Pražské představení nového modelu značky Škoda letošního prvního září je dalším krokem realizace strategie našeho největšího výrobce v oblasti elektromobility. Toto čistě elektrické SUV je prvním sériovým vozem značky na bázi modulární platformy pro elektromobily MEB koncernu VW.
Škoda ENYAQ iV nabízí pohon zadních kol nebo pohon všech kol, praktický dojezd podle provedení až 510 kilometrů v režimu WLTP a v neposlední řadě velkorysý prostor. Toto nové elektrické SUV přináší zcela nový koncept interiéru s volitelným designem místo klasických výbavových stupňů a také lze očekávat netradiční strukturu modelové nabídky.
Na český trh vstupuje Škoda ENYAQ iV s cenou začínající na 1 059 900 Kč. Speciální novinkou bude exkluzivní, limitovaná edice 1 895 vozů ENYAQ iV Founders Edition, která má v jubilejním roce připomenout úspěšnou 125letou historii této společnosti. Thomas Schäfer, nový předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO při premiéře konstatoval, že představením vozu ENYAQ iV vstupuje společnost ŠKODA AUTO do nové éry. Jedná se o první čistě elektrický vůz Škoda na bázi modulární platformy pro elektromobily. Podle jeho vyjádření díky dlouhému dojezdu, krátkým nabíjecím časům, snadnému ovládání a dostupným cenám je právě tento vůz zdařilým příspěvkem pro budoucí elektromobilitu. ENYAQ iV se bude vyrábět v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Bude se tak jednat o jediný podnik v Evropě mimo Německo, kde se vyrábí vozy na bázi MEB.
Prakticky již v současnosti lze v České republice předběžně objednávat nejnovější model Škoda ENYAQ iV, k dispozici je hned několik variant této novinky. Pro moderní elektromobily se díky baterii umístěné v podlaze vžilo označení „skateboardová” platforma. Nejinak tomu je u představené novinky, kde bateriová sada prakticky tvoří základ vozu. Vůz nabídne celkem čtyři výkonové stupně a dvě různé kapacity baterie. Základní verze 50 iV s baterií o kapacitě 55 kWh se na český trh nedostane, automobilka cíli rovnou na vyšší dojezd. Základ tedy tvoří verze 60 iV s pohonem zadních kol. Má lithium-iontovou baterii o „prostřední” kapacitě 62 kWh. Elektromotor umístěný na zadní nápravě nabízí výkon 132 kW. Maximální točivý moment činí 310 Nm. Dojezd takto vybaveného vozu v přímém provozu představuje až 390 ujetých kilometrů.
Nejdelší dojezd až 510 kilometrů v přísnějším měřícím režimu WLTP nabízí verze 80 iV s výkonem 150 kW a maximálním točivým momentem 310 Nm. Jeho baterie má kapacitu 82 kWh a elektromotor stále najdete jen u zadní nápravy, kterou pohání jako jedinou. Stejnou baterii využívá také verze 80x iV o výkonu 195 kW a provedení RS iV o výkonu 225 kW. Obě varianty ale mají dva elektromotory a nabízí tedy pohon všech kol. Tyto verze mají dojezd až 460 kilometrů. Vrcholné RS iV, které zatím Škoda na oficiální prezentaci neukazuje, zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Maximální rychlost výrobce udává 180 km/h, o 20 km/h více než u ostatních výkonových verzí.
Model |
ENYAQ 60iV |
ENYAQ 80iV |
ENYAQ 80x iV |
ENYAQ RS iV |
Pohon |
4 x 2 |
4 x 2 |
4 x 4 |
4×4 |
Max. výkon |
132 kW |
150 kW |
195 kW |
225 kW |
Max. točivý moment |
310 Nm |
310 Nm |
425 Nm |
460 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h |
8,7 s |
8,5 s |
6,9 s |
6,2 s |
Max. rychlost |
160 km/h |
160 km/h |
160 km/h |
180 km/h |
Dojezd (WLTP) |
390 km |
510 km |
460 km |
460 km |
Vzhled auta oproti stávajícím klasickým modelům kompletně prošel výraznou evolucí. Škoda Enyaq iV rozhodně není žádný výstřední vůz, který by měl oslovovat jen úzkou skupinu zákazníků, tedy především příznivců elektromobility. Podobně jako klasický hatchback ID3 od Volkswagenu je u Škody novinka Enyaq iV symbolem elektromobility pro všechny a u provedení z Mladé Boleslavi to vlastně platí dvojnásob. Určujícím prvkem nového Enyaqu je sada baterií pod podlahou, která tvoří jakýsi základ uváděné platformy s označením MEB. Vůz má poměrně nezvykle krátkou příď, dlouhý rozvor a protaženou kabinu s vysokými boky s velmi jemně klesající linií střechy. Příď je dynamická a ostře řezaná a je protiváhou lomené zádi s pátými výklopnými dveřmi. Zajímavostí je maska chladiče s krystalickými prvky podsvětlenými sestavou celkem 140 diod.
