Peugeot Rifter v sedmimístném provedení a s prodlouženou karosérií Long je praktickým vozem pro cestování s rodinou. Není divu, že jeho prostorný interiér a rozumná pořizovací cena konkuruje sedmimístným dodávkám a SUV na trhu. Testovali jsme model ve špičkové výbavě GT s úsporným čtyřválcem 1.5 BlueHDI pod kapotou.
Peugeot Rifter Long se svojí délkou 4753 milimetrů nebezpečně promlouvá do segmentu velkoprostorových automobilů. I když přes hranatou karosérii Peugeot dokázal jasně nastavit hranice mezi tímto modelem a užitkovým vozem Partner. Uvnitř se jedná o plnohodnotné moderní auto, které je navíc mimořádně praktické.
Charakteristickým prvkem exteriéru je krátká vysoká kapota a elegantní přední světlomety s LED denním svícením. Při jízdě po nezpevněných cestách rovněž oceníte zvýšenou světlou výšku, která skvěle koresponduje s ochrannými plastovými prvky pod předním a zadním nárazníkem. Outdoorový design doplňují střešní nosiče, černé boční ochranné lišty nebo široké boční posuvné dveře na pravé i levé straně s elektricky ovládanými tmavými okny. Vzadu opět najdeme trojrozměrná zadní světla s typickou kresbou tří drápů.
Testované provedení GT se navíc chlubí kryty vnějších zpětných zrcátek a mřížkou sání v lesklé černé barvě. Výbavu poznáte například podle monogramu GT na předních blatnících. Palec nahoru zaslouží atraktivní design sedmnáctipalcových litých kol s šedým výbrusem.
Přestože je přístrojová deska vyrobena z tvrdších plastů, slícování je na vysoké úrovni. Systém přístrojového panelu i-Cockpit v tomto modelu umožňuje optimální nastavení volantu a zároveň stále dobrou viditelnost na přístroje. Je to zejména díky vyvýšené přístrojové desce. Relativně malý volant je zploštěný v jeho spodní části, což vypadá atraktivně. Otázkou však zůstává, zda se do tohoto segmentu hodí.
Hlavním informačním prvkem přístrojové desky je osmipalcový dotykový displej s rychlou odezvou. Nechybí funkce MirrorLink, Apple CarPlay nebo Android Auto. K akustické pohodě pak přispívá šestice reproduktorů. O bezpečnost se stará adaptivní tempomat, systém rozpoznávající dopravní značky, zásah při neúmyslném opuštění jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo třeba Active Safety Brake. Líbil se nám i propracovaný systém parkovacích kamer Visiopark 1.
Přední sedadla mají tužší charakter, ocenili bychom ale výraznější boční vedení těla. Výbava GT přidává efektní tmavé čalounění Sqared. Prostoru vpředu je dostatek ve všech směrech a to i pro osoby nadprůměrného vzrůstu. Na druhou řadu tří samostatných sedadel se skvěle nastupuje díky posuvným bočním dveřím.
Za sedmimístné provedení zákazník zaplatí 20 tisíc korun. Dvě samostatná zadní sedadla byla ukotvena na vrchní části podlahy zavazadelníku a nelze je tedy sklopit do podlahy, jako v případě některých jiných sedmimístných vozů. Výhodou však, že jsou plně vyjímatelná. Sedadla jsou rozměrově pohodlná, jediným limitem je samozřejmě nízká výška sedáku. I přesto se na ně relativně dobře usadí dvojice dospělých osob.
Objem zavazadlového prostoru modelu Rifter Long činí úctyhodných 850 litrů (VDA). V plnohodnotném sedmimístném uspořádání stále naložíte za zadní sedadla 209 – 322 litrů nákladu. Díky nízké nákladové hraně a rovné podlaze je navíc manipulace s nákladem jednoduchá. V neposlední řadě potěší i pravidelné tvary zavazadelníku. Velmi praktické je otevíratelné okno zadních výklopných dveří, které zajistí přístup do zavazadlového prostoru i ve stísněných podmínkách.
Testovaný vůz byl vybaven střešním stanem od francouzské společnosti NaitÜp. Jedná se o model Hussarde Quatro, který je určen pro tři dospělé osoby nebo dva dospělé a dvě děti. Na první pohled tento stan vypadá jako střešní box na věci. Překvapí snad jen jeho šířka, která téměř pokrývá celou plochu střechy. Váží 75 kilogramů, což není zrovna málo a kdekdo by si mohl myslet, že při tento stan při plném obsazení hravě přesáhne maximální nosnost střechy. Výrobce však neponechal nic náhodě a stan vybavil rozkládacím modulem, na kterém je pevně fixován žebřík. Ten tedy slouží nejen pro samotný přístup do stanu, ale zároveň i jako podpora významné části stanu. Maximální nosnost střechy se navíc kalkuluje při dynamickém zatížení, tedy při jízdě.
