Toyota Prius je první sériově vyráběný hybridní automobil na světě, což ho samozřejmě řadí do pomyslné kategorie těchto nadčasových dopravní prostředků. Úsilí vývojových inženýrů japonského výrobce bylo téměř po celém světě přijato s pozitivním ohlasem, vždyť neustále ubývající zásoby ropy a zhoršující se kvalita životního prostředí přímo vybízí výrobce k vývoji vozů s alternativním pohonem.
Úsilí vývojových inženýrů japonského výrobce bylo téměř po celém světě přijato s pozitivním ohlasem, vždyť neustále ubývající zásoby ropy a zhoršující se kvalita životního prostředí přímo vybízí výrobce k vývoji vozů s alternativním pohonem. S avizovanou novinkou jsme měli možnost v rámci desetidenního redakčního testu urazit více než tři tisíce kilometrů a to při různých jízdních režimech. Dlouhé cestování nám tak umožnilo proniknout do tajů hybridního pohonu, který je v případě modelu prius založen na efektní kombinaci zážehového motoru společně s elektrickým agregátem. |
Benzinový čtyřválec o objemu 1,5 l s proměnným časováním ventilů VVT-i nabízí nejvyšší výkon 57 kW (115 Nm při 4000 ot./min.). Synchronní elektromotor umí vyvinout až 50 kW, hodnota točivého momentu však činí úctyhodných 400 Nm v otáčkovém rozmezí 0 - 1200 ot./min. |
Pod podlážkou zavazadlového prostoru je uložený niklový akumulátor s kapacitou 6,5 A.h. a napětím 202 V. Jeho umístění a především velikost poněkud snižuje objem prostoru pro zavazadla na 408 l. Navenek působí pětidveřový prius moderním dojmem, jeho dvouprostorová karoserie s kapkovitým tvarem je však také vysoce účelná, což v neposlední řadě dokládá i nízký součinitel odporu vzduchu cx=0,26. Díky tomu je aerodynamický hluk minimální a to i při rychlém dálničním tempu. |
Interiér se rovněž nese v duchu futuristického ztvárnění, řadící páku nahrazuje malý joystick, na jehož ovládání si je třeba zvyknout. Dominantním prvkem přístrojové desky je rozměrný dotykový displej známý například z Lexusu RX 300. |
Ten obsahuje různé praktické funkce včetně navigace a hlavně menu Trip Info, jehož zvolením lze zobrazit Energy monitor. Tento režim graficky zobrazuje schéma pohonu mezi oběma motory a akumulátorem. Jednotlivé toky energie jsou označeny zelenou, žlutou a červenou šipkou. Pochopení celého systému zabere ze začátku několik desítek kilometrů. Menu Trip Info nabízí ještě režim Consumption, který řidiče informuje o průměrné spotřebě a množství obnovené energie za posledních třicet minut. Samozřejmě nechybí ani údaj o okamžité spotřebě. |
Automobil se startuje spouštěcím tlačítkem Power, po jehož zmáčknutí se neozve žádný zvuk motoru - aktivní je pouze elektromotor. Benzinový agregát se spustí pouze při větším nároku na energii například přidáním plynu. Po zvolení jízdního režimu Drive se prius téměř neslyšitelně rozjede a zážehová jednotka se aktivuje při razantnější potřebě akcelerovat nebo udržovat vyšší cestovní rychlost, ale také při jízdě do kopce. |
Její připojení ale probíhá naprosto plynule a téměř neznatelně. Technicky systém funguje na principu generátoru, což je v tomto případě elektromotor měnící pohybovou energii na elektrickou, která se uchovává ve zmíněném akumulátoru. K jízdě za podpory pouze elektrického pohonu dochází v hojné míře ve městě, ale také při jízdním tempu do 90 km/h. Tlačítkem EV nalevo od volantu lze spustit výhradně elektrický pohon vhodný pro jízdu nižší rychlostí. Funguje totiž pouze do 49 km/h. Jízda v tomto režimu může pokračovat až do vybití vlastního akumulátoru, což trvá asi pět minut. |
I v tomto režimu se akumulátor samočinně dobíjí, tlačítko EV je však aktivní pouze pokud akumulátor disponuje nadpoloviční kapacitou. Ocenili jsme nejen plynulé přepínání mezi jednotlivými systémy pohonu, ale také citlivý záběr převodovky CVT a zejména mimořádně nízkou spotřebu. |
Ta se v průměru pohybuje kolem 4,5 l na 100 km. Pod tuto hodnotu poněkud překvapivě klesá hlavně ve městě a při popojíždění, naopak k jejímu překročení dochází především na dálnici. I zde však lze při dodržování českých předpisů jezdit za velmi solidních 5,5 l/100 km. Chválu si také zaslouží nejen dynamické vlastnosti vozu, ale také pohodlná sedadla, dostatek místa ve všech směrech a v neposlední řadě i komfortně nastavený podvozek vhodný zejména pro jízdu bez sportovních ambicí. |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Toyota Prius |
Motor |
Zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1497 ccm. Nejvyšší výkon 57 kW při 5000/min. Největší točivý moment 115 Nm při 4000/min. Synchronní elektromotor. Nejvyšší výkon 50 kW při 1200 - 1540/min. Největší točivý moment 400 Nm při 0 - 1200/min. |
Převodné ústrojí |
Pohon předních kol. Samočinná bezestupňová převodovka. |
Karoserie |
Samonosná, pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 170 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,9 s. Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 5,0/4,2/4,3 l/100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 270 cm. Celkové vnější rozměry 445/172,5/149 cm. Palivová nádrž 45 l. |
Základní cena |
809 900 Kč |
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Prius |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.5 |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2005 |
Technické parametry |