Jednou z hlavních podmínek bezpečné jízdy automobilem je bezesporu správné vidění. Málokdo si však uvědomuje, že relativně vysoké procento řidičů potřebuje korekci zraku. S vyšším věkem navíc přichází zhoršení adaptace očí na světlo, delší doba zaostření a pochopitelně i únava očí. Německý renomovaný výrobce brýlových čoček Carl Zeiss má pro řidiče zajímavé řešení.
Společnost Carl Zeiss je mezinárodním lídrem v oblasti optiky a optoelektroniky. Běžným spotřebitelům se však asi nejvíce vryla do paměti špičkovými objektivy pro fotoaparáty. Za zmínku rozhodně stojí například letitá spolupráce s výrobcem Sony. Carl Zeiss ale vyrábí i špičkové mikroskopy a další přístroje pro výzkum a vývoj v různých odvětvích. Firma má velmi dlouhou tradici a obrovské zkušenosti. A právě proto jsme její produkt pro řidiče neváhali vyzkoušet přímo v praxi.
Řízení vozu je poměrně náročnou činností a vyžaduje především velkou dávku soustředění. To pochopitelně zatěžuje hlavně oči, které se musí neustále koncentrovat na silnici, přístrojovou desku, zpětná zrcátka nebo navigaci. Viditelnost navíc velmi často komplikuje počasí a zhoršené světelné podmínky. A právě proto firma Zeiss vyvinula brýlové čočky DriveSafe, které mají minimalizovat únavu očí při řízení a řidičům zajistit lepší vidění.
Velikost zornic se mění v závislosti na světelných podmínkách. Čím méně světla tedy lidské oko vnímá, tím menší jsou zornice a naopak. Jednou z hlavních výhod brýlových čoček pro řidiče je jejich přizpůsobení vůči rozšířeným zornicím. Jejich tvarování rovněž zvyšuje vnímavý kontrast, zlepšuje zrak za nepříznivého počasí a omezuje možná zkreslení na okraji čoček.
Tyto atributy mají zajistit lepší vidění a přesnější odhad vzdáleností za zhoršených podmínek, jako například v noci, za deště, sněžení nebo mlze. Speciální antireflexní úprava čoček navíc dokáže eliminovat oslnivé světlo z výkonných LED nebo xenonových světlometů protijedoucích vozidel. Nespornou výhodou brýlových čoček DriveSafe je také skutečnost, že jsou vhodné pro každodenní nošení. Dostupné jsou rovněž v progresivním provedení pro jedince, kteří vidí hůře nejen do dálky, ale také na blízké vzdálenosti. S tím tedy odpadá nepříjemné střídání brýlí.
Za zmínku stojí i optimalizované rozložení zón pro vidění na střední vzdálenosti a do dálky. Pohled do strany, například do zpětného zrcátka, má být opticky přirozenější a jako hlavní výhodu výrobce deklaruje snadnější zaostření mezi různými vzdálenosti. Jak toho firma Zeiss dosáhla? Pomocí speciální technologie rozšířila zóny čoček pro vidění na střední vzdálenosti až o 43%. K rozšíření o 14% došlo také u oblasti pro vidění na dálku pro širší výhled na vozovku. A jaké jsou naše zkušenosti?
Protože také my v redakci používáme při řízení automobilu brýle na dálku, měli jsme příležitost vyzkoušet brýlové čočky firmy Zeiss přímo za volantem a to v různých podmínkách. Okamžitě po nasazení brýlí si všímáme teplejšího nádechu čoček. Jemná zažloutlost v porovnání s běžnými čočkami je znatelná i v případě, že si brýle sundáte a podíváte se skrz čočku na povrch se světlým podkladem. Důvodem tohoto zabarvení je zejména eliminace studených tónů barev a související snížení oslnění. Není žádným tajemstvím, že právě tyto faktory oči unavují nejvíce.
První naše zkušenost při řízení s brýlovými čočkami DriveSafe byla v noci. Asi každý zná pocit jízdy proti nepříjemně svítícímu automobilu na běžné silnici. Náš dojem z eliminace oslnění potvrdilo i krátké porovnání jízdy s klasickými brýlovými čočkami a čočkami DriveSafe. Optická záře světel protijedoucích automobilu je výrazně menší právě s produktem od společnosti Zeiss.
Ještě výraznější rozdíl jsme však zaznamenali při jízdě v noci za deště. Množství odrazů světel, zejména od mokré vozovky, je za těchto zhoršených podmínek několikanásobně větší a právě zde spatřujeme hlavní výhodu zkoušených čoček. DriveSafe tak redukuje nepříjemné množství světelných zdrojů, který každá kapka vody generuje. A to nejen na samotné vozovce, ale třeba i na předním skle. S tím samozřejmě souvisí i menší únava a vyšší bezpečnost za volantem.
Co jsme naopak ihned nezaznamenali, bylo výrobcem uváděné lepší ostření zraku mezi různými vzdálenostmi. Pravdou ale je, že se tato vlastnost očí zhoršuje až po několikahodinové jízdě a to zejména kvůli únavě. Ani tyto brýlové čočky pochopitelně únavě nezabrání, pomáhají ji ale oddalovat. Lze tedy očekávat, že zhoršená ostrost respektive déle trvající ostření pocítí řidiči o něco později, než s klasickými brýlemi.
Pozitivní zkušenosti s čočkami DriveSafe potvrzují také profesionální automobiloví závodníci z řad nejvyšších. Brýle s čočkami německého výrobce Zeiss používá například Thierry Neuville, který jezdí s vozem kategorie WRC světovou rally. Spokojený je i český závodník Martin Macík, jenž reprezentuje jednoho z našich nejlepších pilotů kamionu a to nejen v rámci vytrvalostní soutěže Rally Dakar.
Přímo za volantem jsme si ověřili, že brýlové čočky Zeiss DriveSafe poskytují příjemnější zážitek z řízení a zejména vyšší bezpečnost za volantem. Nespornou výhodou je fakt, že je lze používat i pro běžné denní aktivity, jako je například sport nebo kancelářská činnost. Za brýlové čočky Zeiss DriveSafe zaplatíte od sedmi tisíc korun v závislosti na provedení. Jako investice do svého zdraví se podle nás rozhodně vyplatí.
Tým AUTOiNDEX.cz