Ford S-Max 2.0 EcoBlue – nesnáším loučení

Testy
07.05.2021

F T G

Ford S-Max 2.0 EcoBlue – nesnáším loučení

Vozy kategorie MPV pomalu mizí z nabídky automobilek a stále častěji je nahrazují moderní SUV. Ford jako jeden z mála výrobců pořád nabízí elegantní S-Max, který ve své poslední evoluci skutečně parádně jezdí. Testovali jsme variantu s naftovým dvoulitrem, automatem a pohonem předních kol.

Ačkoliv se může zdát název tohoto článku poněkud zavádějící, další budoucnost sympatického Fordu S-Max je v Evropě skutečně nejistá. Můžeme vyjmenovat desítky racionálních důvodů pro volbu MPV, ale stejně nakonec rozhoduje poptávka na trhu, která v případě tohoto segmentu hovoří jasně. Ale jen málokteré SUV nabídne dostatek prostoru pro sedmičlennou posádku. Alespoň v dané cenové kategorii.

Nevídaný styl

Právě hranatá karosérie bez nápadu se podle nás stala hlavní příčinou změny preference zákazníků. Vzhled zkrátka prodává, a přestože do SUV velmi pravděpodobně tolik nákladu jako do MPV nikdy nenaložíte, o styl nemusíte prosit. Jenže Ford S-Max je jiný!

Oproti první generaci je S-Max zaoblenější a působí elegantním dojmem. Navíc jeho karosérii nechybí dynamický náboj, což ho odlišuje od většiny velkoprostorových automobilů. V porovnání s předchozí generací je o 35 milimetrů vyšší a na délku se protáhl o nevýznamných 5 milimetrů. Poslední modernizace sice přinesla především úpravu výbav a drobné exteriérové změny, příjemným technickým osvěžením poslední doby je ale například osmistupňový automat. Ten nahradil šestistupňovou převodovku Powershift, která si nezískala nejlepší pověst.

Přestože se toho v rámci modernizace příliš nezměnilo ani v interiéru, nově se S-Max může pochlubit například ergonomickým předním sedadlem řidiče s certifikací AGR.  Za příplatek necelých deset tisíc korun tak řidiče může hýčkat sedadlo s nastavitelnou délkou sedáku a bederní opěrkou ve čtyřech směrech. Samotná přístrojová deska působí na dnešní poměry poněkud zastarale, jedno se jí ale upřít nedá. Všechny ovladače jsou totiž dobře dostupné a poskytují tak velmi snadné ovládání. V době, kdy stále častěji veškeré ovládání probíhá prostřednictvím displeje infotainmentu se jedná o příjemnou změnu. 

Barvený displej na středovém panelu Fordu S-Max rovněž nepatří k nejmodernějším. Například v novém Fordu Focus se setkáte s rychlejším systémem a displejem s lepší grafikou. Pochvalu naopak zaslouží volant, který skvěle padne do ruky a opticky vypadá stále hezky. Není žádným překvapením, že volič automatické převodovky reprezentuje kruhový ovladač tak, jak ho vídáme u posledních modelů Fordu.

Hlavní devizou testovaného vozu je pochopitelně prostornost. Dostatek místa vpředu je v této kategorii samozřejmost, S-Max však nabízí prakticky totéž i v druhé řadě samostatných sedadel. Zde se pohodlně usadí i trojice dospělých osob, což přináší i další výhody pro rodinné cestování. Do vozu například bez problémů umístíte trojici dětských sedaček vedle sebe. A tuhle možnost už mnoho vozů neposkytuje. Palec nahoru rovněž zaslouží možnost posunu a polohování zadních sedadel. Třetí řada je pak vhodná spíše pro osoby nižšího vzrůstu, jako u většiny sedmimístných automobilů.

Druhou i třetí řadu sedadel můžete elektricky sklopit tlačítky v zavazadlovém prostoru. Díky tomu pohodlně získáte opravdu rozměrný zavazadelník o objemu 956 litrů pro pětimístné uspořádání. Při převozu sedmi osob nabídne zavazadlový prostor modelu S-Max 285 litrů, dvoumístné uspořádání pak umožní převést až 2020 litrů nákladu.

