Renault Megane dostal nedávno modernizaci, která přinesla nejen stylistické změny exteriéru, ale rozšířila se také výbava. Ekologicky zaměřené hybridní pohonné jednotky E-Tech v nabídce doplňuje nenáročný vznětový čtyřválec. Jak funguje v prostorné variantě Grandtour v kombinaci s automatickou převodovkou EDC jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
Ačkoliv čím dál častěji moderní automobily pohání různé typy hybridních pohonů, většina uživatelů stále preferuje úsporný vznětový motor. Ten se hodí zejména pro rodinné kombíky, se kterými se pak početná posádka vydává i na delší cestování. Ve spojení s automatickou převodovkou však nabízí dostatečný komfort třeba i při popojíždění ve městě. Často se tak jedná o vůz, který je schopen splnit komplexní nároky svých uživatelů, a proto často bývá jediným autem v rodině. A i to je jeden z hlavních důvodů, proč je segment kombíků nižší střední třídy pro Renault tak důležitý.
Jednou z hlavních novinek při pohledu na vůz je bezesporu nová maska chladiče s výraznějším charakterem. Přední diodové světlomety s technologií Full LED Pure Vision pak působí pokrokovým dojmem a zároveň nabízí perfektní účinnost. Právě přední světla LED zajišťují až o třicet procent větší dosah světelného paprsku a mlhovky umí příjemně osvětlit krajnice při jízdě v zatáčkách. Denní svícení je pak vyvedeno již v tradičním tvaru písmene C. Skvělou zprávou je, že se diodovými světlomety nově chlubí všechny výbavové stupně této modelové řady.
Zadní část karosérie Renaultu Megane Grandtour dostala nový nárazník. Ten je nyní výraznější a chlubí se elegantními liniemi. Také sdružená světla vzadu využívají výhradně technologii LED a zaujmou hlavně novými lištami s prostorovým efektem. Samozřejmostí jsou i dynamické směrovky vzadu, které zvyšují bezpečnost jízdy.
Megane Grandtour dostal v rámci faceliftu litá kola s novým designem a efektní vychytávkou jsou i podsvícené kliky dveří. V rámci vyšších výbav přibylo na karosérií několik chromových prvků navíc a pro všechny modely se rozšířila nabídka barev karosérie. Nová je trojice metalíz, z nichž dvě mají šedý odstín.
Hlavni dominantou interiéru je nový plně digitální přístrojový štít s barevným displejem. Ve standardu je sedmipalcový, v rámci paketu Navigace/Bose lze získat větší desetipalcové provedení (od stupně výbavy Intense). Multimediální navigační systém Easy Link má ve standardu zkoušené varianty Intense centrální displej o rozměru sedmi palců. S nadstandardním paketem Navigace (+30 tisíc Kč) nebo Bose (+40 tisíc Kč) navíc dostanete obrazovku o rozměru 9,3 palce.
V interiéru námi testovaného vozu se však nacházely oba dva displeje pouze v sedmipalcovém provedení. I přes přehlednou grafiku a intuitivní ovládání systému Easy Link je samozřejmě větší displej přehlednější a v neposlední řadě také efektnější. Dobrou zprávou je, že systému nechybí kompatibilita s Android Auto a Apple CarPlay a umožňuje personalizaci nastavení různých parametrů automobilu.
V rámci výbavy Intense se potenciální zákazník může těšit na řadu bezpečnostních a praktických prvků. Za zmínku například stojí rozpoznávání značek omezujících rychlost nebo varování před opuštěním jízdního pruhu. Samozřejmostí jsou také parkovací čidla a poloautomatická ruční brzda. Nechybí ani systém jízdních režimů Multi-Sense, bezklíčový přístup pomocí karty, diodové mlhovky s funkcí přisvětlování do zatáček nebo kožený volant. Standardem jsou šestnáctipalcová kola, námi testovaný vůz však jezdil na sedmnáctipalcových kolech s pneumatikami o rozměru 205/50 R17.
Palec nahoru zaslouží nové příjemné čalounění pohodlných sedadel. Ty jsou optimálně tuhá a potěší dostatečným bočním vedením. Praktický je pak upravený panel pro ovládání klimatizace. Nově se nastavená hodnota teploty interiéru zobrazuje přímo uprostřed kruhového ovladače, což neodvádí pozornost. Ryze efektně pak působí vnitřní bezrámové zpětné zrcátko.
