Hybridní technologie od francouzského Renaultu na sebe nenechaly dlouho čekat a na aktuálním českém trhu začínají představovat zásadní změnu v nabídce pro motoristy. Při jejich vývoji tento renomovaný výrobce zúročil své více než desetileté zkušenosti s dosavadní produkcí elektromobilů. Připomeňme jen modelovou řadu s elektropohonem, jako bylo nové Twingo, Zoe nebo užitkové Kangoo Z.E. či Master Z.E..
V posledním období specialisté značky úspěšně dokončili také revoluční řešení pro hybridní systémy a to představuje více než 150 originálních patentů. Celé inovativní úsilí nese výstižný název E-TECH. Nové hybridní technologie staví i na odbornosti závodního Renault DP World F1 Teamu s cílem využití mnoha technických poznatků právě z Formule 1 pro běžně užívaná sériová hybridní vozidla této značky.
Základem nového pohonu je sériově paralelní hybridní soustava umožňující velký počet kombinací s výraznou úsporou CO2 v městském a silničním provozu. Nový pohonný agregát existuje ve dvou variantách. Tou první je E-TECH pro full hybrid označovaný často jako HEV nebo jen hybrid. Druhou verzí je technologie E-TECH Plug-in známá také jako PHEV neboli dobíjecí hybrid s možností externího doplňování baterie ze zásuvky. Vlastní pohonná jednotka se prakticky skládá ze tří motorů, jednoho klasického spalovacího a dvou elektrických pohonných agregátů.
Vlastní přepracovaný spalovací motor pro vozy nové hybridní generace dnes umožňuje optimalizaci účinnosti a výkonnosti současně. Základem celého hybridního systému je automatická sekvenční převodovka, která nemá spojku ani synchronizátory, což v praxi snižuje nejen tření, ale především omezuje energetické ztráty. V porovnání s elektrickým termickým motorem realizují nové hybridní pohony starty a rozjezdy v plně elektrickém režimu bez zapojení spalovacího motoru. Právě zásluhou tohoto řešení jsou rozjezdy s okamžitě dostupným točivým momentem velmi pružné. Díky nové převodovce s účinným regeneračním brzděním a vysokou schopností dobíjení baterie se dosahuje vysoké energetické provozní účinnosti.
Nová technologie E-TECH je založena na sériově paralelní konstrukci pro automatické přizpůsobení řízení v každé situaci. Pohonné jednotky tak mohou fungovat nezávisle nebo společně a směřovat výkon na kola. Řídící jednotka ovládá motory a jejich chod podle potřebného zrychlení a výkonu. Významnou činností je zde schopnost rychlé regenerace baterie. Vlastní řízení probíhá podle 15 kombinací funkcí mezi jednotlivými motory a zařazenými rychlostními stupni. Za běžného provozu tedy elektronický systém E-TECH automaticky zvolí nejvýhodnější režim pro konkrétní podmínky a zajistí maximální optimalizaci emisí a spotřeby paliva a energie.
Tato novinka v inovovaném provedení dnes nabízí výkon 140 koní a baterie o kapacitě 1,2 kWh (230 V) umožňuje elektrickou jízdu ve městě až po zhruba 80 procent jízdní doby. Renault Clio E-TECH Hybrid je vybaven regenerativním brzděním a není možné ho dobíjet elektrickou energii ze zásuvky. Díky použité technologii se energie vrací zpět do baterie během zpomalování a brzdění a tak se maximalizuje jízda na čistě elektrický pohon. Baterie je umístěna vzadu a nijak nesnižuje objem zavazadlového prostoru a praktičnost tohoto oblíbeného modelu.
Z hlediska rekuperace energie a regeneračního brzdění je z hlediska vlastního řízení nutné přizpůsobit ovládání vozu novým požadavkům. V situacích, kdy řidič zvedne nohu z plynu a řadicí páka je v poloze Drive, hlavní elektrický motor fungující jako generátor odebere zpět kinetickou energii vzniklou zpomalením. Následně ji přemění na elektrickou energii pro dobití baterie. Při regeneračním brzdění po sešlápnutí brzdového pedálu dochází ke zpomalování s přispěním elektrického motoru a hydrauliky. Zachycený přebytek energie je opět předán do baterie a rychle zvýší její kapacitu. Tento proces se v běžném provozu neustále opakuje.