Samotné rozložení stanu zabere prakticky pouze jednu až dvě minuty. Stačí uvolnit pětici spon po stranách boxu a rukou lehce zvednout jeho horní část. O zbytek se postarají plynové vzpěry. Podlážku stanu pokrývá dvojice pohodlných matrací a k příjemné atmosféře rovněž přispívají boční okna. Samozřejmostí je také moskytiéra na obou stranách a v neposlední řadě i množství odkládacích kapes. Proti nepříznivému počasí pomáhá skvělá izolační tkanina samotného stanu, ale nechybí ani patentovaný větrací mechanismus.
Stan Hussarde Quatro měří na délku 220 centimetrů a chlubí se šířkou 170 cm. Výška pak činí 142 centimetrů. Pokud však takový prostor nepotřebujete, v nabídce má tento výrobce ještě variantu Hussarde Duo. Jak již název napovídá, jedná se o provedení určené pouze dvojici dospělých osob. Jeho šířka totiž činí 120 centimetrů. Cena menšího stanu přesahuje hranici 60 tisíc korun, za námi zkoušené větší provedení pak zájemce zaplatí přes 90 tisíc korun včetně DPH. Za zmínku také v našem případě stojí fakt, že s tímto stanem perfektně korespondují boční otevírací dveře Peugeotu Rifter. Ty zajišťují dostatečný prostor v oblasti žebříku a pod vlastním rozkládacím modulem stanu. Právě zde se nabízí takřka ideální místo například na posezení.
Testovali jsme model se výkonnější variantou vznětového čtyřválce o zdvihovém objemu 1499 cm3. Jeho nejvyšší výkon 96 kW při 3750 ot/min v kombinaci s největším točivým momentem 300 N.m při 1750 ot/min. považujeme pro sedmimístný Peugeot Rifter Long za optimální. V nabídce se ještě nachází slabší výkonová varianta tohoto motoru (75 kW) a dvě zážehové varianty (81 kW a 96 kW).
Motor plynule zatahuje už od 1500 ot/min a ztrácí výkon až po překročení hranice 4000 ot/min. Pochvalu zaslouží pouze malá prodleva turbodmychadla po sešlápnutí plynového pedálu. Kvůli přísným emisním normám se motor neobejde bez vstřikování AdBlue a pochopitelně i filtru pevných částic.
Šestistupňová manuální převodovka je optimálně odstupňovaná. Relativně měkký chod spojkového pedálu ani tak nevadí, spíše máme výhradu k přesnosti řazení. Při rychlosti 130 km/h točí motor 2500 ot/min, avšak stále zajišťuje relativně úsporný provoz. Vyšší aerodynamický hluk v interiéru testovaného vozu byl jednoznačně ovlivněn střešním stanem.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybovala kolem 6 l/100 kilometrů. Ve městě a na dálnici pak počítejte se spotřebou kolem 6,5 l na 100 km. Mimo město jsme jezdili lehce nad pětilitrovou hranicí. U dieselové varianty zamrzí snad jen nižší objem palivové nádrže 50 litrů.
Odpružení Peugeotu Rifter bylo naladěno pro komfortní jízdu. Rozhodně ale ne na úkor stability. Přestože se karosérie v zatáčce trochu nakloní, auto se dobře drží zvolené stopy. Na hranici adheze pochopitelně pocítíte mírnou nedotáčivost. Delší karosérie varianty Long je v porovnání s kratším provedením citlivější na boční vítr. Na to má samozřejmě vliv i její výška a v neposlední řadě relativně těžký střešní box testovaného vozu. Díky delšímu rozvoru sice Rifter Long nepůsobí tak agilně, při rychlé jízdě je však stabilnější. Dobrou zprávou je fakt, že tento Peugeot nevyvede z klidu ani razantní vyhýbací manévr.
Protože je posilovač řízení poměrně účinný, zpětnou vazbu od řízení očekávat nelze. Na druhou stranu je přesné a dobře koresponduje s charakterem vozu. Ocenili bychom snad jen o něco strmější převod. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDI nabízí velký vnitřní prostor a moderní techniku. Do vozu klidně naložíte početnější rodinu na týdenní dovolenou v přírodě. A k ní skvěle poslouží například střešní stan Hussarde Quatro. Rovněž je třeba zdůraznit, že za pořizovací náklady testovaného vozu mnoho automobilů s obdobným vnitřním prostorem nenajdete. A to je podle nás hlavní výhoda Peugeotu Rifter Long.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | Rifter Long |
Karosérie: | MPV |
Motor: | 1.5 BlueHDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1499 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 187 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,5 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 850 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1615 Kg |
Nosnost: | 705 Kg |
Základní cena: | 526 000 Kč (1.5 BlueHDI 100 k, Active Pack, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 586 000 Kč (1.5 BlueHDI 130 k, Allure, akční cena) |