Toyota GR Yaris – ostrá čtyřkolka s nejvýkonnějším tříválcem na světě

Testy
31.01.2022

F T G

Toyota GR Yaris – ostrá čtyřkolka s nejvýkonnějším tříválcem na světě

Velké množství vyrobených hybridů a dalších elektrifikovaných automobilů umožňuje Toyotě jednou za čas postavit auto, u kterého nemusí příliš řešit emisní normy. Celkové emise automobilky to totiž příliš neohrozí, a tak nebude muset platit odpustky do evropské kasy. Příkladem je i ultimativní model GR Yaris, který má geny rallyových speciálů!

Běžnou Toyotu Yaris do města si vzala do parády sportovní divize automobilky Gazoo Racing a nutno dodat, že na autě původních dílů příliš nenajdete. Karosérie je totiž širší, delší a pochopitelně i nižší. O přenos síly se stará ultravýkonný přeplňovaný tříválec 1.6, jehož výkon se přenáší na všechna čtyři kola. Je jasné, že tohle auto je v dnešní době zázrakem. Vždyť doby rychlých čtyřkolek jsou dávno pryč a v současnosti již nové modely, jako Impreza STI nebo Mitsubishi EVO, dávno nekoupíte.

Sportovní na první pohled

Širší postoj, nižší střecha nebo rozměrný zadní spoiler jasně naznačují výkonový potenciál tohoto Yarisu GR. A přestože má konvenční Yaris pětidveřovou karosérii, tento rychlý model je „pouze“ třídveřový. To vše díky homologaci Gazoo Racing, jejíž počet je omezen na 25 tisíc vozů a bude sjíždět z továrny v japonské Motomachi. Příznivci značky jistě budou vědět, že právě v této fabrice se vyráběl například supersportovní Lexus LFA.

Karosérie má délku 3995 mm, šířku 1805 mm a výšku 1405 milimetrů. Oproti běžnému modelu je tedy o 50 mm delší, 60 mm širší a 45 mm nižší. Dominantou je především přední část, která se chlubí robustními průduchy a maskou chladiče. Mohutné jsou také blatníky a výrazné prolisy vpředu. Full LED světlomety mají skvělou účinnost a opticky dobře korespondují s přední částí vozu.

Přehlédnout nelze ani obrovské brzdové kotouče. Ty vpředu mají průměr 356 mm, do kterých se zakusují čtyřpístkové třmeny. Kotouče vzadu pak mají rozměr 297 mm a spolupracují s dvoupístkovými třmeny. Špičkové jsou také kovaná osmnáctipalcová kola, která jsou lehká a extrémně pevná. Tomu odpovídá i cena, vždyť jedno stojí padesát tisíc korun.

Zadní část vozu zdobí dvojice velkých výfuků, jejich zvuk je ale poměrně utlumený. Střecha z uhlíkových vláken přispěla k nízké hmotnosti vozu 1280 kilogramů, což je na auto této kategorie s pohonem všech kol příznivé číslo.

Po usednutí do vozu zaujmou rozměrná sportovní sedadla s červeným prošíváním. Ta byla ukotvena úrovni původních sedadel, takže je posez za volantem poměrně vysoký. Nízká střecha v kombinaci s rozměrným vnitřním zpětným zrcátkem může vyšším řidičům bránit v optimálním výhledu z vozu. Palubní deska má kvalitní materiály a zpracování. Infotainment je povedený, avšak o to v tomto voze příliš nejde.

Nikoho asi nezamrzí ani velmi omezené místo na zadních sedadlech či zavazadelník o objemu pouhých 174 litrů. Palec nahoru naopak zaslouží speciální výplně dveří nebo přítomnost alcantary v interiéru. Srdce pak doslova zaplesá při pohledu na mechanickou ruční brzdu. Bravo!

Rekordní tříválec

Po nastartování Yarisu GR se probudí tříválcová šestnáctistovka s jedním turbodmychadlem, která využívá kombinaci přímého a nepřímého vstřikování paliva. U Toyoty asi nikoho nepřekvapí proměnné časování ventilů VVTi. Ventily jsou čtyři na jeden válec. Nejvyšší výkon motoru činí úctyhodných 192 kW v 6500 ot/min, největšího točivého momentu 360 Nm pak tříválec dosahuje při 4000 ot/min.

Přestože tříválcová technika může v někom vzbuzovat pochybnosti, po svezení jsme byli z jejího charakteru doslova nadšeni. Při přidání plynu se pohonná jednotka velmi rychle zvedá z nízkých otáček a po překročení hranice 2000 ot/min začíná zběsilá jízda až k omezovači v sedmi tisících. Palec nahoru zaslouží i bezprostřední reakce motoru na přidání plynu.

Šestistupňový manuál má krátké přesné dráhy řazení a chlubí se také optimálním zpřevodováním pro sportovní jízdu. Je to jedna z nejlepších manuálních převodovek, které jsme v ostrém voze vyzkoušeli. Mechanický pocit z řazení se nám vryl hluboko pod kůži. Spojkový pedál není přehnaně tuhý, jak to bývá u většiny rychlých aut zvykem.

Výhradu naopak máme proti nevýraznému zvukovému projevu motoru. Částečně to ale kompenzuje hlasité sání velkého turbodmychadla při plném plynu. Toyota si ale mohla odpustit doprovodný zvuk z reproduktorů. 

Spotřeba paliva se při běžné jízdě pohybuje kolem devítilitrové hranice. Při snaze o úspornou jízdu ale není problém cestovat i za 7,5 l/100 km. Časté využívání výkonového potenciálu samozřejmě apetit motoru snadno katapultuje do dvouciferných hodnot. Nádrž o objemu 50 litrů je ale v malém Yarisu GR příjemným překvapením.

Všemi čtyřmi vpřed!

Jak jsme již zmiňovali, sportovní Yaris GR přenáší výkon na silnici prostřednictvím všech čtyř kol. Jedná se o systém GR-Four, který využívá vícetalířové spojky a diferenciálu u zadní nápravy. Výhodou je nízká hmotnost a také možnost volby třech režimů – Track, Normal a Sport. Tyto režimy pochopitelně odlišuje poměr točivého momentu mezi přední a zadní nápravou a lze je měnit tlačítkem na středovém tunelu.

Mód Normal rozděluje točivý moment v poměru 60:40 ve prospěch přední nápravy. Volba Track pak znamená rozdělení v optimálním poměru 50:50 a v režimu Sport dochází k preferenci zadní nápravy v poměru 30:70. Krátká karosérie s minimálními převisy pak vyžaduje určitou praxi v rámci ovládání vozu na limitu. Vše se děje totiž relativně rychle a podvozek je až neuvěřitelně agilní.

Jízdní stabilita je na vynikající úrovni a auto funguje i na nekvalitním povrchu. Žádné odskakování kol na nerovnostech se nekoná a to i přes relativně tuhé naladění sportovních tlumičů. Komfortní svezení tedy očekávat nelze. Podvozku nechybí ani hravost, vyžaduje to ale velmi rychlé ruce. Zatáčky lze projíždět efektním smykem zejména díky ruční brzdě. Jinak je při nájezdu do utažené zatáčky Yaris GR spíše nedotáčivý.

Od řízení bychom čekali o něco více zpětné vazby, strmý převodový poměr však zaslouží palec nahoru. Brzdy jsou k neutahání a perfektně se dávkují. To platí hlavně při sportovní jízdě. Příplatkový paket Sport je podle našeho názoru téměř povinností, přestože za něj zaplatíte 100 tisíc korun. Součástí jsou dva samosvorné diferenciály Torsen, zmiňovaná kovaná kola, sportovní tlumiče nebo například červené lakované třmeny. 

Ačkoliv to bude znít neuvěřitelně, jediným problémem skvělého Yarisu GR může být jeho rychlost. Abyste z něj dostali maximální porci zábavy, budete se muset pohybovat vysoko nad hranicí legálních rychlostí. Lépe tedy s vozem vyrazit na uzavřenou závodní trať. Alternativou je pak jízda na mokru nebo dokonce zasněženém povrchu. Zde se Yaris GR blýskne špičkovou trakcí, hravostí a to i při relativně nižších rychlostech.  

Resumé

Toyota GR Yaris je špičkovým hatchbackem s pohonem všech kol a geny závodních speciálů. Je lehký, hravý, má perfektní trakci a skvěle naladěný motor s návykovým manuálem. Vyšší pozici za volantem, horší výhled z vozu nebo absenci citu v řízení mu tak snadno odpustíme. Vždyť Toyota vyrobila další unikátní auto, které v dnešní emisemi svázané době zaslouží palec nahoru!

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Toyota
Model:GR Yaris
Karosérie:Hatchback
Motor:1.6 Turbo
Palivo:benzín
Rok výroby:2021
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:3
Objem motoru:1618 ccm
Nejvyšší výkon:192/6500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:360/4000 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:230 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:5,5 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 8,2 l, kWh
Velikost zav. prostoru:141 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):50
Pohotovostní hmotnost:1290 Kg
Nosnost:365 Kg
Základní cena:899 000 Kč (1.6 Turbo 6st. man. GR four 4WD, Dynamic)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:899 000 Kč (1.6 Turbo 6st. man. GR four 4WD, Dynamic)

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -