Minivan od Toyoty nese název Proace Verso a nabízí pohodlné cestování včetně bohatého vnitřního prostoru. Ve spojení s kempingovou vestavbou od společnosti Visu se navíc jedná o základní alternativu k lépe vybaveným obytným dodávkám, jako jsou například Mercedes-Benz Marco Polo nebo Volkswagen California.
Model Proace Verso vyrábí Toyota ve spolupráci s koncernem PSA. Se spřízněnými automobily Citroen Spacetourer a Peugeot Traveller tedy sdílí většinu prvků. Toyota však nabízí pouze dvě délky karosérie, zatímco koncernové minivany tři. Nabídka spalovacích motorů je totožná a zahrnuje tři vznětové čtyřválce.
Předností těchto velkoprostorových vozů je také řada variant v rámci pojetí interiéru. K dispozici jsou varianty Kombi, Shuttle, Family, VIP a Selection. Ty se liší nejen výbavou, ale také uspořádáním sedadel. My jsme testovali model Nomad, který zahrnuje zmiňovanou vestavbu pro volnočasové využití. Tato varianta se chlubí delší karosérií L2, která na délku měří 5309 mm. Maximální výška činí pouhých 191 cm, což umožňuje vjezdy do krytých parkovišť a garáží, kam se někteří jeho vyšší konkurenti prakticky nedostanou.
Co se týká designu, ten je samozřejmě přizpůsoben zejména praktické stránce vozu. Zároveň se však chlubí určitou mírou elegance, takže rozhodně nepůsobí dojmem užitkového pracanta. Přední část zaujme rozměrnou maskou se stříbrnými profily. Ta začíná prakticky hned nad vozovkou a stylově koresponduje s modelovou řadou Toyoty. Diody LED pro denní svícení jsou součástí hlavních světlometů a mlhová světla se pak nacházejí v nárazníku.
Okamžitě po usednutí do vozu zaujme dostatečně dimenzovaný vnitřní prostor. Vpředu musíme pochválit především dostatek místa v příčném směru. Snad jen v podélné části bychom si uměli představit větší možnost posunu sedadla řidiče směrem vzad.
Přístrojová deska je vyvedena z kvalitních a dobře slícovaných plastů. Řidič má všechny ovladače v příjemném dosahu a celkově působí moderně a elegantně. Zároveň zaujme svým neotřelým provedením. Přímo na palubní desce byl umístěn otočný volič samočinné převodovky. Není se co divit, vždyť středový tunel zde zcela chybí.
Uprostřed přístrojové desky se nachází centrální displej infotainmentu Toyota Pro-Touch, který je dotykový a disponuje pěknou grafikou. Palec nahoru zaslouží za široké možnosti propojení s ostatním zařízením a nechybí ani konektivita Apple CarPlay a Android Auto. Snad jen odkládacích přihrádek by mohlo být více. Na druhou stranu ty stávající jsou praktické, velké a dobře dostupné. Výbava testovaného vozu zahrnuje luxusní prvky, jako například head-up displej či adaptivní tempomat.
Do zadní části interiéru je velice dobrý přístup a to díky velkým posuvným bočním dveřím. Záď se pak chlubí do stran otevíratelnými křídlovými dveřmi, které jsou praktičtější, než obrovské páté dveře s otevíráním vzhůru. Pohodlný přístup k vestavbě Visa s názvem Sitka M je totiž poměrně zásadní. Výbava tohoto typu zahrnuje pevnou instalaci postele, z jejíž střední části však lze během chvilky vyklopit stůl. Pohodlná postel tak plně využívá šířky i délky zadní části vozu, takže se zde pohodlně uvelebí méně početná rodina s malými dětmi.
Pod samotnou postelí se nachází praktický úložný prostor a také výbava v podobě skládacích židlí nebo stolu pro pobyt v přírodě. Pravé kempování však začíná až otevřením zadní části vozu, kde se je uložena dvojice boxů. Ty lze otevřít, čímž vzniká praktická pracovní plocha pro přípravu jídla na plynovém vařiči. Samozřejmostí jsou také dva kanystry na vodu s kohoutky. Opravdovou vychytávkou nad pravými bočními dveřmi je lišta, do které lze umístit praktickou markýzu. Ta cestovatele ochrání nejen před sluncem, ale i deštěm. K celoročnímu využití rovněž přispívá i nezávislé topení, které však není součástí Visu Sitka M.
Za kompletní integrovanou výbavu pro kempování od společnosti Visu zaplatíte necelých sto tisíc korun, což považujeme za zajímavou nabídku. A to i s ohledem na ceny sofistikovanějších obytných dodávek nebo dokonce standardních obytných vozů. Jejich úroveň komfortu s tou výbavou samozřejmě srovnávat nelze. Výbava Visu Sitka M se hodí spíše na občasné pobyty v přírodě a zároveň umožňuje využívat vnitřní prostor automobilu i pro jiné účely. Vždyť testovaná varianta Toyoty převeze až šest osob ve dvou řadách sedadel. Tolik lidí se pochopitelně v autě nevyspí, ale pro běžné použití tato kapacita rozhodně přijde vhod!
