Extravagantní Renault Espace je mimořádně vhodný pro delší cestování. Komfortní interiér navíc zaujme svojí výstředností a luxusním pojetím. Agilní jízdní vlastnosti pak zajišťuje natáčecí zadní náprava 4Control. Co přinesl nedávný facelift a jak toto prostorné MPV jezdí, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
První Renault Espace se poprvé objevil už před 35 lety a okamžitě slavil slušný úspěch. Jednalo se o průkopníka ve své kategorii, kterou v té době reprezentoval pouze Chrysler Voyager. Se současnou pátou generací představila automobilka vůz, jenž se od svých předchůdců radikálně liší. Auto působí odlehčeným dynamickým dojmem, jakoby chtělo něco ukousnout i ze segmentu SUV. Stále se pochopitelně jedná o velkoprostorový vůz, jeho koncepce se však výrazně změnila.
Originální design Renaultu Espace zaručeně vzbudí rozruch všude, kam s ním přijedete. Designéři se zkrátka vytáhli a jeho široké, ale ladné linie a mohutný dojem karoserie s úzkými světly jsou jednoduše neodolatelné. Vzhled je tak povedený, že předchozí generace snadno strčí do kapsy.
Modernizace přinesla novou masku chladiče a přepracovaný je i zadní nárazník. Atraktivní jsou také inovované zadní světlomety s LED technologií. Paletu odstínu karosérie nově rozšířila červená barva Millesime a seznam výbavy na přání byl mimo jiné rozšířen o dvacetipalcová kola, kterými byl vybaven i námi testovaný vůz.
Zásadní inovací exteriéru jsou ale především nové přední světlomety LED Matrix Vision. Ty zaručují dokonalejší osvětlení vozovky prakticky při všech jízdních situacích. Tento systém tvoří optické bloky s vertikálními segmenty LED diod, které se nezávisle rozsvěcují a zhasínají v závislosti na jízdních podmínkách. LED Matrix Vision využívá čelní kameru, jež s velkou přesností detekuje ostatní vozidla a vysílá signály pro zabránění oslnění jejich posádek, odrazů od dopravních značek a zajištění optimální viditelnosti řidiče.
Interiér působí pokrokově a na první pohled upoutají především pohodlná přední sedadla. Součástí jediné a zároveň nejvyšší výbavy Initiale Paris na například mimořádně kvalitní kožené čalounění Nappa. Sedadla jsou samozřejmě elektricky nastavitelná a za zmínku stojí i účinná masážní funkce. Tu si můžete užít ve třech úrovních – tonické, relaxační a bederní – intenzitu lze dokonce měnit až v pěti úrovních. Bravo!
Ve druhé řadě jsou pak tři komfortní sedadla a se všemi můžete nezávisle na ostatních manipulovat a měnit jejich sklon. Je to šikovná vychytávka a zajisté ji oceníte, stejně jako jejich jednoduché ovládání. To je totiž dvojí – buď klasickou pákou na boku sedáků, anebo z kufru pomocí tlačítka. Hodí se to hlavně tehdy, když něco potřebujete převézt nebo přestěhovat. Je to rychlé, praktické a umožní to snadno vytvořit spoustu místa. Zpátky musíte sedačky samozřejmě vrátit ručně, ale to je detail – obvykle už máte náklad vyložený, nic vám nepřekáží a nijak nespěcháte.
Zadní sedadla navíc velmi dobře vypadají a jsou pohodlná pro osoby normálního vzrůstu. Pokud jste narostli o maličko víc, možná už tolik spokojeni nebudete. V oblasti hlavy je sice místa dostatek, sedáky jsou však posazeny dost nízko a stehna nejsou příliš podepřena, takže při delších cestách to nebude až tolik příjemné. Naopak potěší jejich vyhřívání, které je na seznamu nadstandardní výbavy Pack Winter Plus. Týká se však pouze krajních sedadel, takže ten, kdo bude sedět na prostředním sedadle, se příliš neohřeje.
Nový multimediální systém Easy Link má přizpůsobitelné rozhraní a displej o rozměru 9,3 palců. Ten je orientován na výšku s elegantním natočením směrem k řidiči. Prostřednictvím tohoto rozhraní lze ovládat skoro všechno. Pro regulaci teploty klimatizace jsou však stále k dispozici standardní ovladače, což chválíme. Konektivitu s telefonem podporuje systém Android Auto i Apple CarPlay. Facelift přinesl také nový přístrojový displej o rozměru 10,2 palců. Ten je moderní, přehledný a za příplatek může být doplněn head-up displejem.
Dominantu přístrojové desky reprezentuje především speciálně tvarovaná plovoucí středová konzole. Na ní je umístěn ovladač dvouspojkové převodovky EDC, který je umístěn výše a tedy perfektně při ruce. V rámci modernizace dostala plovoucí konzole praktičtější uzavíratelný prostor s držákem nápojů a dvojicí USB portů. Pod středovým panelem je pak prostor pro telefon s funkcí indukčního nabíjení.
Dobře známý systém Multi-Sense přizpůsobuje nastavení vozu individuální náladě řidiče. Režimů, z nichž si můžete vybrat, je pět. Neutrální režim nijak nepocítíte, další – Eco, Comfort a Sport – se pak různými stupni liší přibližně podle toho, co slibují podle názvů. V moderních vozech to není žádná novinka, u Renaultu se ale dočkáte více parametrů. Různá úroveň posilovače řízení, odlišná mapa plynového pedálu, klimatizace, masážní odvětrávaná sedadla – to vše si díky tomu budete moci navolit a podle toho si užívat jízdu. Samozřejmostí je také adaptivní odpružení nebo aktivní řízení prostřednictvím obou náprav s názvem 4Control.
