Francouzský Renault Koleos prošel na přelomu roku modernizací. Pod kapotou se nově objevil benzinový čtyřválec TCe 160, který reprezentuje základní motorizaci tohoto SUV. Jak funguje v kombinaci se sedmistupňovým automatem, jsme zkoušeli v rámci špičkového provedení Initiale Paris.
Další facelift druhé generace atraktivního Renaultu Koleos má sice kosmetický charakter, ale, jak jsme již avizovali, změny se udály rovněž pod kapotou. Asi nejvýznamnější změna exteriéru se udála v oblasti světlometů. Všechny verze totiž dostaly LED technologii, což je v segmentu velkých SUV už téměř podmínkou. Líbí se nám originalita, kterou přináší specifické tvarování předních světlometů se světelným podpisem ve tvaru písmene C.
Samozřejmostí špičkové testované výbavy Initiale Paris jsou potkávací a dálkové světlomety LED Pure Vision. Ty díky vyšší intenzitě svícení výrazně zlepšují viditelnost při jízdě v noci. Zajímavostí je, že přední světla nabízí o 25% lepší výkon v porovnání s halogeny a zároveň o 10% nižší spotřebu. Zadní světla se pak chlubí dynamickými blinkry a prostorovým efektem.
Facelift rovněž přinesl rozšíření nabídky barevných odstínů karosérie. Za zmínku stojí nová šedá barva Highland Grey. Obecně design vozu chválíme za mimořádnou eleganci a robustní dojem. Celkově testované SUV zdobí relativně hodně chromovaných prvků, což tomuto velkému vozu přidává jistou dávku exkluzivity. Karosérie se chlubí délkou 4672 mm a rozvorem 2704 mm. Díky těmto parametrům patří Koleos mezi největší SUV svého segmentu. Dynamický vzhled zdůrazňují velká devatenáctipalcová kola testovaného vozu v kombinaci s nízkou linií střechy s celkovou výškou 1667 mm.
Hned po usednutí do vozu je zřejmé, že testované SUV splňuje prakticky všechny předpoklady pro komfortní cestování pěti dospělých osob. Komfort na palubě navíc ještě zvyšují luxusní prvky nejvyšší výbavy Initiale Paris. Emblémy této výbavy najdete nejen například na přední masce, ale také na volantu či hlavových opěrkách špičkových sedadel.
Ty přední jsou vybavena masážní funkcí a v neposlední řadě také nastavitelným sedákem. Samozřejmostí je účinné vyhřívání a ventilace. Vzadu jsou sedadla nastavitelná ve dvou polohách. Všechny místa jsou mimořádně pohodlná a pozornost zaslouží i mohutné opěrky hlavy předu. Přístrojová deska posádku doslova obepíná a sedadla vyhoví i osobám nadprůměrného vzrůstu.
Všude je dostatek místa a to hlavně díky velkému rozvoru. Na nedostatek prostoru v oblasti ramen a hlavy si posádka nemůže stěžovat ani na zadních sedadlech. Přístup do vozu usnadňuje velký úhel otevření dveří. Téměř rekordní prostor interiéru je doplněn variabilním zavazadelníkem a řadou praktických úložných a upevňovacích řešení. Nechybí ani elektrické ovládání víka zavazadelníku s možností otevření pohybem nohy pod nárazníkem.
Objem kufru je 498 litrů (měřeno metodou VDA) a nechybí zde vyjímatelná podlaha ve výšce nakládací hrany. Po sklopení zadních opěradel v poměru 60/40 vzniká přepravní prostor o celkové kapacitě 1706 litrů. Dalších více než 50 litrů nabízí různé úložné prostory v interiéru. Při srovnání s konkurencí je ale nutné zdůraznit, že hodnoty objemu zavazadelníku nezahrnují prostor pro rezervu.
Dominantou přístrojové desky je multimediální systém s displejem o rozměru 8,7“. Konektivitu zajišťují funkce Apple CarPlay a Android Auto. Výhodou vertikálního displeje je možnost rozdělení obrazovky, což umožňuje například sledovat navigaci a zároveň ovládat rádio. Teplota klimatizace se ovládá tradičním mechanickým ovladačem, většina dalších funkcí klimatizace však vyžaduje ovládání dotykovým displejem.
Digitální přístrojový štít je samozřejmostí, čekali bychom však lepší grafiku. V nabídce výrobce jsou stylové chromové prvky s matnou úpravou nebo odolné materiály na palubní desce popř. u výplní dveří. LED osvětlení kabiny umožnuje volit množství barevných odstínů podle nálady řidiče a spolujezdců. Nechybí ani držák nápojů, který vyhřívá nebo chladí. Vedle textilních povrchů sedáků lze volit i kožená sedadla s kontrastním prošíváním. Novinkou je pak kožené čalounění v odstínu Riviera Camel.
