Pokud toužíte po prostorném elektromobilu a plánujete ho využívat celoročně, řešením by mohla být Škoda Enyaq iV 80x 4x4. Tento model, s akumulátorem o vyšší kapacitě 82 kWh, se totiž vyrábí také ve verzi s pohonem všech kol. Automobil se navíc chlubí výkonem 195 kW, což z něj dělá opravdu svižné SUV.
Pro náš redakční test jsme zvolili špičkovou variantu Sportline, která přináší nejen několik designových doplňků, ale také opravdu funkční prvky ovlivňující jízdní charakter vozu. Pro zájemce o ještě sportovnější jízdní vlastnosti má Škoda v nabídce kupé Enyaq RS iV s nejvyšším výkonem 225 kW. To se rovněž chlubí pohonem obou náprav.
Testovaná varianta Škoda Enyaq je mimořádně elegantní SUV s nezaměnitelným dynamickým charakterem. Vyšší výbava Sportline navíc přidává černě lakované prvky karosérie, které vozu dodávají sportovní nádech. Za zmínku stojí lemování přední šestihranné masky chladiče, sportovní přední a zadní nárazník nebo speciálně lakovaná kola Vega z lehkých slitin o rozměru 20 palců. Námi zkoušené provedení mělo však příplatková kola Betria o velikosti 21 palců.
Enyaq Sportline poznáte i podle označení výbavy na předních blatnících, samozřejmostí jsou také černě lakované kryty zpětných zrcátek, střešní nosiče či zadní difuzor. Verze s pohonem všech kol na sebe upozorní označením 80x na víku zavazadelníku. To je pro Sportline rovněž vyvedeno v lesklé černé barvě. Auto navíc na sebe zvenku upozorní i sníženým podvozkem.
Součástí testovaného vozu byla i nadstandardní výbava LED paket Premium. Ta kromě účinný Matrix-LED předních světlometů s ostřikovači a zadních LED světel zahrnuje unikátní designový prvek Crystal Face. Jedná se o osvětlenou přední masku s mimořádně exkluzivním efektem zejména při snížené viditelnosti. V praxi jsme si vyzkoušeli, že tento prvek nadstandardní výbavy budí pozornost prakticky všude, kam s vozem přijedete.
Při pohledu na vůz z boku si všímáme výrazně šípovité karosérie, která elektromobilu zajišťuje optimální aerodynamiku. Zadní část je více konzervativní, což zajímavě koresponduje s poměrně odvážnou přídí. Ostré hrany se k autu hodí a opět potvrzují snahu konstruktérů o co nejmenší odpor vzduchu při jízdě.
Škoda Enyaq je dlouhá 4649 milimetrů a využívá platformy MEB s akumulátorem umístěným v podlaze. Po usednutí do vozu zaujme vnitřní prostor a to především v podélném směru. Díky němu poskytuje Enyaq spousty místa pro nohy cestujících vzadu. Snad jen osoby vyššího vzrůstu budou na zadních sedadlech poněkud limitovány omezeným místem v oblasti hlavy. To je dáno svažující se střechou.
Po usednutí za volant chválíme robustní sportovní sedadla varianty Sportline s širokými možnostmi nastavení. Jsou příjemně tuhá a poskytují dostatek komfortu i na dlouhých cestách. Navíc dobře drží tělo v zatáčkách. Výtku zaslouží středový panel, který částečně omezuje prostor pro nohy cestujících vpředu. Týká se to však pouze osob vyššího vzrůstu.
Koncepce elektromobilu přináší také absenci středového tunelu vzadu. To dále zvyšuje komfort na druhé řadě sedadel, které se můžou pochlubit vysoko umístněným sedákem dobře podpírajícím stehna. Třešničkou na dortu je pak zavazadlový prostor o objemu 585 litrů. Díky řadě příslušenství a chytrých doplňků je navíc velmi dobře využitelný.
Interiér je vyveden z poměrně velkého množství materiálů, z nichž je většina velice kvalitních. Jen sem tam zamrzí přítomnost méně hodnotných plastů. Jedná se ale o části, kterých si snadno nevšimnete. Dominantou přístrojové desky je dvojice displejů. Menší se nachází přímo před řidičem a poskytuje pouze několik základních informací, jako především aktuální rychlost a dojezd.
