Titul vlajkové lodi německé automobilky Opel drží model Insignia již několik let. Příznivá cenová politika v kombinaci s povedeným designem a osvědčenou technikou zkrátka přináší dobré výsledky. Možná právě proto doznal poslední modernizovaný model jen několik nevýznamných změn. Testovali jsme praktické kombi s dvoulitrovým turbodieselem pod kapotou a automatickou převodovkou.
Přestože Opel je již čtvrtým rokem součástí koncernu PSA, model Insignia nemá technicky s tímto koncernem nic společného. Podvozková platforma, stejně jako motorizace tedy stále odkazuje na předchozí existenci samostatné automobilky Opel. Nutno tedy dodat, že z pohledu jedinečnosti je dnes tento atribut bezesporu určitou výhodou.
Opel Insignia Sports Tourer se řadí mezi nejdelší kombíky svého segmentu a štíhlé boční linie vozu tento atribut opticky ještě více zdůrazňují. Se svojí téměř pětimetrovou karosérií tak Opel deklasuje například i rozměrově nadprůměrnou Škodu Superb. A tak se právem řadí mezi nejdelší vozy této automobilky.
V rámci poslední modernizace dostala Insignia především vylepšené Matrix LED světlomety. Nyní obsahuje každý světlomet 84 diod, které se starají o maximální účinek při jízdě za snížené viditelnosti. Navíc se chlubí několika režimy. Za zmínku stojí například dálniční mód, který neoslňuje protijedoucí řidiče.
Při jízdě po běžných silnicích se zase hodí schopnost přisvětlování zatáček a to od rychlosti 40 km/h. Světla umí perfektně osvítit krajnici a zároveň dynamicky „vyřezávat“ okolní automobily. Co se týká denního svícení, zahnutý profil nahradila rovná linka, což působí jednodušším a elegantnějším dojmem zároveň.
Design automobilu je samozřejmě německy konzervativní, a přestože se na něm konstruktéři nedopustili žádných odvážných prvků, považujeme ho za velmi elegantní. Navíc tento model vzhledově příliš rychle nezestárne. Hlavní zbraní je ale podle nás interiér automobilu. Ptáte se proč?
Opel si totiž v případě modelu Insignia neláme hlavu s moderními trendy v podobě všemožných barevných displejů a nabízí tak z dnešního pohledu opravdu intuitivní interiér. Většina základních funkcí vozu se totiž ovládá prostřednictvím klasických ovladačů, takže vaší pozornost při jízdě nebude odpoutávat mnohdy složité hledání „digitálních“ tlačítek na centrálním displeji.
To ale neznamená, že by Opel nenabízel moderní technologii. Například středový infotainment má graficky povedený barevný displej a skvělou citlivost. Dobrou zprávou také je, že se panel klimatizace nachází na samostatném panelu a ovládá se prostřednictvím klasických ovladačů, které snadno při jízdě nahmatáte. Týká se to však i ovládání hlasitosti audiostoustavy a další funkcí, jako např. start/stop či deaktivace systému udržování vozu v jízdním pruhu. Analogové ukazatele jsou klasikou, která v kombinaci se zajímavě integrovaným displejem v přístrojovém štítu působí stále velmi dobře.
Pochvalu pak zaslouží prostorný interiér a to nejen na předních sedadlech, ale také vzadu. Vpředu jsme navíc ocenili pohodlná sedadla s nastavitelnou délkou sedáků, které vyhoví především nadprůměrně vzrostlým Evropanům. Ergonomie je na jedničku a to neplatí jen o přístrojové desce a předních sedadlech. I posádka vzadu má na dosah všechny potřebné odkládací prostory a tlačítka. Také kvalita materiálů i zpracování rovněž korespondují s německým standardem. Bravo!