Čtyřválcová benzinová třináctistovka nově reprezentuje základní motorizaci a slibuje kultivovaný chod i vysokou efektivitu. Nejvyšší výkon činí 116 kW při 5500 ot/min a maximální točivý moment 270 N.m vrcholí v širokém pásmu 1800 – 3750 ot/min. Tato motorizace je výhradně spojena se sedmistupňovým automatem EDC.
Po nastartování se motor projevuje velice kultivovaným chodem. Při jízdě se vytáčí s lehkostí a rychle reaguje na jakýkoliv pohyb plynového pedálu. K tomu všemu navíc přidává příjemný akustický projev a dostatečnou dynamiku. S naloženým vozem musí řidič samozřejmě více předvídat a to především v rámci předjíždění. Více síly bychom ocenili především na dálnici ve vyšších rychlostech. Pokud však posádka preferuje klidnou jízdu, můžeme tento motor s klidným svědomím doporučit.
Dvouspojkový sedmistupňový automat EDC se ovládá klasickým ovladačem, zamrzí jen absence pádel pod volantem pro manuální mód. Automat řadí intuitivně a relativně rychle. Postrádali jsme snad jen schopnost plynulejších rozjezdů. Potěší naopak relativně dlouhý sedmý převodový stupeň, který se hodí pro komfortní a úsporné cestování. Vždyť při rychlosti 130 km/h točí motor na sedmý převodový stupeň příjemných 2500 ot/min.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje v rozmezí 7-8 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu lze jezdit kolem sedmilitrové hranice. Ve městě pak počítejte s devítilitrovým průměrem. Při častějším využití výkonového potenciálu motoru, spotřeba pochopitelně výrazně stoupá. Objem palivové nádrže činí 60 litrů, což je v tomto segmentu pouze průměrná hodnota.
Motor a převodovka perfektně korespondují s komfortní jízdou a nejinak je tomu také u podvozku. Při rychlých průjezdech zatáčkami nebo razantním brzdění naznačuje Renault Koleos svými náklony karosérie značnou nevůli k tomuto jízdnímu stylu. Pokud řidič tlačí na pilu, působí Renault těžkopádně a neobratně, což si neužije ani řidič a ani posádka. Nejvíce tomuto autu vyhovuje poklidná jízda, při které nabízí cestujícím maximum pohodlí a skvělý jízdní zážitek.
Pochvalu si Renault Koleos zaslouží za to, jak se hladce dokáže přenášet přes nerovnosti našich silnic. A to i na devatenáctipalcových kolech. Díky solidní světlé výšce podvozku (210 mm) se řidič nemusí obávat ani opatrné jízdy mimo zpevněné cesty. Především v těchto podmínkách by ale přišel vhod pohon všech kol, který se v kombinaci s benzinovou třináctistovkou nepořídíte.
Posilovač řízení je poměrně účinný, takže zpětnou vazbu od předních kol nečekejte. To ale u komfortně laděného SUV vůbec nevadí. Auto brzdí velmi dobře, brzdy se skvěle dávkují a nevadnou ani při opakovaném používání. Renault Koleos vás ale doslova nutí ke klidné jízdě. Právě při defenzivním jízdním stylu si jeho přednosti vychutnáte nejvíce.
Omlazený Renault Koleos TCe 160 EDC stále nabízí elegantní design a vysoký jízdní komfort. Rozměrné SUV s bohatým vnitřním prostorem je mimořádně vhodné pro komfortní jízdu, se kterou skvěle koresponduje i benzinový čtyřválec ve spojení se sedmistupňovým automatem. V nejvyšší verzi Initiale Paris se cenovka drží pod hranicí jednoho milionu korun, což je podle nás rozumná nabídka. Vždyť u konkurence většinou zaplatíte výrazně více. Navíc u Renaultu máte řadu luxusních prvků již v rámci standardní výbavy.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Renault |
Model: | Koleos |
Karosérie: | SUV |
Motor: | TCe 160 EDC |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1333 ccm |
Nejvyšší výkon: | 116 / 5500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 270 / 1800 - 3750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 200 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,7 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 6,8 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 498 (VDA) l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 60 |
Pohotovostní hmotnost: | 1600 Kg |
Nosnost: | 467 Kg |
Základní cena: | 845 000 Kč (TCe 160, EDC, Intens) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 845 000 Kč (TCe 160, EDC, Intens) |