Hlavním informačním systémem je obrovský třináctipalcový displej ve střední části přístrojové desky. Klasických tlačítek je tu jen několik a většinu funkcí lze ovládat výhradně prostřednictvím dotykové obrazovky. Pochválit musíme hezkou grafiku a v neposlední řadě také spoustu zobrazovaných informací ohledně elektrického pohonu. Palec nahoru zaslouží i hlasové ovládání. Za příplatek lze také mít head-up displej s rozšířenou realitou. Ten kromě standardních informací umí zobrazovat různá upozornění na blížící se zatáčku v rámci navigace a další doplňkové informace.
Součástí výbavy Sportline je také perfektně provedený sportovní volant. Skvěle se drží a kromě vyhřívání poskytuje i multifunkční ovládání. Interiér tohoto provedení má čalounění atraktivní Alcantarou v kombinaci s klasickou kůží. Dynamický charakter výbavy v neposlední řadě potvrzují hliníkové pedály či lakované nástavce podběhů. Jízdní komfort pak zajistí akustická boční okna.
Kromě novinky Enyaq Coupé RS iV 4x4 je testované provedení Enyaq iV 80x 4x4 druhým nejsilnějším elektromobilem automobilky Škoda. Jeho nejvyšší výkon činí 195 kW a má baterii s kapacitou 82 kWh. Standardní verze pohání pouze zadní kola, námi zkoušené provedení se však chlubí pohonem obou náprav. Přední nápravu má totiž na starost druhý elektromotor, který u základního provedení Škody Enyaq nenajdete.
Maximální točivý moment testovaného vozu činí díky přítomnosti dvou elektromotorů 425 Nm., což vozu zajišťuje velmi slušné dynamické vlastnosti. S plně nabitým akumulátorem a za optimálních provozních podmínek totiž není problém dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s. Nejvyšší rychlost je omezena na 160 km/h. Díky bezprostřední reakci vozu na sešlápnutí pedálu akcelerátoru je pocitově jízda velmi příjemnou záležitostí. Líbil se nám zejména lineární zátah, který uvadá až s vyšší rychlostí.
Palec nahoru také zaslouží jemnost reakcí a hladkost pohonu. To má bezesporu své kouzlo, přestože emoce některých vozů s konvenčními motory pochopitelně vůz nenabídne. Při klidné jízdě či běžném popojíždění po městě nás však Enyaq rozhodně přesvědčil. Oceňujeme hlavně nízkou úroveň hluku v kabině, kterou lze srovnat s daleko dražšími vozy prémiové kategorie se standardními spalovacími motory. Snad jen bzučení, které vůz z bezpečnostních důvodů musí vydávat do rychlosti 30 km/h, je poněkud rušivým elementem.
Důležitým parametrem současné elektromobility je samozřejmě i spotřeba energie. V případě námi zkoušeného vozu s pohonem všech kol je třeba zmínit, že se přední náprava v rámci standardního jízdního režimu připojí pouze v případě prokluzu jednoho ze zadních kol. Až v rámci jízdního režimu Sport je nepřetržitě aktivován elektromotor nad předními koly. Spotřeba se tedy poměrně značně liší podle zvoleného jízdního módu.
V kombinovaném režimu jsme se čtyřkolkou dokázali jezdit se spotřebou do 20 kWh na 100 kilometrů, což je ještě lepší výsledek, než kterým jsme zaznamenali s variantou iV 80 s přední poháněnou nápravou. Výrazným rozdílem však byly podmínky redakčního testu. V rámci květnových jarních teplot je totiž spotřeba o poznání nižší, než v zimě, což se u elektromobilu zkrátka počítá. Není překvapující, že na dálnici spotřeba energie vzrůstá až k hodnotám kolem 25 kWh při rychlostech kolem 130 km/h.
