Nejvyšší segment v podání japonského Lexusu již reprezentuje modelová řada LS. Pátá generace tohoto modelu dostala před dvěma lety facelift, který přinesl několik drobných úprav. Testovali jsme hybridní variantu LS 500h ve špičkovém provedení Superior.
Model LS představuje vrchol v nabídce automobilky Lexus. Jedná se o luxusní sedan s jedinečným designem, který soutěží především proti německé konkurenci. Velké sedany jsou pověstné nejen vysokým jízdním komfortem, ale také stabilitou a prostorností. Nutno dodat, že Lexus LS 500h není výjimkou. Navíc přináší určitou míru originality, vždyť tyto vozy u nás nevidíte každý den.
Moderní prvky designu na karosérii Lexusu LS jsou viditelné na první pohled. V rámci modernizace byly lehce upraveny přední světlomety LED, stejně jako křivky předního nárazníku. Jiná je také mřížka chladiče a grafika zadních svítilen. Rozšířila se pak nabídka kol a v neposlední řadě také škála barev karosérie. Za povšimnutí stojí atraktivní odstín stříbrné barvy.
Celkově působí Lexus LS ještě elegantnějším dojmem, avšak stále si uchovává jistý dynamický nádech. Svůj podíl na tom bezesporu má vřetenovitá přední maska, na kterou navazují ostře řezané přední světlomety. Se sportovní přídí skvěle koresponduje také nízká silueta karosérie. Délka vozu přesahující 5,2 metru budí respekt prakticky kdekoliv, kam se s autem podíváte. Dostatek místa uvnitř má zajistit rozvor 3125 milimetrů.
Obecně lze říci, že karosérie budí respekt a jistou dávku vznešenosti. K nepřehlédnutelné dominanci pak bezesporu přispívá nevídaný poměr mezi šířkou a výškou automobilu. Pochvalu si však model LS zaslouží i za exkluzivní interiér. Jedinečnost a originalita je vidět prakticky v každém detailu.
Doslova provokativní jsou dva ovladače vystupující z kapličky přístrojového štítu. Jedním z nich se ovládají režimy stabilizace a druhým jízdní režimy. Díky poloze jsou ovladače skvěle přístupné, někomu se však nemusí líbit. Novinkou je digitální zpětné zrcátko, které usnadňuje sledování dění za vozem.
Hlavní změnou, kterou přinesla poslední modernizace je nahrazení integrované obrazovky multimediálního systému za volně stojící displej o rozměru 12,3 palce. Samozřejmostí je podpora Apple Car Play a Android Auto. Po designové stránce se rozhodně jedná o posun směrem k současným trendům. Systém se stále ovládá výhradně prostřednictvím touchpadu na středovém panelu. Na dotykové ovládání hlavního displeje se tedy v Lexusu nehraje. Touchpad je však poměrně citlivý, což při jízdě může odvádět pozornost. Pochvalu dáváme špičkové audiostoustavě Mark Levinson za mimořádně kvalitní zvuk linoucí se z 23 reproduktorů.
Interiér doslova uchvátí vysokou kvalitou materiálů. Špičkové je nejen kožené čalounění sedadel, ale také dekorativní dřevěné obložení. Sedadla se chlubí špičkovým tvarováním a nabízejí velmi dobrý komfort i pro dlouhé cestování. Zajímavostí je, že sedadla dostala nové výplně, takže zvládají lépe absorbovat nerovnosti. Jejich nastavení probíhá pomocí ovladačů na straně sedáku. Vyhřívání, chlazení nebo nastavení výšky hlavové opěrky však vyžaduje ponořit se do menu infotainmentu. Sedadlům nechybí ani řada příjemných masážních programů. Všude je dostatek místa a díky zajímavému zpracování přístrojové desky nebude interiér nikoho nudit.
Vzadu jsou plnohodnotná dvě místa, mezi kterými se nachází sklopitelná loketní opěrka. V ní je ukryt dotykový displej. Jeho prostřednictvím tak lze ovládat posun zadních sedadel včetně vyhřívání a chlazení. Samozřejmostí je také možnost nastavení teploty čtyřzónové klimatizace nebo třeba ovládání elektrických rolet na všech zadních oknech. Jedním tlačítkem můžete posunout pravé přední sedadlo tak, aby měl cestující za ním dostatek prostoru pro pohodlné natažení nohou. V luxusní třídě jsou tyto moderní prvky téměř samozřejmostí, Lexus však interiér okořenil notnou dávkou jedinečnosti a charakteru. LS 500h si tedy s jinou limuzínou jen tak nespletete.
