Opel v poslední době modernizuje jeden model za druhým a tak není divu, že přišla řada i na oblíbené SUV segmentu C – Grandland. V současnosti se jedná o největšího zástupce SUV značky Opel, který stále nabízí kompaktní vzhled a velmi dobré jízdní vlastnosti. Zajímavostí je, že z označení modelu zmizelo písmeno X. Testovali jsme vůz s naftovou patnáctistovkou ve spojení s osmistupňovým automatem.
Není žádným tajemstvím, že Opel využívá techniku koncernu PSA, vizuální podobnost s modelem Peugeot 3008 však nenajdete. Stejná je naopak modulární podvozková platforma EMP2 a v neposlední řadě také technika pod kapotou. Opel zaujme spíše konzervativní zákazníky a Peugeot cílí především na ty, co se chtějí odlišit.
Už na první pohled je jasné, že se Opel v rámci modernizace Grandlandu inspiroval menšími modely. Podobnost je zřejmá především ve srovnání s Opelem Mokka. Pozornosti neuniknou shodné stylistické prvky, jako například příď Vizor, jež charakterizuje maska navazující na hlavní světlomety a využívající inspirace v hledí motocyklové přilby. Moderní křivky přidávají vozu na lehkosti a eleganci.
Zadní část vozu rovněž působí atraktivně. Novinkou je dominantní nápis Grandland na víku zavazadelníku. K originalitě přispívá také černá střecha testovaného modelu stejně jako výrazný prolis ve spodní části předních i zadních dveří. Celkově se nám omlazený Grandland líbí a palec nahoru zaslouží poměrně výrazná proměna oproti předchozímu provedení. Snadno lze tak vůz považovat za zcela novou generaci.
Interiér rovněž doznal změn a hlavní novinkou je tzv. Pure Panel, který koresponduje s novým stylem značky. Jedná se o dvojici opticky propojených obrazovek. Displej na přístrojovém panelu tedy opticky navazuje na hlavní multimediální displej ve středu přístrojové desky. V základu mají oba displeje úhlopříčku sedm palců, prostřední testovaná varianta GS Line však dostala přístrojový panel s obrazovkou o velikosti 10 palců a multimediální displej o rozměru 12 palců. U něj bychom však ocenili o něco rychlejší reakce.
Nový přístrojový štít přináší několik zajímavých schémat, snad jen intuitivnost ovládání by mohla být lepší. Snad jen při silném slunečním svitu by mohl být digitální přístrojový panel o něco čitelnější. Palec nahoru naopak zaslouží zachování odděleného ovládání klimatizace, což bezesporu přispívá k bezpečnosti jízdy. Pochvalu zaslouží zpracování interiéru. Naopak bychom si dokázali představit některé kvalitnější materiály, což je znát zejména v porovnání s modelem Peugeot 3008.
Vnitřní prostor pro posádku je dostatečný, ocenili bychom snad jen nižší nakládací hranu zavazadelníku. Ten má objem 514 litrů a chlubí se rovnou plochou a polohovatelnou podlážkou. Skvělá je také možnost sklopení zadních opěradel do absolutní roviny pomocí páček v kufru. Pochvalu také zaslouží bezdotykové ovládání pátých dveří, které funguje opravdu spolehlivě.
Potenciální zájemci o Opel Grandland mohou zvolit přeplňovaný benzinový tříválec 1.2 TURBO a to buď v kombinaci se šestistupňovým manuálem, nebo automatickou převodovkou. Pro příznivce naftových motorů je v nabídce čtyřválcový turbodiesel 1.5 CDTI s nejvyšším výkonem 96 kW při 3750 ot/min. a největším točivým momentem 300 N.m. Ten je k dispozici již při 1750 ot/min.
Testovaný turbodiesel vznikl úpravou motoru 1.6 BlueHDI od koncernu PSA. Konkrétně byl jeho objem zmenšen zkrácením zdvihu. Samozřejmostí byly i další úpravy, pohonná jednotka například dostala nové turbodmychadlo, sání, písty a vstřikování. V praxi motor zatahuje prakticky již od volnoběhu a jeho síla nepolevuje až do 4000 ot/min. Vyzdvihnout musíme kultivovaný chod a také vynikající odhlučnění. Chválíme i hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a minimální prodlevu turbodmychadla.
Avizovaný čtyřválec je v nabídce výhradně s osmistupňovým automatem z japonské dílny Aisin. Převodovka řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách. S manuální převodovkou se Opel Grandland s naftovým motorem nenabízí. To může prodražovat právě volbu vznětového motoru v rámci této modelové řady.
Jednou z hlavních výhod testované pohonné jednotky je mimořádně úsporný provoz. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 5,3 l/100 km, což je perfektní hodnota. Mimo město se spotřeba pohybuje pod pětilitrovou hranicí, ve městě se pak jen málokdy přehoupne přes 6,0 l/100 km. Palivová nádrž o objemu 53 litrů tak zajistí velmi slušný dojezd na jedno natankování.
Opel Grandland nás velmi potěšil svými jízdními vlastnosti. Prakticky v jakékoli situaci se chová sebejistě a zároveň poskytuje posádce solidní míru komfortu. A to i s ohledem na fakt, že byl testovaný model vybaven osmnáctipalcovými koly. Vzadu se navíc nachází pouze jednoduchá náprava s torzní příčkou.
Auto se skvěle drží silnice i při rychlé jízdě a nedotáčivost související s pohonem přední nápravy se projevuje až v extrémních situacích. Jinak automobil působí agilním dojmem, což je dáno také sympatickou pohotovostní hmotností 1523 kilogramů. Pochvalu zaslouží i obratnost, kterou řidiči ocení zejména při popojíždění po městě.
Řízení je na poměry SUV velice přesné a to i přes komfortně naladěný posilovač řízení. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují. V případě krizové situace ohrožující stabilitu vozu účinně zasahuje elektronika. Ta mimo jiné umí přibrzďovat v zatáčce vnitřní kolo pro zachování optimální stability. V rámci nadstandardní nabídky nechybí ani systém IntelliGrip, který má zlepšit trakční vlastnosti pro jízdu v nepříznivých podmínkách.
Opel Grandland 1.5 CDTI dostal odvážný design karosérie, který přináší moderní vzhled a působí nezaměnitelným dojmem. Interiér je dostatečně prostorný, ocenili bychom ale lepší čitelnost displeje přístrojového štítu a rychlejší infotainment. Vznětový čtyřválec pod kapotou se chlubí velice úsporným provozem a sluší mu spojení s osmistupňovým automatem. Podvozek je agilnější než u spřízněného Peugeotu 3008, stále však nabízí dostatečný komofort. V nabídce chybí snad jen pohon všech kol a manuální převodovka pro spojení s turbodieselem. Palec nahoru rozhodně zaslouží příznivá cenovka startující na 769 990 Kč za model s testovaným motorem 1.5 CDTI AT8 ve výbavě Grandland.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Opel |
Model: | Grandland |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.5 CDTI AT8 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2022 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1499 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 195 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 11,5 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 4,6 / 4,2 / 4,4 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 514 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 53 |
Pohotovostní hmotnost: | 1523 Kg |
Nosnost: | 477 Kg |
Základní cena: | 679 990 Kč (Grandland, 1.2 Turbo, 6 st. man, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 769 990 Kč (Grandland, 1.5 CDTI AT8, akční cena) |