Honda Civic prošla nedávno faceliftem a úpravy se dotkly i ostré verze Type R. Tento vzhledově kontroverzní sporťák, vždycky patřil mezi špičku segmentu rychlých hatchbacků. Vyzkoušeli jsme modernizovanou variantu, jejíž fantastický motor zůstal beze změn. A to je jen dobře.
Exteriér novinky se s příchodem omlazené generace modelové řady Civic změnil jen minimálně. Nebyl k tomu důvod. Vždyť desátá generace vypadá skvěle a to nejen díky výrazným spoilerům, křídlům a difuzorům. Líbí se nám zejména výrazně vytažené blatníky, které rozšiřují auto oproti standardní variantě a působí tak velmi efektním dojmem.
Zadní křídlo je dokonce tak vysoké, že se při pohledu do zpětného zrcátka budete dívat skrz něj, což usnadní výhled. Asi nejvíce však kvitujeme skutečnost, že všechny ty křidélka (po stranách nárazníku) a žraločí ploutve (v zadní části střechy) mají svůj smysl. Výsledkem je výborná hodnota aerodynamického odporu vzduchu.
A co přinesl nedávný facelift? Na přídi si všímáme přepracovaného nárazníku, který je stylisticky čistší, a v okolí mlhovek zmizely falešné průduchy. Naopak přibyly větší otvory sání díky tenčím lamelám masky, což zlepšuje chlazení motoru. Přepracován byl také přední spoiler pro zlepšení přítlaku.
Testovaná varianta vypadá opravdu extravagantně a to i díky atraktivní barvě Racing Blue a příplatkovým dvacetipalcovým kolům. Ty jsou součástí nejvyšší výbavy GT. Zajímavostí je, že Honda nabízí i skromnější provedení Sport Line s decentnějším zadním spoilerem a menšími koly. To pro ty, kteří nechtějí být středem velké pozornosti.
Okamžitě po usednutí do interiéru zaujme volant potažený alcantarou. Skvěle se drží a neklouže ani při sportovní jízdě. Pochvalu také zaslouží kvalitní materiály a velmi dobré provedení přístrojové desky. Sportovní sedadla mají výrazné bočnice, takže dokonale podrží tělo v zatáčkách. Jsou optimálně tuhé, takže nabízí dostatečný komfort i při několikahodinové jízdě. Navíc jejich kontrastní červeno-černá kombinace se k rychlé variantě Type R opravdu hodí a skvěle koresponduje s obdobným barevným vyvedením volantu a přístrojové desky.
Na předních sedadlech se nově sedí o 50 milimetrů níže a to díky absenci elektrického ovládání a v neposlední řadě také přesunutí palivové nádrže do zadní části vozu. Nastavení ideálního posezu je tedy dílem okamžiku a potěší i dostatek prostoru ve všech směrech. Na zadních sedadlech je to s prostorem o poznání horší a nepříliš komfortně působí i hůře tvarovaný sedák.
Snadný přístup do praktického zavazadelníku o objemu 457 litrů umožňuje rozměrné víko pátých dveří. Zamrzí snad jen nerovnost, která vznikne při sklopení zadních opěradel. Větší náklad ale pravděpodobně v tomto voze nikdo příliš často převážet nebude.
Poněkud zastarale působí grafika a pomalejší reakce multimediálního systému s displejem na středovém panelu. Dobrou zprávou naopak je, že se oproti předchozímu provedení řada funkcí nově ovládá pomocí klasických tlačítek. Japonská automobilka tedy vyslyšela stížnosti řidičů na ovládání důležitých funkcí na samotném displeji, které odvádí pozornost od řízení. Bravo!
Na motor se v rámci modernizace prakticky nesáhlo, což je jen dobře. Pohonná jednotka je totiž jedním slovem fantastická. Připomeňme si tedy, že oproti deváté generaci modelové řady Civic Type R došlo k odlišnému nastavení elektroniky a přepracovaný výfukový systém pak znamenal o 20 koní vyšší výkon. Přeplňovaný čtyřválec 2.0 VTEC Turbo disponuje nejvyšším výkonem 235 kW při 6500 otáčkách za minutu a točivým momentem 400 Nm. Ten vrcholí v rozmezí 2500 – 4500 ot/min. Málokdo ví, že tyto parametry z něj dělají nepsaného krále vozů s přední poháněnou nápravou.
Právě přední kola mají samozřejmě velmi často problém přenést na silnici velkou porci točivého momentu bez ztráty adheze. I přes přítomnost mechanického diferenciálu dokáže někdy síla motoru pěkně zatahat za volant. Turbodmychadlem přeplňovaný motor má velkou chuť po otáčkách a ani v těch opravdu vysokých výkon rozhodně neztrácí. Zhruba do nějakých 3000 ot/min. je motor poměrně váhavý. Po překročení této hranice však rozpoutá hotové peklo a brutální silou katapultuje automobil vpřed.
U toho všeho produkuje poměrně výrazné barytony, které pronikají do kabiny vozu, jako by se snad ani nejednalo o sériový model. Přestože výfuky nevyluzují žádné prskání, oceňujeme mechanický původ zvuku této Hondy. Ostré zrychlení doprovází syčení turbodmychadla a při přeřazení je hlasitě slyšet jeho odfouknutí. Tohle je mezi současnými sportovními hatchbacky snad nejhlučnější předokolka.
