Největší SUV od Toyoty nese název Highlander a dokáže převést až sedm cestujících. Přestože pětimetrový Highlander zdánlivě nepatří mezi ekologicky nejpřívětivější automobily, díky hybridní technologii hravě plní přísné emisní normy.
Sedmimístná SUV jsou stále více populární nejen v zámoří, ale také v Evropě. V porovnání se svými konkurenty je právě Toyota Highlander jedním z největších, což přináší důležitý komfort všem členům posádky. To potvrzují i vnější rozměry karosérie testovaného modelu, která na šířku měří 1930 milimetrů a na délku dokonce 4966 mm. Je tedy zřejmé, že původním zaměřením testovaného modelu byl severoamerický trh.
Toyota Highlander je největším osobním modelem automobilky v Evropě, ale zaujme také svým originálním designem. Na první pohled nelze přehlédnout rozměrnou masku chladiče a do boků výrazně vytažené přední bi-LED světlomety. Ty jsou při noční jízdě velmi účinné a zamrzí snad jen absence LED technologie ve směrových světlech.
Pozornost jistě zaslouží i rozměrná dvacetipalcová kola, jejichž pneumatiky o rozměru 235/55 R20 potvrzují spíše silniční potenciál vozu. S tím také korespondují relativně dlouhé převisy karosérie auta, které se lépe chová na zpevněném povrchu či lesních cestách, než v obtížnějším terénu.
Boční část Toyoty Highlander se chlubí výrazným profilem, na který navazují do boku zasazené zadní světlomety. Designový rukopis testovaného modelu některými prvky připomíná menší model RAV4, v případě Toyoty Highlander však působí elegantnějším dojmem s určitou dávkou luxusu. Celkově se nám exteriér velice zamlouvá a v kombinaci s barevným odstínem testovaného vozu to Toyotě opravdu sluší.
Po usednutí do vozu jsme ocenili kvalitní materiály a dobré zpracování. Dominantou originálně ztvárněné přístrojové desky je infotainment s displejem o rozměru 12,3 palce, který Toyota kombinuje s otočnými ovladači. Přestože jeho grafika i rychlost reakce by mohla být lepší, palec nahoru zaslouží možnost zobrazovat dvě různé funkce najednou. Pochvalu zaslouží sedmipalcový TFT displej palubního počítače, jež se nachází mezi analogovými přístroji. Je přehledný a zobrazuje velké množství informací. Pohodu při cestování zlepšuje kvalitní JBL audiosystém, který využívá 11 reproduktorů.
Špičková výbava testovaného vozu Executive dále nabízí ventilovaná i vyhřívaná sedadla nebo například digitální vnitřní zpětné zrcátko. To se hodí především u sedmimístného vozu, protože hlavy cestujících zamezují řidiči výhledu vzad klasickým zrcátkem. Na předních sedadlech se sedí poměrně vysoko, výhled řidiči usnadňují relativně tenké A sloupky karosérie. Parkování pak zjednoduší kamerový systém sledující okolí vozidla (360 stupňů). Přední sedadla jsou relativně široká, subtilním Evropanům by mohlo při rychlé jízdě chybět výraznější boční vedení.
Druhá řada sedadel je posuvná, aby bylo možné vytvořit dostatek prostoru cestujícím ve třetí řadě. Právě na poslední řadu se relativně dobře usadí i dospělá osoba, pokud tomu tedy patřičně přizpůsobíte druhou řadu sedadel. Přestože jsou sedadla ve třetí řadě ukotvena poměrně nízko nad podlahou, nabízí více komfortu, než většina konkurentů. Bravo!
Díky rozměrné karosérii poskytuje Toyota Highlander i slušný zavazadlový prostor. Za třetí řadou zůstává prostor pro 268 litrů nákladu a po sklopení třetí řady sedadel se zavazadelník zvětší až na 579 litrů. Prostor lze navíc zvětšit až na 658 litrů jednoduchým posunutím druhé řady sedadel vpřed.
