Druhá generace stylového Peugeot 2008 se těší velké oblibě. Vždyť jeho atraktivní design, nadprůměrný vnitřní prostor a moderní platforma CMP dělají vrásky na čele řadě konkurentů. V kombinaci se vznětovým motorem 1.5 BlueHDi od PSA navíc přináší mimořádně úsporný provoz.
Není žádným tajemstvím, že první generace modelu 2008 patřila mezi nejlépe prodávané SUV u nás. Důvodem byly nejen praktické vlastnosti tohoto vozu, ale hlavně příznivá pořizovací cena. Ačkoliv se druhá generace cenou rozhodně nepodbízí, jedná se o po všech stránkách výrazně modernější vůz.
Na první pohled zaujme testovaný automobil svými rozměry. S délkou karosérie 4300 milimetrů totiž patří ve svém segmentu mezi největší vozy. Díky rozvoru 2605 je pak zárukou solidního pohodlí a to pro všechny členy posádky. Dostatek místa je samozřejmě také pro zavazadla.
Charakteristickým prvkem designu vozu je jednoznačně příď automobilu. Originální jsou diodová světla se specifickou grafikou. V kombinaci s LED světlomety pro denní svícení v náraznících totiž evokují lví drápy. Atraktivně působí také přední maska chladiče, jež zdobí v testované výbavě GT Pack tmavé chromované dekory.
Součástí nejvyšší výbavy GT Pack je také řada prvků v černé lesklé barvě. Za zmínku například stojí vnější zpětná zrcátka, zadní spoiler, okenní lišty nebo samotná střecha. Atraktivitu rovněž podtrhuje černé lemování podběhů kol stejně jako okrasná lišta zadního nárazníku. Ačkoliv přední část vozu nápadně připomíná menší Peugeot 208, právě záď vychází z většího modelu 3008. Stačí se podívat například na tvarování LED diod. Originálním prvkem je robustní C sloupek karosérie, který však částečně brání výhledu z vozu. To lze rovněž říci i o A sloupku.
Subjektivně se nám design modelu 2008 líbí a nutno dodat, že zkoušené provedení GT Pack posunuje celkový dojem z vozu ještě o kus dále. To samozřejmě platí i o tmavém designu osmnáctipalcových kol, která Peugeotu 2008 nepochybně sluší.
Okamžitě po usednutí do vozu potěší robustní sedadla s dostatečným bočním vedením, optimální tuhostí a zesílenými bočnicemi. Stylově pak působí kombinace Alcantary se zeleným prošíváním. Samozřejmostí je možnost výškového nastavení sedadla řidiče i spolujezdce. Hliníkové pedály jsou rovněž standardem testované verze. Bohatá výbava dále zahrnuje automatickou klimatizaci a automatické stěrače.
Ve standardu výbavy GT Pack je také 3D navigační systém včetně desetipalcového dotykového displeje. Jeho ovladatelnost a čitelnost je na velmi dobré úrovni. Integrovaný audiosystém rovněž podporuje digitální tuner rádia DAB a nechybí ani funkce Mirror Screen podporující Apple Car Play a Android Auto. Jízdu ve městě usnadní přední a zadní parkovací senzory s kamerou nebo elektrická parkovací brzda. Na dálnici naopak přijde vhod tempomat s omezovačem rychlosti včetně doporučení maximální povolené rychlosti.
Výhradu máme proti přístrojovému systému i-Cockpit. Ten se sice u vyšších výbavových verzí chlubí perfektně vyvedeným 3D efektem, při optimálním nastavení posezu ale horní část věnce volantu zakrývá přístrojový štít. Samozřejmě, že lze nastavit volant tak, aby bylo dobře vidět na přístroje. Tohle řešení bude ale pravděpodobně u většiny v rozporu se základními pravidly správného posezu za volantem. A to je podle nás až příliš velkým kompromisem.
Palec nahoru naopak zaslouží kvalitní materiály v interiéru, které jsou velmi dobře zpracované a působí hodnotným dojmem. To platí nejen o přístrojové desce, ale i středovém tunelu nebo výplních dveří. Samozřejmostí je řada bezpečnostních systémů a nechybí ani několik odkládacích schránek.
