Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG – univerzální rychlík

Testy
07.03.2022

F T G

Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG – univerzální rychlík

Sportovní označení RS nejnovější Octavie je v kombinaci s dieselovým motorem pod kapotou možná trochu nadsázka. Nutno ale dodat, že z něj tento motor dělá především komplexní auto! Samozřejmostí je pak skvěle provedený interiér a moderní technika. V rámci redakčního testu jsme vyzkoušeli Škodu Octavia RS 2.0 TDI DSG s přední poháněnou nápravou ve variantě liftback.

Octavia RS byla přestavena v roce 2000 společně s modernizovanou první generací této modelové řady. Dodnes se těší značné oblibě, protože těch opravdu zachovalých kusů je na trhu jako šafránu. Dnes je Octavia RS o kus civilizovanější a to nejen proto, že se pod kapotou stále častěji objevují vznětové motory. Marketéři značky totiž moc dobře ví, že cílovou skupinou prostorné Octavie budou zejména zákazníci poptávající rychlé a zároveň pohodlné cestovní auto.

RS především jako výbavový stupeň

Na první pohled je Škoda Octavia RS ve verzi liftback opravu líbivým autem. Lak karosérie testovaného vozu s názvem Race Blue mu opravdu sluší, stejně jako dynamicky vyvedená osmnáctipalcová kola v tmavém provedení. Kombinace modrého odstínu s černými doplňky vypadá prostě skvěle.

Oproti standardnímu provedení dostala Octavia RS upravený přední i zadní nárazník. Samozřejmostí jsou černě lakovaná vnější zrcátka a další doplňky na náraznících. Logo RS pak zdobí nejen přední černě lakovanou masku chladiče, ale také zadní partie vozu.

Víko zavazadelníku má subtilní černý spoiler, což vozu dodává nezaměnitelný dynamický nádech. Stále však působí velmi decentně. Oproti běžné verzi se Octavia RS chlubí také černě lakovanými lištami oken nebo originálními prahovými lištami. Karosérie testovaného liftbacku je opticky vyvážená a zmiňované doplňky okamžitě naznačují, že se jedná o vůz v nejvyšší výbavě.

Po usednutí do interiéru posádku obepnou sportovní přední sedadla s výrazným bočním vedením těla a integrovanými opěrky hlavy s vyšitým emblémem RS. Sedadla jsou pohodlná i na dlouhých cestách a nemají příliš tuhé polstrování. Sportovní volant je tříramenný, zdobí ho rovněž označení RS a oproti standardní verzi dostal tlustší věnec s perforovanou kůží.

Pochvalu zaslouží použité materiály a zpracování. Líbila se nám především exkluzivní kombinace Alcantary a kůže na sedadlech. Také díly s karbonovým dekorem se k provedení RS velmi hodí. Palec nahoru pak dáváme červenému prošití Alcantary na přístrojové desce a v neposlední řadě i černému stropu. Součástí výbavy jsou samozřejmě i sportovní kryty pedálů.

Efektně řešené přístrojové desce dominuje desetipalcový centrální displej s dotykovým ovládáním. Milovníky klasického ovládání pak potěší alespoň jedna řada standardních tlačítek pod displejem. Samozřejmostí je také digitální přístrojový štít, jehož ovládání však vyžaduje chvíli zvyku. To platí i pro logiku pohybu v menu palubního počítače.

Prostoru uvnitř je všude dostatek a pochvalu zaslouží zejména prostor pro nohy cestujících vzadu. Zavazadelník nabízí nadprůměrný objem 600 litrů, který nemá v tomto segmentu konkurenci. Navíc jeho pravidelné tvary bezesporu přispívají k velmi dobré využitelnosti. Po sklopení opěradel zadních sedadel vzniká prostor pro převoz nákladu o objemu až 1555 litrů.

Povedené TDI zabírá už v nízkých otáčkách

Škoda Octavia se ve variantě RS nabízí se třemi motory – 2.0 TSI (180 kW), 1.4 TSI (180 kW, iV) a 2.0 TDI (147 kW). U benzinového dvoulitru můžete mít i manuál, vznětový motor je dostupný pouze v kombinaci s DSG. Testovaný turbodiesel se naopak prodává i s pohonem 4x4.

Dvoulitrové TDI v Octavii RS dosahuje nejvyššího výkonu 147 kW v rozmezí 3600 – 4100 ot/min. Největší točivý moment 400 Nm je pak k dispozici mezi 1750 – 3500 ot/min. Po nastartování se sice projevuje docela jadrným zvukem, následně se pak ztiší. Nová generace motoru EVO přináší zejména lepší zátah v nižších otáčkách, takže oproti původní variantě (140 kW) působí o poznání agilnějším dojmem. Pochvalu motor zaslouží za akceptovatelnou prodlevu turbodmychadla a skvělou chuť zrychlovat až do vyšších otáček.

Dynamika testovaného vozu je na velmi dobré úrovni a vyhoví tak prakticky ve všech jízdních situacích. Zamrzí snad jen umělý zvuk motoru linoucí se z reproduktorů. Ten lze ale deaktivovat v nastavení infotainmentu. Převodovka DSG, s minimalistickým voličem na středové konzoli, skvěle řadí a necuká ani při popojíždění v zácpách. Snad jen v manuálním režimu promlouvá do řazení více, než bychom si přáli.

Kombinovaná spotřeba pohonných hmot se pohybuje kolem 5,2 l/100 km, při snaze o úspornou jízdu jsme dokonce jezdili pod pětilitrovou hranicí na sto kilometrů. Při svižné jízdě či ve městě se apetit motoru přehoupne přes šest litrů. Nádrž o velikosti 50 litrů tak zajistí velmi slušný dojezd na jedno natankování. Skvělým pomocníkem pro úsporný provoz je převodovka DSG a to díky schopnosti jízdy setrvačností.

Rozdíl 15 milimetrů

Už v základním provedení je podvozek Octavie RS nižší o 15 milimetrů oproti běžnému provedení, což má zajistit lepší jízdní stabilitu. Adaptivní podvozek DCC je bohužel za příplatek. I ten standardní však funguje bezchybně a nabízí všestranné využití. Ačkoliv je pochopitelně tužší, dokáže dobře filtrovat nerovnosti našich silnic. S vozem tedy lze pohodlně jezdit každý den a vlastně i na jakémkoliv povrchu.  Na rozdíl od konvenční Octavie dostal podvozek tužší stabilizátory, což zlepšuje jízdní agilitu, stejně jako nové progresivní řízení. 

Právě řízení je na poměry elektrických posilovačů opravdovým posunem vpřed a to ve prospěch řidičů, kteří si potrpí na zpětnou vazbu od předních kol. Rozhodně se tak nejedná pouze o tuhý posilovač řízení ve sportovním režimu, jako tomu je u některých dynamicky laděných konkurentů.

Při rychlé jízdě v zatáčkách nás pak překvapila velmi dobrá stabilita. Auto si nechá opravdu hodně líbit a limity podvozku jsou subjektivně posunuty hodně daleko. A to jsme testovali automobil na zimním obutí! Na hranici adheze se projevuje mírná nedotáčivost, která však přichází velmi nezáludně. Palec nahoru zaslouží i dobré odhlučnění podvozkových prvků. A brzdy? Ty  jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném razantním brzdění. Navíc se skvěle dávkují.

Dieselová Octavia RS byla ochuzena o elektrohydraulicky ovládaný samosvorný diferenciál VAQ na přední nápravě. Ten je výhradou pouze varianty RS s výkonnějším motorem 2.0 TSI. Zde si tedy musí zákazník vystačit se softwarovým přibrzďováním kol XDS+, který supluje funkci samosvoru. Vůbec to ale nevadí, Octavia RS TDI rozhodně není určena pro extrémní jízdu v zatáčkách či vymetání závodních okruhů.

Resumé

Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG je rychlý prostorný liftback s perfektně provedeným interiérem a velice úsporným motorem. Její velkou výhodou je především variabilita verzí, která zahrnuje nejen pohon všech kol, ale třeba i prostornější verze Combi v nabídce. A zájemci o ostřejší provedení mohou zvolit  model s benzinovým 2.0 TSI. Ten se navíc prodává i v kombinaci s manuální převodovkou.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Octavia RS
Karosérie:Liftback
Motor:2.0 TDI DSG
Palivo:nafta
Rok výroby:2022
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1968 ccm
Nejvyšší výkon:147 / 3600 - 4100 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:400 / 1750 - 3500 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:249 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:7,4 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 5,0 l
Velikost zav. prostoru:600 l
Objem nádrže:50 l
Pohotovostní hmotnost:1516 Kg
Nosnost:515 Kg
Základní cena:519 900 Kč (1.0 TSI, Active)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:924 900 Kč (2.0 TDI DSG, RS)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -