Citroen C5 Aircross nedávno dostal plug-in hybridní pohon, který kombinuje přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 PureTech s elektrickým motorem a osmistupňovou automatickou převodovkou e-EAT8. V rámci redakčního testu modelu C5 Aircross Hybrid jsme si ověřili, že novinka při optimálním využití zajišťuje opravdu úsporný provoz.
Citroen C5 Aircross je prvním SUV modelové řady C5, která se mnoho let vyráběla v provedení liftback a kombi. Automobilka se tak přizpůsobila současnému trendu a postavila unikátní crossover s přídomkem Aircross. Tradiční plynokapalinové odpružení sice nahradily tlumiče s hydraulickými dorazy, avšak trumfem v rukávu má být právě hybridní pohon, který umožňuje jízdu na výhradně elektrický režim.
Robustní dojem Citroenu C5 Aircross zdůrazňuje oplastovaná karosérie s délkou 4500 mm. Za zmínku stojí například ochranné kryty Airbump, které v kombinaci s velkými koly naznačují odolnost i pro drsnější zacházení. Přestože jízdu v terénu usnadní světlá výška 230 milimetrů, nenechte se zmýlit. C5 Aircross se prodává pouze s přední poháněnou nápravou. S outdoorovým využitím však rozhodně koresponduje originální střešní nosič.
Elektrifikovanou variantu C5 Aircross poznáte podle označení H na předních blatnících a také nápisu Hybrid na víku zavazadlového prostoru. Plug-in technologie se prozradí rovněž dvojicí víček na bocích. Pod jedním je totiž zásuvka pro nabíjení a druhé skrývá standardní hrdlo nádrže. Ta má u testované varianty Hybrid zmenšený objem na 43 litrů, zatímco klasická varianta se chlubí nádrží o objemu 53 litrů.
Dobrou zprávou je, že vnitřní prostor testovaného vozu zůstal nezměněn. Není se co divit, vždyť platforma C5 Aircross již od začátku počítala s integrací baterie, která je umístěna pod zadními sedadly. Ty jsou tři a všechny nabízí možnost podélného posunu včetně nastavitelného sklonu opěradla.
Škoda jen, že jsou zadní sedadla relativně úzká a mají krátké sedáky i opěradla. Limitem je samozřejmě šířka karosérie v daném segmentu. U prostředního sedadla navíc nenajdete Isofix, což koresponduje s předpokládaným využitím vozu. V závislosti na poloze zadních sedadel se objem zavazadlového prostoru pohybuje od 460 do 600 litrů. Po sklopení opěradel navíc vzniká absolutně rovná plocha a prostor pro náklad 1510 litrů.
Vpředu je místa dostatek prakticky v každém směru a sedadla se chlubí příjemným tvarováním. Jsou však poměrně měkká, což vyžaduje chvíli zvyku. Jejich boční vedení by mohlo být výraznější, na druhou stranu dynamickou jízdu si v C5 Aircross asi nikdo užívat nebude. Pochvalu si zaslouží kvalita materiálů a zpracování.
Hybridní varianta dostala už v základní výbavě digitální přístrojový displej s úhlopříčkou 12,3 palce. Ten nabízí několik možností zobrazení a oproti běžným verzím má odlišnou grafiku. Dominantou střední části přístrojové desky je pak osmipalcový displej multimediálního systému. Ten však není příliš rychlý a ani nepatří mezi nejpřehlednější. Většina dekorativních, ale i funkčních prvků v interiéru má obdélníkový tvar. Týká se to nejen přístrojového panelu, ale také výdechů klimatizace, či ozdobného čalounění sedadel. To působí minimalisticky a zároveň originálně.
Plně elektrický režim v současnosti dovoluje bezproblémový vjezd do bezemisních zón a poskytuje výrazně ekonomický provoz po městě. Na druhé straně spalovací motor umožní delší dojezd v běžném silničním provozu. Celková filosofie plug-in hybridu vychází převážně z toho, že podle zjištěných průzkumů až 75 procent uživatelů ujede denně méně než 40 kilometrů.
Právě proto Citroen využil koncernového know-how a integroval tento druh pohonu do svého středně velkého SUV. Pohonné ústrojí tvoří dobře známý přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1598 cm3 s nejvyšším výkonem 133 kW při 6000 ot/min. Největší točivý moment 300 Nm pak vrcholí při 3000 ot/min. Zážehový motor spolupracuje s elektromotorem, který se nachází v tělese modifikované automatické převodovky e-EAT8 z dílny Aisin. Dosahuje nejvyššího výkonu 81 kW při 2500 ot/min a maximálního točivého momentu 320 Nm v rozmezí 500 – 2500 ot/min.
Celkový přepočtený výkon hybridního pohonu Citroen C5 Aircross Hybrid činí 165 kW a největší točivý moment 360 Nm. Ten se přenáší na přední kola a zajišťuje vozu velmi slušnou dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne vůz za 8,9 s a nejvyšší rychlostí činí 225 km/h. Při jízdě výhradně na elektrickou energii je pak nejvyšší rychlost 135 km/h. Právě elektrická energie se ukládá v lithium-iontovém akumulátoru s reálně využitelnou kapacitou 11,8 kW. Ten lze z běžné zásuvky dobít za cca sedm hodin. Prostřednictvím Wallboxu dosáhnete maximální kapacity za necelé dvě hodiny. Ale pozor. Citroen je standardně vybaven nabíječkou o výkonu 3,7 kW, za příplatek 8 tisíc korun dostanete výkonnější se 7,4 kW. A ta dokáže ušetřit spoustu času.
Citroen C5 Aircross pracuje ve třech jízdních režimech. Čistě elektrický mód propůjčuje vozu nulové emise a za optimálních podmínek jsme vozem ujeli 50 kilometrů. Nutností je pochopitelně plně nabitý akumulátor. Baterie lze samozřejmě nabíjet i při jízdě a to motorem v kombinaci s rekuperací brzdné energie. Dobíjení motorem má samozřejmě za následek vyšší spotřebu pohonných hmot. Funkce se jmenuje e-Save a lze ji aktivovat prostřednictvím multimediálního displeje. K urychlení nabíjení pak stačí zvolit na ovladači automatické převodovky režim B. Ten zajistí efektivnější dobití akumulátoru, s čímž však souvisí vyšší spotřeba paliva. Při využívání vozu na kratší vzdálenosti, např. při popojíždění po městě, se tedy vyplatí nabíjet vůz přímo ze sítě elektrické energie.
Mezi další jízdní režimy patří hybridní a sportovní mód. Hybridní režim automaticky optimalizuje výkon a spotřebu elektrické energie. Využívá tak ideální kombinace spolupráce spalovacího motoru s elektromotorem. V rámci sportovního nastavení je vše podřízeno dynamice a motor hybridního systému odevzdává maximální výkon 225 koní.
Přestože převodovka ve vysokých otáčkách nefunguje už tak hladce, jako v těch nízkých, předjížděcí manévry jsou velmi bezpečnou záležitostí. Ani manuální mód převodovky pomocí páček pod volantem však nedokáže vyřešit neplynulé řazení ve vysokých otáčkách. Občas totiž elektronika samovolně rozhodne o volbě konkrétního převodového stupně a to i v manuálním režimu. Navíc zvuk vytočené šestnáctistovky nepůsobí zrovna příjemně. Stejně jako spotřeba, která se při dynamické jízdě snadno přehoupne přes desetilitrovou hranici.
Naopak hybridní mód se snaží maximálně využít elektrickou energii a to nejen pro rozjezdy, ale i pro samotnou jízdu. Není se co divit, výhradně na elektrický pohon mnoho kilometrů neurazíte a jízda v hybridním módu je skvělým kompromisem mezi ekonomickým provozem a jízdní dynamikou. Jinak ale spalovací motor zaslouží pochvalu za hladké rozjezdy. A jak je na tom tedy plug-in hybridní C5 Aircross se spotřebou pohonných hmot?
