Velké kupé od Lexusu nese označení LC 500 a stále patří mezi vrchol současného automobilového designu. Tomuto hodnocení však zdatně sekunduje i jeho technika, vždyť se pod kapotou nachází úchvatný atmosférický osmiválec, který je dnes opravdovou raritou!
Lexus LC 500 je typickým představitelem kategorie Gran Turismo. Většinou se jedná o velká kupé s noblesním výrazem, která nabízí dokonalé pohodlí na dlouhých cestách. Zároveň si ale uchovávají jistý sportovní potenciál, avšak naladění podvozku z nikoho duši nevytřese. Dále se očekává zpětná vazba z řízení na vysoké úrovni a v neposlední řadě i schopnost zatáhnout řidiče do děje. Zkrátka konstruktéři těchto vozů to vůbec nemají jednoduché. A jaký tedy vlastně je Lexus LC 500?
V roce 2012 Lexus odhalil studii sportovního kupé s označením LF-LC, který naznačil designový směr této automobilky pro další dekádu. Pochopit skutečnost, jak se z konceptu mohl stát sériový automobil vypadající prakticky stejně, je v dnešní době takřka nemožné, ale díky bohu za to!
Design karosérie modelu LC 500 zdůrazňuje čisté linie a pohyb, což je v dnešní době prakticky nevídané. Na rozdíl od některých modelů této značky si Lexus odpustil extravagantní tvary a překombinované záhyby. Výsledkem je mimořádně povedený exteriér, který budí velký zájem u kolemjdoucích. Rozhodně to ale nejsou pobouřené reakce kvůli majestátnímu stylu vozu s agresivní vizáží. Je to čistý obdiv!
Dominantou vozu jsou miniaturní přední světlomety a také obrovská přední maska chladiče. Šípovitá karosérie, nízká silueta a hojně profilovaná dlouhá přední kapota přidává Lexusu čistý styl, který doslova uklidňuje. S tím skvěle korespondují detaily, jako například zapuštěné kliky či ostře řezaná záď se světlomety s 3D efektem. Zkrátka tohle auto se snad nikdy neokouká a i po těch letech, kdy vznikl související koncept, vypadá kupé LC 500 stále úchvatně.
Interiér není tak extravagantní jako design karosérie, pokud si tedy odmyslíme námi testovanou specifikaci. Oranžovo-černé provedení z něj totiž činí jeden z nejvýstřednějších interiérů, ve kterém jsme kdy seděli. Dokonce i strop byl čalouněn vysoce kvalitní alcantarou v křiklavě oranžovém odstínu. Právě tahle kombinace však dává vyniknout preciznosti zpracování a materiálové vytříbenosti. Bravo!
Celkový dojem z luxusního interiéru doplňují promyšlené detaily. Za zmínku například stojí výplně dveří s minimalistickou vnitřní klikou. Právě ta skvěle koresponduje s vysouvací klikou na vnější straně bočních dveří. Panel klimatizace se chlubí hliníkovým designem, stejně jako skvěle vyvedená pádla pod volantem pro manuální řazení desetistupňové převodovky.
Kaplička přístrojové desky zahrnuje velmi přehledný displej včetně analogového otáčkoměru. Ten je přímo uprostřed zorného pole řidiče tak, jak se u luxusně-sportovního kupé sluší. Originálně pak působí dva otočné ovladače trčící ze samotné kapličky. Těmi lze měnit jízdní režimy a ovládat stabilizaci. Uživatele Lexusu tyto ovladače ale nepřekvapí, jsou součástí výbavy i některých dalších modelů této značky.
Za pozornost bezesporu stojí mohutné madlo oddělující prostor řidiče od spolujezdce. To koresponduje s obdobným madlem na dveřích spolujezdce a skvěle se drží. Zejména pokud řidič často využívá výkonový potenciál pětilitrového osmiválce. Uprostřed přístrojové desky se nachází barevný displej infotainmentu. Má skvělé rozlišení, rychlou odvezu, ale bohužel jen průměrnou grafiku. Uživatelské prostředí navíc vyžaduje chvíli zvyku. Ovládání prostřednictvím touchpadu není příliš intuitivní a výtku zaslouží hlavně za až moc velkou citlivost.
Co se týká vnitřního prostoru, na předních sedadlech je dostatek místa ve všech směrech. Sedadla jsou mimořádně pohodlná a lze je nastavovat v širokém rozsahu, stejně jako volant. Vyhoví tak řidiči jakýchkoliv postav. Pochvalu dáváme dostatečnému bočnímu vedení sedadel, které se hodí zejména při sportovní jízdě.
Přestože výrobce u tohoto kupé uvádí koncepci 2+2, zadní sedadla jsou nouzového charakteru. Dospělý člověk se na ně pohodlně neusadí. Chybí místo nejen v oblasti hlavy, ale také nohou. A jak je na tom zavazadlový prostor? Jeho objem činí sice jen 197 litrů, je ale dobře využitelný a to díky pravidelným tvarům. Nelíbila se nám snad jen vysoká nakládací hrana a menší vstupní otvor. Ale to je daň za design, což je u vozu této kategorie pochopitelné.
V současnosti je jen málo jedinečných motorů, které by se výrazně lišily od zaběhlého mainstreamu. Pětilitrový atmosférický vidlicový osmiválec Lexusu je bezesporu jedním z nich! A i přes integrovaný filtr pevných částic se jedná o charakterní motor, který dnes bezesporu patří mezi nejlepší na trhu. Jaké jsou jeho parametry?
Nejvyšší výkon avizované pohonné jednotky činí 341 kW při 7100 ot/min. a největší točivý moment 530 Nm pak vrcholí při 4800 ot/min. Jak již tyto údaje napovídají, pětilitrový osmiválec doslova miluje vysoké otáčky a hlavně sílu demonstruje charismatickým stylem. Nejedná se o nejrychlejší auto a hodnoty zrychlení nelze srovnávat se supersporty. I tak je způsob jakým zrychluje opravdu jedinečný!
Jakmile totiž ručička otáčkoměru překročí hranici 5000 ot/min., motor zatáhne brutální silou a u toho duní způsobem, který je vidlicovým osmiválcům tak blízký. Radost pokazí až omezovač otáček, jenž zasahuje při 7300 ot/min. Zvuk naštěstí není přikrášlen umělými reproduktory, a tak si posádka vychutná syčení sání nebo prskání z výfuku při řazení. Nenechte se ale mýlit, při normální jízdě je akustický komfort uvnitř vozu na vysoké úrovni. Vše zajišťuje sofistikovaný výfukový systém o několika klapkách. Ty se otevírají v závislosti na otáčkách motoru.
Motor přenáší výkon na zadní nápravu přes desetistupňovou automatickou převodovku od společnosti Aisin. V samočinném módu řadí rychle a intuitivně, přesně podle aktuálního jízdního stylu řidiče. Při běžné jízdě navíc zajistí sametovou změnu převodového stupně. Pádla pod volantem jsou rozměrná a řidiči umožní bleskurychlé přeřazení. Převodovka výrazně mění styl řazení podle zvoleného jízdního režimu. K dispozici jsou módy Normal, Comfort, Eco, Sport a Sport +. Jedinou výtkou může být absence funkce launch control, která však u vozu GT nedává příliš velký smysl.
Spotřeba se při běžné jízdě pohybuje kolem devítilitrové hodnoty. Při dynamickém jízdním stylu pak roste výrazně nad 10 l/100 km. Ve městě ukazoval palubní počítač 12,5 l na sto kilometrů. Nádrž má dostatečný objem 82 litrů, který zajistí solidní dojezd bez tankování.
Podvozek automobilu s hmotností atakující dvoutunovou hranici se podařilo konstruktérům vyladit k dokonalosti. Lexus použil unikátní platformu využívající hliník a materiál s uhlíkovými vlákny kvůli zajištění extrémní tuhosti. Specifické uložení nápravy navíc musí pojmout kola o úctyhodném rozměru 21 palců. Právě těmi byl vybaven i námi testovaný vůz.
Kvůli rozměrným kolům se však netřeba obávat snížení úrovně komfortu. Auto dokáže skvěle žehlit většinu nerovností našich silnic. V kombinaci s tuhou nápravou a kovanými koly navíc chválíme tuhost podvozku a vynikající jízdní stabilitu. Precizní vedení auta je samozřejmostí a to i přes poměrně účinný posilovač řízení s progresivní funkcí. Námi testovaný vůz ve špičkové výbavě Sport+ byl rovněž vybaven samosvorným diferenciálem Torsen mezi zadními koly. Ten vykouzlí úsměv na tváři snad každému příznivci táhlých driftů. Právě řízení vozu ve smyku je další silnou stránkou Lexusu LC 500!
Zajímavostí je také natáčecí zadní náprava, která relativně dlouhému vozu zajišťuje obratnost a to především ve městě. Při dálniční jízdě se chlubí stabilitou, tichem a komfortem. V zatáčkách se pak LC 500 umí držet asfaltu jako přibitý. Podvozek zkrátka zvládá všechny disciplíny tak, jak by to mělo u patřičně vyladěného GT být. Bravo!
Lexus LC 500 je ztělesněním dokonalé kombinace mezi komfortem a sportovností, která přináší především opravdovou radost za volantem. V případě tohoto modelu ani tak nejde o absolutní parametry výkonu či zrychlení, ale o čistý zážitek z jízdy. A ten umí model LC 500 zprostředkovat dokonale. Nemalý podíl na tom bezesporu má úžasný osmiválec pod kapotou. Troufáme si tvrdit, že to vše, v kombinaci s exkluzivním vzhledem, dokáže zaujmout více než konkurenti německých prémiových značek.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | LC |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 500 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový |
Válce: | 8 |
Objem motoru: | 4969 ccm |
Nejvyšší výkon: | 341 / 7100 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 530 / 4800 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 270 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 4,7 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 11,6 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 197 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 82 |
Pohotovostní hmotnost: | 1930 Kg |
Nosnost: | 445 Kg |
Základní cena: | 2 790 000 Kč (LC 500, Luxury) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 2 790 000 Kč (LC 500, Luxury) |