Bohužel i zde automobilka v rámci faceliftu přidala funkci umělého zvuku prostřednictvím reproduktorů, cože je podle nás zbytečné. Civic Type R by si jistě vystačil se svojí přirozenou akustikou. Technickou zajímavostí jsou pak tři koncovky výfuků uprostřed, na které jsou konstruktéři náležitě pyšní. Výfukový systém se totiž obejde bez aktivních klapek. Smyslem třech koncovek je potlačovat nepříjemné vibrace a dunivý zvuk pronikající do kabiny. V nízkých otáčkách jde naopak o posílení výraznějšího tónu motoru.
Automobil má tři jízdní režimy - Comfort, Sport a R+. Ty lze volit kolébkovým ovladačem na středovém panelu. V nejostřejším režimu motor okamžitě reaguje na pokyny plynového pedálu a to hlavně díky novému jednohmotovému setrvačníku. Spotřeba paliva se při klidné jízdě drží na rozumné hodnotě 8 až 9 l na 100 km. Dynamická jízda pak hravě katapultuje apetit čtyřválce nad desetilitrovou hranici.
Hlavně při rychlé jízdě jsme si opět užívali funkce automatických meziplynů, která je aktivní v režimech Sport a R+. Přestože konkurence většinou vedle šestistupňové manuální převodovky nabízí i rychlé automaty, Honda drží vše při starém a montuje do Type R pouze precizní šestistupňový manuál. Ten všem nadšencům dovolí pořádně vychutnat kontakt s vozem.
Není větší zábavy, než při každém zařazení poslouchat mechanickou zpětnou vazbu vycházející z kulisy této povedené převodovky. Jednotlivé dráhy jsou navíc velice přesné a především krátké. Přesnost řazení v rámci modernizace navíc ještě vylepšilo 90-ti gramové protizávaží umístěné přímo v hlavici řadicí páky. Pochvalu si také zaslouží tužší spojka.
Přestože je podvozek testovaného hatchbacku velice tuhý, díky adaptivní funkci tlumičů si můžete auto nastavit i pro běžnou jízdu. Ani v režimu Comfort sice nečekejte kdovíjaké pohodlí, přesun po kvalitních silnicích však Honda zvládá na jedničku. Je ale třeba poznamenat, že nízkoprofilová dvacetipalcová kola natřásají posádku i při přejezdu sebemenší nerovnosti.
Co se týká ostré sportovní jízdy, režim +R znamená o 15% tužší tlumiče než v módu Sport. Na méně kvalitních cestách sice ucítíte každou nerovnost, ale při tom budete od silnice dostávat obrovskou zpětnou vazbu. Na kvalitní silnici nebo okruhu si pak doslova vychutnáte mimořádnou trakci prakticky bez jakýchkoliv náklonů karosérie. Nekompromisní mód R+ tedy funguje téměř jako závodní set-up.
S autem jsme jezdili pouze na suché vozovce, kde je auto extrémně rychlé. Nečekejte možnosti v podobě rozevláté zádě a podobné hrátky, které mnozí definují jako zábavu. Honda prostě dělá maximum pro co nejvyšší rychlost, takže ji budou milovat zejména příznivci čisté stopy. Možná právě proto také abstrahuje od vychytávek v podobě práskání do výfuku apod.
Současný facelift vyladil podvozek ještě k větší dokonalosti. Zadní pouzdra spodních ramen byla vyztužena, čímž došlo k osmiprocentnímu zlepšení v rámci bočního zatížení. To pomáhá udržet precizní sbíhavost kol hlavně při rychlé jízdě v zatáčkách. Auto také dostalo nové kulové klouby na přední nápravě a vylepšena byla i silentbloková pouzdra. Tím se snížilo mechanické tření a zlepšila ovladatelnost.
Řízení je příjemně strmé a přesné, přestože mu k dokonalosti schází o něco lepší zprostředkování zpětné vazby od předních kol. Brzdy Brembo mají chlazené kotouče o průměru 350 mm vpředu a 305 mm vzadu. Auto je při brzdění maximální stabilní a brzdy jsou prakticky k neutahání. Navíc se skvěle dávkují, a ačkoliv vyžadují pevný stisk, nevadnou ani při opakovaném brzdění z vysokých rychlostí.
Omlazená Honda Civic Type R GT je evolucí ultrarychlého hatchbacku desáté generace této modelové řady. Za necelý milion korun nabízí ohromný výkon na předních kolech, lineární zátah s gradací ve vysokých otáčkách a v neposlední řadě i všestranný podvozek. Mechanické zpětné vazby má na rozdávání, stejně jako extravagance karosérie a interiéru. Zapomeňte na hravý hothatch s umělým práskáním do výfuků. Honda Civic Type R je vybroušená raketa nabízející radost především ze správného trefování apexů zatáček a dosahování rychlých časů na okruzích.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Honda |
Model: | Civic Type R |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 2.0 VTEC Turbo |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1996 ccm |
Nejvyšší výkon: | 235 / 6500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400 / 2500 - 4500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 272 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 5,7 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 9,4 / 6,5 / 7,6 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 457 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 46 |
Pohotovostní hmotnost: | 1433 Kg |
Nosnost: | 327 Kg |
Základní cena: | 969 900 Kč (2.0 VTEC Turbo, S) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 969 900 Kč (2.0 VTEC Turbo, S) |