Vnitřní prostor testované novinky je na poměry malého SUV nadprůměrný. Na předních sedadlech je dostatek místa ve všech směrech. Přestože zadní řada sedadel má trochu kratší sedáky, rovněž poskytuje dostatek místa pro pohodlné cestování. Příjemně jsme byli překvapeni také dostatečným prostorem v oblasti hlavy a to i přes svažující se střechu. Zavazadlový prostor má nadprůměrný objem 434 litrů a po sklopení zadních sedadel lze do vozu naložit až 1467 l nákladu. Potěší také pravidelný tvar, dvojitá podlaha i přítomnost plnohodnotné rezervy.
Peugeot 2008 je v nabídce s benzinovým tříválcem 1.2 PureTech ve třech výkonových variantách. Příznivci nafty pak mohou zvolit vznětový motor 1.5 BlueHDi a to ve dvou verzích. My jsme testovali silnější turbodiesel 1.5 BlueHDi s nejvyšším výkonem 96 kW při 3750 ot/min. a největším točivým momentem 300 Nm při 1750 ot/min.
Tento motor vychází z pohonné jednotky 1.6 BlueHDI, u které byl zdvihový objem zmenšen zkrácením zdvihu. Dostal samozřejmě i další úpravy, jako například nové turbodmychadlo, sání, písty a vstřikování. Díky těmto parametrům motor zatahuje prakticky již od volnoběhu a jeho síla nepolevuje až do 4000 ot/min.
V praxi jsme ocenili zejména kultivovaný chod a také vynikající odhlučnění. Chválíme i hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a to díky minimální prodlevě turbodmychadla. Motor má dostatečnou dynamiku pro většinu jízdních situací a to i díky relativně příznivé pohotovostní hmotnosti vozu 1345 kilogramů.
Avizovaný čtyřválec se v rámci zkoušené varianty s nejvyšším výkonem 130 koní nabízí výhradně s osmistupňovým automatem z japonské dílny Aisin. Převodovka řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách. Mezi největší přednosti pohonné jednotky patří úsporný provoz. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 5,5 l/100 km, což je perfektní hodnota. Při defenzivní jízdě mimo město se spotřeba pohybuje pod pětilitrovou hranicí, ve městě se pak jen málokdy přehoupne přes 6,0 l/100 km. U varianty s turbodieselem si však zákazník musí vystačit s nádrží o objemu 41 litrů.
Oproti malému hatchbacku Peugeot 208 má podvozek testovaného crossoveru pouze jinou nápravnici. I tak jízdní vlastnosti zaslouží pochvalu. Auto se v zatáčkách příliš nenaklání a tlumiče dokážou obstojně žehlit nerovnosti. Nečekejte však kdovíjaký jízdní komfort, jejich charakter je spíše tužší. Dvojnásob to platí u varianty na osmnáctipalcových kolech, která se nejlépe cítí na kvalitním povrchu. Jízdní stabilita však zaslouží palec nahoru.
Na středové konzoli se nachází kolébkový ovladač jízdních režimů. Vzhledem k absenci adaptivních tlumičů, dochází ke změně charakteru pouze posilovače řízení a převodovky. Konkrétní volbou Sport, Eco, Normal, dojde také k úpravě reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Ve sportovním módu zamrzí snad jen fakt, že převodovka až příliš vytáčí motor, což je u turbodieselu spíše kontraproduktivní. Lepší je tedy řadit pomocí pádel pod volantem. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném razantním brzdění. Dávkování brzdné síly je optimální.
Peugeot 2008 GT Pack 1.5 BlueHDi EAT8 dokáže zaujmout nejen stylovým designem, ale také prostorným interiérem či agilními jízdními vlastnostmi. Naftový čtyřválec si pak zaslouží pochvalu za úsporný provoz a mimořádně kultivovaný jízdní projev. Výhradu máme snad jen proti ergonomii posezu za volantem a to kvůli přístrojovému systému i-Cockpit. Nutno dodat, že za povedený mix vlastností modelu 2008 si Peugeot nechá slušně zaplatit. To platí zejména u nejvyšší výbavy GT Pack, která však do tohoto segmentu přináší jedinečnou extravaganci.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 2008 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.5 BlueHDi 130 EAT8 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1499 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 195 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 4,8 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 434 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 41 |
Pohotovostní hmotnost: | 1345 Kg |
Nosnost: | 430 Kg |
Základní cena: | 460 000 Kč (Active, 1.2 PureTech 100 MAN6, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 665 000 Kč (Allure Pack, 1.5 BlueHDi 130 EAT8, akční cena) |