Nová generace modelu Santa Fe reprezentuje největší model značky Hyundai. Auto nabízí prostor až pro sedm cestujících a na délku měří úctyhodných 4770 mm. Testovali jsme variantu s výkonným vznětovým čtyřválcem 2.2 CRDi.
Hyundai nedávno představil již čtvrtou generaci oblíbeného modelu Santa Fe. Přestože z nabídky zmizelo provedení Grand Santa Fe, prodloužená standardní varianta uspokojí také zájemce o tři řady sedadel. Oproti třetí generace se totiž karosérie natáhla o 80 milimetrů.
Už na první pohled je jasné, že byl exteriér nového modelu zcela přepracován. Relativně konzervativní tvary nahradily originální křivky moderně pojaté karosérie. Jedinečným dojmem působí zejména originálně prohnutá maska chladiče, na kterou navazují úzké LED diody pro denní svícení a v neposlední řadě také hlavní světlomety v zapuštěných kapsách předního nárazníku.
Rozdělené segmenty světlometů však Hyundai Santa Fe ctí i vzadu. V horní části se nachází potkávací svítilny, v nárazníku pak směrová světla. Zejména díky tomuto řešení je Hyundai na silnici nepřehlédnutelný. Působí originálním a moderním dojmem zároveň. Robustní dojem navíc vytváří vytažené lemy blatníků a zaujme také rozměrná dvojitá koncovka výfuku a zajímavý prolis na pátých dveřích.
Uvnitř posádku hýčká skvěle zpracovaný interiér z vysoce kvalitních materiálů. Přestože je design přístrojové desky poměrně konzervativní, chválíme intuitivní umístění všech ovládacích prvků a v neposlední řadě i přehlednost. Přístrojový štít tvoří displej, který doplňují analogové ukazatele některých provozních parametrů. Luxusní výbava testovaného vozu zahrnovala vyhřívaná i odvětrávaná sedadla nebo například kvalitní kůží obšitou přístrojovou desku.
Přední sedadla se chlubí dostatečným bočním vedením a jsou prostorově dostatečně dimenzované. Líbí se nám i možnost nastavení délky předního sedáku. Vzadu chválíme především vysoko umístěná sedadla a perfektní komfort na obou místech. Prostřední sedadlo je však výrazně užší a samozřejmě nenabízí takové pohodlí.
Potěší i automatické odsunutí sedadla řidiče pro jednodušší nastoupení či vystoupení z vozu a v neposlední řadě také dobře viditelný head-up displej. Ten promítá informace přímo na přední sklo a dokáže upozornit například na vozidlo v mrtvém úhlu. A jak je na tom nový Hyundai Santa Fe s prostorností?
Překvapivě dobře. Místa je dostatek ve všech směrech a to nejen na předních sedadlech, ale také v druhé řadě. Třetí řadu sedadel lze vysunout z podlahy zavazadlového prostoru, který má ve standardním pětimístném uspořádání objem 625 litrů. Nízko umístěná lavice pochopitelně příliš pohodlí cestujícím nepřináší. Místo pro nohy pak značně závisí na poloze druhé řady, která je posunovatelná. Sedadla jsou tedy nouzového charakteru a pohodlně se sem usadí spíše jen děti.
Ačkoliv se ještě nedávno Hyundai Santa Fe nabízel s trojicí motorů, nyní se výběr zúžil pouze na vznětový čtyřválec 2.2 CRDi. Není se však čeho obávat, jedná se o povedený výkonný motor! Nejvyšší výkon pohonné jednotky činí 147 kW při 3800 ot/min. Maximální točivý moment 440 Nm pak vrcholí v rozmezí 1750 – 2750 ot/min. Už tyto uváděné hodnoty naznačují, že má motor příjemnou charakteristiku.
V praxi pohonná jednotka zabírá už od 1500 ot/min a lineárně táhne až na hranici 4000 ot/min. Navíc se projevuje kultivovaným chodem a perfektním odhlučněním. Dynamika je na solidní úrovni, předjížděcí manévry jsou s tímto vozem bezpečnou záležitostí. Chválíme také minimální prodlevu turbodmychadla, díky které motor bezprostředně reaguje na sebemenší pohyb plynového pedálu.
Líbí se nám také spojení turbodieselu 2.2 CRDi s osmistupňovou automatickou převodovkou. Přestože řazení převodovky s hydrodynamickým měničem není nejrychlejší, je sametově jemné a plynulé i při popojíždění v zácpách. Automat navíc drží otáčky téměř neustále v optimálním pásmu. A jaká je spotřeba pohonných hmot?
V kombinovaném režimu jsme jezdili za velmi slušných 7,6 l/100 km, ale mimo město spotřeba výrazně klesá pod sedmilitrovou hranici. To je velmi slušný výsledek. Ve městě je pak nutné počítat s devítilitrovým průměrem. Na dálnici při 130 km/h motor točí 2000 ot/min a spotřebuje kolem 6,8 l na sto kilometrů. Palivová nádrž má nadprůměrný objem 71 litrů, což zajišťuje dostatečný dojezd na jedno natankování.
Hyundai Santa Fe působí i na devatenáctipalcových kolech velice pohodlným dojmem. Naladění podvozkových prvků tedy zajišťuje komfortní svezení, čemuž samozřejmě odpovídá celkové pojetí tohoto SUV. V rychle projížděných zatáčkách je tedy nutné počítat s určitými náklony karosérie a z klidu vůz dokáže vyvést série příčných nerovností. Je to trochu překvapivé s ohledem na standardně dodávanou víceprvkovou nápravu vzadu. Na kvalitním povrchu je ale stabilita velmi dobrá a to i při dynamické jízdě.
S rychlým jízdním stylem však příliš nekoresponduje přeposilované řízení bez citelnější zpětné vazby. V tomto segmentu se ale jedná o standard. Ocenili bychom také lepší reakce kolem středové polohy. Brzdy jsou účinné a dobře se dávkují, brzdový pedál však vyžaduje větší sílu.
Příjemným překvapením při jízdě bylo skvělé odhlučnění nejen motoru, ale zejména podvozkových prvků a podběhů. Tento atribut zlepšuje celkový pocit z cestování a to hlavně na delší vzdálenosti. Vadilo nám ale, že se po každém nastartování aktivuje funkce automatického udržování vozidla v jízdním pruhu, se kterou se řidič občas trochu přetahuje. Lze však jednoduše vypnout pomocí klasického tlačítka vlevo od sloupku řízení. Kvitujeme vyšší pozici za volantem a velmi dobrý výhled z auta všemi směry.
Trakci na kluzkém povrchu výrazně zlepšuje systém pohonu všech kol HTRAC. Ten dokáže variabilně přenášet točivý moment na jednotlivá kola dle aktuálních podmínek. Jeho nastavení se mění i v kombinaci s jízdními režimy Comfort, Smart, Sport a Eco. Například v režimu Comfort posílá až 35% točivého momentu na zadní nápravu. Při jízdě v módu Eco přenáší většinu síly na vozovku přední náprava. Smart pak přizpůsobuje nastavení pohonu všech kol individuálnímu jízdnímu stylu. Jednotlivé režimy pochopitelně mění charakteristiku i ostatních atributů, jako je řízení nebo odezva motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Chyběl nám snad jen adaptivní podvozek.
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi je prostorným sedmimístným vozem s extravagantním designem karosérie. Díky komfortnímu interiéru a vynikajícímu odhlučnění je optimálním autem pro delší dálniční přesuny. S tím rovněž koresponduje relativně výkonný i úsporný motor a skvěle nastavená automatická převodovka. Odtažité řízení a horší jízdní vlastnosti na rozbitém povrchu předurčují ale Santa Fe spíše pro klidnou jízdu. Vyšší pořizovací ceně odpovídá bohatá základní výbava včetně řady moderních asistenčních pomocníků.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Hyundai |
Model: | Santa Fe |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.2 CRDi e-VGT |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 2199 ccm |
Nejvyšší výkon: | 147 / 3800 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 440 / 1750-2750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 203 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,4 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 7,4 / 5,5 / 6,2 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 625 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 71 |
Pohotovostní hmotnost: | 1970-2095 Kg |
Nosnost: | 624 Kg |
Základní cena: | 1 174 990 Kč (2.2 CRDi e-VGT, 4x4, Style, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 174 990 Kč (2.2 CRDi e-VGT, 4x4, Style, akční cena) |