Prestižní automobilové značky, zejména ty německé, v poslední době stále více rozšiřují svojí nabídku v kategorii vozidel SUV o provedení se šikmou zádí. Touto cestou se nyní vydal i francouzský výrobce Renault. Představené řešení elegantní karosérie v módním zešikmeném tvaru kupé u modelu Renault Arkana příjemně překvapilo.
Při premiéře tohoto vozu, který právě teď přichází i na český trh, nás zaujal i zdařile řešený interiér a použité pokrokové bezpečnostní technologie. Z hlediska pohonu lze u tohoto vozu volit pouze mezi mikro-hybridem a full hybridem. Na výběr jsou tři úrovně výbavy, kdy již ta základní je již tradičně bohatá a uspokojí většinu příznivců této značky.
Nový Renault Arkana je často označován jako SUV se sportovním profilem. Světlou výškou 200 mm, vysoko posazenými boky karoserie se širokými blatníky a plastovými kryty předního a zadního nárazníku spojuje eleganci a robustnost. Linie střechy a oken vytváří dynamickou a protáhlou křivku až ke dveřím zavazadlového prostoru a ještě víc umocňuje dynamiku vzhledu. Masku chladiče s rozměrným logem značky lemuje chromová lišta, která spolu s dalšími dekorativními prvky působí zdařile a elegantně. Podobně lze hodnotit výrazný spoiler a praktický ochranný kryt podvozku.
Vůz je vybaven LED světlomety se světelným podpisem ve tvaru C a podobný podpis najdeme i vzadu spolu s lištou po celé šířce dveří zavazadlového prostoru. K celkovému elegantnímu vzhledu přispívají vlastní rozměry modelu: délka 4568 mm, výška 1571 mm a rozvor 2720 mm. Společně s velkými koly a dalšími estetickými prvky na karosérii je tak podtržena elegance, mohutnost a sportovní vzhled novinky. Arkana je dnes nabízena v sedmi barvách karoserie: Bílá Solid, Bílá Pearl, Černá metalická, Šedá metalická, Modrá Zanzibar, Červená Flamme a u verze R.S.Line Oranžová Valencia. Volitelná černá střecha má posílit dynamický vzhled vozu stejně jako disky kol z lehkých slitin o velikosti 17 a 18 palců.
V kabině překvapí celková prostornost, kvalitní použité materiály a výraznější komfort. Ve středové konzoli najdeme vedle dostatečného úložného prostoru automatickou parkovací brzdu s funkcí Auto-hold a nechybí například ani místo pro nabíjení smartphonů. Palubní deska je tvořena měkčeným plastem a každá její úroveň je odlišena specifickým materiálem. Přístrojový štít měří 4,2, 7 nebo 10,2 palců podle jednotlivých výbav. Navíc je doplněn o centrální informační displej o rozměrech 7 nebo 9,3 palců. V interiéru najdeme čtyři zásuvky USB. V nabídce je podle výbavy také střešní okno a několik verzí provedení sedadel a použitých materiálů.
Uživatelé jistě ocení 211 mm dlouhý prostor pro kolena před zadními sedadly, což je nejlepší hodnota v této kategorii. Prostor pro nohy nabízí délku 305 mm a dostatečný i pro vyšší postavy je prostor nad zadními sedadly o výšce 862 mm. Právě tyto údaje jsou významné pro automobily specifické kategorie SUV v provedení kupé. Nový Renault Arkana také poskytuje velmi slušný objem zavazadlového prostoru s hodnotou 513 litrů (u verze E-TECH Hybrid 480 litrů) se sadou pro opravu pneumatik. Novinka má dvojitou podlahou, kterou lze podle potřeby snížit za účelem zvětšení objemu pro náklad na maximum, nebo zvýšit pro snazší nakládání těžkých předmětů. V této konfiguraci lze sklopením děleného opěradla zadního sedadla 2/3-1/3 získat téměř rovnou plochu.
Renault Arkana je vybavena technologií E-TECH Hybrid 145 k a využívá i výkonné motorizace TCe 140 a 160 v jejich mikrohybridní verzi 12V. Hnací ústrojí E-TECH Hybrid se zakládá na hybridní soustavě zvané „sériově-paralelní” a umožňuje maximum kombinací funkcí mezi tepelným a elektrickým motorem s cílem maximálního snížení emisí CO2 při provozu. Vlastní pohon se skládá ze čtyřválcového benzínového motoru 1,6 nové generace. Tento agregát je přizpůsoben hybridní technologii a je vybaven filtrem pevných částic ke snížení emisí. Poskytuje výkon 69 kW (94 k) a pomáhají mu dva elektromotory – jeden „e-motor” (36 kW) a vysokonapěťový startér generátor typu HSG (High-Voltage Starter Generator) 15 kW.
