Vrcholný Peugeot 3008 Hybrid4 nabízí úctyhodný výkon a minimální spotřebu. Má to však jeden háček, těchto parametrů dosahuje pouze za optimálních podmínek. Díky tomu však splňuje náročné emisní požadavky, které zejména v západní Evropě značně ovlivňují finanční rozpočet jeho majitelů. O jeho budoucnost se tedy nebojíme.
Peugeot 3008 Hybrid4 nabízí jako jediný z modelové řady 3008 pohon všech kol. Pokud je právě 4x4 pro zákazníka podmínkou, musí zvolit plug-in hybridní provedení a to i přes relativně ambiciózní cenovku, která výrazně převyšuje magickou hranici jednoho milionu korun. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 5,9 s v kombinaci se schopností jízdy čistě na elektřinu je ale v této třídě jedinečná.
Peugeot 3008 prošel nedávno modernizací, která se dotkla zejména přední části vozu. Na první pohled si všímáme větší masky chladiče. Ta je specifická především u výbavy GT a GT Pack. Tyto verze totiž přináší jedinečný vzor, jenž má zdůraznit dynamiku vozu. Novinkou je také výrazné logo značky nebo označení modelu 3008 umístěné nad maskou chladiče.
Světelný podpis plně odpovídá současnému stylu tohoto výrobce. Již od základní výbavy přední světlomety nově využívají LED technologii a na ně navazují zalomená světla pro denní svícení s chromovou špičkou. U vyšší výbavy najdeme Full LED světlomety s funkcí přídavného osvětlení do zatáčky (EVS) optimalizující viditelnost až do rychlosti 90 km/h. V těchto světlometech nahrazuje nová funkce Foggy Mode mlhová světla, kdy se při zapnutých zadních mlhových svítilnách rozsvítí potkávací světla se sníženou intenzitou.
Modernizované zadní sdružené světlomety opět používají technologii Full LED a mají tvar 3D lvích drápů pro energický světelný podpis. Směrovky jsou vybavené funkcí posunu světla. Vzadu mají světla průhledné kouřové sklo a elegantně navazují na černou lištu zavazadlového prostoru. Opticky tak rozšiřují celou zadní část. Zájemci si nyní můžou vybrat ze sedmi barevných odstínů karosérie a u vyšších úrovní výbavy najdeme až 19-ti palcová skutečně atraktivní hliníková kola s diamantovým výbrusem.
Modernizace se dotkla také interiéru modelu 3008. Auto dostalo nový digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palců. Novinkou je také centrální desetipalcový displej umístěný na horní části středového panelu. Pod ním je sada sedmi tlačítek umožňující přímý přístup k hlavním funkcím jako je rádio, klimatizace, 3D on-line navigace, nastavení parametrů vozu, telefon, mobilní aplikace a výstražná světla. U plug-in hybridní verze Peugeotu 3008 najdeme speciální ovladač převodovky pro možnost volby efektivní rekuperace elektrické energie. V rámci vylepšení kabiny výrobce dodává nová čalounění jak z hlediska kombinace použitých materiálů tak i jejich barevnosti.
Technologická výbava vozu se také rozšířila o přepínač jízdních režimů. Zcela novou funkcí je systém nočního vidění, kdy se při snížené viditelnosti detekuje chodec nebo zvíře na vzdálenost 200 až 250 metrů. Také systém rozpoznání dopravních značek nyní navíc pozná i stopku, jednosměrku nebo zákaz předjíždění. Za pozornost stojí i systém automatického nouzového brzdění poslední generace, který rozpozná chodce a cyklisty ve dne i v noci při jízdní rychlosti od 5 do 140 km/h včetně bezpečnostního systému varování před srážkou.
Hledání optimální pozice za volantem je kvůli i-Cockpitu komplikovanější, alespoň tedy, pokud chcete zachovat správné nastavení volantu dle všeobecně doporučovaných pravidel. Pochvalu však zaslouží pohodlná sedadla a dostatek prostoru nejen vpředu, ale i v druhé řadě sedadel. Zavazadelník nabízí standardní objem 520 litrů, který lze sklopením zadních opěradel zvětšit až na 1482 litrů. Škoda jen, že po sklopení nedojde k vytvoření zcela rovné plochy.
