Čtvrtá generace oblíbeného městského vozu Toyota Yaris přijíždí na náš trh. Vůz je zcela nový a nabízí jedinečný mix atraktivního designu a moderních technologií. Samozřejmostí je i hybridní pohon.
Toyota Yaris na první pohled zaujme pohledným exteriérem s výraznými prvky. Především v porovnání s předchozím provedením vozu je jasné, že se Toyota bude soustředit především na mladší cílovou skupinu. Přestože je karosérie kratší, než v případě minulé generace, díky prodlouženému rozvoru stále nabízí dostatek vnitřního prostoru.
Mohutná maska chladiče zdůrazňuje šířku vozu a opticky nízké těžiště. Samozřejmostí jsou LED světlomety a v neposlední řadě i světla pro denní svícení. Právě ty zároveň suplují funkci ukazatele směru jízdy. Líbí se nám i nízká linie střechy, která vozu propůjčuje sportovní vzhled. Kompaktní rozměry naopak zdůrazňují krátké převisy karosérie.
Jedinečnost zadní části vozu dodává optická hrana propojující zadní světlomety LED a v neposlední řadě také utažené zadní okno. Originální jsou také speciálně tvarované boky karosérie nad podběhy zadních kol, jež připomínají tvary bumerangu. Novinka je o 5 milimetrů nižší a 40 milimetrů kratší oproti předchůdci. Díky nové platformě GA-B narostl rozvor o 50 mm a dostatek místa v interiéru zajišťuje také o 50 milimetrů širší karosérie.
Po usednutí do předprodukční novinky nám bylo jasné, že se filozofie vozu naprosto změnila. V porovnání s předchozím modelem se nyní v autě sedí daleko níže. S tím souvisí i svislejší ukotvení volantu a konečně také možnost výraznějšího posunutí směrem k řidiči. Pochvalu zaslouží také rozměrnější sedadla, jejichž základ vychází z větších modelů značky.
Interiér se chlubí řadou kvalitních materiálů a potěší i zpracováním. Přístrojová deska působí moderním dojmem a palec nahoru zaslouží nejmodernější prvky. Za příplatek můžete mít klidně i head-up displej nebo desetipalcový dotykový displej infotainmentu. Na seznamu nadstandardní výbavy naleznete třeba ambientní osvětlení, prosklenou střechu či vyhřívaný volant. Už v základní výbavě Active však zákazník získá řadu sofistikovaných prvků. Za zmínku stojí například inteligentní adaptivní tempomat, asistent pro udržení v jízdním pruhu nebo systém rozpoznávání chodců.
Protože je o hybridní modely Toyota velký zájem, tak se v automobilce i v případě modelu Yaris soustředili na využití svých bohatých zkušeností s elektrifikovanými pohony. Reprezentantem hybridního ústrojí je zážehová patnáctistovka kombinovaná s elektromotorem.
Pohonný systém poskytuje vozu nejvyšší výkon 116 koní a Toyota Yaris s tímto motorem zrychlí z 0 na 100 km/ za 9,7 s. V čistě elektrickém režimu (EV) dokáže hatchback uhánět rychlostí až 130 km/h, což je o 55 km/h více, než u předchozí generace. Novinkou je použití Lithium-iontového akumulátoru se zvýšenou kapacitou o 19% a úsporou hmotnosti 12 kilogramů. Nabídka motorů dále zahrnuje zážehový litrový tříválec o výkonu 72 koní nebo větší patnáctistovku. Tento tříválcový motor nabízí nejvyšší výkon 125 koní a bude se volitelně prodávat i s převodovkou CVT.
Základem malého hatchbacku je nová varianta modulární platformy TNGA, která se jmenuje GA-B. Ta je určena pro malé automobily, což znamená použití některých levnějších prvků. Yaris si tedy musí vystačit s torzní příčkou vzadu namísto víceprvkové nápravy. Palec nahoru však zaslouží za nízké těžiště a vynikající tuhost, jež patří mezi nejlepší ve třídě. Vždyť se oproti minulé generaci hovoří o zlepšení tuhosti o 37%.
Toyota se chystá přesunout výrobu Yarisu do Kolínského závodu TPCA. Produkce trojice malých vozů Aygo, C1 a 108 sice bude ještě v příštím roce pokračovat, ale od ledna příštího roku se právě tomto závodě zahájí výroba nové Toyoty Yaris. Základní cena s litrovým motorem začíná na 335 tisících korun, nejlevnější hybridní verze bude stát 445 tisíc. Zajímavostí je nabídka cenového zvýhodnění až ve výši 63 tisíc korun. Podrobnější informace o této novince vám přineseme, v některém z našich redakčních testů.
Tým AUTOiNDEX.cz