Oblíbený francouzský model nižší střední třídy, Renault Megane, se prodává už 25 let a to v rámci čtyř generací. Modernizace posledního provedení přináší nejen stylistické změny, ale také ekologické pohonné jednotky. Testovali jsme variantu hatchback s úsporným vznětovým čtyřválcem Blue dCi 115 pod kapotou.
Přestože je hlavní novinkou avizované modernizace především plug-in hybridní verze E-Tech, my jsme pro redakční test zvolili tradiční turbodiesel a to v rámci pětidveřové varianty hatchback. Cílem tedy bylo zaměřit se nejen na inovace v oblasti designu, ale také na jediný naftový motor v nabídce.
Při prvním pohledu na vůz si všímáme nového předního nárazníku s upravenou maskou chladiče. Ta byla posunuta o něco níže, což působí dynamicky a elegantně zároveň. Sportovní dojem dělají především nově zasazená mlhová světla do nárazníku a atraktivní přívody vzduchu. Všechny výbavy mají nově diodové světlomety s technologií Full LED Pure Vision, které nabízí perfektní účinnost. Právě přední světla LED zajišťují až o třicet procent větší dosah světelného paprsku a mlhovky umí příjemně osvětlit krajnice při jízdě v zatáčkách. Denní svícení je pak vyvedeno již v tradičním tvaru písmene C.
Také zadní část karosérie dostala nový nárazník s výraznějším profilem, který přináší ještě kompaktnější vzhled, než v minulosti. Zadní sdružená světla rovněž využívají výhradně technologii LED a zaujmou hlavně novými lištami s 3D efektem. Samozřejmostí jsou také dynamické směrovky vzadu, které zvyšují bezpečnost jízdy.
Při pohledu na novinku z boku zaujme upravený design litých kol a po setmění i podsvícené kliky dveří. V rámci vyšších výbav dostal Renault Megane několik chromových prvků navíc a pro všechny modely se rozšířila nabídka barev karosérie. Přibyly tři metalízy, z nichž dvě mají šedý odstín.
Uvnitř si okamžitě všímáme nového plně digitálního přístrojového štítu s barveným displejem. Ve standardu je sedmipalcový, v rámci paketu Navigace/Bose lze získat větší desetipalcové provedení (od stupně výbavy Intense). Tím byl také vybaven námi zkoušený vůz. Multimediální navigační systém Easy Link má ve standardu zkoušené varianty Intense sedmipalcový displej. S nadstandardním paketem Navigace (+30 tisíc Kč) nebo Bose (+40 tisíc Kč) navíc dostanete obrazovku o rozměru 9,3 palce. Chválíme přehlednou grafiku obou dvou displejů v kabině a intuitivní ovládání systému Easy Link. Systém je kompatibilní s Android Auto a Apple CarPlay a umožňuje personalizaci nastavení různých parametrů automobilu.
Součástí standardní výbavy Intense je řada bezpečnostních a praktických prvků. Za zmínku stojí například rozpoznávání značek omezujících rychlost nebo varování před opuštěním jízdního pruhu. Samozřejmostí jsou také parkovací čidla a poloautomatická ruční brzda. Nechybí ani systém jízdních režimů Multi-Sense, bezklíčový přístup pomocí karty, diodové mlhovky s funkcí přisvětlování do zatáček nebo kožený volant. Standardem jsou šestnáctipalcová kola, námi testovaný vůz však jezdil na sedmnáctipalcových kolech s pneumatikami o rozměru 205/50.
Pochvalu si zaslouží nové příjemné čalounění pohodlných sedadel. Ty jsou optimálně tuhá a chlubí se dostatečným bočním vedením. Praktický je pak upravený panel pro ovládání klimatizace. Nově se nastavená hodnota teploty interiéru zobrazuje přímo uprostřed kruhového ovladače, což neodvádí pozornost. Ryze efektně pak působí vnitřní bezrámové zpětné zrcátko.
