Jeden z nejlepších ostrých hatchbacků pro každodenní využití byl nedávno představen v limitované edici. Jedná se o Hyundai i30 N Project C a jeho oficiální cena startuje na částce 999 tisíc korun. Špatnou zprávou je, že u nás tento vůz již oficiálně nekoupíte. Co tento bezesporu jedinečný vůz nabízí, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
Ačkoliv jihokorejská automobilka nemá příliš velkou tradici s výrobou sportovních modelů, její ostrý i30 N Performance si za relativně krátkou existenci dokázal vybudovat velmi dobré jméno. Aby také ne, vždyť na jeho vývoji se podílel Albert Biermann, bývalý šéfkonstruktér sportovních vozů BMW. Project C má být pochopitelně ještě o kus exkluzivnějším autem. Vždyť se jich celosvětově vyrobilo pouze 600. Není se tedy co divit, že na náš trh zamířilo pouze sedm automobilů, které byly okamžitě vyprodány.
Na první pohled se limitovaná edice Project C odlišuje tmavě šedým lakem, který vozu dodává větší eleganci, než tomu bylo v případě křiklavé modré barvy. Právě o ní byl v rámci standardní varianty i30 N největší zájem, přestože se jednalo o příplatkový odstín. Doslova exkluzivně pak působí několik prvků z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny! Za zmínku stojí například přední spoiler nebo dokonce samotná kapota. Bravo!
I díky těmto prvkům se výrobci podařilo ušetřit hmotnost. Celková úspora činí padesát kilogramů, což rozhodně není málo. Přispěly k tomu také prvky jako boční prahy, zadní difuzor nebo devatenáctipalcová kovaná kola od OZ Racing. Ty jsou o 22 kilogramů lehčí, což už by se mělo projevit i na dynamice auta. Ale pěkně popořádku.
Okamžitě po otevření dveří zaujmou špičková skořepinová sedadla Sabelt. Výrobce tedy vyslyšel hlasy současných uživatelů ostrého i30 N a integroval do vozu opravdu sportovní sedadla se špičkovým bočním vedením. Jejich váhová úspora, v porovnání s těmi z modelu Performance, činí 15 kilogramů. Díky tomu, že jsou manuálně nastavitelná, byly ukotveny o poznání níže. Posez za volantem je tedy nižší a sportovnější.
Dalším příjemným prvkem je volant potažený alcantarou. Skvěle se drží a neklouže ani při ostré jízdě. Nová je i hlavice řadicí páky, která byla vyrobena z broušeného hliníku. Tvarování však není optimální a navíc občas nepříjemně studí. Dalšími specifickými prvky limitované edice je červené prošívání sedadel, přítomnost štítku s výrobním číslem nebo atraktivní bezpečnostní pásy rovněž v červeném provedení. Tlačítka pro volbu jízdních režimů jsou také v červené barvě, která se objevuje i na některých sportovních prvcích exteriéru.
Stejně jako u varianty i30 N Performance si levým tlačítkem jízdních režimů řidič volí mezi módy Sport, Normal a Eco. Šrafované vlaječky na pravém ovladači pak znamenají nejostřejší volbu N nebo individuální režim Custom N. Automobil tedy nabízí široké možnosti nastavení dle individuálních požadavků řidiče. Konkrétní volbou můžete změnit reakci motoru na plynový pedál, charakter elektronicky řízených tlumičů, posilovače řízení, samosvorného diferenciálu či stabilizačního systému. Měnit lze i samotný zvuk výfuku. K tomu všemu si můžete zapnout volbu automatických meziplynů a nechybí ani diody pro indikaci blížícího se otáčkového limitu. V individuálním módu Custom N lze navíc jednotlivé vlastnosti libovolně kombinovat, čímž si plně přizpůsobíte vůz vlastním požadavkům.
Interiér limitované edice díky lepším skořepinovým sedadlům a skvělému volantu posunul dojem z jízdy na vyšší úroveň. Díky relativně konzervativní přístrojové desce je stále relativně jednoduchý, poskytuje ale především funkčnost a snadné ovládání. Navíc se nám stále velmi líbí tradiční analogové přístroje ve sportovním designu!
Hyundai věnoval u limitované edice Project C pozornost snížení hmotnosti a zlepšení jízdních vlastností. Na motoru se tedy nic nezměnilo, což nám ale vůbec nevadí. Je totiž dostatečně výkonný a v běžném režimu se skvěle hodí i pro každodenní použití. Turbodmychadlem přeplňovaný zážehový dvoulitr převzatý z varianty i30 N Performance má nejvyšší výkon 202 kW. Největší točivý moment pak činí 353 Nm, při využití overboost funkce až 378 Nm. Výkonový potenciál motoru je na poměry této kategorie dostatečný. Auto zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 6 sekund.
Motor zaslouží pochvalu za univerzálnost, což se o podvozku testované limitované edice říci nedá. V normálním jízdním režimu je mimořádně kultivovaný a neobtěžuje posádku přehnanou reakcí na sebemenší sešlápnutí plynového pedálu. V režimu Sport se jeho charakter zostří a motor poskytne dostatečnou dynamiku nejen pro bezpečné předjetí, ale také radost z jízdy. Vrcholem je samozřejmě závodní mód N, ve kterém předvádí to nejlepší, co umí. Režim Eco naopak zajistí úsporný provoz a velmi komfortní jízdní projev.