Těžká noha na pedálu akcelerátoru se při dlouhém cestování tedy nemusí vyplatit. Nejenže rapidně klesá dojezd, ale čas strávený na nabíječce bude delší, než úspora z rychlé jízdy. Se Škodou Enyaq iV 80x se nám podařilo absolvovat až 450 kilometrů na jedno nabití, což považujeme perfektní výsledek. Vyžaduje to však defenzivní jízdní styl bez zbytečně časté akcelerace. K úspoře rovněž přispívá funkce automatické rekuperace, díky které vůz například umí brzdit před zatáčkou a to bez zásahu řidiče. To optimalizuje spotřebu a prodlužuje dojezd.
Co se týká nabíjení, Škodu Enyaq iV 80x lze na rychlé dobíjecí stanici (DC) dobít z 10% na 80 % za 36 minut. Ve srovnání například s Teslou to ale stále není kdovíjaká hodnota, což zamrzí především na dlouhých cestách. Věříme však, že tuhle nevýhodu automobilka dokáže brzy vyřešit pomocí aktualizace softwaru.
Podvozek Škody Enyaq je velice komfortní, přestože jsou občas slyšet přejezdy větších nerovností. To je podle nás dáno především bezhlučným elektromotorem, který akusticky prozradí každý výmol na silnici. V rámci všech variant využívá Enyaq víceprvkovou nápravu vzadu, což je dobrou zprávou a to především s ohledem na vysokou pohotovostní hmotnost vozu přes dvě tuny.
Jak jsme již avizovali, varianta Sportline přináší snížený podvozek a nadstandardní výbava Sport Paket Top také adaptivní tlumiče. Charakter podvozku lze tedy nastavit podle aktuálních jízdních podmínek a nutno dodat, že ani s nižším podvozkem nám vůz rozhodně nepřišel nekomfortní. Zajímavostí také je, že auto není citlivé na vyjeté koleje a to i přes velká kola.
V zatáčkách se Škoda Enyaq výrazně nenaklání a dobře drží zvolenou stopu. Vyšší pohotovostní hmotnost je ale samozřejmě znát. Do podlahy integrované baterie však pomáhají optimalizovat těžiště vozu a přispívají k celkově dobrým jízdním vlastnostem. Pohon zadních kol vozu pomáhá při výjezdu ze zatáček, na kluzkém povrchu se pak v rámci zkoušené verze iV 80x velmi rychle připojí přední kola.
Řízení je poměrně přeposilované, líbí se nám ale jeho progresivní charakter. Rejd čtyřkolky však není tak dobrý, jako u varianty pouze se zadní poháněnou nápravou. Optimální nám přišlo nastavení stabilizace, která u modelu 4x4 nezasahuje tak často a rázně. I tak se ale Enyaq iV 80x lépe chová při standardní jízdě, dynamický jízdní styl v zatáčkách totiž s charakterem podvozku příliš nekoresponduje. Brzdy jsou účinné a dobře se dávkují.
Škoda Enyaq iV 80x Sportline je špičkový elektromobil, který nabízí univerzální možnosti využití. Dostatečně prostorný interiér vyhoví rodinným účelům, stejně jako pohon všech kol, který milovníky zimních radovánek neodradí ani od jízdy na hory. Atraktivní design navíc dokáže chytnout za srdce každého příznivce nadčasového provedení. Škoda Enyaq iV 80x nabízí jeden z nejdelších dojezdů na jedno nabití a to hlavně díky baterii o kapacitě 82 kWh. Systém 4x4 tedy spotřebu příliš neovlivní. Přestože se základní cena blíží hranici 1,5 milionu korun, elektrický pohon automobilu může přinést značné úspory v rámci provozních nákladů. Stále lze totiž v ČR dobíjet zcela zdarma a přínosem rovněž může být i využití vlastní vyrobené elektrické energie například ze solárních panelů na rodinném domě.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Enyaq |
Karosérie: | SUV |
Motor: | iV 80x 4x4 |
Palivo: | elektřina |
Rok výroby: | 2022 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | 2x elektromotor |
Válce: | N/A |
Objem motoru: | N/A ccm |
Nejvyšší výkon: | 195 / 0 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 425 / 0 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 160 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 6,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 16,9 – 18,4 kWh l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 585 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | N/A |
Pohotovostní hmotnost: | 2193 - 2381 Kg |
Nosnost: | 440 - 628 Kg |
Základní cena: | 1 124 900 Kč (iV 60, Loft) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 319 900 Kč (iV 80x 4x4, Loft) |