Rozumná volba a sebejistý podvozek

Nedávno se pod kapotou Fordu S-Max sice objevilo hybridní pohonné ústrojí, v rámci konvenčních motorů však žádné změny nenastaly. Snad jen budoucnost nejsilnější naftové motorizace 2.0 EcoBlue (177 kW) byla pohřbena kvůli přísným emisním normám. Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel vznětový čtyřválec 2.0 EcoBlue s nejvyšším výkonem 140 kW při 3500 ot/min. Jeho maximální točivý moment 400 Nm vrcholí v rozmezí 2000 – 3000 ot/min. Přestože lze tento motor kombinovat s pohonem všech kol, my jsme zvolili variantu s přední poháněnou nápravou. Mrzí nás, že ani tuto kombinaci  už neobjednáte. Jedinou možností tak zůstává poohlédnout se po skladových zásobách prodejců nebo zvolit provedení AWD.

Přestože jsou papírové parametry pohonné jednotky poměrně slibné, v praxi nelze počítat s nějakou nadprůměrnou dynamikou. Přeci jen se jedná o automobil s pohotovostní hmotností  1830 kilogramů. Hlavní výhodou je ale skvělá kultivovanost a v neposlední řadě perfektní odhlučnění. Tyto atributy významnou mírou přispívají k vysokému jízdnímu komfortu.

Pochvalu zaslouží i relativně nová osmistupňová automatická převodovka. Ta ostatně představuje jedinou převodovku, kterou lze kombinovat právě s naftovým dvoulitrem modelu S-Max. Není se však čeho bát. Automat řadí intuitivně a působí hladce i při popojíždění v zácpách. Převodovka se navíc snaží motor neustále udržovat v nízkých otáčkách. To má pozitivní vliv nejen na akustiku, ale také spotřebu pohonných hmot. Tato automatická převodovka se tedy velmi hodí k tomuto komfortně zaměřenému velkoprostorovému vozu.

Maximální dynamiku z motoru dostanete stisknutím tlačítka „S“ na kruhovém ovladači převodovky. Motor pak rázem pracuje ve vyšších otáčkách se všemi plusy i mínusy. Protože s tímto autem asi nikdo dovádět v zatáčkách nebude, lze sportovní režim převodovky využít například pro brzdění motorem při sjíždění prudkých klesání.

Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybovala kolem 7,0 l/100 km. Ve městě pak počítejte s osmilitrovým průměrem, defenzivní jízda mimo město znamená apetit pouhých 6,0 l/100 km. Při dálniční rychlosti 130 km/h točí motor 2000 ot/min, což zlepšuje nejen ekonomiku jízdy, ale i akustický komfort. Objem palivové nádrže je u varianty s přední poháněnou nápravou 68 l. Řidič se tak může spolehnout na solidní dojezd na plnou nádrž.

Jízdní vlastnosti Fordu S-Max jsou hned po vnitřním prostoru, variabilitě a cestovním komfortu hlavní výhodou vozu. I přes vnější rozměry a související vyšší hmotnost se automobil na silnici chová agilně a ani při dynamické jízdě se karosérie výrazně nenaklání. Ovladatelnost a bezprostřední reakce na pokyny řidiče řadí testovaný vůz na špičku segmentu. Podvozek se navíc velmi dobře umí vypořádat s nerovnostmi našich silnic.

Resumé

Ford S-Max 2.0 EcoBlue je prostorné praktické auto, které svojí využitelností a v neposlední řadě i agilitou strčí do kapsy většinu současných SUV. I tak se stále více zákazníků přiklání právě ke sportovně užitkovým vozům, což činí výrobcům rodinných MPV vrásky na čele. Ford S-Max má však ještě jedno eso v rukávu. A tím je opravdu povedený design, který je na míle vzdálený klasickým rodinným minivanům s hranatou karosérií. I díky tomu věříme, že bude jeho výroba pokračovat dále. A kdo ví, třeba se ještě dočkáme nové generace.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Ford
Model:S-MAX
Karosérie:MPV
Motor:2.0 EcoBlue
Palivo:nafta
Rok výroby:2021
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1997 ccm
Nejvyšší výkon:140 / 3500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:400 / 2000-3000 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:208 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,7 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:5,9 / 4,6 / 5,1 l, kWh
Velikost zav. prostoru:956 (5-ti sedadlové uspořádání, naloženo po střechu) l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):68
Pohotovostní hmotnost:1830 Kg
Nosnost:725 Kg
Základní cena:699 900 Kč (2.0 EcoBlue, Titanium)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:950 900 Kč

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -