Výrobky z 3D tiskárny brzy najdete ve vašem autě, nový Peugeot 308 jich má hned několik

Články
28.03.2022

F T G

Výrobky z 3D tiskárny brzy najdete ve vašem autě, nový Peugeot 308 jich má hned několik

3D tisk je jedním ze základních pilířů čtvrté průmyslové revoluce. Díky této nové technologii je možné zvýšit flexibilitu a přizpůsobit se potřebám stále náročnějšího a nepředvídatelnějšího trhu. Umožňuje výrobu nejrůznějších druhů předmětů na míru bez nutnosti použití drahých forem a výrobních nástrojů. 3D tisk je také cenným spojencem v oblasti ochrany životního prostředí, což je velmi důležitý prvek při hledání udržitelných výrobních postupů, které šetří zdroje a snižují množství odpadu.

Používání 3D tisku je stále rozšířenější a způsobuje revoluci ve výrobním systému mnoha průmyslových odvětví. Obrovský potenciál má například ve zdravotnictví, kde slouží k vytváření různých zdravotnických pomůcek, implantátů, a dokonce i umělých kloubů. Velký zájem vzbuzuje i u velkých výrobních firem, zejména pak v automobilovém průmyslu. Celá auta se zatím sériově netisknou, i když první úspěšné pokusy už proběhly, nicméně některé díly, které za svůj vznik vděčí 3D tiskárně, už brzy budete běžně vídat ve vašem voze.

Příkladem je nový Peugeot 308. V tomto autě výtvory 3D tiskárny rozeznáte na první pohled. Jedná se například o poličku na brýle, držák na nápoje či prostor pro uložení telefonu a jiných drobností. Tyto předměty jsou vyrobeny z nového pružného polymeru a jsou vytištěny na 3D tiskárně. Tyto inovativní produkty jsou příjemné na dotek, lehké, pevné a uživatelsky přívětivé. Dokonale umocňují pohodu v interiéru. Je to poprvé, kdy byla technologie 3D tisku použita na příslušenství pro automobily, což je inovace, která je velkým příslibem pro celý automobilový průmysl.

Nabídku doplňků vytvářených pomocí 3D tisku vývojáři značky Peugeot definovali na základě podrobné analýzy způsobu, jakým zákazníci využívají úložné přihrádky ve voze. Různé držáky, ať už na nápoje či na jiné předměty, jsou často používány, hodně namáhány a brzy se tak opotřebovávají. Majitel vozu proto ocení, že je může kdykoli během návštěvy servisu vyměnit. Koncesionáři značky je budou nabízet ve svých značkových buticích a e-shopech. Zákazník může volit mezi černou a mátově zelenou barvou.

Pozornost zasluhuje také materiál, ze kterého Peugeot tyto doplňky vyrobil. Jedná se o termoplastický polyuretan. Tento polymer je pružný, poddajný a odolný. Výrobní proces je přitom velmi krátký a kvalita provedení vysoká. Je ideální pro produkci dílů, které jsou určeny k absorpci nárazů a vyžadují vysokou pružnost. Tento polymer umožňuje vyrábět díly s vysokou kvalitou povrchu a nadstandardní úrovní detailů.

Vysoce efektivní materiál ovšem není jediným trumfem Peugeotu. Další silnou stránkou je použitá technologie HP Multi Jet Fusion (MJF). Jde o zcela novou metodou aditivní výroby po vrstvách na práškovém loži. Peugeot byl jedním z prvních, kdo tuto technologii použil při vývoji řady 3D doplňků.

A jak to celé funguje? Proces začíná přenosem digitálního souboru CAD (počítačem podporované projektování) do 3D tiskárny, v tomto případě do 3D tiskárny HP Multi Jet Fusion. Proces probíhá tak, že se pojivo nanáší na prášek, přičemž se kombinuje:

-          pojivo, které prášek spojí;

-          speciální činidlo pro povrchovou úpravu, známé jako detailing, které „vyhladí“ povrch.

 

Fáze tisku:

-          Tiskárna HP Multi Jet Fusion používá tiskovou hlavu k selektivnímu nanášení tavicích činidel a látek pro povrchovou úpravu na vrstvu polymerního prášku, který je poté roztaven topnými prvky a vytvoří pevnou vrstvu.

-          Po vytvoření každé vrstvy (o tloušťce 80 µm) se na předchozí vrstvu přidá další prášek a proces se opakuje, dokud není díl kompletní.

 

Fáze následného zpracování: 

-          Po dokončení výroby se celé práškové lože se zapouzdřenými díly odešle do procesní stanice, kde se většina zbývajícího prášku odstraní vakuovým sběrným vysavačem.

 

-          Díly jsou poté opískovány, aby se odstranily zbytky prášku. Ve finální fázi jsou pak pro zlepšení estetického vzhledu díly lakovány.

 

3D tisk je v automobilovém průmyslu stále v rané fázi. Tato technologie se má sériově využívat nejen při výrobě doplňků, ale také u dalších technických dílů budoucích modelů Peugeot. Výhody 3D tisku nabízejí nekonečné možnosti, což skupina Stellantis, jíž je Peugeot součástí, velmi dobře ví. Proto si nechala svoji novou technologii a materiál patentovat a plánuje různé využití pro všechny své koncernové značky.

Tým AUTOiNDEX.cz

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -