První generace Škody Octavia, prvního modelu, který vznikal zcela pod taktovkou koncernu Volkswagen, se stále těší velké oblibě. Nyní je cílem motoristů hledajících servisně poměrně jednoduchý vůz s dobrou pověstí, který lze koupit za příznivou cenu.
Podle dat společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autobazarů AAA AUTO, se jen v loňském roce prodalo 625 vozů Škoda Octavia první generace. I přesto, že nejmladší kusy tohoto ikonického modelu mladoboleslavské automobilky letos slaví deset let od ukončení výroby. Jejich průměrná cena za posledních deset let klesla o 73 000 korun na současných 65 000. Průměrné stáří je dnes 16 let s nájezdem přes 210 000 km. Údaje vyplývají z pravidelné statistiky trhu, kterou sestavuje AAA AUTO každý měsíc.
Z této statistiky kromě jiného plyne, že po prodejně celkem obvyklém létě v říjnu opět nabídka ojetých vozů poklesla. V české inzerci se objevilo 104 851 aut, což je o 2226 méně, než bylo inzerováno v září. Meziročně poklesla nabídka proti loňskému říjnu o téměř 24 000 aut. Střední hodnota ceny byla v říjnu 149 000 Kč a stav tachometru 150 000 km. Střední hodnota stáří vozidel v české inzerci se stále pohybuje lehce pod desetiletou hranicí. „Obecně se dá říci, že po opětovném zavedení vládních opatření proti šíření koronaviru, se zákazníci začali orientovat na auta z levnějších kategorií. Dá se očekávat, že tento trend bude pokračovat i v nejbližší době, protože lidé stále nemají ekonomickou jistotu,“ komentuje současnou situaci na trhu provozní ředitel sítě AAA AUTO Petr Vaněček.
První generace Škody Octavia se ale začala vyrábět už v roce 1996. Nejstarší jeté novodobé octavie tak mají výrazně více roků, než je průměrné stáří ojetin v ČR. Přesto se i tato auta těší pozornosti motoristů, což je dáno jejich pověstí a cenovou dostupností. Velké plus představuje vyhlášený velký zavazadelník, minusem je naopak velice omezený prostor v oblasti kolen cestujících sedících na zadních sedadlech.
Oblíbenost první Octavie potvrzuje i Vaněček: „Už od svého uvedení na trh je Octavia první generace stálicí v hledáčku zákazníků. Zejména v dnešní době, kdy nikdo pořádně neví, jak se situace kolem pandemie bude dále vyvíjet, je to vcelku levná a servisně nenáročná investice do dopravního prostředku, který za roky své přítomnosti na trhu prokázal nesporné kvality.“
Oproti roku 2010, kdy po čtrnácti letech výroba jedničkové Octavie končila, se jich v Áčkách v loňském roce prodalo o 1514 méně. Ubývá i nejoblíbenější motorizace 1.9 TDI, která byla v roce 2010 zastoupena v 58% případů, v loňském roce se jich prodalo jen 45%. Mezi motoristy je právě motorizace 1.9 TDI velmi oblíbená díky své velice nízké spotřebě nafty a spolehlivosti. Zájemci o benzinový motor pak nejraději volí silnější osmiventilovou šestnáctistovku, která pracuje s výkonem 74 kW a taktéž se těší vysoké spolehlivosti.