První elektrické auto od Škodovky je už několik měsíců v prodeji, a tak jsme tento model vyzkoušeli v rámci našeho redakčního testu. Zvolili jsme Enyaq ve špičkové výbavě Sportline a s akumulátorem s rozšířenou kapacitou 82 kWh. Jak se s ním jezdí?
Při pohledu do ceníku je jasné, že Enyaq má nejblíže k modelu Kodiaq. Špičková verze se však hravě přehoupne přes hranici 1,5 milionu korun a za vrcholové provedení Enyaqu není problém utratit dokonce i dva miliony korun. Vzdálená podobnost je mezi oběma modely, i co se týká tvarů karosérie a v neposlední řadě také rozměrů. Díky elektrické koncepci však Škoda Enyaq skrývá potenciál úspory nemalých provozních nákladů.
Škoda Enyaq je na první pohled velmi atraktivní auto. Dominantou karosérie je přední šestihranná maska chladiče s výrazným lemováním. To je v případě testované varianty Sportline vyvedeno v černě lakovaném provedení, které vozu dodává dynamický charakter. Sportovní vzhled rovněž zajišťují do předního nárazníku integrované černé plastové prvky.
Za zmínku také stojí možnost volby nadstandardní výbavy tzv. LED Paket Premium. V rámci ní je auto vybaveno nejen perfektně fungujícími předními světlomety s funkcí Matrix LED, ale především unikátním designovým prvkem Crystal Face. Jedná se o osvětlenou přední masku, která budí pozornost prakticky všude, kam s vozem přijedete. Tento paket však námi testovaný vůz nezahrnoval a nutno dodat, že standardní černá maska vypadá poněkud fádně.
Při pohledu na vůz z boku si všímáme výrazné šípovité karosérie, která testovanému elektromobilu zajišťuje optimální aerodynamiku. Variantu Sportline navíc zdobí atraktivní dvacetipalcová kola z lehké slitiny. Zadní část je více konzervativní, což zajímavě koresponduje s poměrně odvážnou přídí Škody Enyaq. Celkově se nám design novinky velice zamlouvá, relativně agresivní výraz přední části působí u elektromobilu zajímavě.
Ostré hrany se k autu hodí a opět potvrzují snahu konstruktérů o co nejmenší odpor vzduchu při jízdě. Výhradu máme snad jen proti konvenční přední masce, která kvůli optimální aerodynamice nemá žádné žebrování a je z černého plastu. Právě proto doporučujeme zvolit výbavu s avizovanou maskou Crystal Face.
Karosérie testované novinky je dlouhá 4649 milimetrů a využívá platformy MEB s akumulátorem umístěným v podlaze. Po usednutí do vozu zaujme vnitřní prostor a to především v podélném směru. Díky němu poskytuje Enyaq spousty místa pro nohy cestujících vzadu. Snad jen osoby vyššího vzrůstu budou na zadních sedadlech poněkud limitovány omezeným místem v oblasti hlavy. To je dáno svažující se střechou.
Vpředu chválíme robustní sportovní sedadla varianty Sportline s širokými možnostmi nastavení. Jsou příjemně tuhá a poskytují dostatek komfortu i na dlouhých cestách. Navíc dobře drží tělo v zatáčkách. Výtku zaslouží středový panel, který částečně omezuje prostor pro nohy cestujících vpředu. Týká se to však pouze osob vyššího vzrůstu.
Koncepce elektromobilu přináší také absenci středového tunelu vzadu. To dále zvyšuje komfort na druhé řadě sedadel, které se můžou pochlubit vysoko umístněným sedákem dobře podpírajícím stehna. Třešničkou na dortu je pak zavazadlový prostor o objemu 585 litrů. Díky řadě příslušenství a chytrých doplňků je navíc velmi dobře využitelný.
Interiér je vyveden z poměrně velkého množství materiálů, z nichž je většina velice kvalitních. Jen sem tam zamrzí přítomnost méně hodnotných plastů. Jedná se ale o místa, kterých si snadno nevšimnete. Dominantou přístrojové desky je dvojice displejů. Menší se nachází přímo před řidičem a poskytuje pouze několik základních informací. Jedná se především o aktuální rychlost a dojezd.
Tím hlavním informačním systémem je obrovský třináctipalcový displej ve střední části přístrojové desky. Klasických tlačítek je tu jen několik a většinu funkcí lze ovládat výhradně prostřednictvím dotykové obrazovky. Pochvalu zaslouží hezká grafika a v neposlední řadě také spousta informací ohledně elektrického pohonu. Palec nahoru zaslouží i hlasové ovládání. Za příplatek lze také mít head-up displej s rozšířenou realitou. Ten kromě standardních informací umí zobrazovat různá upozornění na blížící se zatáčku v rámci navigace a další doplňkové informace.
Testovaná varianta Sportline zahrnuje také perfektně provedený sportovní volant. Skvěle se drží a kromě vyhřívání poskytuje i multifunkční ovládání. Samozřejmostí je také atraktivní čalounění Alcantarou v kombinaci s klasickou kůží. Dynamický charakter výbavy potvrzují hliníkové pedály či lakované nástavce podběhů. Jízdní komfort pak zajistí akustická boční okna.
Nová Škoda Enyaq se v současnosti nabízí ve třech variantách. Slabší má označení iV 60 a poskytuje nevyšší výkon 132 kW s akumulátorem o celkové kapacitě 62 kWh. My jsme testovali verzi iV 80 s nejvyšším výkonem 150 kW a baterií s kapacitou 82 kWh. Obě tyto verze mají pohon zadních kol. Třetí varianta s pohonem všech kol nese název iV 80x a její nejvyšší výkon činí úctyhodných 192 kW. Tento model využívá rovněž 82 kWh baterie. Zajímavostí je, že do budoucna škodovka slibuje i variantu RS s maximálním výkonem 225 kW.
Největší točivý moment testovaného vozu činí 310 Nm., což vozu zajišťuje velmi slušné dynamické vlastnosti. Potvrdit musíme výrobcem uváděnou hodnotu zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,6 s. Maximální rychlost je omezena na 160 km/h. Díky bezprostřední reakci vozu na sešlápnutí pedálu akcelerátoru je pocitově jízda velmi příjemnou záležitostí. Líbil se nám zejména lineární zátah, který uvadá až s vyšší rychlostí.
Jemnost reakcí a hladkost pohonu má své kouzlo, přestože emoce některých vozů s konvenčními motory pochopitelně vůz nenabídne. Při klidné jízdě či běžném popojíždění po městě nás však Enyaq rozhodně přesvědčil. Oceňujeme hlavně nízkou úroveň hluku v kabině, kterou lze srovnat s daleko dražšími vozy prémiové kategorie se standardními spalovacími motory. Snad jen bzučení, které vůz z bezpečnostních důvodů musí vydávat do rychlosti 30 km/h, je poněkud rušivým elementem.
Jedním z hlavních atributů elektromobilu je samozřejmě i spotřeba energie. Zde se počítá na kWh a v rámci městského provozu se pohybovala kolem 17 kWh na 100 kilometrů. V kombinovaném režimu nám pak palubní počítač ukázal 20 kWh/100 km. Asi nikoho nepřekvapí, že nejvyšší spotřeby energie vůz dosahuje na dálnici. Při jízdě na hranici povoleného limitu u nás jsme jezdili kolem 25 kWh. A se vzrůstající rychlostí spotřeba pochopitelně exponenciálně vzrůstá.
Především na dálnici se tedy těžká noha na pedálu akcelerátoru nevyplatí. Nejen, že rapidně klesá dojezd, ale čas strávený na nabíječce bude delší, než úspora z rychlé jízdy. Z výše avizovaných hodnot je zřejmé, že Enyaq s větší baterií dokáže s klidem absolvovat až cca 400 kilometrů na jedno nabití. Přestože jsme se na výrobcem uváděnou hodnotu dojezdu (534 km dle WLTP) nedostali, i tak považujeme reálný dojezd za velmi dobrý.