Zájemce o Toyotu Proace Verso může vybírat mezi třemi vznětovými motory - 1.5 D-4D 120k, 2.0 D-4D 140k a 2.0 D-4D 180k. My jsme zkoušeli nejsilnější dvoulitr s nejvyšším výkonem 130 kW při 3750 ot/min a největším točivým momentem 400 Nm. Ten vrcholí při 2000 ot/min. Pohonná jednotka se vyrábí pouze ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou. Zájemci o manuál pak musí zvolit slabší variantu dvoulitrového čtyřválce nebo základní turbodiesel 1.5 D-4D.
Testovaný model má dostatek výkonu prakticky pro veškeré jízdní situace a to i při plném obsazení varianty s kempingovou vestavbou od Visu. Motor příjemně zabírá již od 1800 ot/min a chlubí se relativně kultivovaným projevem. Chválíme také plynulý nárůst výkonu a nepatrnou prodlevu turbodmychadla. Výhradu máme snad jen proti odhlučnění pohonné jednotky, které by mohlo být o něco lepší.
Velice se nám zamlouvá samočinná převodovka, která pracuje na principu měniče točivého momentu. Oproti dvouspojkovým převodovkám jsme ocenili hladší rozjezdy a příjemnější popojíždění s absencí trhavých pohybů. A to je dobrá zpráva zejména při jízdě v městském provozu. Rychlostí řazení sice testovaný automat za dvouspojkovými převodovkami trochu zaostává, rozdíl však není nikterak propastný.
Škála osmi stupňů pak v praxi znamená velmi časté řazení a tedy i udržování motoru poblíž hranice největšího točivého momentu. Řidič tak má velmi často k dispozici maximální potenciál. Snad jen na otočný ovladač převodovky si je třeba chvíli zvykat. Vhod přijde i funkce manuálního řazení prostřednictvím páček pod volantem. Tato funkce se aktivuje tlačítkem M vedle otočného voliče převodovky. Dynamickou jízdu si asi v tomto autě nikdo užívat nebude, ruční volba převodových stupňů se ale může hodit například při sjíždění prudkých horských průsmyků.
Příjemným překvapením pro nás byl relativně ekonomický provoz multifunkčního minivanu. Přestože se pohotovostní hmotnost vozu pohybuje na hranici 1,8 tuny (bez vestavby) a vysoká karosérie znamená vyšší aerodynamický odpor, považujeme dosaženou kombinovanou spotřebu 7,5 l/100 km za velmi dobrý výsledek. Ve městě a na dálnici se pak bez problémů vejdete do osmi litrů a mimo město ukazuje palubní počítač hodnoty začínající šestkou. V kombinaci s nádrží o objemu 69 litrů tak automobil poskytuje relativně velký akční rádius na jedno natankování. Zajímavostí také je, že při dálničním limitu 130 km/h točí motor na osmý převodový stupeň pouze 2000 ot/min, což přispívá k jízdnímu komfortu.
Podvozek Toyoty Proace Verso zaslouží pochvalu především za vynikající pohodlí a zároveň solidní stabilitu. Základem je upravená modulární platforma PSA EMP2, doplněná nezávislým zavěšením zadních kol pro větší komfort jízdy. Toyota funguje velmi dobře i na nerovnostech. Podvozek je dokáže dobře odfiltrovat bez nepříjemného odskakování kol.
Jízdu také zpříjemňuje velmi dobrý výhled z vozu, zatímco parkování s pětimetrovým vozem usnadňuje kamera. Řízení je poměrně přeposilované, má však velmi dobrý rejd. Geny užitkového vozu se tedy ani v této obytné dodávce nezapřou.
Toyota Proace Verso Nomad Wanderer 2.0 D-4D 180 8 A/T je multifunkční rodinný vůz s bohatým vnitřním prostorem. Má úsporný motor, velmi dobré jízdní vlastnosti a i při dlouhých cestách nabízí vynikající komfort. Další silnou zbraní Toyoty je atraktivní pořizovací cena. Vždyť srovnatelné multivany od konkurence stojí řádově o stovky tisíc více. Kempingová vestavba Visu Sitka M pak přijde vhod zejména pro příležitostné dobrodruhy, ať už v podobě milovníků kempování nebo rybářů či sportovců. Přestože nenabízí pohodlné zázemí pro dlouhodobý pobyt v přírodě, automobil je i s touto výbavou velmi praktický a hodí se pro každodenní ježdění.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Proace Verso |
Karosérie: | Minivan |
Motor: | 2.0 D-4D 180 A/T |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1997 ccm |
Nejvyšší výkon: | 130 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400 / 2000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 185 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,1 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 7,7 / 5,7 / 6,4 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | N/A l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 69 |
Pohotovostní hmotnost: | 1780 Kg |
Nosnost: | 900 Kg |
Základní cena: | 790 130 Kč (1.5 D-4D 120 6 M/T, karosérie L, Kombi) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 024 870 Kč (2.0 D-4D 180 8 A/T, karosérie L, Shuttle) |