Novinkou v oblasti pohonného ústrojí je hybridní systém s názvem Hybrid4 300 e-EAT8 s pohonem všech kol. Ten využívá posílený agregát 1.6 PureTech 200 (147 kW) se dvěma elektromotory. Přední má výkon 81 kW a zadní 83 kW. Celkový kombinovaný výkon tohoto systému je 220 kW a auto se v plně elektrickém režimu chlubí dojezdem až 59 kilometrů. To jsou však papírové parametry, nás hlavně zajímalo, jak se chová tento hybridní pohon v praxi.
Auto nabízí čtyři jízdní režimy. V čistě elektrickém módu umí jet rychlostí až 135 km/h působí poměrně svižně. Avizovaného dojezdu 59 kilometrů jsme však nedosáhli. Reálně jsme se pohybovali kolem 40-ti kilometrové vzdálenosti. Celková kapacita akumulátoru je 13,2 kWh a doba nabíjení se pochopitelně liší dle způsobu jízdy. Z veřejné nabíjecí stanice (nebo Wallboxu) dobijete akumulátor za cca dvě hodiny. Vyžaduje to však jednofázovou 7,4 kWh nabíječku, kterou v základní výbavě k vozu nedostanete (+8000 Kč). U běžné zásuvky pak budete nabíjet kolem osm hodin.
V případě, že hybridní systém nemá dostatek kapacity na čistě elektrický pohon, přichází na řadu režim Hybrid. V rámci něho se snaží optimalizovat energii tak, aby docházelo k co nejvyšší efektivitě. Poměrně často tedy vypíná spalovací motor. Na opačné straně stojí sportovní mód a 4WD. Pohon všech kol však umí fungovat i při jízdě čistě na elektrický pohon. Pro maximální jízdní dynamiku v režimu Sport je ale podmínkou dostatečně nabitý akumulátor. Jinak se výrobcem uváděných parametrů nedočkáte. Navíc spotřeba benzinového čtyřválce je bez pomoci elektromotorů na míle vzdálená od uváděných hodnot. Ty předpokládají neustálou kapacitu akumulátorů.
Akumulátor lze pochopitelně dobíjet nejen ze zásuvky, ale také samotnou jízdou. To je však poměrně zdlouhavý proces a vyžaduje prakticky neustálé zapojení spalovacího motoru. I tak ale výsledná hodnota spotřeby kolem 8 l/100 km potěší. Vždyť testovaný model váží 1915 kg a disponuje solidním výkonovým potenciálem. Při jízdě mimo město a dálnice lze dokonce jezdit pod hranicí 7 l na sto kilometrů. A s nabitým akumulátorem se klidně dostanete na spotřebu začínající magickou číslovkou jedna.
Právě vyšší pohotovostní hmotnost je znát hlavně při dynamické jízdě v zatáčkách. Zde dává komfortně naladěný podvozek tohoto elegantního SUV svými náklony karosérie jasně najevo, že mu vyhovuje spíše jízda v přímce. Ocelili bychom také lepší filtrování nerovností. Navíc ani příliš účinný posilovač řízení na jistotě příliš nepřidá. Tohle auto si ale kvůli projíždění oblíbených okresek nikdo kupovat nebude. Pochvalu zaslouží brzdy. Jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Snad jen dávkování brzdné síly vyžaduje chvíli zvyku.
Vlajková loď modelové řady 3008 se chlubí velmi slušnou dynamikou a dostatečným vnitřním prostorem. Hodnotně působící interiér v kombinaci s bohatou výbavou dokáže ospravedlnit relativně vysokou cenovku. Hybridní pohonné ústrojí pak nabízí zajímavý poměr výkonu a spotřeby, předpokladem však je pravidelné nabíjení akumulátoru.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 3008 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | Hybrid4 300 e-EAT8 |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový + 2x elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 147 / 6000, nejvyšší výkon soustavy 220 kW [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 3000 přepočtený toč. moment soustavy 520 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 240 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 5,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 1,3 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 520 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 43 |
Pohotovostní hmotnost: | 1915 Kg |
Nosnost: | 415 Kg |
Základní cena: | 575 000 Kč (1.2 PureTech 130 MAN6, Active, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 170 000 Kč (Hybrid4 300 e-EAT8, GT, akční cena) |