Nová Škoda Fabia – dospělejší čtvrtá generace míří k vrcholu své třídy

Novinky
26.08.2021

F T G

Nová Škoda Fabia – dospělejší čtvrtá generace míří k vrcholu své třídy

Po jarní premiéře nové Fabie poměrně rychle následovaly mezinárodní prezentační jízdy s tímto vozem v okolí polského Gdaňsku. Po prvních kilometrech za volantem novinky již bylo jasné, že se tentokrát asi škodovce skutečně zadařilo.

Tento základní model mladoboleslavského výrobce jezdí od roku 1999 a jenom v Česku se Fabií měsíčně prodá kolem tisícovky. Představený vůz čtvrté generace narostl do délky a šířky, dostal elegantnější vzhled, propracovanější interiér, má tradiční úsporné a ekologické benzinové motory a širokou paletu výbavy s mnohými vychytávkami. Ukazuje se, že díky dobré práci konstruktérů a designérů se tento nový hatchback  může celkem snadno zařadit mezi skutečné prodejní hity. Dobrou zprávou pro všechny potenciální zájemce je i to, že výrobní linky se již rozjely a na novou Škodu Fabii se ve značkových autosalonech již dnes přijímají objednávky.

V popředí zájmu motorizace

Výrobce tentokrát pro pohon použil pouze benzinové agregáty poslední generace Evo, které plně vyhovují současné emisní normě Euro 6d. Tedy žádná elektrifikace nebo nasazení naftových motorů. Základem jsou tříválcové zážehové jednotky 1.0 MPI o výkonu 59 kW (80 k) a 1.0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) s pětistupňovou manuální převodovkou. Nejsilnější tříválec 1.0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) již umožňuje zájemcům si vybrat mezi šestistupňovým manuálem a sedmistupňovým automatem DSG. Nejvýkonnější motorem v aktuální nabídce je čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW (150 k), který je standardně dodávaný se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Podle sdělení výrobce jsou základní motory a všechny převodovky pro novou Fabii vyráběny v České republice. Hnací agregáty 1.0 MPI, 1.0 TSI a manuální převodovky v závodě v Mladé Boleslavi, sedmistupňové automatické převodovky  potom ve výrobním provozu ve Vrchlabí.

U základního atmosférického tříválce MPI ve verzi Evo se snížila spotřeba i emise a  zvýšil celkový výkon motoru. U klikového mechanismu, pístů a pístních kroužků  klesly třecí ztráty. Okruh s chladicí kapalinou byl v oblasti hlavy a bloku motoru upraven pro dosažení vyšší účinnosti chlazení válců, spalovacích prostorů a integrovaného výfukového potrubí. Tento agregát využívá Atkinsonův spalovací cyklus, kdy se sací ventily uzavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu. Tím je z válce vytlačována část nasáté směsi zpět do sacího potrubí, snižuje se kompresní poměr a optimalizuje spotřeba paliva.

U motorů 1.0 TSI s přímým vstřikováním  byly litinové vložky válců hliníkového bloku motoru nahrazeny inovativním plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce pouhých 150 mikrometrů tedy 0,15 milimetrů. Výsledkem je snížení vnitřního tření s příznivým vlivem na spotřebu paliva a emise. Přeplňované tříválce TSI pracují se vstřikovacími tlaky až 350 barů a využívají úspornější Millerův spalovací cyklus. Turbodmychadlo má variabilní geometrii lopatek, zajišťuje vysoký točivý moment v širokém rozsahu otáček motoru a opět optimalizuje složení škodlivin v emisích.

Vrcholem současné motorizace u nové Fabie je čtyřválec 1.5 TSI. Tato moderní hnací jednotka má povrchovou vrstvu nanášenou pomocí plazmy, pracuje se vstřikovacími tlaky až 350 barů a nechybí aktivní řízením válců (ACT). V případě malé zátěže motoru se automaticky vypínají oba prostřední válce a snižuje se tak spotřeba a emise CO2. Ve standartním vybavení je  čtyřiceti litrová palivová nádrž, v příplatkové výbavě najdeme i padesátilitrové provedení nádrže pro zvýšení dojezdové vzdálenosti až nad 900 kilometrů.

Zdařilý vzhled a příjemný interiér

Se čtvrtou generací konečně došlo k výraznému nárůstu vnější a vnitřních rozměrů a to novince rozhodně prospělo. Ve srovnání s předchůdcem se délka nové Fabie zvětšila o 111 mm na současných 4108 mm, rozvor vzrostl o 94 mm na 2564 mm. Celková šířka vozu je nyní 1780 mm, tedy o 48 mm více než u staršího provedení. Na nápravách je rozchod vpředu 1525 mm (+ 60 mm), vzadu 1509 mm (+ 50 mm) větší a to se příznivě projevuje v jízdní stabilitě a celkovém chování vozu v provozu. Zavazadelník díky rozměrům narostl až na  velmi slušných 380 litrů a po sklopení zadních sedadel získáte téměř 1190 litrů úložného prostoru. Karosérii nové Fabie dnes tvoří téměř z 80 procent vysokopevnostní ocel při zachování příznivé hmotnosti vozu kolem 1100 kilogramů.

