V pořadí už čtvrtá generace Lexusu RX dělá radost zákazníkům po celém světě a to zejména díky specifickým atributům tohoto výjimečného SUV. Za zmínku rozhodně stojí sofistikovaný hybridní pohon, originální ztvárnění interiéru a v neposlední řadě také vysoký jízdní komfort. Testovali jsme variantu ve špičkové výbavě Luxury.
Model RX od Lexusu patří mezi nejlépe vozy této značky, a tak není divu, že mu automobilka věnuje náležitou pozornost. Čtvrtá generace byla představena v roce 2015 a znamenala poměrně významnou změnu nejen v oblasti designu. V minulém roce prošel automobil faceliftem, přestože se toho na první pohled moc nezměnilo. Designéři přistoupili k modernizaci s jistou opatrností a jasným cílem. Tím bylo zachovat dynamickou siluetu a eleganci s absencí agresivity.
Na první pohled si všímáme nové přední masky chladiče, která se svým designem podobá městskému crossoveru UX. Rastr masky v sobě má zakomponované písmeno L, což působí originální dojmem. Eleganci vozu pak dodávají zaoblenější nárazníky a užší přední světlomety s velmi ostrými liniemi. Karosérie Lexusu RX se nyní chlubí také lepší aerodynamikou.
Novinkou jsou také adaptivní dálkové světlomety s technologií Blade Scan. Ty jsou standardní součástí výbavy Luxury a F-Sport a poskytují perfektní osvětlení silnice a krajů bez oslňování ostatních vozidel. Sofistikovaná technologie je založena na dopadajícím světelném paprsku z LED zdroje na rychle rotující zrcadlo ve tvaru čepele.
Zadní část vozu zdobí přepracovaný nárazník, který opticky rozšiřuje karosérii. Nové jsou i zadní LED světlomety, které rovněž zaujmou zakomponovanými motivy písmene L. Zajímavostí také je, že se karosérie prodloužila o 120 milimetrů na 4890 mm. Navíc je o 10 milimetrů širší (1895 mm) a má o 50 mm delší rozvor. S tímto atributem souvisí i prostornější interiér.
Lexus RX narostl i uvnitř, což samozřejmě přináší vyšší jízdní komfort. Díky delšímu rozvoru je nadbytek místa především v podélném směru v druhé řadě sedadel. Základní objem zavazadelníku činí 539 litrů. Pokud potřebujete více Lexus má už nějakou dobu v nabídce prodlouženou variantu RX L se sedmimístným provedením. Pochvalu zaslouží úložný prostor pod podlahou zavazadelníku, kam se vejde spousta věcí.
Lexus RX 450h v provedení Luxury se chlubí čalouněním ze semianilinové kůže a elektrickým ovládáním předních sedadel až v deseti směrech. Pochvalu zaslouží výrazné boční vedení, které perfektně podepře tělo v rychle projížděných zatáčkách. Přední sedadla by mohla být snad jen o něco širší a lépe tedy vyhoví subtilnějším postavám.
Lexus vyslyšel výtku za poměrně komplikované ovládání multimediálního systému pomocí dotykové plochy na středovém panelu a představil nový infotainment. Dominantou přístrojové desky je tedy nový displej s úhlopříčkou 12,3 palce, který je posazen blíže posádce a nabízí dotykové ovládání. To přineslo významné zjednodušení a v neposlední řadě i související bezpečnost. Stále je však k dispozici dálkové ovládání systému pomocí touchpadu, které však bylo přepracováno. Škoda jen, že grafika displeje pořád nedosahuje úrovně německých konkurentů.
Palec nahoru zaslouží konektivita prostřednictvím Apple CarPlay a Android Auto. Nechybí ani hlasové ovládání, jež lze používat i v kombinaci s Apple Siri nebo Google Asistentem. Interiér stále působí spíše tradičním dojmem, což potvrzuje například i přítomností luxusních ručičkových hodin na středovém panelu. Líbí se nám, že to Lexus s modernou tolik nepřehání a kromě většího displeje infotainmentu, sází spíše na osvědčené prvky. Příkladem je třeba ovládání audiosystému nebo klimatizace, pomocí standardních tlačítek.
Za zmínku stojí i funkce skenování tělesné a okolní teploty. Podle získaných informací pak systém nastavuje vnitřní teplotu vzduchu a samočinně aktivuje vyhřívání nebo odvětrávání předních sedadel v rámci automatického režimu. Skvělou atmosféru při jízdě zajišťuje i mimořádně kvalitní audiosystém Mark Levinson s 15-ti reproduktory. V kombinaci s perfektním odhlučněním kabiny činí jízdu doslova návykovou záležitostí.
Pod kapotou testovaného vozu se nacházelo hybridní pohonné ústrojí, které reprezentuje zážehový šestiválec 3,5 l pracující v Ottově i Atkinsonově cyklu a tři elektromotory. Nejvyšší výkon benzinové pohonné jednoty činí 193 kW při 6000 ot/min a největší točivý moment 335 Nm pak vrcholí při 4600 ot/min. Spalovací motor je pomocí planetové převodovky s lineárně proměnným převodem spojen se dvěma elektromotory.
Jeden z nich se stará o pohon přední nápravy a druhý funguje jako pomocný agregát, který supluje funkci alternátoru, startéru a v neposlední řadě zajišťuje i zpátečku či rekuperaci. Protože Lexus RX 450h je plnohodnotnou čtyřkolkou, právě o pohon zadní nápravy se stará třetí elektromotor. Celkový přepočtený výkon hybridního ústrojí činí velmi slušných 230 kW.
Nespornou výhodou je mimořádně kultivovaný chod s absencí nepříjemného cukání při rozjíždění. Svůj podíl na tom bezesporu má bezstupňová převodovka, která si s hybridním systémem perfektně rozumí. Konstantně vytočený motor při zrychlení sice působí zvláštně, zvuk benzinového šestiválce ale rozhodně není nepříjemnou záležitostí. V ryze elektrickém režimu jízdu pochopitelně doprovází naprosté ticho.
Přestože výkonové parametry vypadají na první pohled slibně, dynamické vlastnosti jsou spíše průměrné. Svůj podíl na tom má relativně vysoká pohotovostní hmotnost přesahující dvoutunovou hranici a v neposlední řadě také typ převodovky. Přestože Lexus RX 450h zvládá všechny jízdní situace s přehledem, kdovíjaké dynamiky se od něj nedočkáte. Naopak si můžete vychutnat velmi hladké a plynulé zrychlení, které lze vnímat snad jen díky rychloměru. Reakce motoru a převodovky na sešlápnutí plynového pedálu se pochopitelně zlepší aktivováním sportovního módu, i tak se ale testovaný model nejlépe projevuje při klidné jízdě.
Na plně nabitý akumulátor ujedete s Lexusem pouze kolem jednoho kilometru a to kvůli jeho skromné kapacitě (2 kWh). Není se co divit, vždyť Lexus RX 450h má standardní hybridní ústrojí, jehož provoz předpokládá zapojení benzinového šestiválce po většinu provozní doby. Nutno ale dodat, že hybridní systém efektivně vypíná benzinový motor v situacích, kdy není potřeba. Šetří tedy energii například při sundání nohy z plynu nebo při stání na semaforu. A jaká je spotřeba pohonných hmot?
Hlavní úspory přináší pohonný systém testovaného vozu především při popojíždění po městě. Zde jsme jezdili kolem 6 l/100 km. Kombinovaná spotřeba pohonných hmot se pak pohybuje na úrovni osmilitrové hranice. Na dálnici při dodržování našeho rychlostního limitu počítejte s devítilitrovým průměrem. Tyto hodnoty se blíží adekvátně výkonným turbodieselům v rámci daného segmentu. Oproti nim je ale Lexus o poznání kultivovanější.
Palec nahoru zaslouží velmi dobré jízdní vlastnosti. V rámci modernizace použili inženýři značky tužší stabilizátory a náboje kol. K přepracování došlo také u tlumičů, u kterých byly potlačeny vibrace, což přináší pozitivní výsledky zejména na nekvalitních silnicích. Při jízdě se auto dokáže hravě vypořádat prakticky se všemi typy nerovností a rázy se nikterak nepřenáší do interiéru. Navíc byly potlačeny větší náklony karosérie a zlepšila se stabilita.
Adaptivní podvozek v kombinaci s několika jízdními režimy umožňuje vůz přizpůsobit individuálnímu jízdnímu stylu. Nečekejte však výraznou proměnu. Dynamická jízda navíc pocitově tomuto modelu příliš nesedí a to bez ohledu na sportovní mód. Nejlépe vůz koresponduje se základním nastavením nebo režimem Eco.
Bezpečnost Lexusu RX je na vysoké úrovni. Nechybí předkolizní systém využívající palubní kameru a radar. Ten je zabudován do masky chladiče a umí rozpoznat chodce nebo cyklistu. Samozřejmostí je i dynamický tempomat řízený radarem (DRCC), který v kombinaci s jízdním asistentem pro udržení vozidla v pruhu dokáže spolehlivě fungovat bez jakéhokoliv zásahu řidiče. Řízení je relativně přeposilované, což však koresponduje s charakterem vozu. Brzdy jsou účinné a nevadnou při opakovaném brzdění. Kvůli funkci rekuperace brzdné energie se však o něco hůře dávkují.
Jízda s Lexusem RX 450h je mimořádně pohodlnou záležitostí. V zimních podmínkách navíc přijde vhod pohon všech čtyř kol, který dodává potřebnou jistotu. Podvozek dokáže filtrovat nerovnosti našich silnic s grácií, avšak Lexus RX nejlépe funguje při klidném jízdním stylu. Auto má neotřelý design a originálně zpracovaný interiér. Posádku v kabině hýčká nejen skvělým odhlučněním, ale také vynikajícím audiosystémem. Pořizovací cena pak koresponduje s ostatními prémiovými vozy tohoto segmentu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | RX |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 450h 4x4 E-Four |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + 3x elektromotor |
Válce: | 6 |
Objem motoru: | 3456 ccm |
Nejvyšší výkon: | 193 / 6000 přepočtený výkon soustavy 230 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 335 / 4600 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 200 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,7 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,9 / 5,7 / 5,8 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 539 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 65 |
Pohotovostní hmotnost: | 2100 - 2160 Kg |
Nosnost: | N/A Kg |
Základní cena: | 1 599 000 Kč (RX 450h 4x4 E-Four, Limited Editon, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 599 000 Kč (RX 450h 4x4 E-Four, Limited Editon, akční cena) |