Modernizovaný Volkswagen Arteon je opět reprezentativním vozem s nepřehlédnutelným designem. Modelovou řadu této novinky však v rámci faceliftu rozšířila varianta kombi, která vyhoví náročnějším požadavkům na vnitřní prostor. Testovali jsme Arteon Shooting Brake s nejvýkonnějším turbodieselem 2.0 TDI pod kapotou.
Prvním reprezentantem stylově praktického provedení Shooting Brake byl model CLS od Mercedesu. Jedná se v podstatě o luxusně vzhlížející kombi, které si zachovává elegantní tvary kupé a jeho silueta se vyznačuje nízkou svažující se střechou. A přestože se o příchodu Arteonu Shooting Brake diskutovalo již v rámci předchozího provedení, zájemci o praktičtější Arteon se dočkali až nyní.
Vzhled modelu Arteon byl hlavní předností už před modernizací a nutno dodat, že facelift design dotáhl téměř k dokonalosti. Sportovně stylizované kombi navíc ohromí i svou mohutností, a tak není divu, že auto přitahuje pozornost prakticky všude, kam s ním pojedete. Zajímavostí je navíc skutečnost, že modernizace příliš významných změn nepřinesla.
Za zmínku však stojí výraznější maska chladiče a zejména upravené světlomety včetně nových atraktivních LED diod pro denní svícení. Ty prostupují v podstatě po celé délce masky chladiče, což je odvážné a zároveň jedinečné řešení. Tento bezesporu efektní prvek je však k dispozici pouze v souvislosti se světly Matrix LED. V rámci modernizace Volkswagen přepracoval přední i zadní nárazník. Ty se liší podle stupně zvolené výbavy – my jsme testovali prostřední stupeň Elegance.
Jak jsme již zmiňovali, záď provedení Arteon Shooting Brake má svažující se profil, který vozu dodává dynamický nádech. Vzadu zaujmou i čirá sdružená světla, která ale vyniknou spíše v kombinaci s černým nebo naopak bílým lakem karosérie. Zadní světla kombinují klasické LED diody s technologií OLED, která byla doposud pouze ve vozech Audi. Luxusně rovněž vypadají bezrámové dveře a v neposlední řadě také dvacetipalcová kola námi zkoušeného provedení. Karosérie testované varianty měří na délku úctyhodných 4886 mm, což je naprosto stejná hodnota, jako u provedení fastback. Oproti němu je kombík snad jen nepatrně vyšší.
Uvnitř posádku obklopí takřka prémiový interiér, který má v Arteonu Shooting Brake dynamický šmrnc. Do ruky skvěle padne pěkně tvarovaný volant s relativně tlustým věncem a výraznějším tvarováním v místě úchopu. Slova chvály zaslouží příplatková ergoComfort. Jsou vyhřívaná, odvětrávaná a nabízejí i masážní funkci. Na dlouhých cestách jsme ocenili i jejich optimální tuhost a dostatečné boční vedení.
Jinak obecně modernizovaný interiér sází na dotykové ovládání. Otázkou je, zda je to změna k lepšímu a to především v souvislosti s jednoduchostí a bezpečností. A přestože například ovladače pro teplotu klimatizace nejsou součástí středového displeje, jejich dotykové plochy vyžadují sklopit zrak a chvilku soustředění. Je bez debat, že klasické otočné ovladače byly intuitivnější. To samé platí o dotykových ovladačích na volantu, které vyžadují přesnost dotyku, a jejich reakce tedy není tak samozřejmá, jako u standardních tlačítek.
Multimediální systém s barevným displejem ve středu přístrojové desky potěší velmi pěknou grafikou, jeho načítání je však pomalejší. Palec nahoru zaslouží již dobře známý digitální přístrojový štít, který dokáže zobrazit spousty informací včetně výstupu rozměrné mapy navigačního systému dle individuálních preferencí řidiče. Pochvalu také zaslouží řada kvalitních materiálů v interiéru a již tradičně velmi dobré zpracování. A jak je na tom Arteon Shooting Brake s vnitřním prostorem?
Vpředu je dostatek prostoru ve všech směrech, což jsme ovšem očekávali. Více jsme byli zvědavi na prostor na zadních sedadlech a hlavně praktickou využitelnost zavazadelníku tohoto stylového kombi. Na zadních sedadlech je o něco méně místa, než v běžném Volkswagenu Passat, rozdíl je však nepatrný a relativně komfortně se zde usadí i osoby nadprůměrného vzrůstu. Díky tomu, že se zde sedí níže, má posádka dostatek místa i nad hlavou.
