Nový model C4 od Citroenu reprezentuje segment nižší střední třídy a chlubí se opravdu netradičními tvary. Crossover se svažující se střechou však dokáže zaujmout nejen svým originálním designem, ale také funkčním interiérem. Testovali jsme variantu s úsporným turbodieselem 1.5 BlueHDi pod kapotou. Jak se s tímto vozem jezdí?
Extravagantní novinka Citroen C4 v podstatě navazuje na model C4 Cactus. Opět se jedná o vůz se zvýšenou světlou výškou, protože se vozy typu SUV stále těší velké oblibě zákazníků. A to i přes to, že první dvě generace této modelové řady byly klasické koncepce. Záruku technologické vyspělosti navíc v současném provedení přináší sdílená různých prvků v rámci koncernu PSA.
Třetí generace modelu C4 je postavena na kompaktní modulární platformě CMP, kterou využívá například Peugeot 2008. Ve srovnání s předchozím modelem narostla karosérie do délky o 31 milimetrů na 4360 mm. Zvýšený podvozek v kombinaci s oplastováním působí robustním dojmem. Eleganci navíc přidává zadní část střechy, která se svažuje a vytváří tak dojem kupé.
Je zřejmé, že Citroen C4 reprezentuje poslední designový styl automobilky. Na předních i zadních světlometech se objevují motivy písmene X. Působí to nadčasově a elegantně zároveň. Zmiňované plasty na bocích karosérie chrání především spodní část dveří a prahů. Detaily těchto prvků mohou být barevně odlišeny, což vytváří určitý dojem jedinečnosti.
Základní provedení je vybaveno šestnáctipalcovými koly, vyšší výbavové stupně se pak chlubí koly o rozměru 18 palců. Na logo výrobce s chromovanými lištami vpředu navazují úzké linky denního svícení. U nejvyšší výbavy je pak světelná technika plně diodová a to i vzadu. Základní varianta naopak stále ještě využívá standardních halogenů.
Při pohledu na vůz zezadu zaujme protažené zadní okno, které opticky rozděluje černý spoiler. Po praktické stránce je méně příjemnou zprávou absence stěrače zadního okna. Ocenili bychom také elektrické ovládání relativně těžkého víka zavazadelníku.
Okamžitě po usednutí za volant oceňujeme přehledné rozmístění ovládacích prvků a pohledné ztvárnění přístrojové desky. Palec nahoru zaslouží také kvalitní zpracování a v neposlední řadě i použití odolných materiálů.
Samozřejmostí je přítomnost digitálního přístrojového štítu. Protože je rozměrově menší, tak zobrazuje jen ty nejdůležitější informace. Líbí se nám rozměrný displej uprostřed přístrojové desky se skvělou grafikou a relativně rychlou odezvou v rámci dotykového ovládání. Chválíme návrat klasických otočných ovladačů pro regulaci teploty. Jejich ovládání je intuitivní a neodvádí pozornost od řízení.
Vpředu potěší tradičně pohodlná sedadla a zamrzí snad jen subtilní boční vedení. Na rychlou jízdu v zatáčkách si ale Citroen C4 rozhodně nikdo pořizovat nebude. Na zadních sedadlech se sedí relativně pohodlně a díky poměrně nízko umístěným sedákům není příliš omezen prostor pro hlavu cestujících kvůli svažující se střeše. Místo v oblasti nohou je ale spíše průměrné. To samé platí o zavazadelníku o objemu 380 litrů.
V interiéru je řada praktických detailů. Za zmínku stojí rozměrné kapsy ve dveřích či úložný prostor ve středové konzole. Zajímavostí je držák na tablet na přístrojové desce před spolujezdcem. Ten lze navíc jednoduše umístit do malé přihrádky nad hlavní schránkou.
Potenciální zájemci o Citroen C4 mohou zvolit jednu ze třech výkonových variant přeplňovaného benzinového tříválce 1.2 PureTech. Pro příznivce naftových motorů je v nabídce čtyřválcový turbodiesel 1.5 BlueHDi ve dvou výkonových verzích. My jsme testovali silnější provedení s nejvyšším výkonem 96 kW při 3750 ot/min. a největším točivým momentem 300 N.m. Ten je k dispozici již při 1750 ot/min.
Testovaný turbodiesel vznikl úpravou motoru 1.6 BlueHDI. Konkrétně byl jeho objem zmenšen zkrácením zdvihu. Samozřejmostí byly i další úpravy, pohonná jednotka například dostala nové turbodmychadlo, sání, písty a vstřikování. V praxi motor zatahuje prakticky již od volnoběhu a jeho síla nepolevuje až do 4000 ot/min. Vyzdvihnout musíme kultivovaný chod a také vynikající odhlučnění. Chválíme i hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a minimální prodlevu turbodmychadla.
Avizovaný čtyřválec v dané výkonové variantě je v nabídce výhradně s osmistupňovým automatem z japonské dílny Aisin. Převodovka řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách. Pokud zájemce preferuje manuální převodovku, musí zvolit slabší provedení pohonné jednotky 1.5 BlueHDi s nejvyšším výkonem 81 kW.
Jednou z hlavních výhod zkoušeného motoru je mimořádně úsporný provoz. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 5,5 l/100 km, což je perfektní hodnota. Mimo město se spotřeba pohybuje pod pětilitrovou hranicí, ve městě se pak jen málokdy přehoupne přes 6,0 l/100 km. Palivová nádrž o objemu 50 litrů tak zajistí velmi slušný dojezd na jedno natankování.
Citroen C4 má podvozek s jednoznačně měkčím charakterem a rychlé tempo mu tedy příliš nevyhovuje. Náklony karosérie při rychlé jízdě v zatáčkách tuto skutečnost jen potvrzují. Auto je vybaveno tlumiči s hydraulickými dorazy tak, jako většina modelů této značky. Díky nim si citroen dokáže poradit s nerovnostmi našich silnic a poskytuje slušný jízdní komfort.
I přes měkčí charakter tlumičů se testovaný model může chlubit dobrou jízdní stabilitou a v extrému působí neutrálním dojmem. Zpětnou vazbu od řízení však nečekejte. Posilovač je až příliš účinný. Brzy fungují dobře a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se skvěle dávkuje jejich brzdná síla. Pochvalu také zaslouží nízký aerodynamický hluk, který je dán především specificky tvarovanou karosérií.
Ovladačem na středové konzoli lze vybírat mezi třemi jízdními režimy. Vzhledem k absenci adaptivních tlumičů, dochází ke změně charakteru pouze posilovače řízení a převodovky. Konkrétní volbou Sport, Eco, Normal, dojde také k úpravě reakce plynového pedálu.
Citroen C4 1.5 BlueHDi EAT8 je pohodlný crossover s atraktivním designem a osvědčenou technikou PSA. Auto má kultivovaný motor, který zajistí nejen svižnou jízdu, ale především úsporný provoz. Motor si navíc velmi dobře rozumí s osmistupňovou automatickou převodovkou. Interiér vozu je funkční navzdory relativně extravagantnímu pojetí. Při pohledu na základní cenu testovaného vozu s výkonnějším turbodieselem (599 000 Kč) je zřejmé, že Citroen rovněž nastavil sympatickou cenovou politiku.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | C4 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.5 BlueHDi 130 EAT8 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1499 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 206 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,5 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 4,6 (WLTP) l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 380 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1399 Kg |
Nosnost: | 396 Kg |
Základní cena: | 399 900 Kč (Live, 1.2 PureTech 100 MAN6, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 599 900 Kč (Feel Pack, 1.5 BlueHDi 180 EAT8, akční cena) |