Honda HR-V byla nedávno představena ve své třetí generaci a již na první pohled je o poznání konzervativnější. Moderní trend pak potvrzuje pohonný systém, který je výhradně hybridní. Testovali jsme variantu v nejvyšší výbavě Advance Style.
Nová Honda HR-V je na první pohled více kompaktním crossoverem, než klasickým SUV. Pokrokový design potvrzuje také svažující záď a absence klasicky umístěných klik zadních dveří, díky čemuž teď auto připomíná stylové dvoudveřové SUV kupé. Jeho detaily, včetně přední masky lakované v barvě vozu, pak evokují elektromobil. Námi testovaný vůz v nejvyšší výbavě navíc zdobila originální trikolóra na masce vozu nebo oranžová lišta dveří.
První generace Hondy HR-V se chlubila hranatými tvary a poměrně netradičním řešením různých designových prvků. Další generace naopak přinesla zaoblenou karosérii a nezvykle futuristický vzhled. Současné provedení novinky je až překvapivě konvenční. Samozřejmostí je však hybridní pohon a bohatá výbava. Zajímavostí také je, že karosérie na délku narostla o 5 milimetrů na celkových 4340 mm a na šířku dokonce o 94 milimetrů (1866 mm). Průchodnost lehkým terénem pak má usnadnit světlá výška, která si polepšila o 15 milimetrů.
Při pohledu na vůz z boku zaujmou vodorovné linie jako například prodloužená kapota nebo rovná střecha. Originální je také prolis, který se line od předních světlometů až po zadní sdružené svítilny. Díky robustním bočním prvkům a střídmému prosklení působí automobil majestátním dojmem. Dynamický nádech karosérii propůjčuje výrazně skloněné zadní sklo. Kliky zadních dveří jsou elegantně schovány ve sloupku, což pomáhá zachovat čistou boční linii. Exteriér testovaného vozu navíc zdobí řada černých doplňků.
Bohatá výbava je u Hondy již tradičně samozřejmostí. Všechny verze se chlubí osmnáctipalcovými koly, LED světlomety, adaptivním tempomatem nebo třeba parkovací zadní kamerou. Po usednutí do vozu zaujme výše umístěný samostatný displej multimediálního systému. Praktické je, že se nachází přímo v zorném poli řidiče. Palec nahoru také zaslouží zachování mechanických tlačítek a hezká grafika displeje. Intuitivním ovládáním se chlubí i panel klimatizace, na kterém se objevily klasické otočné ovladače. Klimatizace u předchozího provedení se totiž ovládala pomocí dotykových ploch, což odvádělo pozornost od řízení.
Líbilo se nám kvalitní zpracování včetně materiálů přístrojové desky. Ty jsou sice relativně tvrdé, opticky ale dělají velmi dobrý dojem. Součástí testované výbavy Advance Style je i oranžová lišta přední konzoly a prošívání volantu. Vpředu potěší komfortní sedadla s příjemným polstrováním. Ocenili bychom snad jen výraznější boční vedení. Širší karosérie je znát zejména v oblasti ramen. Svažující střecha částečně limituje prostor v oblasti hlavy na zadních sedadlech. Dostatek místa je naopak pro nohy cestujících vzadu.
Interiér je prostorný a nabízí dostatek místa všem cestujícím. Nechybí ani zadní sedadla Magic Seats umožňující sklopení zadních opěradel do roviny, ale také vyklopení sedáků do kolmé pozice, což zajistí bohatý prostor pro převoz vyšších předmětů. Zavazadelník má objem 335 litrů, což není v tomto segmentu příliš. Navíc se do této hodnoty počítá i prostor pod podlahou. Velikost kufru limituje umístnění baterie hybridního systému v zadní části vozu.
Pod kapotou testovaného Hondy HR-V naleznete výhradně hybridní pohon. Ten kombinuje atmosférický zážehový čtyřválec i-VTEC o zdvihovém objemu 1498 ccm s elektromotorem. Spalovací jednotka poskytuje nejvyšší výkon 79 kW při 6000 – 6400 ot/min. a maximální točivý moment 131 Nm vrcholí v rozmezí 4500 – 5000 ot/min. Elektromotor má výkon 96 kW a zastává roli trakčního motoru. Jeho největší točivý moment dosahuje hodnoty 253 Nm. Dynamické vlastnosti vozu jsou spíše na průměrné úrovni. Výrobce uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,7 sekund a maximální rychlost 170 km/h.