Na výraznější masku chladiče u novinky navazují diodové světlomety, které u vyšších výbav nahradí full LED světla. Snížená výška karoserie na dnešních 1460 mm společně s dalšími  konstrukčními úpravami, zejména souvisejícími s prouděním vzduchu pro motor a chladič, pomohla snížit součinitel aerodynamického odporu na 0,28 a to je nejnižší hodnota ve třídě. K odlišnému vzhledu zádě  přispěla nová horizontální koncová světla. Dvoudílné svítilny zasahují do pátých dveří a světelný podpis je nyní ve tvaru šipky.

Vnitřek kabiny se přiblížil vzhledu ostatních modelů škodovky. Zcela nová je palubní deska s kulatými výdechy ventilace na obou stranách, které i trochu zasahují do bočních dveří a působí velmi zdařile.  Vedle tmavých plastů zde najdeme  textilní dekor s vodorovnou lištou s bílým nebo červeným odsvícením. Bylo zachováno tradiční ovládání ventilace, tentokrát s dvouzónovým dělením. U voliče rychlostí najdeme i tlačítko pro vypínání stop-startu a středový displej má uhlopříčku až 9,2 placů podle výbavy. Mnoho ovladačů najdeme na příjemném dvouramenném volantu. Pasažéři jistě ocení velmi příjemně tvarovaná sedadla a v nabídce je i panoramatická střecha. Dokonce i zadní sedadla díky zvětšeným rozměrům karosérie i rozvoru nyní poskytují dost místa pro pohodlné cestování.

Využití modulární platformy MQB A0 přineslo novince ještě vyšší úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti. Výrazně se na tom podílí asistenční systémy, které byly dosud dostupné spíše pro vozy vyšší třídy. Poprvé tento automobil nabízí  Asistovanou jízdu 2.0, Automatické parkování, Asistenta jízdy v pruzích (Lane Assist), Rozpoznávání dopravních značek, Asistenta změny jízdního pruhu (Side Assist), Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů  nebo Asistenta pro manévrování (Manoeuvre Assist). Čtvrtá generace Fabie může být vybavena až devíti airbagy pro bezpečnost pasažérů.

První jízdní dojmy a ceny

Stačí ujet jenom pár kilometrů běžné silnici a je znát, že podvozek dobře tlumí a nedochází k bouchání nebo rázování na nerovnostech. V nabídce je velký rozsah pneumatik od čtrnácti do osmnácti palců a dobrým kompromisem je volba sedmnáctipalcového provedení. Pokud je vůz vybaven šestnáctipalcovými koly, tak k příjemnější jízdě přispějí vyšší pneumatiky. Oceňujeme pevné a citlivé řízení, nová Fabia jede zlehka jak po rovině, tak i v zatáčkách.  Za příplatek může navíc dostat paket pro špatné cesty se světlou výškou zvýšenou o 15 mm a ten obsahuje specifické pružiny i tlumiče a dodatečnou ochranu podvozku. Později bude k dispozici také sportovní podvozek s tužším naladěním podvozku a o 15 mm sníženou světlou výškou. Skvělé odhlučnění je vlastní celému vozu, vyšlechtěná aerodynamika a pečlivé odhlučnění dělají z novinky skutečně dospělejší auto.

Řidič si musí trochu zvyknout na dotykové ovládání a asistenty. Klimatizace má svůj vlastní panel s mechanickými ovladači, ale řada funkcí se ovládá pouze dotykově na obrazovce. Velmi dobrá je poloha za volantem s velkým rozsahem nastavení vlastního sedáku a to jistě ocení i pasažéři různých výšek a hmotností. V každém případě je v novém modelu skutečně dostatek prostoru a to je jistě dobrá zpráva i pro pasažéry na zadních sedadlech. V příplatkové výbavě najdeme například vyhřívaný volant, vyhřívané čelní sklo nebo výdechy topení směřující k zadním sedadlům. Objednat si lze i sklopné sedadlo spolujezdce a překvapí také několik různých praktických doplňků, které najdeme již v základní výbavě.

Nová Škoda Fabia vstupuje na český trh od září, kdy  prakticky všichni autorizovaní prodejci tuto novinku představí ve svých autosalonech. Základní cena nového hatchbacku Fabia 1.0 MPI Evo/59kW začíná na 329 900 Kč, ve výbavě Ambition. Za vyšší výbavový stupeň Style připlatíte 30 000 Kč. Podle aktuálního ceníku nejdražším provedením je dnes Škoda Fabie TSI Evo/81 kW Style s automatickou převodovkou DSG za 439 900 Kč. Atraktivní specifikace Fabia Monte Carlo bude nabízena až v průběhu roku 2022. Podle informací zástupců škodovky o prodloužené verzi Fabie Combi čtvrté generace se zatím v současnosti neuvažuje. Další informace brzy přineseme v redakčním testu.

Tým AUTOiNDEX.cz

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -