Ford Mondeo prošel v minulém roce faceliftem, který znamenal nejen designové změny, ale přinesl také nové motory. Kromě hybridního pohonu se mondeo dočkalo moderního naftového dvoulitru. Testovali jsme špičkové provedení ST-Line s automatickou převodovkou a pohonem všech kol.
Klasické sedany či kombíky střední třídy to nemají v současnosti jednoduché. Stále častěji je totiž vytlačují vozy kategorie SUV. Tradiční pojetí rodinného vozu ocení zejména racionálně smýšlející jedinec. Ford Mondeo nás navíc opět přesvědčil, že přináší více radosti za volantem, než většina crossoverů na trhu.
Nový Ford Mondeo dostal řadu designových, ale i technických úprav. Za zmínku například stojí výraznější vizuální odlišení výbavových stupňů Titanium, ST-Line a Vignale. To se týká nejen exteriéru, ale také vnitřního prostoru. Moderně tvarovaná přední partie dostala nový tvar lichoběžníkové horní mřížky s hlubším optickým efektem v přední části vozu. Výbava Titanium se chlubí chromovaným provedením horizontálních lišt, zatímco testované provedení ST-Line zaujme sportovní mřížkou chladiče se vzorem včelí plástve v černém vysokém lesku.
Modernizace přinesla také upravený design spodní mřížky předního nárazníku, která u vyšších výbav plynule přechází do vybrání pro mlhová světla. Líbí se nám nový design mlhových světel včetně LED denního svícení a také sportovní provedení nárazníku se zvýrazněným spoilerem ve spodní části. Vzadu se objevují nové koncové svítilny ve tvaru písmene V, protnuté stylovým dekoračním prvkem v matně stříbrné nebo chromované povrchové úpravě. Mondeo Kombi si i nadále zachovává relativně dynamický boční profil, atleticky tvarovanou kapotu a protažený design předních světlometů.
Výbava ST-Line navíc přináší zadní sportovní nárazník s difuzorem a rozměrný spoiler pátých dveří. Nechybí ani červeně lakované brzdové třmeny nebo střešní ližiny s černou povrchovou úpravou. Standardem ST-Line jsou osmnáctipalcová kola, námi testované provedení se ale chlubilo příplatkovými koly z lehkých slitin o rozměru devatenáct palců.
Uvnitř vozu potěší pohodlná elektricky nastavitelná sedadla v polokoženém provedení, která nabízí solidní boční držení těla. Výtku si zaslouží snad jen za kratší sedák. Dynamicky laděná výbava přináší prošívání červenou nití a to i na volantu, loketní opěrce nebo dveřních výplní. Přístrojová deska nepůsobí příliš atraktivně a použité materiály by rovněž mohly být kvalitnější. Chválíme naopak přítomnost klasických ovladačů a také přehledné přístroje v samotné kapličce.
Prostor je dostatečný ve všech směrech, na zadních sedadlech je však místa při porovnání s konkurencí o něco méně. Praktičtější tvar by mohl mít zavazadlový prostor testovaného kombíku. S plnohodnotnou rezervou má objem 488 litrů, což je spíše průměrná hodnota.
Pochvalu naopak zaslouží zdokonalený adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, který významně usnadňuje popojíždění v hustém provozu s častým zastavováním a opětovnými rozjezdy. Pokud vůz stojí kratší dobu než tři sekundy, rozjede se zcela automaticky. Při delší prodlevě stačí, aby řidič stiskl tlačítko na volantu, nebo krátce sešlápl pedál akcelerátoru.
Komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3 umožňuje řidičům Mondea ovládat audio, navigaci, klimatizaci i připojený chytrý telefon jednoduchými hlasovými pokyny, popřípadě prostřednictvím dotykové obrazovky o úhlopříčce osm palců. SYNC 3 podporuje gesta zažitá z chytrých telefonů a je kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto™.