Při jízdě je znát, že automobil z velké části využívá pouze pohon elektromotoru. Tradiční spalovací čtyřválec po většinu času působí jako generátor elektrické energie, která se ukládá v akumulátoru s kapacitou 1,08 kWh. Výrazná akcelerace ho pochopitelně zapojí do provozu, avšak nejčastěji se aktivuje až ve vyšších rychlostech mimo město. Při pomalé jízdě totiž elektromotor umí pohánět automobil klidně i několik kilometrů.
Honda HR-V má tři jízdní režimy – elektrický, hybridní a spalovací mód. Elektronika sama volí jízdní režim podle aktuálních jízdních podmínek s cílem maximalizovat efektivitu provozu. Ve městě je pochopitelně nejvíce využíván elektrický režim, mimo město pak dochází ke kombinaci spalovacího motoru s elektromotorem. Dálniční jízda samozřejmě nejvíce zapojuje benzinový čtyřválec.
Pro co nejefektivnější dobití akumulátoru, může řidič prostřednictvím voliče automatické převodovky e-CVT zvolit funkci „B“. Tím dojde k výrazné rekuperaci energie a tedy i relativně rychlému dobití akumulátoru. Tento mód funguje jako motorová brzda, při ubrání plynu automobil výrazně zpomaluje a získává tak energii pro jízdu bez emisí. Hodí se tedy zejména v kopcovitých úsecích nebo při popojíždění po městě.
A jak je na tom testovaný model se spotřebou pohonných hmot? Překvapivě dobře. V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem hranice 6 l/100 km. Ve městě pak není problém stlačit apetit motoru klidně i k pětilitrové hodnotě. Dálnice pak znamená spotřebu v rozmezí 7 litrů na sto kilometrů. Snad jen při častém dálničním využití bychom ocenili větší palivovou nádrž. Ta stávající má totiž objem 40 litrů.
Podvozek Hondy HR-V využívá vzpěry MacPherson na přední nápravě a zkrutnou příčku s vlečenými rameny vzadu. Modifikovaná platforma nyní využívá větší podíl vysokopevnostní oceli, což zlepšuje torzní tuhost automobilu. Ovládání vozu je velice přesné a podvozek poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu. Naladění tlumičů v kombinaci s osmnáctipalcovými koly působí spíše tužším dojmem. Není se však čeho bát, Honda HR-V s přehledem zvládá drobné nerovnosti našich silnic. Jízdní stabilita je na slušné úrovni a karosérie se ani při rychlém průjezdu zatáčkou příliš nenaklání.
Novinkou je funkce vektorového řízení dynamiky stabilizačního systému s názvem Agile Handling Assist (AHA). Tento systém přibrzďováním vnitřních kol v zatáčce zlepšuje ochotu vozu zatáčet. Při běžné jízdě jsou zásahy systému prakticky neznatelné. To se bohužel nedá říci o asistentu hlídání jízdního pruhu, který zasahuje do řízení až nezvykle často.
Řízení je citlivé, přesné a poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu od předních kol. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují. Výhradu máme snad jen proti odhlučnění interiéru, jež by mohlo být lepší.
Honda HR-V 1.5 i-MMD e:HEV je stylový crossover s moderním hybridním ústrojím pod kapotou. Díky naladění pohonného systému se více hodí do města či na okresky, než pro dálniční jízdu. Interiér je kvalitně zpracovaný a nabízí intuitivní ovládání. Snad jen zavazadlový prostor by mohl být větší. Dobrou zprávou je, že i základní verze modelu (729 tisíc korun) nabízí bohatou základní výbavu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Honda |
Model: | HR-V |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.5 i-MMD e-CVT |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2022 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1498 ccm |
Nejvyšší výkon: | 79 / 6000 - 6400 přepočtený výkon soustavy 96 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 131 / 4500 – 5000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 170 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,7 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,4 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 335 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 40 |
Pohotovostní hmotnost: | 1452 (včetně náplní a řidiče) Kg |
Nosnost: | 418 Kg |
Základní cena: | 729 900 Kč (1.5i-MMD e-CVT e:HEV, Elegance) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 729 900 Kč |