Novinkou je i řada bezpečnostních systémů. Nechybí aktivní udržování v jízdním pruhu nebo asistent pro vyjíždění z parkovacího místa. Potěší i adaptivní tempomat, který funguje v rychlostech 0 až 160 km/h. Ten umí zcela zastavit a znovu rozjet automobil v závislosti na okolním provozu.
Kvůli novým emisním limitům zůstal v nabídce pouze jediný motor. Jedná se o dvoulitrový čtyřválec 2.0 Blue dCi EDC, který nedávno nahradil vznětové šestnáctistovky. Ještě v minulém roce byly k dispozici dvě výkonové varianty, nyní auto pořídíte pouze se silnější verzí. Naftový dvoulitr se chlubí nejvyšším výkonem 147 kW a maximálním točivým momentem 400 N.m při 1750 ot/min. Motor je výhradně spojen se sedmistupňovou automatickou převodovkou EDC.
Dynamika vozu je na velmi slušné úrovni a Espace 2.0 Blue dCi EDC má navíc dostatek výkonu i při plném obsazení. Nečekejte však zázraky, pohotovostní hmotnost Renaultu totiž činí 1840 kg. Motor slušně zatahuje již od hranice 1800 ot/min a dobře táhne do nějakých 4000 ot/min. Překvapí i kultivovaný projev, který v kombinaci s velmi dobrým odhlučněním interiéru zaručuje příjemné cestování.
Automatická převodovka má trochu váhavý projev při rozjezdech, což částečně narušuje plynulost a to zejména při popojíždění v zácpách. S motorem si ale rozumí a řadí velice rychle a intuitivně. Přestože nám chyběly pádla pod volantem pro manuální mód, líbí se nám způsob řazení pohybem samotného voliče. Směrem dopředu totiž podřazujete a vzad řadíte výše. A to je přesně v souladu s působícím přetížením.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem hodnoty 7,0 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu však není problém srazit apetit motoru k šestilitrové hranici. Při rychlosti 130 km/h točí motor 2250 ot/min a spotřebuje lehce pod sem litrů nafty na sto kilometrů. Ve městě pak počítejte se spotřebou 7,5 l/100 km. Palivová nádrž o objemu 62 litrů zajišťuje slušný dojezd na jedno natankování.
Podvozek testovaného Renaultu Espace byl naladěn spíše na kvalitní silnice. Auto s přehledem zvládá menší nerovnosti a znervózní snad jen při přejezdu větších výmolů. Ty totiž poměrně výrazně pronikají do útrob karosérie, což je trochu škoda. Jinak je ale komfort na velmi slušné úrovni, pokud však začnete tlačit na pilu, rázem ucítíte nestabilitu karosérie s vyšším těžištěm a komfortním odpružením.
Luxusní výbava Initiale Paris zahrnuje i moderní řiditelnou zadní nápravou 4Control. Součástí tohoto prvku jsou také adaptivní tlumiče. Ty zaručují v kombinaci s dvacetipalcovými koly perfektní stabilitu. Na stranu druhou má ale podvozek co dělat, aby se vypořádal s nekvalitním povrchem. Občas tedy přenáší do interiéru citelné rázy. A to zejména ve sportovním režimu.
Hlavním lákadlem avizovaného paketu je ovladatelnost, jejíž směr udává právě sofistikovaný systém natáčecí zadní nápravy 4Control. Díky němu totiž automobil částečně boří fyzikální zákony a chová se výrazně jinak než vůz s konvenčním systémem. Zadní náprava se do rychlosti 60 km/h natáčí v opačném směru než přední kola a po překročení hranice 60 km/h ve směru stejném. Díky tomuto řešení je testované MPV velice obratné, a to zejména v nižších rychlostech.
Přestože je řízení relativně strmé, výtku si zaslouží za příliš účinný posilovač. Režim Sport sice účinnost posilovače sníží, výraznější zpětnou vazbu od předních kol však nečekejte. Brzdy fungují na jedničku a nevadnou ani při opakovaném razantním brzdění. Navíc se skvěle dávkují.
Nový Renault Espace Blue dCi 200 EDC nabízí pokrokové technologie a originální design. Vnitřní prostor poskytne vysoký jízdní komfort pro všechny členy posádky a za příplatek je k dispozici také sedmimístná varianta. Naftový dvoulitr pak nabízí solidní dynamiku, ale v kombinaci s komfortně laděným podvozkem nejlépe koresponduje spíše s klidným jízdním stylem. Pochvalu zaslouží řada kvalitních materiálů a luxusních prvků v interiéru, které většinou najdeme v prémiovém segmentu. Díky tomu si dokáže snadno obhájit i vyšší pořizovací cenu, výrazně přesahující hranici jednoho milionu korun.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Renault |
Model: | Espace |
Karosérie: | MPV |
Motor: | Blue dCi 200 EDC |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1997 ccm |
Nejvyšší výkon: | 147 / 3500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 215 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,1 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,3 / 6,2 / 4,7 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 785 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 62 |
Pohotovostní hmotnost: | 1845 Kg |
Nosnost: | 709 Kg |
Základní cena: | 1 229 000 Kč (2.0 Blue dCi EDC, Initiale Paris) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 229 000 Kč (2.0 Blue dCi EDC, Initiale Paris) |