Hybridní pohon se skládá z benzinového čtyřválce o objemu 2,5 l a dvou synchronních elektromotorů. Každý z nich má na starost pohon jedné nápravy. Spalovací motor má přímé i nepřímé vstřikování a nabízí nejvyšší výkon 140 kW při 6000 ot/min. Maximální točivý moment 239 Nm vrcholí v rozmezí 4300 – 4500 ot/min. Přední elektromotor disponuje výkonem 134 kW a 270 Nm a zadní pak 40 kW a 121 Nm. Celkový přepočtený výkon hybridního systému činí 182 kW.
Automobil má dostatečný výkon prakticky ve všech jízdních režimech. Nejlépe ale hybridní systém pracuje při běžném jízdním stylu. Přestože auto neohromí dynamikou, je to právě kultivovaný projev, který posádce zajišťuje vysoký cestovní komfort. Ten jsme ocenili nejen při popojíždění po městě, ale i na běžných silnicích či dálnici. Navíc převodovka e-CVT se velmi dobře chová i při rychlé jízdě.
Zvyknout si je třeba snad jen na konstantně vytočený motor při kickdownu. Díky dobrému odhlučnění se však nejedná o příliš rušivý element. Pochvalu Toyota zaslouží za schopnost maximálního využívání elektrické energie. To se týká nejen samotných rozjezdů, ale také jízdy ve vyšších rychlostech. Voličem jízdních režimů lze automobil přizpůsobit požadovanému jízdnímu stylu či podmínkám. Zajímavostí je například režim Trail, který upraví chování čtyřkolky pro jízdu mimo zpevněné cesty.
Akumulátor hybridního systému má kapacitu 6,5 Ah, díky níž umí ujet zhruba dva kilometry ryze na elektřinu. Postačí nabitý akumulátor a aktivace elektrického režimu pomocí tlačítka EV. A jak je na tom Toyota Highlander se spotřebou pohonných hmot?
Při běžném jízdním stylu po běžných silnicích jsme jezdili kolem šestilitrové hranice. Na dálnici je to samozřejmě o poznání více. Při dodržování rychlostního limitu spotřeba snadno atakuje 8 l/100 km, vyšší rychlost znamená klidně i devět litrů. Právě na dálnici se výhoda hybridního pohonu samozřejmě vytrácí. Pochvalu zaslouží relativně velká nádrž o objemu 65 litrů.
Toyota Highlander si při jízdě zachovává dobrou stabilitu a i přes relativně vysokou pohotovostní hmotnost 2015 kg nepůsobí těžkopádně. Je to dáno i modulární platformou TNGA, jejíž vývoj byl zaměřen právě na co nejlepší jízdní vlastnosti. Není žádným tajemstvím, že platformu vůz sdílí s menším modelem RAV4 nebo Camry.
Podvozek Toyoty Highlander byl nastaven na komfortní notu a perfektně tlumí nerovnosti. Při přejezdu většího množství výmolů se však z jeho útrob občas ozývají rány. To přiřazujeme velkým dvacetipalcovým kolům, která jsou ve standardu vyšších specifikací.
Toyota Highlander 2.5 Hybrid AWD-i e-CVT reprezentuje prostorné sedmimístné SUV, které má oproti evropským konkurentům rozhodně co nabídnout. Úctyhodné rozměry, které občas komplikují využití vozu ve městě, dokáže Toyota vynahradit přepravní kapacitou a hlavně komfortem. S ohledem na hmotnost automobilu zaslouží palec nahoru i relativně příznivá spotřeba sofistikovaného hybridního systému. Není se tedy co divit, že Highlander není z levného kraje. V základní výbavě totiž jeho cenovka startuje na 1 399 000 Kč. Nutno ale dodat, že má poměrně bohatou standardní výbavu!
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Highlander |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.5 Hybrid AWD-i e-CVT |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2022 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + 2x elektromotor |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon: | 140 / 6000 přepočtený výkon soustavy 182 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 239 / 4300 - 4500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 6,8 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 658 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 65 |
Pohotovostní hmotnost: | 2015-2130 Kg |
Nosnost: | 705 Kg |
Základní cena: | 1 399 000 Kč (Comfort) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 399 000 Kč |