Hlavní novinkou modernizovaného Fordu Mondeo je dvoulitrový vznětový čtyřválec. Jedná se o motor z vlastní dílny Fordu. Výrobce slibuje zejména tišší chod a účinnější chlazení. Motor také dostal vstřikování močoviny, což zajišťuje nižší emise. K tomu přispívá i turbodmychadlo se snížením setrvačnosti.
Nová pohonná jednotka 2.0 EcoBlue disponuje nejvyšším výkonem 140 kW při 3500 ot/min. Největší točivý moment 400 Nm vrcholí v rozmezí 2000 – 3000 ot/min. V praxi motor zatahuje už pod hranicí 2000 ot/min a trpí jen mírnou prodlevou turbodmychadla. Navíc má příjemně lineární zátah a kultivovaný jízdní projev.
Dynamika motoru je sice slušná, ale v této výkonové kategorii nikterak nevyčnívá. Svůj podíl na tom pochopitelně má i pohon všech kol. Rodinné kombi s pohotovostní hmotností 1737 kilogramů zvládá sprint z 0 na 100 km/h za 9,2 s a rozjede se až na 216 km/h. Nový naftový dvoulitr je výhradně spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou. Převodovka řadí rychle a hladce. Ovládá se prostřednictvím nového kruhového ovladače. Na ten jsme si museli chvíli zvykat. Sportovní režim převodovky drží motor ve vyšších otáčkách, což jsme občas využívali i při běžné jízdě. Navíc převodovce nechybí ani možnost manuální volby jednotlivých stupňů prostřednictvím pádel pod volantem.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybovala kolem 7,0 l/100 km. Mimo město lze jezdit pod sedmilitrovou hranicí, ve městě pak spotřeba atakuje osmilitrový průměr. Na dálnici při 130 km/h točí motor 2000 ot/min a spotřebuje 6,3 l na 100 kilometrů. Nádrž má u varianty s pohonem všech kol dostatečný objem 61 litrů.
Z pohledu jízdních vlastností Ford opět nezklamal a působí vyváženým dojmem. Auto poskytuje řidiči dobrou zpětnou vazbu a chlubí se solidním držením stopy v zatáčkách. Svůj podíl na tom samozřejmě má i sportovní podvozek testované varianty ST-Line. Ten je sice relativně tuhý, stále však zajišťuje dostatečný jízdní komfort. A to i na příplatkových devatenáctkách.
Přestože Mondeo Kombi své rozměry a hmotnost nikterak neskrývá, rozhodně není těžkopádné a nabízí příjemný řidičský zážitek. Pochvalu zaslouží také řízení, jehož posilovač poskytuje řidiči velmi dobrou zpětnou vazbu. Pohon všech kol je volitelnou výbavou a díky elektronice dokáže flexibilně rozdělovat hnací sílu mezi přední a zadní nápravu. Rozdělení v poměru 50:50 není pro tento systém žádný problém.
Ford Mondeo Kombi 2.0 EcoBlue AWD ST-Line je dynamicky laděný rodinný vůz s průměrným vnitřním prostorem a perfektním podvozkem. Přestože motor příliš agility nenabízí, díky tichému chodu a povedenému sladění s automatickou převodovkou, zaslouží palec nahoru. Třešničkou na dortu pro nadšené řidiče jsou pak skvělé jízdní vlastnosti a komunikativní řízení. Nedostatky v podobě horší kvality některých materiálů v interiéru nebo omezeného prostoru na zadních sedadlech, testovanému vozu rádi odpustíme.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Mondeo |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 EcoBlue AT8 AWD |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1997 ccm |
Nejvyšší výkon: | 140 / 3500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400 / 2000 - 3000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 216 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,2 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 6,3 / 4,7 / 5,0 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 488 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 61 |
Pohotovostní hmotnost: | 1737 Kg |
Nosnost: | 593 Kg |
Základní cena: | 780 900 Kč (2.0 EcoBlue 88 kW, Trend) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 002 900 Kč (2.0 EcoBlue 140 kW 8AT, Titanium) |