Oblíbený model Crossland od automobilky Opel prošel nedávno modernizací. Největší změnou je nový design exteriéru, který se nápadně podobá Opelu Mokka. Zajímavostí je také skutečnost, že se v označení modelu již nenachází přívlastek „X“, jako u předchozího provedení. Testovali jsme variantu s přeplňovaným zážehovým tříválcem 1.2 TURBO pod kapotou.
Opel Crossland resp. Crossland X patří mezi nejprodávanější vozy značky Opel u nás. Premiéru si odbyl v roce 2017, tedy v době, kdy se tento výrobce stal součástí koncernu PSA. Auto, které vlastně bylo nástupcem Opelu Meriva, zaujalo motoristickou veřejnost především příznivou cenou a vzdušným interiérem. A co tedy přináší modernizovaná verze?
Karosérie inovovaného modelu okamžitě zaujme přepracovanou přídí. Nový design nárazníku a přední kapoty působí elegantním dojmem a hrdě navazuje na korporátní identitu této značky. Zejména motiv motocyklového hledí tzv. „vizor“ má odkazovat na úspěšné modely historie této automobilky. Do budoucna se má právě tento designový prvek stát dominantním prvkem vozů Opel. Auto dělá robustní dojem, přestože svými rozměry nepatří mezi největší představitele tohoto segmentu. Vždyť na délku automobil měří 4217 mm a šířka vozu činí 1765 milimetrů.
Vzadu si všímáme upraveného zadního nárazníku a v neposlední řadě také nápisu Crossland přímo pod logem značky. Elegantně rovněž působí dvoubarevná karosérie testovaného vozu. Toto provedení je součástí standardní výbavy Ultimate a v rámci nižších výbavových stupňů je k dispozici za příplatek.
Linie lakování však byla u modernizovaného vozu pozměněna. U pátých dveří nyní více opticky spojuje zadní světlomety s horní částí auta. Ve vyšších výbavách rovněž potěší sofistikované hlavní světlomety LED AFL. Skvěle svítí do zatáček a disponují velkým rozsahem v dálkovém módu. Samozřejmostí je pochopitelně i automatická funkce dálkových světel. Boční profil testovaného vozu ve výbavě Elegance zdobila příplatková sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin. Jejich dvoubarevné provedení perfektně koresponduje s černou střechou.
Za volantem testovaného vozu potěší přehledné uspořádání a intuitivní ovládání veškerých ovladačů. Chválíme i použití klasických ovladačů, které neodvádí pozornost tak jako dotykové displeje. Zkrátka otočný ovladač pro regulaci teploty nahmatáte při jízdě kdykoliv, aniž byste museli pohledem hledat konkrétní místo na multimediálním displeji. Vše se přeci v současnosti nemusí podobat chytrým telefonům. Vždyť právě bezpečnost jízdy by měla být hlavní prioritou! Kvalita použitých materiálů je spíše průměrná, odpovídá však atraktivní cenovce vozu.
Výhradu máme proti poměrně subtilním sedadlům v rámci provedení Elegance. Přestože nabízí optimální tuhost, ocenili bychom výraznější boční držení těla. Navíc jejich vzhled i použitý materiál nepůsobí zrovna hodnotným dojmem. Nevýhodou je také fakt, že ergonomická přední sedadla za příplatek nedostanete. Ty jsou součástí pouze nejvyšší výbavy Ultimate.
Pochvalu naopak zaslouží volant a jeho široké možnosti nastavení. Optimální polohu v Opelu Crossland tedy nalezne téměř každý řidič. Přístrojový štít je analogický s přehlednými a dobře čitelnými ukazateli. Mezi nimi se nachází displej palubního počítače, který zobrazuje řadu důležitých parametrů a informací. Multimediální displej na středovém panelu je přehledný a poskytuje intuitivní ovládání. Dobrou zprávou je, že auto lze vybavit opravdu luxusními prvky. Nechybí například head-up displej, vyhřívání volantu nebo čelního skla. A jak je na tom modernizovaný Crossland s vnitřním prostorem?
Interiér je užší, což limituje prostor pro lokty cestujících. Hlavní novinkou jsou zadní sedadla s posunovatelnou lavicí (o 15 centimetrů). Ta zajišťuje perfektní variabilitu interiéru. Posunovatelná zadní lavice je k dispozici od výbavy Elegance za příplatek deset tisíc korun. V nejvyšší výbavě jsou pak tyto sedadla ve standardu. Zavazadelník má objem až 410 - 520 litrů v závislosti na úrovni posunutí sedadel.