Výše uvedené hodnoty spotřeby jsou pochopitelně pouze orientační, protože jsou ovlivněny aktuálními provozními podmínkami. Máme na mysli především venkovní teplotu, která má na využití energie nezanedbatelný vliv. Enyaq je vybaven funkcí automatické rekuperace, takže vůz například umí brzdit před zatáčkou a to bez zásahu řidiče. To optimalizuje spotřebu a prodlužuje dojezd. Nechybí ani možnost připlatit si za schopnost rychlého dobíjení, které za 38 minut zvládne doplnit kapacitu akumulátoru z 5% na 80%. Ve srovnání například s Teslou to ale není kdovíjaká hodnota, což zamrzí především na dlouhých cestách. Snad se brzy dočkáme upgradu.
Na silnici se testovaná Škoda Enyaq chová velice komfortně, přestože jsou občas slyšet přejezdy větších nerovností. To je podle nás dáno především bezhlučným elektromotorem, který akusticky prozradí každý výmol na silnici. V rámci všech variant využívá Enyaq víceprvkovou nápravu vzadu, což je dobrou zprávou a to především s ohledem na vysokou pohotovostní hmotnost vozu přes dvě tuny.
Testovaná verze Sportline navíc přináší snížený podvozek a nadstandardní výbava Sport Paket Top také adaptivní tlumiče. Charakter podvozku lze tedy nastavit podle aktuálních jízdních podmínek a nutno dodat, že ani s nižším podvozkem nám vůz rozhodně nepřišel nekomfortní. Zajímavostí také je, že auto není citlivé na vyjeté koleje a to i přes velká kola.
V zatáčkách se Škoda Enyaq výrazně nenaklání a dobře drží zvolenou stopu. Vyšší pohotovostní hmotnost je ale samozřejmě znát. Do podlahy integrované baterie však pomáhají optimalizovat těžiště vozu a přispívají k celkově dobrým jízdním vlastnostem. Pohon zadních kol vozu pomáhá při výjezdu ze zatáček, otázkou samozřejmě je, jak bude tato koncepce fungovat na sněhu.
Řízení je poměrně přeposilované, líbí se nám ale jeho progresivní charakter. Ve městě jsme navíc ocenili velmi slušný rejd. Výhradu máme proti příliš citlivě nastavené stabilizaci, která zasahuje poměrně rázně. To platí zejména při dynamické jízdě, která s charakterem vozu příliš nekoresponduje. Brzdy jsou účinné a dobře se dávkují.
Škoda Enyaq iV 80 Sportline je moderní prostorný elektromobil s atraktivním designem a kvalitním zpracováním. Mezi současnými elektromobily poskytuje jeden z nejdelších dojezdů na jedno nabití, což platí hlavně pro testovanou variantu s akumulátorem o kapacitě 82 kWh. I přes relativně vysokou pohotovostní hmotnost vozu, funguje jeho podvozek na jedničku. Otázkou samozřejmě zůstává, jak se bude chovat varianta bez sportovního podvozku. Relativně vysokou pořizovací cenu Škody Enyaq dokáže významně vykompenzovat levný provoz. Vše samozřejmě záleží na způsobu využití a druhu dobíjení. Nutno podotknout, že u nás lze stále na vybraných místech nabíjet zcela zdarma.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Enyaq |
Karosérie: | SUV |
Motor: | iV 80 |
Palivo: | elektřina |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Elektromotor |
Válce: | N/A |
Objem motoru: | N/A ccm |
Nejvyšší výkon: | 150 / 0 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 310 / 0 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 160 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,6 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 16,6 – 18,8 kWh l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 585 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | N/A |
Pohotovostní hmotnost: | 2032 - 2233 Kg |
Nosnost: | 379 - 597 Kg |
Základní cena: | 1 124 900 Kč (iV 60, Loft) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 254 900 Kč (iV 80, Loft) |