Nedávný facelift modelu Megane od Renaultu vyladil tento oblíbený vůz nižší střední třídy téměř k dokonalosti. Stylistické změny exteriéru přinesly elegantní vzhled s jistou dávkou sportovního nádechu. Uvnitř navíc potěší moderní infotainment včetně digitálního přístrojového štítu. Testovali jsme praktickou variantu Grandtour s nejsilnějším motorem pod kapotou.
Praktické kombíky nižší střední třídy jsou pořád v kurzu, přestože jim už několik let výrazně tlačí na paty různé módní SUV či crossovery. Oproti nim však standardní rodinné vozy stále nabízejí větší zavazadelník a lepší stabilitu podvozku a to díky nižšímu těžišti karosérie automobilu s klasickou koncepcí. Navíc při porovnání s některým z přímých konkurentů má Renault Megane další nespornou výhodu. Tento model si totiž stále můžete pořídit s benzinovým čtyřválcem pod kapotou. A to je v době expanze tříválcových motorů dobrá zpráva.
Hlavní změnou designu karosérie prošla zejména přední část. Auto dostalo novou masku chladiče s výraznějším vzhledovým charakterem. Všechny výbavy mají nově diodové světlomety s technologií Full LED Pure Vision, které nabízí perfektní účinnost. Právě přední světla LED zajišťují až o třicet procent větší dosah světelného paprsku a mlhovky umí příjemně osvětlit krajnice při jízdě v zatáčkách. Denní svícení je pak vyvedeno již v tradičním tvaru písmene C.
Atraktivitu testované varianty ve výbavě R.S. Line navíc zajišťuje zadní difuzor a v neposlední řadě i sportovní přední i zadní nárazník. Také zadní sdružená světla využívají výhradně technologii LED a zaujmou hlavně novými lištami s 3D efektem. Samozřejmostí jsou i dynamické směrovky vzadu, které zvyšují bezpečnost jízdy.
Boční profil zaujme upraveným designem litých kol a po setmění i podsvícenými kliky dveří. V rámci vyšších výbav dostal Renault Megane několik chromových prvků navíc a pro všechny modely se rozšířila nabídka barev karosérie. Přibyly tři metalízy, z nichž dvě mají šedý odstín.
Facelift přinesl hlavní změny především v interiéru. Palubní deska dostala dvojici nových displejů. Novinkou je plně digitální přístrojový štít s barevným displejem s desetipalcovou úhlopříčkou. Ten je i v rámci testované špičkové výbavy R.S. Line součástí příplatkového paketu Navigace nebo Bose. Ve standardu je avizovaný displej sedmipalcový.
Multimediální displej systému Easy Link se pak nachází v centrální části palubní desky a ve standardu má rozměr sedm palců. S nadstandardní výbavou Navigace (+30 tisíc Kč) nebo Bose (+40 tisíc Kč) dostanete obrazovku o rozměru 9,3 palce. Chválíme přehlednou grafiku obou dvou displejů v kabině a intuitivní ovládání systému Easy Link. Systém je kompatibilní s Android Auto a Apple CarPlay a umožňuje personalizaci nastavení různých parametrů automobilu.
Za zmínku rovněž stojí řada bezpečnostní a asistenčních systémů. Nechybí například rozpoznávání značek omezujících rychlost nebo varování před opuštěním jízdního pruhu. Samozřejmostí jsou také parkovací čidla a poloautomatická ruční brzda. Renault byl dále vybaven i systémem jízdních režimů Multi-Sense, bezklíčovým přístupem pomocí karty, diodovými mlhovkami s funkcí přisvětlování do zatáček nebo koženým volantem. Standardem výbavy R.S. Line jsou sedmnáctipalcová kola, námi testovaný vůz však jezdil na příplatkových kolech s designem Magny Cours o rozměru 18 palců.
Praktický je pak upravený panel pro ovládání klimatizace. Nově se nastavená hodnota teploty interiéru zobrazuje přímo uprostřed kruhového ovladače, což neodvádí pozornost. Ryze efektně pak působí vnitřní bezrámové zpětné zrcátko. Součástí nejvyšší výbavy R.S. Line jsou sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami. Ty nabízí příjemné čalounění alcantarou (+ 20 tisíc Kč) a perfektní boční oporu. Jejich tuhost je rovněž optimální a neunaví tedy ani při dlouhé jízdě.