Hybridní pohon Clio E-TECH Hybrid nabízí zvýšenou účinnost provozu s mimořádnou pružností a odezvou. Výrobce udává zrychlení z 80 na 120 km/hod pouze za 6,9 s. Regenerativní brzdění spojené s dobíjením baterie výrazně optimalizuje spotřebu. Lze tedy dosáhnout až 80 procent doby jízdy po městě v plně elektrickém režimu při úspoře paliva až 40 procent oproti modelu s běžným spalovacím motorem v městském provozu. Nové hybridní Clio může v elektrickém režimu dosáhnout rychlosti až 70-75 km/hod. Aktuální cenová nabídka Renaultu Clio E-TECH Hybrid na českém trhu ve výbavovém stupni Zen začíná na 474 000 Kč.
Tyto dva oblíbené modely značky s novou technologií představují další pokrokovou nabídku francouzského výrobce. Kombinovaný výkon 160 koní je dostatečný pro jízdu nejen ve městě, ale i na silničních komunikacích. Plně zachována je dostatečná dynamika a dobré jízdní vlastnosti prakticky ve všech provozních situacích. Baterie o kapacitě 9,8 kWh umožňuje dojezd až 65 kilometrů ve městě a 50 kilometrů v kombinovaném režimu.
Pro městský nebo kratší provoz během pracovního týdne obvykle stačí pro přepravní potřeby většiny motoristů pohon na elektrickou energii s využitím možnosti externího dobíjení. Výrobce udává vedle nízkých emisí spotřebu 1,5 l/100km u Capturu E-TECH a 1,3 l/100km u modelu Megane Grandtour E-TECH. Navíc jsou tyto vozy evidovány jako elektrické s příslušnými poznávacími značkami a mají tedy i výhodu bezplatného parkování na modrých zónách nebo provozu na dálnicích. Také díky umístění vlastní baterie pod zadními sedadly je zachována praktičnost a variabilita interiéru a zavazadlového prostoru.
Za pozornost stojí nový multimediálním displejem Renault EASY LINK o úhlopříčce 9 palců a s 10.2 palcovým digitálním přístrojovým štítem. Na něm lze volit specifické nastavení Multi-Sense s třemi jízdními režimy. První z nich Pure představuje 100 procentní elektrický pohon. Ten je dostupný buď v rámci nastavení na displeji, nebo po stisknutí tlačítka EV na přístrojové desce. Plně elektrický režim se přepne za předpokladu dostatečného nabití baterie.
Další nastavení MySenseoptimálně využívá hybridní režim pro snížení provozních nákladů. Jeho funkce E-Save udržuje určitou rezervní úroveň nabití baterie (nejméně 40 %), aby bylo možné v případě potřeby, například při jízdě v centru měst v emisních zónách přepnout na plně elektrický režim. Třetím je režim Sport pro využití maximálního výkonu díky spojení síly všech tří motorů.Cena nového Capturu E-TECH Plug-in 160 ve výbavě Intens je aktuálně 730 000 Kč a Renaultu Megane E-TECH Plug-in 160 začíná na 750 000 Kč.
Nové modely Renaultu Clio, Captur a Megane v provedení E-TECH nabízí novým uživatelům vedle ekologického provozu velmi dobré jízdní vlastnosti dané skutečně vynikající odezvou na plynový pedál. Podstatné je i větší potěšení z řízení a výrazná provozní úspora paliva oproti současným modelům. Od řidiče to vyžaduje změny v ovládání vozu tak, aby docházelo k co největší optimalizaci spotřeby energie s využitím všech možností rekuperace. Další předností modelů se systémem Plug-in je možnost externího dobíjení. V našich pravidelných testech se zaměříme právě na tyto nové modely E-TECH značky Renault s nejmodernějšími hybridními technologiemi a přineseme poznatky a zkušenosti z jejích provozního testování.
Tým AUTOiNDEX.cz