V rámci modernizace byly také vylepšeny některé asistenční systémy. Jedná se především o systém pro předvídání kolizí nebo třeba pokrokový autopilot. Ten dokáže pomocí radaru, kamer a dalších čidel bezpečně udržovat vozidlo v jízdním pruhu bez součinnosti řidiče. Elektronika dále zvládá bezpečně rozpoznat jízdní pruhy nebo předjíždět pomalejší vozidla. Důležité informace se řidiči promítají na čelní sklo a to prostřednictvím největšího head-up displeje s velikostí 24 palců. Díky němu tak není řidič zbytečně rozptylován sledováním ostatních displejů.
O pohon Lexusu LS 500h se stará hybridní pohonné ústrojí, které zahrnuje zážehový šestiválec 3,5 l s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů dual VVT-i a dva elektromotory. Jejich točivý moment propojuje s benzinovým motorem převodovka e-CVT, která navíc dostala dvojici planetového soukolí. Celkový výkon hybridního systému činí 264 kW, což autu poskytuje solidní dynamiku. Vždyť výrobce uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 sekund.
Do Evropy se dováží pouze varianta s pohonem všech kol, což pochopitelně zlepšuje trakci za nepříznivých adhezních podmínek. Převodovka funguje v praxi výborně a umí simulovat deset pevných převodů. Nelíbilo se nám snad jen prudké zrychlení, kdy převodovka okamžitě pustí motor do zbytečně vysokých otáček, což doprovází nepříjemná zvuková kulisa.
Elektromotory hybridního ústrojí čerpají kapacitu z akumulátorů typu lithium-ion, které nahradily nikl-metal hydridové baterie z předchozí generace LS 600h. Díky jejich menším rozměrům došlo ke zvětšení zavazadlového prostoru o 25 litrů na celkových 430 l. Zajímavostí je také fakt, že lze až do rychlosti 140 km/h využívat výhradně pohon prostřednictvím elektromotorů.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 9,5 l/100 kilometrů. Na dálnici lze při dodržování rychlostního limitu jezdit kolem desetilitrové hranice, ve městě pak spotřeba roste na jedenáct litrů na sto kilometrů. Při snaze o úspornou jízdu jsme na silnicích první třídy dosáhli skvělého výsledku 8,0 l/100 km. S ohledem na výkon hybridní soustavy, pohon všech kol a relativně vysokou pohotovostní hmotnost 2270 kilogramů nás tyto hodnoty příjemně překvapily.
Stabilní jízdu a mimořádný komfort vozu propůjčuje sofistikovaný podvozek, pohon všech kol a v neposlední řadě také velmi dobré rozložení hmotnosti. Vzadu Lexus využívá víceprvkovou nápravu a vpředu pak lichoběžníkového zavěšení. Adaptivní odpružení bylo v rámci modernizace vylepšeno, takže nyní nabízí ještě vyšší jízdní komfort. Upraveny byly také stabilizátory a silentbloky uložení motoru.
Jízda s testovaný modelem je ještě o kus pohodlnější a to i díky perfektnímu odhlučnění interiéru. Podvozek dokáže filtrovat nerovnosti našich silnic s grácií a při tom všem si auto zachovává velmi dobrou stabilitu. Karosérie se výrazně nenaklání ani při rychlé jízdě, a pokud přeci jen potřebujete přišlápnout pedál ještě více k podlaze, není nic jednoduššího než využít ovladače jízdních režimů. Jednotlivé módy dokážou skvěle přizpůsobit automobil požadovanému jízdnímu stylu. K jednoduchému ovládání ve městě pak bezesporu přispívá i řiditelná zadní náprava.
Lexus LS 500h je jedinečný prakticky ve všech atributech. Má neobvyklý design, svérázný interiér, ale na rozdíl od konkurenčních sedanů pouze hybridní pohon v nabídce. S osmiválcem nebo výkonnějším motorem si LS v ČR tedy nekoupíte. Lexus LS to však dokáže vynahradit především mimořádným jízdním komfortem a sofistikovaným odhlučněním interiéru, které ho řadí na špičku luxusního segmentu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | LS |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 500h |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + 2x elektromotor |
Válce: | 6 |
Objem motoru: | 3456 ccm |
Nejvyšší výkon: | 220 / 6600 přepočtený výkon soustavy 264 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 350 / 5100 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 5,5 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 9,5 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 430 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 82 |
Pohotovostní hmotnost: | 2270 Kg |
Nosnost: | 550 Kg |
Základní cena: | 2 900 000 Kč (LS 500h, Elegance) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 2 900 000 Kč |