Vpředu je dostatek místa ve všech směrech, na zadních sedadlech jsme ale opět zaznamenali méně prostoru v podélném směru. Nutno dodat, že varianta Grandtour je na tom díky delšímu rozvoru (+43 mm) o poznání lépe. Tvarování zadních sedadel však zaslouží pochvalu a neunaví ani při delší jízdě. Zavazadlový prostor je dobře přístupný a má objem 335 litrů (VDA). Navíc se chlubí pravidelným tvarem.
Přestože vznětový čtyřválec asi nebude nejprodávanější motorizací v rámci pětidveřového hatchbacku nižší střední třídy, řidiči ho ocení zejména při jízdách na delší vzdálenosti. Je totiž velice úsporný a se šestistupňovou manuální převodovkou si velmi dobře rozumí. Motor s označením Blue dCi 115 má zdvihový objem 1461 cm3 a chlubí se nejvyšším výkonem 85 kW při 3750 ot/min. Největší točivý moment 270 Nm vrcholí už při 1750 ot/min.
Okamžitě po nastartování se pohonná jednotka projevuje kultivovaným chodem a tichým projevem. Vznětový motor o sobě dává akusticky vědět až po překročení hranice 3000 ot/min, kam se ale ručička otáčkoměru podívá jen málokdy. Dynamické schopnosti vozu jsou dostačující a motor nemá s vozem o pohotovostní hmotnosti 1395 kilogramů žádný problém. Motor zabírá před hranicí 2000 ot/min a výkonový potenciál mu chybí snad jen při rychlém dálničním tempu. Šestistupňový manuál je relativně přesný a optimálně odstupňovaný. Jen spojkový pedál vyžaduje při rozjezdech více citu.
Motor zaslouží pochvalu především za úsporný provoz. Ve městě jsme jezdili pod šestilitrovou hranicí a při defenzivní jízdě mimo město dokonce není problém udržovat spotřebu kolem 4,5 l/100 km. Ve 130 km/h točí motor 2100 ot/min a spotřebuje 5,8 l každých sto kilometrů. Bravo!
Podvozek potěší velmi dobrou stabilitou a schopností vypořádat se i s nekvalitními silnicemi. Karosérie se v zatáčkách téměř nenaklání a je zřejmé, že limity podvozku jsou mnohem dále, než na co stačí testovaný turbodiesel. Líbí se nám také předvídavé chování vozu v kombinaci s mírnou nedotáčivostí.
Posilovač řízení je poměrně účinný, což asi nepotěší milovníky řízení. Pro běžnou jízdu a městský provoz je však jeho nastavení optimální. Ani tužší charakter posilovače v rámci sportovního módu systému Multi-Sense však neposkytuje příliš zpětné vazby. Brzdy zaslouží pochvalu, jsou účinné a nevadnou ani po opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Renault Megane Blue dCi 115 přináší po faceliftu především moderní multimediální technologie a rovněž bohatší výbavu zejména pro nižší výbavové stupně. Jediný vznětový čtyřválec v nabídce je úsporný a kultivovaný zároveň. Za základní provedení ZEN s motorem Blue dCi a manuální převodovkou zaplatí zákazník 491 tisíc korun (akční cena). To je férová nabídka za hatchback s pokrokovým exteriérem i interiérem a hlavně vynikajícím podvozkem. Cenový rozdíl ve výši 56 tisíc korun oproti nejslabší benzinové variantě TCe 115 pak považujeme za akceptovatelný.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Renault |
Model: | Megane |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | Blue dCi 115 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1461 ccm |
Nejvyšší výkon: | 85 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 270 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 190 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 11,1 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 4,5 / 3,6 / 4,0 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 335 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 45 |
Pohotovostní hmotnost: | 1395 Kg |
Nosnost: | 461 Kg |
Základní cena: | 435 000 Kč (ZEN, TCe 115 GPF, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 491 000 Kč (ZEN, Blue dCi 115, akční cena) |