Celek funguje díky inovativní multimódové převodovce bez spojky, doplňující pohonný agregát. Revoluční spojení elektromotorů s převodovkou s ozubenými koly umožňuje optimální a hladké řazení včetně optimalizace spotřeby. Pohon E-TECH Hybrid s baterií lithium-ion 1,2 kWh (230 V) v zavazadlovém prostoru zajišťuje významné snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Lze tak dosáhnout až 80 % doby jízdy ve městě v elektrickém režimu za snížení spotřeby až o 40 % oproti tradičnímu spalovacímu motoru. Arkana E-TECH Hybrid vykazuje kombinovanou spotřebu 4,9 l/100 km a emise CO2 111 g/km (hodnoty WLTP). Baterie se stejně jako u elektromobilu dobíjí při zpomalení a brzdění. Lze ji rovněž dobíjet přes spalovací motor. Tato technologie je tichá a komfortní a současně omezuje ztráty energie
Všechny výbavy nové Arkany jsou rovněž k dispozici ve verzi mikro-hybridní, založené na přeplňovaném 4válcovém benzínovém motoru s přímým vstřikováním 1.3 TCe. Mikro-hybridizace se dosáhne přidáním alternátor-startéru s vlastní baterií lithium-ion 12 V, umístěnou pod sedadlem spolujezdce. Tento úsporný a výkonný benzínový mikro-hybridní pohon odpovídá nejnáročnějším požadavkům na spolehlivost a vytrvalost. Je spojen s automatickou převodovkou s dvojitou spojkou EDC se sedmi rychlostmi a je nabízen ve dvou verzích 140 k (při uvedení na trh) a 160 k (v druhé polovině roku 2021). Mikro-hybridní technologie 12 V zlepšuje funkci Stop & Start a zajišťuje rekuperaci energie při zpomalení. Umožňuje rovněž, aby se tepelný motor vypnul při brzdění. Alternátor-startér a baterie navíc pomáhají motoru ve fázích největší spotřeby energie, tedy při rozjezdu nebo při akceleraci. Mikro-hybridizace snižuje spotřebu paliva až o 8 % a emisí CO2 až o 8,5 % a navíc zajišťuje větší plynulost při opětném rozjezdu včetně komfortnějšího řízení.
Současná nabídka nového Renaultu Arkana aktuálně zahrnuje výrazné snížení konečných cen pro zákazníky. Tak například model ve verzi TCe 140 EDC lze pořídit již od 620 000 Kč. Výkonnější verze E-Tech Hybrid za 640 000 Kč navíc slibuje nižší spotřebu paliva 4,9-5,1 litru na 100 km vs. 5,8-5,9 l/100 km u provedení TCe. Základní výbava Zen nabízí LED světlomety, aktivní nouzové brzdění s detekcí nepozorných chodců i cyklistů, hlídač bezpečné vzdálenosti nebo aktivní hlídač jízdy v pruzích. Dále součástí výbavy Zen jsou 17 palcová litá kola, tempomat, bezklíčový přístup, parkovací senzory nebo automatickou klimatizaci a 7 palcový centrální displej bez navigace.
U vyšší výbavy Intens je navíc adaptivní tempomat, automatická dálková světla, hlídače mrtvých úhlů, digitální přístrojový štít a větší centrální displej s navigací. Najdeme zde kožený volant, možnost volby jízdních profilů nebo loketní opěrku pro zadní sedačky. Nejvyšší výbavová verze R.S. Line je mimo jiné obohacena volitelným designovým paketem obsahujícím barevný přední a zadní kryt podvozku, ochrannou lištu spodku dveří v barvě karoserie, černou střechou a lesklým černým spoilerem na víku kufru. V rámci akčních cen je nová Arkana v nejvyšší výbavě s motorizací TCe 140 EDC nabízena za 758 000 Kč, v provedení E-Tech Hybrid 145 za 778 000 Kč. Příplatek za hybrid je tedy vždy pouze 20 000 Kč. Další informace o této zajímavé novince včetně poznatků přímo z provozu již brzy přineseme v redakčním testu.
Tým AUTOiNDEX.cz