Vpředu je dostatek místa ve všech směrech a díky prodlouženému rozvoru (+43 mm) testované varianty Grandtour to platí i na zadních sedadlech. Jejich tvarování navíc zaslouží pochvalu a neunaví ani při delší jízdě. Zavazadlový prostor je dobře přístupný, překvapí však menším objemem 449 l oproti benzinové variantě (521 litrů). Rozdíl přisuzujeme přítomnosti nádržky na AdBlue (16 l).
Pod kapotou testovaného kombi se nacházel vznětový čtyřválec Blue dCi 115 o zdvihovém objemu 1461 cm3. Jeho nejvyšší výkon činí 85 kW při 3750 ot/min a maximální točivý moment 270 Nm vrcholí už při 1750 ot/min. Testovaný turbodiesel řidiči ocení především při jízdách na delší vzdálenosti. Je totiž velice úsporný a projevuje kultivovaným chodem a tichým projevem. Vznětový motor o sobě dává akusticky vědět až po překročení hranice 3000 ot/min, kam se ale ručička otáčkoměru podívá jen málokdy.
Dynamické schopnosti testovaného auta jsou dostačující, snad jen jízda s plně naloženým vozem vyžaduje od řidiče větší míru předvídavosti a to zejména při předjížděcích manévrech. Pochvalu si zaslouží dvouspojkový sedmistupňový automat EDC, který si s dieselovým motorem Blue dCi 115 velmi dobře rozumí. Převodovka řadí intuitivně a rychle. Snad jen rozjezdy by mohly být plynulejší. Automat se ovládá klasickým ovladačem, zamrzí snad jen absence pádel pod volantem pro manuální mód. K úsporné jízdě přispívá dlouhý sedmý převodový stupeň. Ten jsme ocenili hlavně při dálniční jízdě. Vždyť při dálničním limitu 130 km/h točí motor příznivých 2200 ot/min.
A jak je na tom tedy pohonná jednotka se spotřebou paliva? V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem pětilitrové hranice, při snaze o úspornou jízdu ukazoval dokonce palubní počítač hodnotu spotřeby začínající čtyřkou. Ve městě a při dálničním limitu 130 km/h se spotřeba paliva pohybuje kolem 6 l/100 km. Nádrž o objemu 45 litrů tak zajišťuje velmi slušný dojezd na jedno natankování.
Podvozek testovaného kombi s pohotovostní hmotností 1475 kilogramů potěší velmi dobrou stabilitou a schopností vypořádat se i s nekvalitními silnicemi. Karosérie se v zatáčkách téměř nenaklání a je zřejmé, že limity podvozku jsou mnohem dále, než na co stačí testovaný turbodiesel. Líbí se nám také předvídavé chování auta. Až při opravdu rychlé jízdě se začne projevovat mírná nedotáčivost.
Řízení je poměrně přeposilované a neposkytuje příliš zpětné vazby. Pro běžnou jízdu a městský provoz je však jeho nastavení optimální. Ani tužší charakter posilovače v rámci sportovního módu systému Multi-Sense ale na komunikativnosti příliš nepřidá. Brzdy zaslouží pochvalu, jsou účinné a nevadnou ani po opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Renault Megane Grandtour Blue dCi 115 EDC s modernizovaným vzhledem a bohatší výbavou je úsporné kombi pro všestranné využití. Celkový dojem z interiéru zlepšuje pokrokový multimediální systém s rozměrným displejem. Automatická převodovka si velmi dobře rozumí s kultivovaným turbodieselem, což řidiči zajišťuje jízdní pohodu. Za variantu kombi s motorem Blue dCi 115 a automatickou převodovkou zaplatíte o 26 tisíc korun více v porovnání s modelem Megane Grandtour vybaveným benzinovým čtyřválcem TCe 140 EDC (výbava Intense). A to je rozhodně atraktivní nabídka pro příznivce naftových motorů.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Renault |
Model: | Megane Grandtour |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | Blue dCi 115 EDC |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1461 ccm |
Nejvyšší výkon: | 85 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 270 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 190 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 11,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 4,6 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 449 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 45 |
Pohotovostní hmotnost: | 1475 Kg |
Nosnost: | 462 Kg |
Základní cena: | 490 000 Kč (ZEN, TCe 140, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 568 000 Kč (ZEN, Blue dCi 115, akční cena) |