Zavazadlový prostor má objem 565 litrů, což je o necelých sto litrů méně v porovnání s Passatem Variant. Rozdíl tedy není nikterak drastický a díky pravidelným tvarům se navíc chlubí dobrou využitelností. Zvyknout si tak posádka musí snad jen na vyšší nakládací hranu a absenci páček pro sklopení opěradel zadních sedadel přímo z kufru. Pokud tedy potenciální zájemce nepotřebuje absolutně největší vnitřní prostor, je Arteon Shooting Brake od běžného Passatu Variant z praktického pohledu takřka k nerozeznání.
Nabídka motorizací pro Volkswagen Arteon je poměrně široká a zahrnuje čtyři zážehové motory (včetně špičkového provedení R), dva vznětové motory a jeden plug-in hybrid. My jsme pro redakční test zvolili konvenční variantu silnějšího motoru 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 147 kW ve variantě s přední poháněnou nápravou. Není žádným tajemstvím, že se tento motor stal nejsilnějším vznětovým čtyřválcem v nabídce po ukončení výroby dvojitě přeplňovaného 2.0 BiTDI (176 kW).
Přísné emisní limity v případě tohoto motoru pomáhá plnit dvojice katalyzátorů a dvojité vstřikování močoviny, které redukuje emise oxidu dusíku. Motor je skvěle odhlučněn a má kultivovaný chod. Maximální točivý moment 400 Nm vrcholí v rozmezí 1750 – 3500 ot/min, takže motor příjemně zatahuje už v nižších otáčkách. I díky skvělé aerodynamice a nízké světlé výšce podvozku jsou dynamické vlastnosti auta velmi dobré.
Sedmistupňová převodovka DSG řadí velice rychle a intuitivně. Občas však drží otáčky příliš nízko, což zhoršuje dynamiku v nízkých rychlostech. Samozřejmostí je i možnost řazení pádly pod volantem. Relativně dlouhá sedmička je pak příjemným společníkem při dálničním cestování. Nejen, že drží otáčky příjemně nízko, ale zajišťuje i úsporný provoz. A jak je na tom tedy Arteon Shooting Brake se spotřebou pohonných hmot?
V kombinovaném režimu jsme jezdili se spotřebou kolem 6 l/100 km, ve městě počítejte se sedmilitrovým průměrem. Při úsporné jízdě mimo město spotřeba klesá i pod pětilitrovou hranici. Na dálnici při rychlosti 130 km/h točí motor 2000 ot/min, což rovněž přispívá k ekonomice provozu. Palivová nádrž o objemu 66 litrů tedy zajistí velmi dobrý dojezd na jedno natankování.
Díky adaptivnímu podvozku testovaného vozu si řidič může přizpůsobit auto prakticky pro jakýchkoliv jízdní styl. Navzdory velkým příplatkovým kolům se auto dokáže skvěle vypořádat s nerovnostmi našich silnic a stále působí relativně komfortně. Navíc je velmi obratné a nabízí nadprůměrnou jízdní stabilitu i při rychlé jízdě. S tou samozřejmě nejlépe koresponduje sportovní režim. V tom komfortním se totiž karosérie částečně naklání.
Volkswagen Arteon Shooting Brake je auto, které dokáže chytnout za srdce a zároveň od posádky nevyžaduje příliš mnoho kompromisů. Specifická karosérie Shooting Brake je totiž až na několik výjimek docela praktická. Silnější dvoulitrové TDI je velmi dobrou volbou, kvůli většímu točivému momentu tak za úvahu může stát snad jen volba pohonu všech kol. Auto je pohodlné, úsporné a skvěle se hodí i na dlouhé cestování. Zájemce o reprezentativnější Volkswagen, než je standardní model Passat, se tak bude muset smířit snad jen s vyšší cenovkou. Vždyť základní cesta testovaného provedení startuje výrazně nad hranicí jednoho milionu korun.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volkswagen |
Model: | Arteon Shooting Brake |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 TDI DSG7 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1968 ccm |
Nejvyšší výkon: | 147 / 3600 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400 / 1750 - 3500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 233 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,8 / 3,9 / 4,6 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 565 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 66 |
Pohotovostní hmotnost: | 1650 Kg |
Nosnost: | 648 Kg |
Základní cena: | 897 900 Kč (1.5 TSI, Arteon) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 263 900 Kč (2.0 TDI DSG7, Elegance) |