Citroen Spacetourer je komfortní minivan, který koncern PSA vyrábí ve spolupráci s japonskou Toyotou. Vyzkoušeli jsme variantu s nejdelší karosérií a vrcholným turbodieselem 2.0 BlueHDi 180 EAT8 pod kapotou.
Citroen Spacetourer si získal řadu příznivců a to nejen díky svým užitným vlastnostem, ale také příznivým pořizovacím nákladům. Podnikatelé, VIP přepravci nebo početné rodiny velmi často volí právě osobní minivany. Ty totiž většinou poskytují ještě více místa než běžné velkoprostorové vozy.
Model Spacetourer od Citroenu se nabízí ve třech variantách karosérie (XS, M a XL) s délkou od 460 do 530 cm. Výška (v závislosti na variantě a výbavě) činí maximálně 194 cm, což umožňuje vjezd do většiny krytých parkovišť a garáží, kam se někteří jeho vyšší konkurenti nedostanou. K dispozici jsou verze Spacetourer Family a Spacetourer Business. Ty se liší dle provedení interiéru a potenciálního využití.
Testované provedení Spacetourer Business je více přizpůsobeno pracovním účelům. A to buď pro jednodušší převoz rozměrnějšího nákladu, nebo pro převoz osob s interiérem upraveným pro kancelářskou práci. Vše ale záleží na tom, jakou variantu uspořádání sedadel zvolíte. Například výbava Business Lounge má v druhé řadě sedadel dvě otočná křesla proti směru jízdy. Tím však zákazník přichází o jedno místo k sezení. My jsme testovali levnější variantu Business s nejvyšší přepravní kapacitou 2+3+3.
Citroen se vždy chlubil atraktivním designem a model Spacetourer je toho důkazem. Bez ohledu na obří rozměry vozu se styl značky projevil i na tomto modelu. Přestože největší provedení XL s opravdu dlouhým zadním převisem působí z určitých úhlů pohledu poněkud zvláštně, stále v sobě má jistou dávku elegance. Zejména přední část potěší pohlednou maskou, která stylově koresponduje s modelovou řadou Citroenu. Do předního nárazníku byly integrovány světlomety LED pro denní svícení. Nad nimi jsou pak široké hlavní světlomety s moderním vzhledem.
Citroen Spacetourer Business se standardně prodává v pětimístném provedení, testovaný vůz byl však vybaven další řadou sedadel s třemi místy navíc. Celkem tedy tento minivan převeze až 8 lidí. Vnitřní prostor je pochopitelně dostatečně dimenzovaný. Vpředu musíme pochválit především dostatek místa v příčném směru. Snad jen v podélné části bychom si uměli představit větší možnost posunu sedadla řidiče směrem vzad.
Přístrojová deska je vyvedena z kvalitních a dobře slícovaných plastů. Řidič má všechny ovladače v příjemném dosahu a uspořádání působí moderně a elegantně. Přístrojová deska zároveň zaujme svým neotřelým provedením. Na středovém panelu se nachází centrální displej, který je dotykový a chlubí se pěknou grafikou. Palec nahoru zaslouží za široké možnosti propojení s ostatním zařízením včetně tzv. Mirror link. Snad jen odkládacích přihrádek by mohlo být více. Na druhou stranu ty stávající jsou praktické, velké a dobře dostupné. Výbava testovaného vozu zahrnuje luxusní prvky, jako například head-up displej, masážní sedadla nebo třeba adaptivní tempomat.
Na zadní řadu sedadel je velice dobrý přístup a to hlavně díky elektricky ovládaným posuvným bočním dveřím. Šířku zadních sedadel však částečně limitují boční schůdky. Velikost zavazadelníku se liší v závislosti na zvolené délce karosérie. Námi testovaný model s karosérií „XL“ v osmimístném provedení pojme úctyhodných 1237 litrů (měřeno metodou VDA s nákladem až ke stropu). Po vyjmutí poslední řady sedadel zákazník získá prostor pro 2787 litrů nákladu. Nutno podotknout, že tyto hodnoty platí při zachování veškerého komfortu na všech sedadlech.