Testovaný vůz poháněl nejsilnější benzinový motor v nabídce 1.2 TURBO 130k. Protože je Opel již nějakou dobu součástí koncernu PSA, asi nikoho nepřekvapí, že tato pohonná jednotka nachází uplatnění prakticky ve většině modelů Peugeotu a Citroenu. Přestože se jedná o tříválec o zdvihovém objemu 1199 cm3, jeho nejvyšší výkon činí solidních 96 kW při 5500 ot/min. Největší točivý moment 230 Nm pak vrcholí při 1750 ot/min. Motor má již při volnoběhu kultivovaný chod a příjemný zvukový projev. Snad jen kolem hranice 2000 ot/min vyluzuje poněkud jadrný zvuk.
Palec nahoru zaslouží velmi dobrý zátah motoru v nízkých otáčkách, snad jen ve vyšších rychlostech už nemá Opel Crossland 1.2 TURBO tolik elánu. Zvyknout si řidič musí také na výraznější turboefekt. Trochu zamrzí i absence výkonové špičky ve vysokých otáčkách. Testovaný motor v kombinaci s příznivou pohotovostní hmotností 1280 kilogramů poskytuje automobilu velmi slušnou dynamiku pro většinu jízdních situací.
Pohonnou jednotku lze kombinovat s manuální šestistupňovou převodovkou nebo šestistupňovým automatem AT6. My jsme zkoušeli variantu s manuálem, který zaslouží výtku za tužší chod a relativně dlouhé dráhy řazení. Zpřevodování jednotlivých rychlostních stupňů je ale optimální. Za automatickou převodovku zaplatíte o 40 tisíc korun více, což je v této cenové kategorii relativně významný zásah do rozpočtu. Přínosem je samozřejmě vyšší komfort jízdy zejména ve městě. A jak je na tom motor se spotřebou pohonných hmot?
V kombinovaném jízdním režimu jsme jezdili za 6 l/100 km, překvapením pak je spotřeba ve městě. Zde nám palubní počítač ukazoval příznivých 6,7 l. Při dálniční jízdě rychlostí 130 km/h točí motor na šestý převodový stupeň 2750 ot/min a spotřebuje kolem 7,0 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu není problém na běžných silnicích jezdit mezi 5-6 litry na sto kilometrů.
Nastavení podvozku představuje určitý kompromis mezi komfortem a stabilitou. Auto není přehnaně tuhé a v zatáčkách se dočkáte určitého náklonu karosérie. Palec nahoru ale zaslouží velmi dobrá stabilita testované novinky. Snad jen přejezd věších nerovností dává auto posádce pocítit o něco více, než bychom čekali.
Ve vyšších rychlostech na dálnici narušuje částečně jízdní komfort aerodynamický hluk pronikající do interiéru. Není se co divit, automobil se lépe cítí ve městě nebo na běžných komunikacích. O dálniční vůz na dlouhé cestování se tedy rozhodně nejedná. Překvapením je tužší řízení, které je přesné a dobře se vrací do středové polohy. Zároveň řidiči poskytuje příjemnou zpětnou vazbu od předních kol. Bravo!
Opel Crossland 1.2 TURBO 130k je pohodlný vůz s velmi dobrým motorem a atraktivní cenovkou. Té samozřejmě odpovídá pouze průměrná kvalita použitých materiálů v interiéru nebo horší odhlučnění. Přístrojová deska naopak potěší přítomností klasických ovladačů, které jsou intuitivní a neodvádí pozornost od řízení. Zajímavostí je také možnost volby některých luxusních prvků výbavy, které lze většinou objednat až u dražších vozů. V kombinaci s modernizovaným designem testované novinky se Opel opět může těšit na řadu nových zájemců.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Opel |
Model: | Crossland |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.2 TURBO 130k |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 3 |
Objem motoru: | 1199 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 5500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 230 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 198 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,2 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,9 / 4,4 / 5,0 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 410-520 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 45 |
Pohotovostní hmotnost: | 1280 Kg |
Nosnost: | 555 Kg |
Základní cena: | 399 990 Kč (Edition, 1.2 83k 5st. převodovka, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 489 990 Kč (Edition, 1.2 130k AT, akční cena) |