Neuvěřitelný výkon 191 kW (260 k) přenáší výrobce Volvo v rámci modelové řady S60 T5 na přední kola, což je v automobilovém segmentu opravdu ojedinělá kombinace. Nejen z tohoto důvodu bylo svezení s „nabroušeným“ volvem opravdu lákavou nabídkou.
Exteriér avizovaného modelu se nese v duchu líbivého ztvárnění současných vozů švédského výrobce. Design představuje zdařilou kombinaci sportovního ducha a zároveň reprezentativního vzhledu. V našem špičkovém provedení T5 byly sportovní ambice ještě více zdůrazněny sedmnáctipalcovými koly s pneumatikami o rozměru 225/45 R 17. Křivky karoserie testovaného Volva jsou bezesporu zajímavou alternativou k ostatním prémiovým značkám jako jsou například BMW, Mercedes-Benz, Audi a v neposlední řadě i Lexus. |
Po usednutí za volant působí stejně originálně i interiér, který nabízí opravdu důkladně provedené tvarování sedadel s příjemným koženým čalouněním. Komfort pro cestující na zadních sedadlech je omezen z důvodů menšího prostoru pro nohy, což je v daném segmentu poněkud překvapující. |
Unikátní pětiválcový řadový motor je „dopován“ turbodmychadlem a využívá technologii variabilního časování ventilů. Pohonná jednotka slušně zatahuje již od 2000 ot./min. a zhruba od 3500 ot./min. překypuje brutální silou. Uživatelé, kteří upřednostňují především komfortní jízdu ocení příkladné odhlučnění v celém rozsahu otáček a to samozřejmě s ohledem na velký výkonový potenciál. Po týdenní známosti nás rovněž překvapila průměrná spotřeba paliva, kterou lze při klidné jízdě udržovat na příznivé hranici 9,5 litrů/100 km. |
Při této hodnotě je třeba mít neustále na paměti 260 koňských sil, které umí automobil katapultovat z 0 na 100 km/h za 6,5 s a rozjet až na 250 km/h. Snad právě kvůli těmto charakteristikám jsme asi největší pozornost věnovali podvozku a koncepci předního náhonu. |
Zásadní otázkou bylo jak se přední poháněná náprava vyrovná s úctyhodným výkonem motoru a to hlavně s přihlédnutím k faktu, že většina výrobců přenáší výkon buď na zadní nebo rovnou na obě dvě nápravy. Při razantní jízdě na suchém asfaltu velmi často zasahuje elektronický systém DSTC a to v rámci prvního a druhého stupně šestirychlostní převodovky. Elektronika v podání DSTC kromě výhod protiskluzového systému nabízí možnost automatického vyrovnání začínajícího smyku, což je zejména v případě provedení T5 rozhodně praktické. |
Při zhoršení adhezních podmínek je protiskluzový systém v činnosti ještě častěji a jeho deaktivaci nelze doporučit ani zkušeným řidičům. Prudké sešlápnutí plynu však není doprovázeno pouze blikající kontrolkou DSTC, ale také poněkud protestujícími pohyby volantu, který právě v této situaci vyžaduje o něco pevnější stisk. Řízení však není přehnaně přeposilované, což umožňuje výbornou zpětnou vazbu mezi řidičem a chováním vozu. |
Projíždění zatáček na hranici možností automobilu má za následek mírnou nedotáčivost , v tomto jízdním režimu sportovně založení řidiči bezesporu ocení také aktivní podvozek Four-C (Continuously controlled chassis concept), který je součástí výbavy na přání. Pokročilý systém pětsetkrát za sekundu vyhodnocuje jízdní podmínky a nastavuje jednotlivé tlumiče pro zachování optimálních vlastností. Stiskem tlačítka Four-C lze přejít z komfortního ke sportovnímu nastavení tlumičů. V praxi je režim Sport skutečně znatelný, hodí se pochopitelně více pro jízdu mimo naše nekvalitní městské komunikace. |
Volvo S60 T5 je pohodlný a zároveň velmi rychlý dálniční sprinter vhodný pro reprezentativní účely, ambice na ostrou sportovní jízdu v zatáčkovitých úsecích však přeci jen poněkud omezuje jeho přední náhon. |
Nabroušenému motoru by rozhodně více slušel stálý pohon všech kol, ve kterém je výrobce Volvo uznávaným odborníkem. Vše má ale své pro a proti, v tomto případě by nebyla vyšší pouze pořizovací cena, ale také se systémem AWD úzce spojená spotřeba paliva. Výrobce ale nabízí řešení i pro opravdu sportovně založené řidiče a to v podobě nekompromisního modelu S60 R. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Volvo S60 T5 |
Motor |
Zážehový přeplňovaný pětiválec o zdvihovém objemu 2401 ccm. Nejvyšší výkon 191 kW při 5500/min. Největší točivý moment 350 N.m při 2100-5000/min. |
Převodné ústrojí |
Přední poháněná náprava. Šestistupňová samočinná převodovka. |
Podvozek |
Aktivní podvozek Four-C. Zadní náprava typu Multilink. |
Karoserie |
Samonosná. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 s. Kombinovaná spotřeba paliva 9,3 l/100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 271,5 cm. Celkové vnější rozměry 460,3/180,4/142,8 cm. Palivová nádrž 70 l. |
Základní cena (Cena testovaného provedení) |
1 278 000 Kč (1 473 000 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volvo |
Model: | S60 |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | T5 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2005 |
Technické parametry |