V hybridním režimu lze jezdit se spotřebou kolem 5,5 l na 100 kilometrů. Při snaze o mimořádně úspornou jízdu jsme dokonce v kombinovaném režimu dosáhli spotřeby 2,5 l/100 km. Podmínkou je ale nabitý akumulátor. Bez něj spotřeba snadno atakuje osmilitrovou spotřebu. Platí to především při jízdě v městském provozu nebo na dálnici. Navíc již dříve zmiňované zmenšení palivové nádrže, kvůli zástavbě hybridního pohonu, výrazně zkracuje dojezd na jedno natankování. Pokud tedy vůz nevyužíváte ve městě s možností pravidelného dobíjení akumulátoru z elektrické sítě.
Testovaný model byl postaven na podvozkové platformě EMP2, který sdílí s ostatními koncernovými SUV. Podvozek hybridního provedení C5 Aircross se ale od variant s konvenčním motorem liší zejména víceprvkovou nápravou vzadu. Ta přináší lepší stabilitu a to zejména s ohledem na větší zatížení zadní nápravy plug-in hybridu. Vpředu se pak o zavěšení stará osvědčený McPherson.
Jízdní vlastnosti Citroenu C5 Aircross Hybrid samozřejmě ovlivnil nárůst hmotnosti. Vždyť varianta s naftovým motorem váží 1574 kg, což je v porovnání pohotovostní hmotností testovaného vozu 1845 kg výrazný rozdíl. I přes větší hmotnost nad zadní nápravou si ale Citroen stále zachovává velmi dobré jízdní vlastnosti.
Jak jsme již zmiňovali v úvodu, auto dostalo tlumiče s hydraulickými dorazy. V podstatě se jedná o zdvojený tlumič, jehož hlavní tlumící prvek je naladěn o něco měkčeji, díky čemuž poskytuje skvělé žehlení drobných nerovností. Druhá část, v podobě hydraulického dorazu, se zapojí až v případě výraznějšího rázu nebo při ostré jízdě.
V praxi je tento systém okamžitě citelný a troufáme si tvrdit, že částečně nahrazuje adaptivní odpružení při zachování nižších výrobních nákladů. Řešení je totiž o poznání jednodušší. Tyto tlumiče vyrábí pro Citroen společnost Kayaba jako externí dodavatel. Citroen C5 Aircross je stavěn spíše na klidnější a především komfortní jízdu a rozhodně s ním mezi SUV nebudete lámat rychlostní rekordy. Karosérie se v zatáčkách částečně nakloní a při prudkém výjezdu ze zatáčky občas ucítíte prokluz vnějšího předního kola. Je to dáno především měkčím naladěním vozu a relativně výkonným pohonným systémem.
Na druhou stranu jen málokterý podvozek v této třídě dokáže nabídnout srovnatelný komfort. Chválíme také dobré odhlučnění, které se k hybridnímu pohonu zkrátka hodí. Vyčítat autu nemůžeme ani přeposilované řízení s minimální zpětnou vazbou. Zkrátka vše je u testovaného modelu podřízeno maximálnímu pohodlí. A tak to má u Citroenu být.
Citroen C5 Aircross Hybrid je nejdražší variantou modelové řady C5 Aircross. Je to logické, vždyť nabízí nejvyšší výkon a zároveň umí jezdit za minimální náklady. Týká se to však pouze při jízdě na kratší vzdálenosti a pravidelném dobíjení akumulátoru z elektrické sítě. Pokud plánujete vůz využívat především na delších cestách, raději zvolte naftovou motorizaci. Přinese úspornější provoz a delší akční rádius. Musíme ale uznat, že se plug-in hybridní pohon k pohlednému SUV s komfortním naladěním velice hodí!
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | C5 Aircross |
Karosérie: | SUV |
Motor: | Hybrid 225 e-EAT8 |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový + elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 133 / 6000 přepočtený výkon soustavy 165 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 3000 přepočtený toč. moment soustavy 360 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 225 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 1,3 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 460 - 600 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 43 |
Pohotovostní hmotnost: | 1845 Kg |
Nosnost: | 455 Kg |
Základní cena: | 580 000 Kč (1.2 PureTech 130 MAN6, Feel, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 895 000 Kč (Hybrid 225 e-EAT8, Feel, akční cena) |