Ford v minulém roce zahájil prodej svého oblíbeného modelu Raptor v Evropě. Auto, které rozhodně není pro slečinky, budí pozornost prakticky všude, kam s ním přijedete. Atraktivní design však není jediným lákadlem. Má totiž velmi dobré jízdní vlastnosti na silnici i v terénu.
Ford Raptor reprezentuje vrchol modelové řady Ranger a je tedy zároveň nejdražším provedením. Základní cena se totiž pohybuje nad hranicí půl druhého milionu korun, což není zrovna málo. Škoda jen, že se u nás neprodává s dvojitě přeplňovaným benzinovým šestiválcem, jako v zámoří. V Evropě si totiž zájemci musí vystačit s naftovým čtyřválcem 2.0 EcoBlue Bi-Turbo.
Při prvním pohledu na vůz zaujme především majestátní vzhled rozměrné karosérie s délkou 5363 mm. V porovnání s modelem Ranger se liší zejména odlišnou maskou chladiče, do jejíchž útrob byl vměstnán atraktivní nápis Ford. Celá je v černém provedení, což v kombinaci s plastickým nápisem výrobce podtrhuje výjimečnost přední části auta. Dále zaujmou rozměrná kola s univerzálními pneumatikami BF Goodrich All Terrain o rozměru 285/17 R17.
Do Raptora se snadno dostanete díky robustním bočním nášlapům, které jsou nejen funkční, ale také efektní. Praktický je zejména jejich protiskluzový lak. Dravý vzhled vozu dále podtrhuje široce rozkročená karosérie, jejíž rozvor činí úctyhodných 3220 milimetrů. Ten je oproti standardnímu modelu Ranger o 150 milimetrů delší. Díky tomu tento pick-up zajišťuje dostatek prostoru nejen cestujícím vzadu, ale také pro náklad. Vždyť rozměry korby činí 1575 mm x 1560 mm. Ochranu užitkového prostoru pak zajistí rolovací hliníkový kryt, který je součástí standardní výbavy.
V porovnání s klasickým Fordem Ranger si nelze nevšimnout ani širších blatníků, jejichž vzhled dotváří plastové lemy. Při pohledu na přední část okamžitě zaujme také silný plech pod motorem a převodovkou. Ten samozřejmě chrání důležité prvky při jízdě náročným terénem.
Také interiér dostal řadu úprav, přestože se oproti běžnému modelu Ranger neliší tolik, jako exteriér. Červený pruh na volantu převzal model z amerického provedení a posádka vpředu ocení výrazně tvarovaná sedadla s pěnou se dvěma různými stupni tvrdosti. Jejich semišový potah navíc drží tělo jako přibité.
Na sedadlech se sedí poměrně vysoko, což zajišťuje perfektní výhled do všech stran. Místa je dostatek a to především v podélném směru. I přes vyšší posez zůstává dostatek prostoru nad hlavou. Výtku si naopak zaslouží pouze výškově nastavitelný volant a v neposlední řadě i množství tvrdých plastů prakticky po celém interiéru. Hledali jsme také ovládání vnějších zrcátek, které bylo nešikovně schováno pod volantem.
Tvarování přístrojové desky sice nepůsobí zrovna moderně, osmipalcový displej multimediálního systému však celkový dojem vylepší. Má intuitivní prostředí, široké možnosti konektivity a relativně pěknou grafiku. Jeho dotykové ovládání navíc reaguje relativně rychle. Interiér dále zdobí několik odkazů na sportovní divizi Ford Performance, pod kterou tento pick-up vznikl. Ta se ale projevuje hlavně na technice auta.
Vznětový čtyřválec 2.0 EcoBlue Bi-Turbo pod kapotou velkého Fordu Raptor je možná pro někoho zklamáním, za své dynamické parametry se ale rozhodně stydět nemusí. Nejvyšší výkon činí 157 kW při 3750 ot/min a největší točivý moment 500 Nm pak vrcholí v rozmezí 1750 – 2000 ot/min. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 10,5 sekund a ručička tachometru se zastaví až na hodnotě 170 km/h.
Pochvalu zaslouží minimální prodleva turbodmychadla pohonné jednotky a také relativně lineární zátah. Kultivovaný vznětový dvoulitr sice nekoresponduje s vrcholnou image tohoto vozu, nelze mu ale vlastně nic vyčítat. Zamrzí snad jen občasné cukání desetistupňové automatické převodovky při řazení. U vozu prodávaného v Evropě je poměrně důležitým kritériem i spotřeba pohonných hmot. Jak si v tomto ohledu vede Ford Raptor?
V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem 10 l na 100 kilometrů. Právě díky relativně dlouhému desátému převodovému stupni automatické převodovky točí motor při dálničním limitu 130 km/h pouze 1900 ot/min a spotřebuje kolem 11 l/100 km. Ve městě apetit motoru samozřejmě šplhá výrazně přes desetilitrovou hodnotu, mimo město jsme dokázali jezdit i za 9 l/100 km. To jsou očekávané hodnoty stejně jako objem nádrže 80 litrů.
Testovaný Ford Raptor je nejenom vhodný do terénu. On je totiž vhodný i pro rychlou jízdu v terénu. A to je rozdíl! Žebřinový rám dostal v porovnání s klasickým modelem Ranger další ocelové výztuhy, což má přinést větší odolnost a tuhost při extrémní jízdě. Další změnou jsou nové nápravy a širší rozchod kol. Vzadu byla navíc tuhá náprava vybavena vinutými pružinami namísto listových per. Její nechtěné pohyby nyní omezuje Wattový přímovod.
Pokud se podíváte pod vůz, uvidíte mimo zmiňovaného robustního plechu, vyčnívat zpoza náprav modré tlumiče od renomovaného výrobce Fox. Ty mají progresivní chod a umožňují vozu zvládnout dopady ze skoků i rychlou jízdu rozbitým terénem. Díky progresivní technologii Position Sensitive Damping je jízda po silnici příjemnější, pick-up neodskakuje a ani se zbytečně nehoupe. Naopak v terénu, kde lze využít jejich dlouhý zdvih, udržují dokonalý kontakt s povrchem.
V praxi jsme si ověřili, že je běžná jízda po silnici o poznání komfortnější, než se standardním Fordem Ranger a dalšími vozy kategorie pick-up. Dokonce se podvozek chová lépe i oproti některým současným SUV. Nevýhodou sofistikovaných tlumičů je snížení užitečné hmotnosti a v neposlední řadě také neschopnost táhnout přívěsy o hmotnosti 3,5 tuny. Pro pracovní využití jsou tedy vhodnější varianty. Pro zábavu nikoliv!
Auto zdolává veškeré nerovnosti silnic s neuvěřitelnou lehkostí a nerozhodí ho ani rychlá jízda přes robustní retardéry. Při rychlé jízdě v zatáčkách drží jako přibitý a jedinou nevýhodou je snad jen delší převod řízení. Karosérie se ani výrazně nenaklání a jeho kabina je navíc perfektně odhlučněná. Pro příjemnou jízdu nevyžaduje žádné zatížení, zkrátka funguje velmi dobře za všech okolností. Dokonce máme pocit, že čím více řidič šlape na plynový pedál, tím lépe. A to se týká zejména terénu.
Na lesní cestě plné hrbolů umožňuje jízdu vysokou rychlostí a limitem je většinou jen řidičův pud sebezáchovy. Překonávat terénní překážky rychlým tempem si zkrátka troufne málokdo. My jsme zkusili několik malých skoků a bylo znát, že náš umírněný jízdní styl tento skvěle naladěný podvozek nerozhodí. Bravo!
Ford Ranger Raptor je specifickým vozem nejen pro radost za volantem, ale také pro praktické účely. Možná nezvládne uvést nebo utáhnout tak těžký náklad, jako standardní vozy typu pick-up, bohatě to však svému majiteli vykompenzuje skvělými jízdními vlastnostmi. A přestože jeho naftový čtyřválec nepatří mezi kdovíjaké siláky, naddimenzovaný podvozek zajistí všem milovníkům dobrodružství tu pravou zábavu. A exteriér? Ani ten se jen tak líbit nepřestane. Díky němu jste ve Fordu Raptor středem pozornosti, jako v nějakém nablýskaném sportovním voze. Není se co divit, že si za tento model nechá Ford slušně zaplatit.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Ranger Raptor |
Karosérie: | Pick-Up |
Motor: | 2.0 EcoBlue Bi-Turbo |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1996 ccm |
Nejvyšší výkon: | 157 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 500 / 1750 - 2000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 170 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,5 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 10,6 / 8,0 / 8,9 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | N/A l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 80 |
Pohotovostní hmotnost: | 2510 Kg |
Nosnost: | 620 Kg |
Základní cena: | 1 551 801 Kč (2.0 EcoBlue Bi-Turbo, Raptor) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 551 801 Kč (2.0 EcoBlue Bi-Turbo, Raptor) |