Základní objem zavazadelníku činí 560 litrů a je velmi dobře využitelný díky pravidelným tvarům. Po sklopení zadních opěradel naložíte do vozu až na 1665 litrů. Tento úkon lze navíc provést přímo ze zavazadlového prostoru. Opěradla se sklopí do absolutní roviny, takže převozu dlouhých předmětů nebude bránit žádný schod.
Ještě nedávno reprezentoval nejsilnější naftový motor dvojitě přeplňovaný dvoulitrový turbodiesel vyladěný na 154 kW, přísné emisní limity však znamenaly konec této pohonné jednotky. Nyní je tedy pomyslným vrcholem testovaný čtyřválec 2.0 CDTI s nejvyšším výkonem 128 kW při 3500 ot/min. Maximální točivý moment 380 Nm je pak k dispozici v rozmezí 1500 – 2750 ot/min.
Kultivovanost pohonné jednotky je spíše průměrná a odhlučnění rovněž zvládají vybraní konkurenti lépe. Co se týká výkonu, přestože jsou papírové parametry sympatické, v praxi je dynamika o něco umírněnější, než bychom čekali. Vinu na tom má pravděpodobně osmistupňový automat, který byl nastaven spíše pro ekologický provoz, než nějakou sportovnější jízdu. Převodovka totiž motor poměrně podtáčí, a tak jeho reakce na sešlápnutí plynového pedálu nejsou vždy bleskurychlé.
Pokud je však motor ve správných otáčkách, rozhodně se nejedná o nějakou brzdu provozu. Předjížděcí manévry zvládá stejně dobře, jako jízdu s plně naloženým vozem. Řazení je jinak hladké, bez trhání a chybí snad jen sportovní režim převodovky. Řešením může být využití manuálního řazení nebo funkce kickdown. Motor si s převodovkou velmi dobře rozumí především při dálniční jízdě. Vždyť při 130 km/h točí motor příjemných 2000 ot/min na osmý převodový stupeň, což má pozitivní vliv nejen na jízdní komfort, ale také spotřebu.
Ta se v kombinovaném cyklu pohybuje kolem šestilitrové hranice. Při jízdě po běžných silnicích apetit klesá až k 5 l/100 km, na dálnici počítejte s hodnotou v rozmezí 6-7 l na 100 km. To jsou velmi dobré výsledky zajišťující solidní dojezd na jedno natankování! Vždyť objem nádrže Opelu Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI činí 62 litrů, takže není problém urazit vzdálenost přes 1000 kilometrů.
Podvozek Opelu Insignia je měkčího charakteru a díky tomu skvěle filtruje nerovnosti našich nekvalitních silnic. I přes to si auto stále zachovává velmi dobrou stabilitu i při opravdu svižné jízdě. Jen je zapotřebí smířit se s částečnými náklony karosérie v zatáčkách. Řízení je relativně citlivé a auto dobře reaguje na sebemenší pohyb volantem. Brzdy jsou účinné, vyžadují však větší tlak na brzdový pedál.
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI je prostorným rodinným vozem s ergonomicky skvěle vyvedeným interiérem a konzervativním designem. Poslední facelift přinesl pouze kosmetické změny, avšak auto stále působí moderním dojmem. Vznětový dvoulitr považujeme za optimální volbu a to hlavně kvůli příznivé spotřebě a příjemnému charakteru. Automat se k rodinnému vozu podle nás hodí lépe, přestože automobilka stále nabízí i manuální převodovku. Příznivci maximální jistoty za každých podmínek jistě ocení i možnost volby varianty 4x4.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Opel |
Model: | Insignia Sports Tourer |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 CDTI AT8 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1995 ccm |
Nejvyšší výkon: | 128 / 3500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 380 / 1500 - 2750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 222 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,1 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,6 / 3,8 / 4,5 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 560 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 62 |
Pohotovostní hmotnost: | 1615 Kg |
Nosnost: | 630 Kg |
Základní cena: | 649 990 Kč (1.5 CDTI, Edition, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 749 990 Kč (2.0 CDTI AT8, Elegance, akční cena) |