Vpředu je dostatek místa ve všech směrech a díky prodlouženému rozvoru (+43 mm) varianty Grandtour to platí i na zadních sedadlech. Tvarování zadních sedadel zaslouží pochvalu a neunaví ani při delší jízdě. Zavazadlový prostor je dobře přístupný a má solidní objem 521 litrů (VDA). Potěší i jeho pravidelný tvar.
Pod kapotou testovaného kombi se nacházel benzinový čtyřválec 1.3 TCe. Ten se vyrábí ve dvou výkonových variantách (103 kW a 116 kW). My jsme testovali silnější provedení s nejvyšším výkonem 116 kW při 5500 – 6000 ot/min. Největší točivý moment 270 N.m pak vrcholí již při 1800 – 3750 ot/min. Tato výkonnější varianta zážehového čtyřválce je spojena výhradně se sedmistupňovým automatem EDC.
Po nastartování se motor projevuje velice kultivovaným chodem. Při jízdě se vytáčí s lehkostí a rychle reaguje na jakýkoliv pohyb plynového pedálu. K tomu všemu navíc přidává příjemný akustický projev a hlavně slušnou dynamiku. Výkonu je dostatek prakticky v jakémkoliv jízdním režimu a jako ryba ve vodě se cítí i při rychlém dálničním tempu. Bezesporu se jedná o jeden z nejlepších motorů své třídy.
Dvouspojkový sedmistupňový automat EDC se ovládá klasickým ovladačem, zamrzí jen absence pádel pod volantem pro manuální mód. Automat řadí intuitivně a relativně rychle. Ocenili bychom snad jen plynulejší rozjezdy. Potěší naopak relativně dlouhý sedmý převodový stupeň, který se hodí pro komfortní a úsporné cestování. Při rychlosti 130 km/h točí motor na sedmý převodový stupeň příjemných 2500 ot/min.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 7,0 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu lze jezdit lehce nad šestilitrovou hranicí. Ve městě pak počítejte s osmilitrovým průměrem. Přestože jsme výrobcem uváděných hodnot spotřeby paliva nedosáhli, považujeme naměřený apetit za příznivý.
Relativně nízký posez za sportovním tříramenným volantem (součást výbavy R.S. Line) neznamená, že sedíte ve sportovním voze. Renault Mégane Grandtour v testované výbavě R.S. Line sice vypadá jako sportovní kombi, ale ve skutečnosti je postaven na standardním podvozku. A od toho se pochopitelně odvíjí i jízdní vlastnosti. Nápravu vzadu zajišťuje torzní příčka, což částečně přenáší vibrace do interiéru a zadní část auta nepůsobí tak stabilně, jako u vozů s víceprvkovou nápravou.
Renault Megane Grandtour ale dokáže solidně žehlit nerovnosti a přitom má velmi slušnou stabilitu. Karosérie se v zatáčkách téměř nenaklání a chybou je snad jen nevypínatelné ESP. V porovnání s hatchbackem jsou jízdní vlastnosti pochopitelně o něco těžkopádnější a podvozek se projevuje větším sklonem k nedotáčivému chování. Pochvalu naopak zaslouží velmi účinné brzdy, které se dobře dávkují.
Modernizovaný Renault Megane Grandtour nabízí moderní technologie a relativně bohatou základní výbavu. S poměrně výkonným benzinovým čtyřválcem TCe 160 EDC se jedná o velmi dobře jezdící kombi se sportovním nádechem. Automatická převodovka potěší především ve městě, výtku si pak podle nás zaslouží falešný zvuk motoru linoucí se z reproduktorů. Pořizovací cena s testovaným motorem a převodovkou začíná na 650 tisících Kč, což z modelu Megane Grandtour činí zajímavou alternativu zejména k německým konkurentům.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Renault |
Model: | Megane Grandtour |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | TCe 160 EDC |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1333 ccm |
Nejvyšší výkon: | 116 / 5500 - 6000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 270 / 1800 - 3750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 205 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,9 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 521 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1431-1505 Kg |
Nosnost: | 462-536 Kg |
Základní cena: | 490 000 Kč (TCe 140, ZEN, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 650 000 Kč (TCe 160 EDC, akční cena) |