Dlouhá kabina na dlouhém rozvoru nabízí spoustu prostoru, ve kterém například konstruktéři nemuseli řešit tradiční středový panel. V podélném směru je tu opravdu dostatek místa, pocitově asi víc než v Octavii či Kodiaqu. Na druhou stranu při podobném půdorysu neumí být Enyaq sedmimístný jako Kodiaq, to zatím platforma MEB nedovoluje. Na první dojem velmi pohodlně působí přední i zadní sedadla stejně jako použité materiály. Celková délka novinky je 4649 mm, šířka 1879 mm, výška 1616 mm a rozvor 2765 mm. Zavazadlový prostor nabízí velmi slušných 585 litrů, po sklopení sedadel se tento prostor výrazně zvětší. Nechybí ani schránka pro nezbytné nabíjecí kabely a příslušenství.
Vůz lze dobít doma přes noc pomocí nabíjecí stanice na střídavý proud s výkonem až 11 kW. V závislosti na kapacitě baterie trvá dobíjení šest až osm hodin. Umožňuje také dobíjení na rychlonabíjecích stanicích na stejnosměrný proud s výkonem až 125 kW, kde dobíjení baterie z pěti na 80 procent kapacity trvá v ideálním případě 38 minut. Nabíjecí karta MyŠkoda Powerpass umožní dobíjení na většině dobíjecích stanic v zemích Evropské unie. Automobilka se také zapojí do výstavby sítě rychlonabíjecích stanic Ionity po celé Evropě. Kompletnější informace přineseme v našem redakčním testu.
Elektromobilů je u nás v současnosti registrováno téměř 4000 kusů. To jistě není žádné velké množství vzhledem k celkovému počtu více než 8,2 milionu evidovaných automobilů v České republice. Podle prvních informací se výroba nového Enyaqu rozběhne do konce roku a vlastní prodej bude zahájen v roce 2021. V Česku se také již od letošního března vyrábí v závodě v Nošovicích plně elektrický vůz Hyundai Kona Electric a další producenti se s podobnými plně elektrickými modely etablují na našem trhu.
Podle zpracované studie pro provozovatele české přenosové soustavy a distribučních sítí by mohlo u nás v roce 2030 jezdit až 523 tisíc elektromobilů. Pesimistický odhad počítá pouze s 26 tisíci elektromobily čistě na bateriový pohon. V některých evropských zemích v současnosti prodej vozů s tímto pohonem výrazně stoupá a to především zásluhou dotační politiky. Ve Francii může zájemce získat například až 12 tisíc EUR, v Nizozemsku 4000 EUR nebo sousedním Německu při součtu státní podpory a dotace výrobce téměř 9000 EUR. U nás kromě bezplatného parkování na modrých zónách jsou finanční pobídky u těchto automobilů zaměřeny pouze na firmy a organizace, tedy ne pro soukromé osoby.
Mezi hlavní plusy elektromobilů jistě patří levnější a ekologičtější provoz, v mnohém jednoduší konstrukce nebo úspory z hlediska jejich provozu a údržby. Podle řady odborníků bude ale třeba komplexněji zvážit skutečné náklady na jejich výrobu a praktické používání. Zejména baterie a rozšířená elektronika výhledově představují enormní nárůst spotřeby stále vzácnějších kovů. Daleko pečlivěji bude třeba posoudit emise, které vznikají při vzdálené výstavbě a provozu zdrojů elektrické energie, která se používá pro jejich jinak lokální ekologický provoz. Teprve příští roky asi rozhodnou o dalším směřování alternativ klasických pohonů motorových vozidel pro jejich skutečně co nejekologičtější využití v běžném provozu.
Tým AUTOiNDEX.CZ