intuitivní ovládání infotainmentu.
Díky velkému rozvoru bylo možné zvětšit délku zadních dveří. Společně s bočním odsazením na úrovni oken je tak usnadněno nastupování na zadní sedadla. Doslova lákadlem interiéru je variabilita sedadel, která umožňuje přizpůsobit se různému počtu osob a nákladu. Výhodou totiž je, že Dacia Jogger nabízí i sedmimístnou verzi.
My jsme však testovali pětimístné provedení, které při sklopení opěradel druhé řady sedadel poskytuje prostor až 1819 litrů. Ve standardním uspořádání má zavazadelník úctyhodný prostor 708 litrů (dle metodiky VDA). V závislosti na zvolené výbavě jsou v nabídce ve druhé řadě sklopné stolky nebo úchyty ISOFIX pro dětské sedačky.
Zájemci o Dacii Jogger si mohou vybrat mezi benzinovým motorem 1.0 TCe 110 nebo TCe 100 ECO-G, který pracuje na kombinované použití benzinu a LPG. Obě hnací jednotky mají Start & Stop a splňují normu Euro 6D Full. Nabízené motory se dodávají s manuální šestistupňovou převodovkou.
My jsme testovali variantu s motorem TCe 100 ECO-G, která disponuje nejvyšším výkonem 74 kW při 4600 – 5000 ot/min a největším točivým momentem 170 Nm. Ten vrcholí v rozmezí 2000 – 3500 ot/min. Nutno dodat, že avizované hodnoty platí pro vůz spalující LPG. Pokud uživatel přepne spalovací systém na benzinový režim, budou hodnoty o něco nižší (67 kW resp. 160 Nm). Výkonový rozdíl jsme však v praxi nezaznamenali.
Co se týká LPG, benzinový tříválec využívá nádrže na zkapalněný plyn, která nahradila plnohodnotnou rezervu v zavazadelníku. To je snad jediná nevýhoda tohoto řešení. Motor při provozu na LPG totiž produkuje o 10% méně emisí ve srovnání s ekvivalentním benzinovým pohonem. Díky benzinové nádrži o objemu 50 litrů a čtyřicetilitrové nádrži (po odpočtu bezpečnostní rezervy) na LPG se auto chlubí dojezdem přes 1100 kilometrů na jedno natankování. Bravo!
Pohonná jednotka má dostatečnou dynamiku pro běžný jízdní styl a zaujme i příjemným charakterem ve středních otáčkách. Motor slušně zabírá od hranice 2000 ot/min a má smysl ho vytáčet zhruba do 5000 ot/min. Akusticky se tříválec projevuje relativně jadrným zvukem. Kdovíjak sofistikované odhlučnění kabiny samozřejmě v této třídě očekávat nelze, vadí zejména drnčivý projev motoru v nízkých otáčkách. Kultivovanost tedy přichází až ve středních a vyšších otáčkách.
Pohonná jednotka je spojena se šestistupňovým manuálem. Automatickou převodovku tedy nenaleznete ani na seznamu příplatkové výbavy. Jednotlivé rychlosti manuální převodovky jsou velmi dobře odstupňované. Řazení by však mohlo být hladší. V kombinaci s lehkým chodem spojkového pedálu a účinným posilovačem řízení se však s vozem jezdí docela příjemně a to i ve městě.
Spotřeba benzinu se v kombinovaném režimu pohybuje v rozmezí 7 - 8 l na sto kilometrů. Na LPG systém přepíná automaticky již po nastartování a v kombinaci s objemnou nádrží na zkapalněný plyn tedy bude většinu uživatelů spíše zajímat spotřeba plynu. Při defenzivní jízdě jsme jezdili do 8 l/100 km, ve městě se pak spotřeba LPG přehoupla přes devítilitrovou hranici. Na dálnici naopak počítejte s apetitem v rozmezí 8 - 9 l/100 km.
Podvozek Dacie Jogger byl nastaven spíše komfortně a velmi dobře zvládá většinu běžných nerovností našich silnic. Jeho vyšší světlá výška (200 mm) umožňuje zvládat i opatrnou jízdu mimo zpevněný terén. Dobrou zprávou ale je, že i přes relativně měkčí nastavení podvozkových prvků si Jogger zachovává relativně slušnou jízdní stabilitu. Díky přední poháněné nápravě se samozřejmě při překonání adhezních schopností setkáte s mírnou nedotáčivostí. Svůj podíl na tom bezesporu má moderní platforma včetně zesílené konstrukce karoserie.
Z hlediska bezpečnosti je ve výbavě šest airbagů a nechybí ani asistenti řízení poslední generace. Například automatické nouzové brzdění, kdy systém pomocí předního radaru ověřuje vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu a pokud je zjištěno riziko kolize upozorní vizuální a zvukovou signalizací řidiče. V případě nouze se automaticky aktivují brzdy nebo se posílí brzdný účinek v případech, že řidič nezabrzdí nebo brzdí nedostatečně.
Další systém, hlídání mrtvých úhlů, indikuje řidiči možnou kolizi s jiným vozidlem ze strany nebo zezadu. V nabídce najdeme také asistent parkování nebo asistent rozjezdu do svahu. Dacia Jogger je standardně vybavena omezovačem rychlosti nebo ESP poslední generace a podle stupně výbavy i tempomat s ovládáním přímo na volantu.
Dacia Jogger TCe 100 ECO-G je dalším automobilem značky, který poskytuje vynikající poměr ceny a užitných vlastností. Právě Jogger konečně potěší zájemce o prostorný rodinný vůz, jenž nepotřebuje SUV a jehož hlavní prioritou je dostatek místa v interiéru. Zástavba LPG navíc skvěle koresponduje s filozofií značky a zajistí relativně levný provoz. A právě na nízké provozní náklady je v dnešní době kladen čím dál větší důraz.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Dacia |
Model: | Jogger |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | TCe 100 ECO-G |
Palivo: | plyn |
Rok výroby: | 2022 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 3 |
Objem motoru: | 999 ccm |
Nejvyšší výkon: | 74 / 4600 - 5000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 170 / 2000 – 3500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 175 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 12,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 6,1 (7,8 LPG) l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 708 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 (40 LPG) |
Pohotovostní hmotnost: | 1298 Kg |
Nosnost: | 426 Kg |
Základní cena: | 411 000 Kč (TCe 100 ECO-G, Essential) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 411 000 Kč |