V jednotlivých módech lze navíc regulovat aktivní klapku výfuku pro optimální zvukový projev. Stačí zvolit individuální režim Custom N. Nutno dodat, že nastavení s plně otevřenou klapkou znamená opravdu hutný sportovní zvuk. Věřte, že takový dokáže přinést nával emocí každému nadšenému řidiči. Takhle to většina ostrých hatchbacků neumí.
Pohonná jednotka má minimální prodlevu turbodmychadla, díky které jsou jeho reakce bleskové. V ostrém režimu se samozřejmě chlubí razantním zátahem a líbí se nám také jistá gradace výkonu ve vysokých otáčkách. Slova chvály zaslouží i manuální šestistupňová převodovka. Má krátké dráhy řazení a je opravdu přesná. Zařazení převodového stupně občas doprovodí mechanická zpětná vazba v podobě cvaknutí. Jednotlivé rychlosti jsou optimálně zpřevodované.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem hodnoty 8,5 l/100 km. Při defenzivní stylu mimo město lze jezdit i pod sedmi litry, častější využití potenciálu pohonné jednotky však spotřebu hravě dostane nad 10 l/100 km. Na dálnici při 130 km/h točí motor na šestku necelých 3000 ot/min a spotřebuje 8,4 l/100 km. Objem nádrže činí 50 litrů, což je u ostrých hatchbacků spíše nadprůměrná hodnota.
Nedávno testovaný model i30 N Performance se chlubil nejen elektronickým diferenciálem s omezenou svorností (e-LSD), ale také výztuhou v zavazadlovém prostoru pro zlepšení tuhosti karosérie. Brzdové kotouče o průměru 345 mm vpředu a 315 mm vzadu pak zajišťují perfektní brzdný účinek a na emoce bezesporu zapůsobí i aktivní klapka ve výfuku.
Limitovaná edice i30 N Project C jde ale ještě o kus dále. Kromě zmiňovaných kovaných kol s nižší hmotností dostal testovaný model nově nastavené adaptivní tlumiče. Ty mají tužší a kratší pružiny, díky kterým je podvozek o 6 milimetrů nižší. Náboje a závěsy zadních kol byly navíc vyrobeny z hliníku kvůli úspoře hmotnosti.
Výsledkem je o něco tužší projev podvozku v porovnání s variantou i30 N Performance. Šasi ultimativního modelu se samozřejmě chlubí různými možnostmi nastavení, jako verze i30 N. Mimo charakteristiky tlumičů lze měnit i svornost elektronicky ovládaného mechanického diferenciálu. Samozřejmostí je také nastavitelný posilovač řízení. Jeho účinek je však ve sportovním režimu příliš malý a řízení tedy vyžaduje hodně síly. Proto jsme častěji využívali standardní mód. Zpětná vazba od kol je však velmi dobrá a chválíme i strmý převod.
Skvělá stabilita při ostré sportovní jízdě je vykoupena velmi tvrdým podvozkem limitované edice i30. Na komfortní jízdu zapomeňte a i v normálním módu jsou adaptivní tlumiče opravdu tuhé. Na rozbitých silnicích funguje auto nejlépe v režimu Normal. Na okruhu či kvalitním povrchu budete ale s tímto vozem rychlejší, než s i30 N Performance. Na druhou stranu, pro běžné denní přesuny není Project C tak univerzální.
Přestože testovaný hothatch nemá nejvýkonnější motor, díky upravenému podvozku patří mezi nejrychlejší ostré hatchbacky s předním pohonem na trhu. Navíc stále poskytuje radost za volantem a to nejen díky perfektní stabilitě, ale především čitelnému chování. Skvěle funguje samosvorný diferenciál, který netahá za volant a zajišťuje mimořádnou trakci. Samozřejmostí jsou pak výkonné brzdy, které jsme neunavili ani při ostré jízdě.
Hyundai i30 N Project C má o poznání tužší podvozek a řadu sportovních prvků, které zpříjemní sportovní jízdu všem nadšeným řidičům. Díky tomu je lehčí a rychlejší, přestože výkon motoru zůstal beze změn. Rychlejší podvozek než motor je však přesně podle základních principů skvěle fungujícího sportovního automobilu. Tučný příplatek za limitovanou edici činí zhruba čtvrt milionu korun oproti variantě i30 N Performance. I my váháme, zda jeho přidaná hodnota stojí za tyto peníze. Z pohledu investice do výjimečného vozu se ale rozhodně může vyplatit.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Hyundai |
Model: | i30 N Project C |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 2.0 T-GDI |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1998 ccm |
Nejvyšší výkon: | 202 / 6000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 378 / 1750 - 4200 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 200 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 6 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 9,7 / 5,7 / 7,1 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 395 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1395 Kg |
Nosnost: | N/A Kg |
Základní cena: | 739 990 Kč (i30 N Performance 2.0 T-GDI, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 999 990 Kč (i30 N Project C 2.0 T-GDI) |