Pod kapotou testovaného Citroenu Spacetourer se nacházela nejsilnější motorizace v nabídce. Jedná se o vznětový dvoulitrový čtyřválec 2.0 BlueHDi s nejvyšším výkonem 130 kW při 3750 ot/min. a největším točivým momentem 400 Nm. Ten vrcholí při 2000 ot/min. Motor se nabízí výhradně ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8.
Zkoušené provedení má dostatek výkonu prakticky pro veškeré jízdní situace a to i při plném obsazení tohoto rozměrného minivanu. Motor slušně zabírá již od 1800 ot/min a chlubí se relativně kultivovaným projevem. Výhradu máme snad jen proti odhlučnění pohonné jednotky, které by mohlo být o něco lepší. Rovněž nám přijde škoda, že externí dodavatel pohonu všech kol, společnost Dangel, nabízí 4x4 za příplatek pouze pro slabší motorizaci 2.0 BlueHDi 150 k. U testovaného dieselu si tedy musíte vystačit pouze s přední poháněnou nápravou.
Slova chvály zaslouží samočinná převodovka EAT8, která pracuje na principu měniče točivého momentu. Oproti dvouspojkovým převodovkám jsme ocenili hladší rozjezdy a příjemnější popojíždění s absencí trhavých pohybů především v městském provozu. Rychlostí řazení sice za dvouspojkovými převodovkami trochu pokulhává, rozdíl však není nikterak propastný. Škála osmi stupňů pak v praxi znamená velmi časté řazení a tedy i udržování motoru poblíž hranice největšího točivého momentu. Řidič tak má velmi často k dispozici maximální potenciál. Snad jen na otočný ovladač převodovky si je třeba chvíli zvykat. A jak je na tom testovaná pohonná jednotka se spotřebou pohonných hmot?
Přestože se pohotovostní hmotnost vozu blíží dvoutunové hranici (1845 kg) a vysoká karosérie znamená vyšší aerodynamický odpor, považujeme kombinovanou spotřebu 7,5 l/100 km za velmi dobrý výsledek. Ve městě a na dálnici se pak bez problémů vejdete do 8 litrů a mimo město ukazuje palubní počítač hodnoty začínající šestkou.
Jízda s Citroenem Spacetourer zaslouží pochvalu především za vynikající komfort a to i přes tužší tlumení. Žádné odskakování kol na nerovnostech se však nekoná a auto poskytuje vynikající stabilitu. Vpředu má posádka velmi dobrý výhled z vozu, zatímco na zadních sedadlech potěší zejména variabilita prostorného interiéru. Řízení je poměrně přeposilované, má však velmi dobrý rejd. Zkrátka jako u užitkového vozu.
Výtku si zaslouží brzdy, jejichž účinnost by mohla být lepší. Kvůli gumovému chodu pedálu se navíc brzdná síla poměrně špatně dávkuje. Tento atribut zrovna nenahrává dynamické jízdě. Ani malá strmost řízení ale s tímto jízdním stylem zrovna nekoresponduje. Automobily tohoto segmentu se však stejně daleko lépe hodí pro vyznavače klidné jízdy.
Citroen Spacetourer 2.0 BlueHDi v provedení XL reprezentuje nejdelší variantu této modelové řady. Důležitým atributem je fakt, že poskytuje bohatý vnitřní prostor pro osm cestujících. Protože srovnatelnou variabilitu interiéru a komfort nastupování žádný velkoprostorový vůz nenabídne, není divu, že má segment osobních minivanů své místo na trhu stále jisté.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | Spacetourer |
Karosérie: | Minivan |
Motor: | 2.0 BlueHDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1997 ccm |
Nejvyšší výkon: | 130/3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400/200 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 185 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,8 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 7,4 / 5,5 / 6,2 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 1237 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 69 |
Pohotovostní hmotnost: | 1845 Kg |
Nosnost: | 955 Kg |
Základní cena: | N/A |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | N/A |