Třetí generace Dacie Sandero je ve všech ohledech lepší a stále nabízí skvělý poměr užitné hodnoty a pořizovacích nákladů. Výrobce se navíc dokázal vypořádat s přísnými emisními normami originálním řešením. Tím je zástavba pohonu LPG, která zajišťuje poměrně levný provoz.
Dacia Sandero je na trhu již dvanáct let a za tu dobu si dokázala získat řadu příznivců. Automobil se od začátku nabízí jako klasický pětidveřový hatchback nižší střední třídy. V roce 2009 navíc Dacia představila variantu se zvýšenou světlou výškou, jejíž karosérii zdobí řada ochranných plastů. Tento malý městský crossover nese název Sandero Stepway a chlubí se výraznějším designem a především schopností průjezdu po nezpevněných cestách. My jsme však v rámci našeho redakčního testu vyzkoušeli novinku v podobě klasické varianty Sandero 1.0 TCe 100 LPG.
Dacia Sandero využívá platformy CMF-P, kterou sdílí s vozy Renault Clio či Captur nebo Nissanem Juke. Karosérie je o 1,5 cm širší a 1 cm nižší v porovnání s předchozí generací. Auto je také oproti předchůdci o 31 milimetrů delší. S celkovou délkou 4088 mm se řadí spíše k větším zástupcům segmentu B.
Zadní kola v rozích karosérie přidávají novince na dynamickém vzhledu a samozřejmostí je také řada moderních prvků. Za zmínku stojí například nové kliky dveří, které nahradily zastaralé provedení s vyklápěním vzhůru. Úpravy karosérie modelu Sandero jsou ale také funkční. Vždyť karosérie testovaného vozu má o 11% vylepšenou hodnotu aerodynamického odporu než předchůdce. V neposlední řadě nechybí ani modernější světelná technika s vynikající účinností.
Celkově se nám líbí jednoduchý design vozu, který působí moderně a dlouho nevyjde z módy. Charakteristickým prvkem přední části jsou hlavní světlomety s atraktivním efektem denního svícení LED. Širší maska chladiče pak působí robustním dojmem. Při pohledu z boku zaujmou plechová kola s plastovými kryty Flexwheel. Ty si velmi snadno spletete s dražšími hliníkovými disky. Zadní světlomety pak byly posunuty více do boků karosérie, což působí atraktivním dojmem.
Po usednutí do vozu překvapí pěkné provedení přístrojové desky, jako bychom seděli v automobilu s vyšší cenovkou, než je ta u Dacie. Horší kvalitu materiálů odhalí až detailnější pohled, zpracování je však velmi dobré. Tvrdé plasty na přístrojové desce vypadají hezky a pochvalu zaslouží také přehledný přístrojový štít s analogovými ukazateli. U nejvyšší testované výbavy Comfort potěší textilní potah palubní desky a loketních opěrek v předních dveřích.
Volant konečně disponuje výškovým i podélným nastavováním (od druhého stupně výbavy) a skvěle padne do ruky díky relativně tlustému věnci. Pochvalu zaslouží také sedadla. Jsou příjemně tuhá a poskytují solidní boční oporu. Navíc jsou ukotveny relativně nízko. Výhradu máme snad jen proti středové části přístrojové desky, která částečně omezuje prostor pro nohy.
K modernímu dojmu z interiéru přispívá i obrazovka multimediálního systému. Barevný osmipalcový displej s dotykovým ovládáním se chlubí přehledným menu a pěknou grafikou. Samozřejmostí jsou funkce Apple CarPlay a Android Auto, které umožní využít řadu aplikací vašeho telefonu. Škoda jen, že byl USB vstup umístěn hned vedle displeje. Pochvalu naopak zaslouží intuitivní ovládání infotainmentu.
Palec nahoru dáváme testované novince za dostatečný vnitřní prostor. Vpředu je místa dostatek prakticky ve všech směrech. Překvapením je, že se na zadních sedadlech pohodlně usadí i osoba vyššího vzrůstu. S ohledem na danou kategorii chválíme zejména dostatek prostoru pro kolena. Zavazadlový prostor má objem 328 litrů, což se řadí k průměru v rámci této třídy. Uživatelé však jistě ocení zejména pravidelné tvary zavazadelníku a přítomnost praktických háčků pro fixaci nákladu. Výhradu naopak máme k nakládací hraně, která je relativně vysoko.
Motory pro Dacii Sandero jsou výhradně benzinové a základ představuje litrový atmosférický tříválec SCe 65 s výkonem 48 kW. Silnější variantou je přeplňovaný tříválec TCe 90 (66 kW), který lze objednat rovněž v kombinaci s automatickou převodovkou CVT. A jaký je nejsilnější motor? Překvapivě ten s alternativním pohonem. Dacie totiž zvolila LPG a dosáhla tak zajímavých parametrů.
Právě motor s označením TCe 100 LPG se nacházel pod kapotou námi testovaného vozu. Pohonná jednotka disponuje nejvyšším výkonem 74 kW při 4600 – 5000 ot/min a největším točivým momentem 170 Nm. Ten vrcholí v rozmezí 2000 – 3500 ot/min. Benzinový tříválec využívá nádrže na zkapalněný plyn, která nahradila rezervu v zavazadelníku. To je však snad jediná nevýhoda tohoto řešení. Motor při provozu na LPG totiž produkuje o 11% méně emisí ve srovnání s ekvivalentním benzinovým pohonem. Díky benzinové nádrži o objemu 50 litrů a čtyřicetilitrové nádrži (po odpočtu bezpečnostní rezervy) na LPG se Dacia Sandero chlubí dojezdem přes 1300 kilometrů. A to je v tomto segmentu nevídaný dojezd, který hravě umožní absolvovat cestu, například do Chorvatska, bez natankování. Bravo!
Pohonná jednotka má dostatečnou dynamiku pro běžný jízdní styl a zaujme i příjemným charakterem ve středních otáčkách. Motor slušně zabírá od hranice 2000 ot/min a má smysl ho vytáčet zhruba do 5000 ot/min. Akusticky se tříválec projevuje relativně jadrným zvukem. Kdovíjak sofistikované odhlučnění kabiny samozřejmě v této třídě očekávat nelze, vadí zejména drnčivý projev motoru v nízkých otáčkách. Kultivovanost tedy přichází až ve středních a vyšších otáčkách.
Pohonná jednotka je spojena se šestistupňovým manuálem, automat CVT dostanete pouze u benzinového motoru TCe 90. Jednotlivé rychlosti manuální převodovky jsou velmi dobře odstupňované a řazení je poměrně přesné. V kombinaci s lehkým chodem spojkového pedálu a účinným posilovačem řízení se tak s vozem velice příjemně jezdí i po městě.
Spotřeba benzinu se pohybuje v rozmezí 7 – 8 l na sto kilometrů. Ve městě pak počítejte s průměrem kolem 8,5 l/100 km. Na LPG se Sandero TCe 100 LPG přepíná automaticky již po nastartování a v kombinaci s objemnou nádrží LPG tedy bude většinu uživatelů spíše zajímat spotřeba plynu. Při defenzivní jízdě jsme jezdili do 8 l/100 km, ve městě se pak spotřeba LPG přehoupla přes devítilitrovou hranici. Zajímavostí také je, že při jízdě na benzin se nejvyšší výkon motoru snižuje ze 100 na 90 koní a největší točivý moment ze 170 Nm na 160 Nm. Výkonový rozdíl jsme však v praxi nezaznamenali.
Dacia Sandero má příjemně naladěný podvozek, který se vyznačuje tužším charakterem. Ten nabízí relativně solidní jízdní stabilitu pro většinu jízdních situací. S nekvalitním povrchem se dokáže dobře vypořádat, zamrzí snad jen akustické rušivé elementy při přejezdu nerovností. Za to však může zejména horší odhlučnění podvozku.
Jak jsme již zmiňovali, Dacia Sandero sdílí podvozkovou platformu s vozem Renault Clio, což je obecně zárukou daleko lepších jízdních vlastností, než kterými disponovala předchozí generace. Pochvalu zaslouží dobrá ovladatelnost a to hlavně díky poměrně přesnému řízení. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani po opakovaném razantním brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Dacia Sandero TCe 100 LPG přináší za málo peněz hodně muziky. Testovaný model v nejvyšší výbavě Comfort dnes pořídíte za 289 900 Kč při využití financování od Dacia Finance. Sice je to o něco více, než kolik stála předchozí generace, s ohledem na ceny konkurenčních vozů se ale stále jedná o atraktivní nabídku. Sandero TCe 100 LPG reprezentuje moderní automobilový základ, který díky zástavbě LPG zajišťuje levný provoz a fantastický dojezd. A komu by přišel exteriér pětidveřového hatchbacku příliš fádní, může zvolit atraktivní crossover Sandero Stepway na zvýšeném podvozku.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Dacia |
Model: | Sandero |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | TCe 100 LPG |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový + (LPG) |
Válce: | 3 |
Objem motoru: | 999 ccm |
Nejvyšší výkon: | 74 / 4600 - 5000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 170 / 2000 – 3500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 183 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 11,6 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,4 (7,1 LPG) l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 328 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 (40 LPG) |
Pohotovostní hmotnost: | 1182 Kg |
Nosnost: | 367 Kg |
Základní cena: | 239 900 Kč (SCe 65, Access) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 259 900 Kč (TCe 100 LPG, Essential, akční cena) |